recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjtaler eller ej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCenterhøjtaler eller ej?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af jacobsen jacobsen skrev:

Angående nul-hypoteser:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Du har ikke forstått nullhypotese-princippet.

Det er nu faktisk dig, der har misforstået noget. I statistik arbejder man med en nul-hypotese og en alternativ hypotese, hvor den alternative hypotese beskriver hvad der er sandt, hvis nul-hypotesen er falsk. Som allerede påpeget af eudlek er en nul-hypotese ikke per definition en hypotese om ingen sammenhæng/forskel (selvom det er den mest brugte nul-hypotese). Hvis man videnskabeligt ville undersøge, om en center giver bedre lydbillede, ville nul-hypotesen nok snarere være, at en center ikke gør forskel eller gør lydbilledet dårlige mod den alternative hypotese, at den gør det bedre.

Hvis du leser mine indlæg, ser du at det er nøiaktig det min nul-hypotese er: At center ikke gør positiv forskel. Så får du gerne korrigere meg på detaljer vedr. nul-hypoteser generelt, uden at det har nogen betydning for min argumentation, så langt jeg kan se. (Det er sjovt når den der skal kritisere, ender med at kopiere.)

Min foreløbige konklusion er (tak til Otto for god nyansering), at der er fordele og ulemper ved center, og at ved sweet-spot plassering (og hvor vil man ellers være?) ikke behøver en center, dersom frontene er gode. Jeg har center selv, men ville neppe købt den i dag, i hvertfald ikke uden grundig testing hjemme i stuen.

Dersom man er mange som ser film samtidig, er det sansynligvis bedre med center, og så får man vurdere det op imod udgiften og de andre ulemperne ved lyd/klang/farve etc.

Redigeret af Fanastril - 23-December-2008 kl. 18:17
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 19:38

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Det er muligt at bevise, at en forskel eksisterer, hvis den er signifikant nok.

Det har du misforstået. Det er principielt umuligt statistisk at bevise noget som helst. Hvad man derimod kan gøre er at usandsynliggøre at der ikke er en forskel.

Tak for præciseringen. Jeg har nu ikke misforstået noget, men kun udtrykt mig lidt for forenklet.

Men synes du så, at din præcisering ændrer mit budskab?

Til top
jacobsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-November-2004
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 19:51

Angående nul-hypoteser:

Du har ikke forstått nullhypotese-princippet.

Det er nu faktisk dig, der har misforstået noget. I statistik arbejder man med en nul-hypotese og en alternativ hypotese, hvor den alternative hypotese beskriver hvad der er sandt, hvis nul-hypotesen er falsk. Som allerede påpeget af eudlek er en nul-hypotese ikke per definition en hypotese om ingen sammenhæng/forskel (selvom det er den mest brugte nul-hypotese). Hvis man videnskabeligt ville undersøge, om en center giver bedre lydbillede, ville nul-hypotesen nok snarere være, at en center ikke gør forskel eller gør lydbilledet dårlige mod den alternative hypotese, at den gør det bedre.

Hvis du leser mine indlæg, ser du at det er nøiaktig det min nul-hypotese er: At center ikke gør positiv forskel. Så får du gerne korrigere meg på detaljer vedr. nul-hypoteser generelt, uden at det har nogen betydning for min argumentation, så langt jeg kan se. (Det er sjovt når den der skal kritisere, ender med at kopiere.)

Nu var det ment som en kommentar til din belæring af eudlek omkring nulhypotese-princippet; ikke dit valg af nul-hypotese. (selvom jeg da ganske rigtigt havde overset ordet 'positiv' i din post)

Selvom man kan opstille sin påstand som en nul-hypotese slipper man jo ikke for at argumentere for påstanden; specielt ikke hvis den går imod den gængse opfattelse. Det vil nok heller ikke gå helt nemt at postulere, at der ikke er nogen sammenhæng mellem spændingsforskel, strømstyrke og modstand i et elektronik-forum og så blot henvise til at det er en nul-hypotese

Jeg er en smule i tvivl omkring din kommentar om at kopiere...

Glædelig jul herfra.

Til top
jacobsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-November-2004
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2008 kl. 20:04

Det er muligt at bevise, at en forskel eksisterer, hvis den er signifikant nok.

Det har du misforstået. Det er principielt umuligt statistisk at bevise noget som helst. Hvad man derimod kan gøre er at usandsynliggøre at der ikke er en forskel.

Tak for præciseringen. Jeg har nu ikke misforstået noget, men kun udtrykt mig lidt for forenklet.

Men synes du så, at din præcisering ændrer mit budskab?

Næh, det har du egentligt ret i. I den forstand var mit indlæg lettere overflødigt

Men dit budskab omkring at bevisbyrden ligger hos dem, der mener at der er en forskel er jeg lidt uenig i.

Hvis man har en påstand, der går mod den gængse opfattelse må man argumentere for den; også selv om det er en 'ingen forskel' påstand. Videnskabeligt må man usandsynliggøre at en eventuel forskel er ret stor. Det fjerner også problemet med valg af metode som du påpeger.

Nå nu er vi vist ret langt off topic

Også glædelig jul til dig.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu