|
Chromecast Audio - ekstern DAC? |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||||
Erbs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2016 Sted: Danmark Status: Offline Point: 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det er en fejl, det er en 640 A v2 jeg har. Både den og 540A er fra ca. 2007, så jeg tror heller ikke 540A har en dac. De billeder på nettet jeg kan finde af den viser ikke, at der er optisk indgang.
Men det er nu også lige meget :-)
|
||||
Hilsen Erbs
|
||||
![]() |
||||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|||
Jeg Google bare 540. Det er den der hedder R der har DAC.
Det vigtigste er at du oplever bedre lyd, hvilket også giver god mening med dit nuværende setup. ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
||||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|||
Det er blevet diskuteret i flere tråde her på siden, men den menneskelige ekoiske hukommelse er ikke længere end 3-5 sekunder. Herefter er det ikke muligt at genkalde den præcise lyd, men kun en overordnet beskrivelse af den. Derfor er det simpelthen ikke muligt at lave en sammenligning på den måde, udover for virkelig store forskelle, og det vil stadig være meget upræcist.
En DAC-chip og tilhørende støttekomponenter koster få kroner når man indkøber til storproduktion. Tag nu f.eks. iPhone. Den får tit ros for at have en god DAC med et stærkt hovedtelefonoutput. Men taget i betragtning hvor meget anden avanceret teknologi der er i den, hvor meget tror du så der er brugt på DACen? Nemlig, relativt få kroner, fordi DACs er masseproducerede hyldevarer af høj kvalitet til meget små priser i dag. Og bedre kabler? Så vidt jeg lige kan se putter du et ekstra kabel ind i signalvejen. Med kun CCA bruger du et 3,5mm->RCA-kabel. Med NADen bruger du et optisk kabel og et RCA->RCA-kabel. Og da kabler er passive kan de aldrig forbedre et signal, kun begrænse hvor meget de forringer det. Uanset om det er hørbart eller ej, så er færre og kortere kabler og så få konverteringer som muligt at foretrække.
Det er helt korrekt opfattet :-) Det er derfor der findes sider som f.eks. http://wathifi.com/ som udstiller hvor lidt greb f.eks. What Hifi har på den virkelige verden.
|
||||
![]() |
||||
Erbs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2016 Sted: Danmark Status: Offline Point: 20 |
|||
Hej Henrik
Vi bliver vist ikke enige - jeg kan for min del konstatere, at der er markant forskel, som stemmer helt overens med hvad der for mig er logisk. Og hvor ville jeg have ærget mig, hvis jeg havde fravalgt denne forbedring. Selvom man ikke kan "huske" den præcise lyd, kan man godt have et billede af hvordan det lyder, som man kan sammenholde med et andet setup - det forudsætter, at man kender sin musik temmelig godt. Hvis man følger din logik, vil man aldrig kunne sammenligne to sæt højtalere og vælge hvilken, der lyder bedst? En dac er vel en komponent på lige fod med mange andre enheder, og jo billigere den skal være - ja, jo mindre god er den. Med en dedikeret dac er der i produktionen kun fokus på at få god lyd ud af den, hvorfor den naturligvis er bedre - ellers kunne den ikke sælges. Jeg kan så fornemme, at din opfattelse er, at det er fordi kunden vil snydes, og når hifi-magasiner tester disse er resultaterne som grebet ud af den blå luft. Samme logik gør sig vel så også gældende for cd-afspillere, da der også her foregår en konvertering af det digitale signal. Kabler - kvaliteten af et optisk kabel og et godt rca kabel vs. et minijack til rca kabel vil - på det teoretiske plan tale til førstnævntes fordel - tvivler dog også på en hørbar forskel i dette led. Hilsen Morten
|
||||
Hilsen Erbs
|
||||
![]() |
||||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|||
@Henrik
Det er en interessant holdning du har. Der er meget hokus pokus når vi taler hi-fi. Eksempelvis kabler. Kan et signalkabel til 1000,- få et anlæg til 8000,- til at spille bedre? Næppe. Men jeg tror ikke helt på at der ingen forskel er på DAC. Det er muligt at forskellen er mindre end producenterne siger. Hvorfor er der nogen der fremhæver Iphone DAC som god? Jeg er helt klar over at prisen for komponenterne ikke er afgørende. Hvad koster det at producere en Iphone 6? Sikkert ikke mere end et par hundrede. Det er reklame og udvikling man betaler for. |
||||
![]() |
||||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|||
Problemet er at den erindring man har om musikken efter 3-5 sekunder er virkelig overfladisk, når det kommer til præcis hvordan den lød. Jo, du kan huske melodien og de forskellige instrumenter, og at bassen f.eks. havde en lækkert snerren eller hi-hattene var ret markante. Men du kan ikke huske præcis hvordan de lød, kun en slags beskrivelse af det. Når du kender din musik rigtigt godt, så er det musikken du husker, og ikke den præcise lyd. Det ville kræve den lydmæssige udgave af perfekt fotografisk hukommelse, og det har jeg endnu aldrig hørt om nogen der har.
Du begår fejlen at sætte et stort lighedstegn mellem pris og kvalitet, men så direkte kan man bare ikke sætte det op. Du er nødt til at kigge på markedsstørrelse, produktionsstørrelse, avance og en masse andre faktorer, ikke mindst "hvor meget kan vi tage for den her dims før folk synes det er for dyrt"-faktoren. Tænk på at der sidder DACs i næsten hvilket som helst elektronik der skal outputte noget til den virkelige verden. DAC-chips er 100% standardkomponenter, det er hyldevarer og alle DACs designet til lyd yder så godt at det er rent akademisk i forhold til den menneskelige hørelses. Sådan for sjov prøvede jeg at finde ud af hvilken DAC-chip der sidder i NAD D1050, det er en Cirrus Logic CS4398. I Chromecast Audio sidder der en AKM AK4430. CS4398 har 117dB dynamisk spændvidde kontra AK4430s 104dB og en forvrængning på -104dB kontra -91dB. Så ja, den er bedre på papiret, men begge ligger med en komfortabel margen i forhold til den menneskelige hørelses grænser. Selv de bedste optagelser har meget svært ved at komme i nærheden af AK4430s grænser. Og det forklarer stadig ikke hvorfor D1050 skal være så dyr.
Det må du gerne lige uddybe. Hvor mener du at kunne opnå bedre teoretisk lydkvalitet? Sådan rent teknisk har 3.5mm jack en anelse dårligere stereoadskillelse end to RCA-stik, men det er minimalt, og afhænger også af hvor god stereoadskillelsen er i den øvrige elektronik. Og under alle omstændigheder, så har f.eks. de bedste pickups en stereoadskillelse på kun 30dB, langt under hvad et 3.5mm jack kan præstere. Og man hører aldrig vinyl-fans med dyre pickups brokke sig over dårlig stereoadskillelse i forhold til f.eks. CD.
Den bliver selvfølgelig mest fremhævet som god i debatter om det er nødvendigt med en ekstern DAC+hovedtelefonforstærker, og det er det absolut ikke. IPhone's output er helt linært og med virkelig godt signal/støjforhold. Samtidigt er udgangsimpedansen lav og den kan levere mere effekt end mange batteridrevne hovedtelefonforstærkere. |
||||
![]() |
||||
|||
Ift. om man kan "huske" lyd, så man rent faktisk kan høre forskel på det samme nummer afspillet på fx 2 sæt højtalere eller via to forskellige dacs - mener du i ramme alvor , at det ikke er muligt at huske lyden af et musiknummer, og på den baggrund høre forskel på det nummer afspillet på to anlæg og på baggrund af de to afspilninger komme med betragtninger om hvori forskellene mellem lyden fra de to anlæg består?
Jeg har ikke forholdt mig til prisen på NAD dac´en - som meget andet tages der det forbrugen er villig til at betale. Jeg må bare konstatere, at jeg har fået et løft i lyden, der står i absolut rimeligt forhold til hvad jeg har betalt. Ift. kabler - jeg tænker på, at et mini jack stik næppe er helt optimalt ift. rca-kabler, og at rca kabler kan fås i en bedre kvalitet end minijack/rca. Om sidstnævnte har betydning kan man som nævnt tvivl på. Men som jeg også skriver ovenfor er det blandt andet i lydbilledet, at der er en effekt af den separate dac, men som jeg altså oplever går langt ud over alene et forbedret stereobillede. Hilsen Morten
|
||||
Hilsen Erbs
|
||||
![]() |
||||
|||
Den bliver selvfølgelig mest fremhævet som god i debatter om det er nødvendigt med en ekstern DAC+hovedtelefonforstærker, og det er det absolut ikke. IPhone's output er helt linært og med virkelig godt signal/støjforhold. Samtidigt er udgangsimpedansen lav og den kan levere mere effekt end mange batteridrevne hovedtelefonforstærkere.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ Så er det jeg lige spørger igen. Hvad har linært, udgangsimpedans, godt signal/støjforhold og mere effekt med lydkvalitet at gøre? For alle DAC lyder jo ens. |
||||
![]() |
||||
|||
Man kan huske lyden i grove termer, som f.eks. at der var meget bas på det ene sæt højttalere, eller at diskanten forvrængede. Men man kan ikke huske den præcise lyd ned i den detaljegrad som audiofile ynder at diskutere.
Eller måske har du fået et oplevet løft i lyden, som sjovt nok nogenlunde matcher hvor mange penge du har brugt ;-)
Nu er du jo ude i gætterier igen. Du har en formodning eller overbevisning om at RCA-kabler fås i bedre kvalitet end 3.5mm jack-kabler, men i praksis ligger barren så lavt at selv de billigste signalkabler fra Harald Nyborg er rigeligt gode til at håndtere et linjesignal. Selv ikke Frankenstein-kablet gav nogen nævneværdig forringelse.
De betyder noget for hvor godt f.eks. en iPhone kan drive et sæt hovedtelefoner. Og ja, det var lidt af et kunstspring, for jeg snakkede jo selvfølgelig om DAC+hovedtelefonforstærker, da de i smartphonesammenhæng sjældent findes separate.
|
||||
![]() |
||||
moremusic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-November-2013 Status: Offline Point: 589 |
|||
@Henrik. Det er en virkelig nedladende kommentar at fyre af, at forbedringen svarer til hvad han ved at DAC'en har kostet. desværre er den slags optræden ved at være et mønster, når det kommer til din måde at deltage i debatten på.
Er nedladenhed en slags sidste bastion for dig, når du ikke kan presse din egen holdning ned over hovedet på en bruger? |
||||
![]() |
||||
|||
Ifølge din logik køber man fx altid højtalere i blinde og man vil ikke kunne forklare, hvorved den ene adskiller sig fra den anden eller for den sags skyld over for sig selv? - det holder jo simpelthen ikke! Men det har jeg ikke behov for at diskutere yderligere.
Det fede havde da været at konstatere, at der ikke var lydmæssig forskel mellem CCA dac og NAD dac - så var der sparet 2.500 kr. som kunne bruges til fx koncertbilletter i stedet for. Havde der ikke været forskel kunne jeg jo bare returnere den. Den mulighed var jeg helt åben for. Men jeg hører en forskel - selv min kone, der nok hellere vil bruge pengene på noget andet, vurderer, at det lyder bedre ;-) Boede du tættere på skulle du være velkommen til at komme og lytte - hvis du derefter påstod du ikke kunne høre forskel vil det være min påstand, at du var ualmindelig stædig :-) |
||||
Hilsen Erbs
|
||||
![]() |
||||
|||
På højttalere er der jo ofte tale om ret markante forskelle, i modsætning til DACs hvor forskellen er rent akademisk og væsentligt uden for hørelsens grænser. Men du vil altså sige at der er lige så stor forskel på to forskellige DACs som der er på to forskellige højttalere?
Ah, der kom det. Jeg ventede på at kone-argumentet skulle komme, og det gjorde det så :-) Det er altid konen/kæresten der bliver hevet ind som "hun er ikke audiofil, så hvis hun kan høre forskel, så må den helt sikkert være der!" Redigeret af HenrikStevn - 28-Januar-2016 kl. 21:32 |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |