recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Centerkanal dæmpet på visse tv-kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Centerkanal dæmpet på visse tv-kanaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
VC10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-Marts-2007
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér VC10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Centerkanal dæmpet på visse tv-kanaler
    Sendt: 22-December-2012 kl. 16:26
På f.eks. DR1, TV2, C More tv-kanalerne med DD 5.1 lyd angiver min Onkyo TX-SR806 surroundreceiver
i displayet af og til ved visse tv-udsendelser: "Dialog norm -4 dB".

Betyder det mon, at centerkanalen er -4 dB for lav i niveau i forhold til de andre 5.1 kanaler,
så man selv må hæve niveauet de 4 dB, eller at receiveren har dæmpet centerkanalen 4 dB således,
at alle kanalerne er i samme niveau?

Værdierne i dB i displayet varierer i øvrigt fra -5 dB og op til +1 dB for den enkelte udsendelse.

Signalkilden er YouSee HD-boksen 3126.
Til top
skele2r Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skele2r Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:19
hmm. . ved ikke om du kan bruge det til noget. .Men min NAD t744 er tilsluttet Zaptor box og HD kanalerne er væsenlig højere end de normale kanaler + forstærkeren skifter til Dolby diginal (så jeg tror det er digital lyd også) _D
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af VC10 VC10 skrev:

På f.eks. DR1, TV2, C More tv-kanalerne med DD 5.1 lyd angiver min Onkyo TX-SR806 surroundreceiver
i displayet af og til ved visse tv-udsendelser: "Dialog norm -4 dB".

Betyder det mon, at centerkanalen er -4 dB for lav i niveau i forhold til de andre 5.1 kanaler,
så man selv må hæve niveauet de 4 dB, eller at receiveren har dæmpet centerkanalen 4 dB således,
at alle kanalerne er i samme niveau?

Værdierne i dB i displayet varierer i øvrigt fra -5 dB og op til +1 dB for den enkelte udsendelse.

Signalkilden er YouSee HD-boksen 3126.
 
Kan godt nok ikke lige svare på dit spørgsmål, men jeg vil spørge om Yousee's udgave af TV2 HD også kun altid sender i opskaleret DD 5.1 lyd, som kan høres på at centerlyden (dialogen) også afspilles i begge fronthøjtalere (lidt svagere dog) ?
Har nemlig endnu aldrig oplevet TV2 HD sendt noget i 'ægte' 5.1  på Boxertv's udgave Cry
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:37
Det vil jeg også gerne vide mere om. Jeg har fundet denne artikel:

Det ser ud som om Dialog norm er lydstyrken på dialogen, så receiveren kan regulere op og ned for at få ens dialog på alle programmer.


Venlig hilsen
KB
Til top
VC10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-Marts-2007
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér VC10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 18:47
-> Brixen
Tak for linket til artiklen, der forklarer funktionen "Dialog normalization" i DD-dekoderen. Smile
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu