recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjtaler eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCenterhøjtaler eller ej?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:27
Eludek,

i vitenskabelig argumentation er det ikke relevant *hvor mange* som er enig eller ej. (Hvis du er uenig i dette har vi et problem som ikke kan løses her.)

"One billion flies cant 'be be wrong. Eat shit."

En nullhypotese sier at bevis-byrden hviler på dem der påstår en positiv forskjel: "5.1 (Center) er bedre end 4.1".

Du har ikke forstått nullhypotese-princippet. Bevisbyrden påhviler dem der påstår at der finnes en positiv forskjel.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:35

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Eludek,

i vitenskabelig argumentation er det ikke relevant *hvor mange* som er enig eller ej. (Hvis du er uenig i dette har vi et problem som ikke kan løses her.)

En nullhypotese sier at bevis-byrden hviler på dem der påstår en positiv forskjel: "5.1 (Center) er bedre end 4.1".

Du har ikke forstått nullhypotese-princippet. Bevisbyrden påhviler dem der påstår at der finnes en positiv forskjel.

Øhhh...hvorledes adskiller min argumentation  - din argumentation, med hensyn til bevisbyrden?

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:42
Ok; det er den som påstår at der finnes en forskel, som har bevisbyrden. Du påstår at der er en forskjel mellom 4.1 og 5.1, så må du bevise at det er riktig.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:44

Ok; det er den som påstår at der finnes en forskel, som har bevisbyrden. Du påstår at der er en forskjel mellom 4.1 og 5.1, så må du bevise at det er riktig.

Jeg tror ikke at du har læst mine indlæg  - kan sove godt

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:46

Ha ha, den er virklig god. Du kommer med en påstand. Og så skal vi andre bevise at du har uret. Er det ikke lidt bagvendt at diskutere på det grundlag?

Hvis du ikke har andre beviser på din påstand end dem du siger, så er det for tyndt, og du har en dårlig sag. Men for min skyld må du da gerne fortsætte med den vilfarelse. Jeg beholder min center

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:49

Jeg kan forstå at nogle gerne vil se et håndfast svar fra mig, så de kan sige HA! jeg fik ret! Det må jeg så beklage at jeg ikke kan give, men jeg skal gerne væve så meget rundt om svaret jeg nu kan

Helt overordnet set, så er der en meget kort forklaring på hvorfor (minimum) 5.1 er den bedste løsning: Det er sådan det blev mixet i studiet. Ligesom det bedste billede er dét der gengiver hvad de forsøge at skabe i studiet, så er den bedste lyd at gengive dét de forsøgte at skabe i studiet. At lave om på det, ved at lave 4.1, 4.0, 3.1, 2.0 eller hvad ved jeg, det vil alt andet lige altid være et kompromis som i bedste fald er lige så godt som 5.1, det bliver _aldrig_ bedre end 5.1 - principielt set.

Når praksis alligevel kan vise sig at være anderledes, drejer det sig dybest set om kvalitet. MEGET af lyden er mixet til at komme fra centeren. Det betyder at kvaliteten af center-højttaleren er sindssygt vigtig, dog samtidig med at den helst skal matche fronterne (derfor er tre ens fronter per definition at foretrække). Det betyder med andre ord, at hvis man er i gang med at gå på kompromis, så er det som regel bedre at undvære centeren end at have en dårlig center. Men som jeg ser det er det et valg mellem to onder.

Center-kanalen er fra starten "opfundet" for at få lyden centreret omkring midten af billedet, selv om man ikke sidder midtfor. Jo tættere du sidder på midten, jo mindre et problem er det at der ikke er nogen center. Sidder man skæft for midten, er det problematisk at undvære centeren, uanset om der er baghøjttalere eller ej.

En personlig erfaring, som ikke er særligt underbygget af teori da teorien i sagens natur ikke tager højde for kompromisser, er at centeren er savnes mere i en 4.0 opstilling end i en 2.0 opstilling. Jeg ved ikke om det har noget at gøre med måden lyden er fordelt mellem front og bag, men det virker mere som et "hul" mellem fronterne så snart baghøjttalerne slås til, i forhold til ren stereo. Ren stereo virker ok hvis man sidder i centrum - det virker til musik, så hvorfor skulle det ikke også virke i film? Men 4.0 opstillingen, den er altså lidt svær at få til at funke synes jeg. Ikke desto mindre, hvis jeg selv skulle vælge så ville jeg investere i baghøjttalerne før centeren, for selvom 4.0 ikke er perfekt, så er 3.1 efter min mening klart det sværeste at få noget brugbart ud af.

Ergo: Opgraderings-rækkefølgen er, hvis man spørger mig: Baghøjttalere først, derefter en center-højttaler - men først når man har råd til én der minimum matcher fronterne.

Jeg kan også sige det på en anden måde: Det er et langt bedre kompromis at have en god stereo-opstilling, end at have en kompromitteret 5.1 opstilling. Det skal ikke være 5.1 bare for at være det, men en sammenhængende 5.1 opstilling er og bliver den bedste løsning (hvis vi lige holder 6.1 og 7.1 udenfor et øjeblik...)

Redigeret af AV Precision - 22-December-2008 kl. 23:49
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:53

Det er noget abstrakt at efterspørge bevis for at centeren gør en forskel i sweet-spot, eftersom det netop er af hensyn til dem der ikke er i sweet-spot at centeren er der.

Redigeret af AV Precision - 22-December-2008 kl. 23:55
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:54
Hother, jeg har lest dine inlæg.

Det jeg siger er, at den som påstår at man behøver en center i en hjemmebio, skal bevise at det er nødvendig/bedre.

Min påstand (nullhypotesen) er at det ikke er bedre. Jeg behøver ikke å bevise nogen ting som helst; jeg siger ikke at 4.1 er bedre end 5.1.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:56

Hother, jeg har lest dine inlæg.

Det jeg siger er, at den som påstår at man behøver en center i en hjemmebio, skal bevise at det er nødvendig/bedre.

Bare fordi det er en hjemmebio, sidder man ikke nødvendigvis i sweet-spot.

Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2008 kl. 23:57
Hvilket blot falder i hak med min oplevelse fra dengang og nu - hellere et
godt 5.1 setup end et dårligt 4.1 setup - og omvendt ;)

Men det er jo logik for perlehøns at gode setups spiller bedre end dårlige
setups så jeg forstår slet ikke "vi" skal/skulle bevise at 5.1 er bedre - det
afhænger jo af så mange forhold!
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 00:23
Da jeg ventede på min nye center og kørte uden, Så mangler alle detajler fra højre til venter, for dialog og andre lyde bliver blandet. Det lyder ikke godt. Om man så vil eller ej have en, er vil op til en selv. Men jeg kan bare ikke undvære en center.

Redigeret af xcardman - 23-December-2008 kl. 00:28
Til top
eudlek Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juni-2006
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 00:33

Dette er sikkert en meget udbredt opfattelse (især indenfor medicin), men det er ikke rigtig. En nullhypotese kan være hvad som helst, og ofte noget man som forsker vil forsøge at modbevise. En nullhypotese kan eksempelvis også være: Et indlæg på recordere får under 6 svar, jeg kan så efterfølgende forsøge at modbevise dette.

Og nej, det spiller ingen rolle hvor mange som er enige, de får ikke mere ret af den grund. Det er dog som oftest det mindretal der er uenige, som skal bevise at de har ret.

Min påstand (nullhypotesen) er at det ikke er bedre. Jeg behøver ikke å bevise nogen ting som helst; jeg siger ikke at 4.1 er bedre end 5.1.

Bare fordi du påstår der ikke er nogen forskel betyder det jo ikke, at du ikke skal bevise det. Når man påstår noget som strider mod det etablerede skal man netop have beviserne og argumenterne i orden, eller bliver man jo netop ikke taget seriøst.

Har i de sidste 20 min siddet og leget lidt med mit setup. Min erfaring er at jeg klart fortrækker lyden fra et 5.0 setup sammenlignet med 4.0. Dette kan selvfølgelig også skyldes at jeg har vænnet mig til lyden fra 5.0, men der mangler ligesom et eller andet når jeg kører 4.0 (selvom jeg sidder i sweetspot).

Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu