jacobsen skrev:
Angående nul-hypoteser:
Fanastril skrev:
Du har ikke forstått nullhypotese-princippet.
|
Det er nu faktisk dig, der har misforstået noget. I statistik arbejder man med en nul-hypotese og en alternativ hypotese, hvor den alternative hypotese beskriver hvad der er sandt, hvis nul-hypotesen er falsk. Som allerede påpeget af eudlek er en nul-hypotese ikke per definition en hypotese om ingen sammenhæng/forskel (selvom det er den mest brugte nul-hypotese). Hvis man videnskabeligt ville undersøge, om en center giver bedre lydbillede, ville nul-hypotesen nok snarere være, at en center ikke gør forskel eller gør lydbilledet dårlige mod den alternative hypotese, at den gør det bedre. |
Hvis du leser mine indlæg, ser du at det er nøiaktig det min nul-hypotese er: At center ikke gør positiv forskel. Så får du gerne korrigere meg på detaljer vedr. nul-hypoteser generelt, uden at det har nogen betydning for min argumentation, så langt jeg kan se. (Det er sjovt når den der skal kritisere, ender med at kopiere.)
Min foreløbige konklusion er (tak til Otto for god nyansering), at der er fordele og ulemper ved center, og at ved sweet-spot plassering (og hvor vil man ellers være?) ikke behøver en center, dersom frontene er gode. Jeg har center selv, men ville neppe købt den i dag, i hvertfald ikke uden grundig testing hjemme i stuen.
Dersom man er mange som ser film samtidig, er det sansynligvis bedre med center, og så får man vurdere det op imod udgiften og de andre ulemperne ved lyd/klang/farve etc.
Redigeret af Fanastril - 23-December-2008 kl. 18:17