recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerhøjtaler nødvendig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCenterhøjtaler nødvendig?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Fimpe Fimpe skrev:

Vedr. centerhøjtaler skal den vel være lydmæssigt identisk med fronterne, ellers må der gå rod i lyden.

Ja det må være et absolut krav, ellers lyder det ikke optimalt.

Det er muligt der er en fordel ved en perfekt centerhøjtaler ved et rigtig godt system af hensyn til placering eller af hensyn til en evt. dynamic compression i DSP. Men ummidelbart vil jeg fastholde at det vil være bedre at bruge pengene på to gode fronthøjtalere.

Ikke helt enig! Der skal både anvendes to gode fronter og en god center. Ved det af egen erfaring, da jeg indtil fornylig brugte en alm. reolhøjttaler, og det er altså noget juks.

Og ja, jern mand, jeg har fulgt med i dit anlæg, også den seneste BC'er. Det ser fedt ud, det kunne være fedt at se/høre/mærke en dag!

Kampus 

Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 893
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 17:07

Vedr. centerhøjtaler skal den vel være lydmæssigt identisk med fronterne, ellers må der gå rod i lyden.

Det er muligt der er en fordel ved en perfekt centerhøjtaler ved et rigtig godt system af hensyn til placering eller af hensyn til en evt. dynamic compression i DSP. Men ummidelbart vil jeg fastholde at det vil være bedre at bruge pengene på to gode fronthøjtalere.

Og ja, jern mand, jeg har fulgt med i dit anlæg, også den seneste BC'er. Det ser fedt ud, det kunne være fedt at se/høre/mærke en dag!

Det nytter altså ikke at fastholde noget, som man i bund og grund ikke kender noget til. Hvis jeg forstår dit indlæg korrekt har du kun selv et stereo setup, ret mig hvis hvis jeg har misforstået dit indlæg.

Stereo og surround kan altså ikke sammelignes, jeg er selv gammel HI-FI nørd med stereo anlæg i 50k klassen, så jeg ved lidt om hvad jeg udtaler mig om.

At undvære en center og en sub på LFE udgangen i et sorrund setup, svarer nogenlunde til at du vil prøve at høre stereo på en højttaler stående i midten.

Redigeret af jespermart - 17-Juni-2008 kl. 17:33
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

At undvære en center og en sub på LFE udgangen, svarer nogenlunde til at du vil prøve at høre stereo på en højttaler stående i midten.

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-April-2007
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2008 kl. 22:33

Ok, vi er nået til skolegårdsniveau.

Mit nuværende setup når jeg ser film er 4.1 med 2 fronter 2 bag og 2 subs, med fronterne placeret 30 cm til siden for mit 106 draper cineperm lærred. Jeg har hørt og set en del snurrerundt setups, men aldrig prøvet at sammenligne en god opsætning med og uden center!

Til gengæld har jeg hørt og set mystiske placeringer af centerhøjtalere under loftet, lige over gulvet (indretningshensyn) det lyder i mine ører ikke så heldigt.

Skal jeg så aldrig have en center højtaler, jo hvis jeg en dag hører en sammenligning over et godt opsat anlæg hvor centeren kan "ghostes" uden de nævnte ulemper med komprimering som der åbenbart er på nogle anlæg.

Nå er jeg så bare en stædig gammel mand  tjah, hvad siger dem der lever af at producere højtalere (også center)

http://www.polkaudio.com/education/article.php?id=1

(se under centerhøjtaler)

Although the main purpose of a center speaker is to fix the actors' voices to the screen for off-center listeners......

... For a single listener sitting in the "sweet spot" (equidistant from both speakers), a center channel speaker is sometimes not even necessary. Simply engage the "phantom center" control on your processor or receiver, and you'll hear a clearly localized central image. Of course, if you'd like to share the fun with friends or family, a good center channel speaker is a necessity.

Til Jesper Smart

Så må du jo nok til at høre lidt stereo i mono

LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 00:21

Nå er jeg så bare en stædig gammel mand

JA

Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 893
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 00:28

Mit nuværende setup når jeg ser film er 4.1 med 2 fronter 2 bag og 2 subs, med fronterne placeret 30 cm til siden for mit 106 draper cineperm lærred. Jeg har hørt og set en del snurrerundt setups, men aldrig prøvet at sammenligne en god opsætning med og uden center!

Til gengæld har jeg hørt og set mystiske placeringer af centerhøjtalere under loftet, lige over gulvet (indretningshensyn) det lyder i mine ører ikke så heldigt.

Skal jeg så aldrig have en center højtaler, jo hvis jeg en dag hører en sammenligning over et godt opsat anlæg hvor centeren kan "ghostes" uden de nævnte ulemper med komprimering som der åbenbart er på nogle anlæg.

Nå er jeg så bare en stædig gammel mand  tjah, hvad siger dem der lever af at producere højtalere (også center)

Although the main purpose of a center speaker is to fix the actors' voices to the screen for off-center listeners......

... For a single listener sitting in the "sweet spot" (equidistant from both speakers), a center channel speaker is sometimes not even necessary. Simply engage the "phantom center" control on your processor or receiver, and you'll hear a clearly localized central image. Of course, if you'd like to share the fun with friends or family, a good center channel speaker is a necessity.

Til Jesper Smart

Du citerer jo selv min pointe

"Of course, if you'd like to share the fun with friends or family, a good center channel speaker is a necessity"

Det optimale fra stereoens barndom havde måske været 3 kanaler i stedet for bare h/v, men tilbage i 60'erne, var det jo nok ikke en mulighed.

Center kanalen i et sorround setup idag er jo en ægte diskret kanal, der som tidligere er nævnt står for (ikke for 80%) af frontkanalerne men kun ca. 60%. Det betyder at v/h kanal af dit sorround setup kun leverer ambience til center kanalen.

Det du laver med et 2 kanals frontsetup er kun en emulering af center kanalen med v/h kanalerne og kun i sweetspottet og det er i min optik ikke optimalt.

Mit spørgsmål går nok mere på hvorfor i alverden undgå en diskret center kanal med ca. 60% af frontinformationerne.

Og min analogi til stereo over en højttaler er jo ikke helt skæv, jeg forsøger at få 2 kanaler via en, du forsøger at få 3 kanaler via 2

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nå er jeg så bare en stædig gammel mand

JA

okay så!

LG's CineBeam HU810PW, 106" Draper Cineperm, LG C7, Elabs Tomahawk x 4, xtz edge a-2 300,Zappulse2.3 x2, Denon AVC X4700H, Optimo(DIY HT * 3) Elabs Pre,Mini-i Pro 3, Apple 4k/Shield,Sony UBP-X700
Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 07:24
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Til Jesper Smart

Du citerer jo selv min pointe

"Of course, if you'd like to share the fun with friends or family, a good center channel speaker is a necessity"

Det optimale fra stereoens barndom havde måske været 3 kanaler i stedet for bare h/v, men tilbage i 60'erne, var det jo nok ikke en mulighed.

Center kanalen i et sorround setup idag er jo en ægte diskret kanal, der som tidligere er nævnt står for (ikke for 80%) af frontkanalerne men kun ca. 60%. Det betyder at v/h kanal af dit sorround setup kun leverer ambience til center kanalen.

Det du laver med et 2 kanals frontsetup er kun en emulering af center kanalen med v/h kanalerne og kun i sweetspottet og det er i min optik ikke optimalt.

Mit spørgsmål går nok mere på hvorfor i alverden undgå en diskret center kanal med ca. 60% af frontinformationerne.

Og min analogi til stereo over en højttaler er jo ikke helt skæv, jeg forsøger at få 2 kanaler via en, du forsøger at få 3 kanaler via 2

Du misser jo hele ponten! med mindre du bevæger dig væk fra sweetspottet mister du jo ifølge kilden INGEN information. Hverken retningsbestemt eller i DB.

Nu vil jeg jo, som jeg også har skrevet, gerne høre et godt anlæg med VELPLACEREDE højtalere, for at høre en evt. fordel ved centerhøjtaler.

Nu tror jeg så trådstarter har fået de gode råd han skulle bruge længere oppe i denne tråd, hvor folk der kender de højtalere der benyttes siger "prøv med en center". Det må være konklusionen her.

Jeg har langt større problemer med baghøjtalerne der bliver for tydelige når man sidder i siderne. Det tror jeg så de nye flerkanalsformater kan hjælpe på (med eller uden center)

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 10:04

Findes der overhovedet en surround receiver, hvor man kan slå center højtaleren fra? Hvis ikke, så giver det et voldsomt problem i sig selv, da man derved vil miste de 60% informationer. De kan ikke genskabes i h/v kanalerne, da de er filtreret fra i receiveren.

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Findes der overhovedet en surround receiver, hvor man kan slå center højtaleren fra? Hvis ikke, så giver det et voldsomt problem i sig selv, da man derved vil miste de 60% informationer. De kan ikke genskabes i h/v kanalerne, da de er filtreret fra i receiveren.

Det tror jeg man kan i de fleste !

Det vil selvfølgelig lyde helt galt uden disse informationer.

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 11:09

Til dem der måtte være interesseret har Siegfried Linkwitz, testet fordele og ulemper ved centerhøjtalere i det følgende link:

http://www.linkwitzlab.com/surround_system.htm (et stykke nede på siden)

Han er lidt både og, men ender med at foretrække "phantom image". Dette er testet med reference musik i diskret multichannel. Her er der altså ikke hjælp fra skærmen til at placere musikkere/skuespillere.

Der ER både fordele og ulemper ved centerhøjtalere. De er nok også de færreste der benytter "lydtransparente" lærreder til projektoren for at få centerkanalen op i højde med de to fronter, det vil da vel alt andet lige betyde en skævvridning af lydbilledet op eller ned?

Men stadig det kunne være sjovt at prøve nogle setups med og uden center, hvor tilhørerne gætter hvorvidt der benyttes phantom eller fysisk center, - og hvad der er bedst!!!

Man kan selvfølgelig også bare være skrsikker og sige, - min forstærker har en centerudgang ergo skal den benyttes

Inden jeg/vi bliver for O.T. er det over and out fra mig i denne tråd.

Redigeret af Fimpe - 18-Juni-2008 kl. 11:21
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2007
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2008 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af Bredvig Bredvig skrev:

Har det sidste stykketid gået og spekuleret over om en centerhøjtaler er noget for mig.... kan ikke rigtig prøvelytte mig til et svar da det mere handler om den er god i netop mit system og ikke så meget om den lyder godt i en butik/demorum.....

Jeg har et par concept 2 som fronthøjtalere hvor der er ca 2 m imellem dem. Jeg sidder ca 3 m fra dem når jeg sidder og ser film... hvor meget vil jeg få ud af at købe en centerhøjtaler?

Er faktisk meget glad for det nuværende system med 4 højtaler og en sub. Men kan alligevel ikke lade være med at spekulere på om en centerhøjtaler vil løfte niveauet?

Hvad siger i?

Ser du film alene eller sammen med andre ?

Hvis du ser film alene og sidder i det perfekte sweetspot, vil behovet for en center være mindre, end hvis I sidder flere sammen og ser film, så der altid er en eller to der ikke sidder i det ideelle sweetspot.

Uanset hvad, ville jeg ikke undvære min center...

/erla

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu