recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Check liste ved køb af nyt LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCheck liste ved køb af nyt LCD TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tvnørden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Emne: Check liste ved køb af nyt LCD TV
    Sendt: 01-December-2005 kl. 15:08
Da jeg for 8 år siden stod i Elgiganten for at købe et ny TV, blev jeg helt forvirret over at se 100 fjernsyn som man kunne vælge mellem. Da så jeg et avisudklip ( jeg mener det var BT ) der hang på væggen med en check liste.

Dengang i 1998 så den ca. sådden ud:

- 100Hz fjernsyn giver bedst billedkvalitet og er bedst for øjnene
-  Det varer nogle år før man sender i 16:9 så køb et 4:3 ( man kan næsten se den indbrændte kontur af 4:3 billedet på de gamle 16:9 CRT TV )
- Vælg skærmstørrelse udfra den afstand du sidder

Efter at have læst listen viste det sig at der kun var 2 - 3 modeller med 4:3 format og 100Hz at vælge mellem, så valget var nu ret let, det blev et 29" Sony Super Trinitron. Og dét har jeg været ret glad for lige siden. ( Så glad at jeg nok går efter et Sony næste gang også ). Særligt det med 100Hz var en helt ny verden af billedkvalitet. Når jeg er på besøg hos venner der har et 50Hz CRT er det næsten ikke til at holde ud at se på.

Nå - men nu LCD TV.

Der hænger desværre ikke en ny checkliste hos Elgiganten, så jeg har selv lavet min egen. Mit Sony kan sagtens køre nogle år mere, men LCD TV er så tillokkende at jeg godt kunne fristes, og flere og flere udsendelser sendes nu i 16:9.  og familien ser mere og mere DVD.

Der er simpelthen så mange LCD TV at vælge mellem at man må lave en liste som sorterer de fleste modeller fra:

Min egen check liste ( prioriteret og aldeles subjektiv ):


- Max 8ms, helst 6ms refresh ( krav )
- 16:9 naturligvis et must
- Vælg skærmstørrelse udfra den afstand du skal se
- Gerne HD parat, men ikke en nødvendighed hvis du kun ser danske kanaler.
- Indbygget DVB-T eller tilsvarende digital tuner ikke nødvendigt



Kravet om 6-8ms sorterer 90% fra, så  der er vel idag 5 - 10 modeller at vælge mellem hvilket gør opgaven langt mere overskuelig. På edbpriser.dk angiver man ovenikøbet refresh tiden i overskriften så det er meget let at skimme listen over modellerne !

 Personligt vil jeg ikke skifte til et LCD TV før spil og action film kører uden at hakke i det eller flimre. Hvis man ser på

 http://www.dinside.no/php/art.php?id=278600

kunne det tyde på at 6-8ms er nok. Prøv at læse testen af Sony KLV V32A10 ( 8ms ), og læs sammenligningen med Philips 37PF9830 ( 6ms ), kan man tolke at 6ms er grænsen ?

"Litt av glansen forsvinner imidlertid når vi sammenligner med Philipsen. Når det kommer innslag med mye bevegelser og kraftige panoreringer virker det nemlig som om Sonyen ikke helt henger med, og resultatet er litt hakking i bildet.

Likevel: Om dette er noe den vanlige TV-seer kommer til å legge merke til er en annen sak, i praksis ble det først oppdaget av testpanelet når vi sammenlignet de to modellene side om side med nøyaktig de samme analoge TV-signalene. "

Med hensyn til skærmstørrelse ser det smart ud med et 42" i stuen. Men det er ikke så smart at se pixels, hvor man skulle se billeder. Så pas på med at at vælge for stort et format. Bruger du briller og har en stor stue kan du med fordel bruge en 42" ( Sony KLV V40A10 med 8ms  eller Philips 37PF9830 med 6ms ), så kan du måske undgå at skulle bruge briller når du ser TV

DR siger at de først starter med at sende HDTV efter år 2010 ! Det de begynder med at sende i 2006 er blot godt gammelt analog TV, men over en digital mast. De vil naturligvis sende mere og mere i 16:9 format, dette skal ikke forveksles med at det er HDTV - det er stadig godt gammeldags analog TV.

Meget få kanaler i Eurpoa tilbyder HDTV. Så en indbygget HDTV digital tuner vil være spild af penge medmindre du vil se udenlandske sattelitkanaler, men så skal du alligevel have en extern set-top-box med kortlæser !  Der er en bred uenighed om man med en standard DVB-T digital tuner vil kunne modtage DR´s fremtidige digital TV.

Jeg talte med en teknikker fra DR igår, han sagde at den protocol der anvendes idag, sandsynligvis ikke vil være den man anvender efter år 2010, da udviklingen går så stærkt. Hertil kommer at for DR skal kunne sende HDTV skal hele udstyret udskiftes, alle studier skal forbedres, og hele arbejdsgangen med sminkning etc. skal forbedres da HDTV viser de mindste detaljer i sminkning og afslører straks et lille stykke tape på baggrunden.




Redigeret af tvnørden
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu