recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Chromapure
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Chromapure

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 13:55
Naa nu tror jeg lige denne traad traenger til en opdatering:

Jeg har faaet koebt chromapure og er meget tilfraeds, der er flere gode funktioner I og noejargtigheden med Display PRO virker til at vaere god (problemet er jo I virkelighed man bare er noed til at stole paa maalingerne.

nu ved jeg ikke rigtigt om der er nogle herinde udover et faa par skykker som bruger tid paa at kalibrere dem selv men hvis der er saa vil jeg da lige slaa et slag for et project som jeg er igang med inde paa AVSForum (http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=21993196#post21993196)

hvis der er nogle herinde som er god/kreativ med photoshop saa sig endelig til - enhver hjaelp vil vaere guld vaer - hvis ikke saa proev disken og kom meget gerne med komentarer Wink

Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 15:23
Udfordringen ved at kalibrere til 75% mætning (som umiddelbart lyder som en god ide) er, at dit target faktisk er et "moving target", da den korrekte postion er stærkt afhængig af gamma. Dette gælder både mht. mætning (plus i visse tilfælde hue) og lysstyrke. Da der ikke er nogen fast specifikation af en fast værdi for gamma (2.2 er en myte/en fejlfortolkning af BT.709), bliver beregning af target variabel afh. af sortniveau, gamma og lysstyrken (jf. BT.1884 som har erstattet BT.709). Du kan prøve at sætte et 75% mættet testbillede på displayet og måle (x,y, Y) og så justere gamma og se, hvad der sker med måledata. Konsekvensen er, at kalibreringssoftwaren skal tage højde for gamma for at kunne kalibrere til 75% mætning. 
/lars
Til top
Visca Blaugrana Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 155
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Visca Blaugrana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 17:11
helt korekt at gamma har stor indflydelse paa xyY (specielt lys styrken,) for at komme omkring det (og saa vidt jeg ved saa er det med regnet med) naar man indstiller Chromapure til 75% calibrering)

eller det er ikke helt korekt at xyY vaerdierne flytter sig (de skulle vaere de samme) det er de digitale R,G,B vaerdier der aendre sig. saa hvis man oensker et target gamma paa <> 2.22 saa kraeves det enten at test billederne er baseret paa den oenskede gamma eller som du siger softwaren korrigere xyY target vaerdierne

ang de test billeder jeg har lavet (see linket oven for (endnu en gang faar jeg det naevnt - test meget gerne :) ) saa er de lavet efter en gamma paa 2.22, og min gamma ligger paa omkring 2.22 med udvigelser paa max 0.02 saa det skulle vaere OK

Redigeret af Visca Blaugrana - 07-Maj-2012 kl. 17:17
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2012 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

eller det er ikke helt korekt at xyY vaerdierne flytter sig (de skulle vaere de samme) det er de digitale R,G,B vaerdier der aendre sig.
Både xyY og RGB er udtryk for samme tristimulus (de er begge afledt af XYZ) så begge ændrer sig, hvis gamma ændrer sig. Se evt. dette link, der beskriver matematikken.

Ellers en glimrende idé at lave testmønstre, der kan bruges til at kalibrere f.eks. en "75% mættet gamut" - og godt med "skin tone" felterne. Måske skulle I kigge på BT.1886 (der erstatter BT.709/Rec.709), der er beskriver, hvordan gamma'en faktisk skal beregnes (ikke som en flad kurve): Det må have betydning for jeres konstruktion af mætningsforløb og hudfarver. Jeg har skrevet lidt om BT.1886 i slutningen af denne tråd. Hvis man vælger en forkert gamma, kan man få alle mulige problemer med farvegengivelsen.

(undskyld de mange redigeringer af dette indlæg - men jeg havde brug for et par forsøg, da gamma er et uhyre komplekst område)

Redigeret af bantam - 07-Maj-2012 kl. 21:23
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2012 kl. 14:35

Jeg kan se, at gutterne ovre på AVSForum begynder at få fokus på gamma og specifikt BT.1886. Der diskuteres også farver inde i gamut'en, f.eks. hudfarver. Jeg mener dog stadig, at den del, der handler om dE1994 og estimering af farvefejl inde i gamut'en, ikke er gyldig (indtil jeg bliver klogere).

Det betyder, at man er nødt til at arbejde med en custom gamut i stedet for BT.1886/BT.709, når man ønsker at kalibrere til f.eks. 75% mætning (da dE1994 ellers ikke vil være retvisende, da den kun fungerer på kanten af gamut'en og knapt nok på de linier, der stråler ud fra hvidpunktet mod primær- og sekundærfarverne). Det burde være korrekt implementeret i software-pakker, der tillader kalibrering til custom-gamut. Alternativt kunne man bruge et andet mål for korrekthed - f.eks. procent-afvigelser, som Tom Huffmann ofte har været inde på, fordi det er velkendt, at dE-modellerne ikke altid fortæller sandhenden.

Dette og snakken om gamma kommer så til at give problemer med at beregne dE1994 for f.eks. hudfarver, da disse ligger inden i gamut'en og fordi farverne inde i gamut'en er afhængige af gamma. Det resulterer i, at der vel faktisk brug for, at hudfarvtestfeltet beregnes ud fra displayets kapabilitet jf. BT.1886's definition af gamma - altså vil der være behov for at genere testmønstre "on-the-fly"...

Alternativt kunne man lave en "regnemaskine", der ud fra displayets målte karakteristika (gamut, gamma, hvidpunkt) kunne fortælle kalibratoren, hvad målet for hudfarvetestfeltet skulle være på det aktuelle display (h.t. xyY, XYZ eller måske RGB), således at man kan sigte efter det (med andre metoder end dE94). En anden (vild) idé kunne måske være at lade hudfarven erstatte rød i en custom gamut, og så forsøge at bruge denne som reference - men det er jeg ikke helt klar over, om er en reel mulighed.

Redigeret af bantam - 12-Maj-2012 kl. 17:39
/lars
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu