|
Chromecast Audio - ekstern DAC? |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | |||
Erbs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2016 Sted: Danmark Status: Offline Point: 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det er vel lige eget om der er stor forskel på højtalere, når man ikke kan huske lydbilledet, og derfor ikke kan sammenligne dem.
Jeg må konstatere at min kone nok har bedre ører end dig 😉 |
|||
Hilsen Erbs
|
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Hvis du nu læste hvad jeg skrev, så ville du se at jeg henviser til at der ofte er så store forskelle på højttalere at de falder fint ind under den grovkornede langtids-lydhukommelse vi har.
|
|||
![]() |
|||
Erbs ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 07-Januar-2016 Sted: Danmark Status: Offline Point: 20 |
||
Så to sæt højtalere til 10.000 kr. hver kan man godt grovkornet høre forskel på, mens en dac til 320 kr. og en til 2500 kr kan man ikke høre forskel på?
Enige bliver vi ikke, så jeg stopper her. |
|||
Hilsen Erbs
|
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Bingo! :-)
|
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
De betyder noget for hvor godt f.eks. en iPhone kan drive et sæt hovedtelefoner.
Og ja, det var lidt af et kunstspring, for jeg snakkede jo selvfølgelig om DAC+hovedtelefonforstærker, da de i smartphonesammenhæng sjældent findes separate. @@@@@@@@@@@@@@@@@@ Lige her skyder du dig selv i foden. En DAC består sjældent kun af en chip. Men også en analog del. Selvom to computere har ens processorer kan de godt performe forskelligt. Jeg tænker at der gælder det samme for DAC. |
|||
![]() |
|||
||
Og det koster peanuts at implementere omtalte analogdel efter fabrikantens referencedesign, og få et kendt ydelsesniveau.
Kan der forbedres på referencedesignet hvis man poster flere penge i det? Jada, men så begiver man sig ud i forskelle som er så små at de kun betyder noget i målinger.
|
|||
![]() |
|||
||
Bare lige en gang til for prins knud:
I min Galaxy S5 sidder en dac, som er så god at jeg ikke kan høre forskel på den og en væsentligt dyrere dac? Den analoge del i telefonen er så god, at jeg via et minijack-rca stik får en lyd til min forstærker, der er så god, at jeg ikke vil kunne høre forskel ift. et - i min optik - bedre setup? Hvis ja, hvad laver så alle de komponenter der sidder i min NAD D1050? Hvis de kun er der for at imponere mig og få mig til at tænke, at "det må sandelig lyde bedre", hvorfor har NAD så ikke lavet kassen endnu større? Konsekvensen af dit synspunkt må så samtidigt være, at man ikke kan høre forskel på en cd-afspiller til 1.000 kr. og 15.000 kr.? Og endelig at lyden fra en computers mini-jack udgang hørbart er på højde med hvis man kører lyden via en dac? |
|||
Hilsen Erbs
|
|||
![]() |
|||
||
Samsungs Galaxy-telefoner har generelt rigtigt godt output. Lydniveauet er dog lavere end mange dedikerede MP3-afspiller og stationære apparater. En smartphone med f.eks. FLAC-filer er et match for enhver CD-afspiller. Her er selvfølgelig undtaget smartphones med reelt dårlige outputs, men her er man sjældent i tvivl, grundet støj osv.
De laver mange forskellige ting, såsom input-switching, display driver, balancerede outputs, input/output-buffere og andre ting. Og selvfølgelig også nogle komponenter som udgør en mere udvidet analogdel, hvilket også er grunden til at D1050 rent teknisk vil måle bedre end din telefon. Det gør dog ikke nødvendigvis forskellen hørbar.
Ja til det første, men nej til det andet. Integrerede lydkort har ofte støj fordi indersiden af en PC er et elektronisk støjhelvede. Specielt CPU-throttling skaber rigtigt meget støj, som kan gå i den analoge del af lydkortet. Det er bl.a. grunden til at jeg bruger en ekstern TOSLINK-DAC, for at bryde den galvaniske forbindelse.
|
|||
![]() |
|||
||
Det skulle jo komme an på en prøve, så jeg testede lyden fra telefonen via kabel ift. lyden via dac.
Naturligvis er jeg forudindtaget, men forskellen er altså enorm, og jeg vil vove den påstand, at hvis du ikke i en blindtest kunne udpege den bedste lyd, ja så vil det være fordi du har besluttet dig for at du ikke vil høre forskel. Selv min kone 😉👍vil kunne høre forskellene i en blindtest. |
|||
Hilsen Erbs
|
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
En smartphone med f.eks. FLAC-filer er et match for enhver CD-afspiller. Her er selvfølgelig undtaget smartphones med reelt dårlige outputs, men her er man sjældent i tvivl, grundet støj osv.
@@@@@@@@@@ Der er jo ingen forskel....... Eller er der? Jeg undrer mig. |
|||
![]() |
|||
||
Og du tjekkede selvfølgelig at de to enheders output var på præcis samme niveau med en forskel på under 0,1dB? Det er umuligt at gøre kun ved at lytte. Forskelle i lydniveau er utroligt gode til at maskere forskelle i lydkvalitet, også selvom det er små forskelle som ikke umiddelbart registreres som en ændring i lydniveau. Det kraftigere signal vil lyde bedre og mere fyldigt, men det er en helt naturligt effekt af et højere lydniveau.
|
|||
![]() |
|||
||
Selvfølgelig har jeg ikke mulighed for i hjemmet at sætte lydniveauet ens eller måle det.
Men diskussionen er jo omsonst - du mener jo tilsyneladende, at så længe lydkilden er digital, så er det eneste, der har hørbar betydning for hvordan det lyder, højtaleren, mens alle mellemled fra 0 og 1 tallene ud til højtalerens delefilter ingen betydning har. Jeg tror det er første gang jeg er stødt på det synspunkt.
|
|||
Hilsen Erbs
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |