|
Centerhøjttaler uden baghøjttalere? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jonasag ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 86 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Oktober-2013 kl. 17:07 |
Hej hifi-guruer.
Jeg er sikker på at emnet har været oppe og vende utallige gange, og jeg har også prøvet at søge her i forummet, men søgefunktionen trænger vist til en seriøs overhaling, for jeg har ikke kunne finde noget. Så nu spørger jeg (muligvis igen). Jeg har et simpelt setup bestående af to front højttalere (B&W CM5), men mit setup er ikke særlig symetrisk - det tillader min stue ganske enkelt ikke. Jeg vil gerne udbygge mit setup til et 5.1 setup, men da jeg gerne vil have noget ordentligt er jeg nødt til at udbygge lidt ad gangen. Derfor er mit spørgsmål, om det giver mening at supplere mine fronter med en centerhøjttaler (altså uden baghøjttalere i første omgang). Vil det give et bedre lydbillede til film, eller vil det være ligegyldigt, hvis jeg ikke har nogen baghøjttalere lige pt? Eller ville det være smartere bare at købe en soundbar og bruge den til film og så mine stereohøjttalere til musik? Og kan man overhovedet det på en enkelt receiver? Jeg er fuldt tilfreds med mine stereo højttalere til musik, men jeg er ikke specielt tilfreds med lyden, når jeg ser film, så derfor vil jeg gerne gøre noget ved det. Håber I kan hjælpe :)
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du vil formentlig få mest filmlyd med surroundkanalerne. En center kan godt undværes hvis man sidder lige for
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40552 |
Du kan anskaffe en SW, og derved bruge fronter som Sattelitter og lade SWen tage sig af LF. Indstil fronter til at gå ned til f.eks 70Hz, og lad SWen køre fra 80 Hz og ned.
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19852 |
Hvad er det du mangler, når du ser film? Er det dialogen der "forsvinder", eller er det rumfornemmelse? Klaus |
|
![]() |
|
jonasag ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 86 |
Sådan som stuen er indrettet har jeg sat tvet på den venstre halvdel af væggen. Min venstre højttaler står over tvet ca ½ meter fra mens den højre står i samme højde som den venstre højttaler men 3 meter fra tvet. Jeg kan umiddelbart ikke placere den nærmere. Det gør, at det meste af den lyd man hører kommer fra venstre højttaler. Jeg mangler egentlig ikke dialog eller lydbillede. Men jeg vil som sagt gerne udvide setuppet, så jeg får mere et mere surround-like lydbillede. Vil det ikke give mig det med en centerhøjttaler? Eller skal jeg kigge i retning af to baghøjttalere i stedet?
|
|
![]() |
|
CARS10 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Juli-2009 Sted: København Status: Offline Point: 818 |
Drej din balance knap mod højre indtil lyden er lige høj i hver højttaler. Hokus pokus.
![]() |
|
![]() |
|
Så det jeg hører jer sige er, at jeg ikke får noget ekstra lyd effekt mæssigt ved bare at købe en center højttaler? Jeg skal altså ud i baghøjttalere i stedet eller en soundbar...
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19852 |
Center vil give dig bedre dialog, soundbar er (i mine øren) spild af penge. Men du harvet grundlæggende problem i din opstilling, de gør at uanset, hvad du investerer i, så bliver det "hat og briller".
Få flyttet højttalere eller tv, så tv er i center! Klaus Redigeret af KlausDM - 09-Oktober-2013 kl. 23:15 |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7255 |
En center vil helt sikkert hjælpe lidt på dit problem.
Og jeg mener at du sagtens kan vente med bag højttalere. Men selvfølgelig kommer du til at mangle en del oplevelse i filmene. Soundbaren er en fornuftig erstatning for TV's indbyggede højttalere. Find en passende center, evt en brugt, Måske du kan låne en et døgns tid. Tror du bliver glad for en center. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |