recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Chromecast Audio - ekstern DAC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Chromecast Audio - ekstern DAC?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af Erbs Erbs skrev:

Selvfølgelig har jeg ikke mulighed for i hjemmet at sætte lydniveauet ens eller måle det.

Men diskussionen er jo omsonst - du mener jo tilsyneladende, at så længe lydkilden er digital, så er det eneste, der har hørbar betydning for hvordan det lyder, højtaleren, mens alle mellemled fra 0 og 1 tallene ud til højtalerens delefilter ingen betydning har.

Jeg tror det er første gang jeg er stødt på det synspunkt.

Godt så, du går altså med på at din test er foregået under meget tvivlsomme omstændigheder, og reelt ikke siger noget som helst beviseligt om en evt. forskel i lydkvalitet?

Selvfølgelig kan man sagtens producere komponenter som ødelægger lyden, man kan såmænd også gøre det med f.eks. en ellers velfungerende equalizer hvis man misbruger den.

Men i forhold til vores generelle teknologiske kunnen, er minimumskravene for elektronisk formidling af lyd så lave at det nærmest kræver en ekstra indsats at lave noget der ikke er lydmæssigt "usynligt" i forhold til andet udstyr. Selvfølgelig kan man tweake et design og f.eks. få et støjgulv på -105dB i stedet for -95dB, men der er ingen der kan høre forskel så langt nede i signalet.
Til top
Erbs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Januar-2016
Sted: Danmark
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erbs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 14:12
Min test siger ikke noget beviseligt om at der er forskel - det har jeg heller ikke påstået.

Men jeg fastholder, at jeg kan høre en forskel, og det tager jeg gerne en blindtest på, hvis en kunne opstille det rigtige testmiljø.
Hilsen Erbs
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 14:17
Jeg betvivler slet ikke at du oplever en forskel.

Det jeg tvivler stærkt på er om der er en forskel i det analoge elektriske signal de producerer. Det er ret nemt at tjekke hvis man har et lydkort med line-in og bruger programmet RMAA, betydeligt nemmere end at sætte en blindtest op hvor der er taget forbehold for alle faldgruber osv.

Alternativt kan man optage outputtet fra hver DAC, justere lydniveauerne så de er ens, og så køre en ABX-test f.eks. i Foobar2000 med den ABX-plugin der findes til det.

Eller man kan nulle de to filer ud og så hvor langt nede i signalet forskellen er på dem.

Redigeret af HenrikStevn - 30-Januar-2016 kl. 14:18
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 15:30
@Henrik

Du mangler at svare på hvorfor der er forskel på den analoge udgang i mobiler.

Men ingen forskel på udgangen af en DAC.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 15:58
Der har været nogle konkrete eksempler på telefoner som har haft dårlige output. Enten meget lavt eller med støj på.

Og det jeg siger er ikke at der ikke kan være forskel på DACs. Det jeg siger er at der ikke er forskel på almindelige normalt designede DACs, og at man ikke behøver betale mere end et par hundrede kroner.

Det er vel forhåbentlig indforstået at vi ikke snakker om defekte designs her.

Redigeret af HenrikStevn - 30-Januar-2016 kl. 16:01
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 16:34
Tja.

Jeg tillader mig at tvivle.

Vi kommer vist ikke længere.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 16:36
Hvorfor blive ved med at tvivle, når det er så nemt at afprøve i praksis?
Til top
Kildemand Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2015
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kildemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Og hvad har du selv afprøvet i praksis? Har du testet en 10-15.000,- dac mod en til 1000,-? Eller er din viden igen baseret ud fra det store internet?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 18:24
Jeg tvivler fordi jeg gennem tiderne har lyttet til utallige opstillinger.

Jeg tvivler fordi du er den første jeg møder med den holdning.

Jeg tvivler fordi der bliver solgt en hel del DAC. Kan så mange mennesker tage fejl.

Jeg tvivler fordi udgangen på min computer lyder af H til og når jeg afspiller samme musik via AirPlay lyder det klart bedre.

Jeg tvivler fordi jeg selv mener at kunne høre forskel på diverse CD afspillere hvilket du mener at jeg ikke kan.

Jeg tvivler fordi jeg har læst utallige artikler der siger at jitter og analog signalbehandling har stor betydning.

Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 12:06
Jeg er lidt nysgerrig mht, hvor meget forskel der på forbindelsen ved mini jack og Rca inkl. selve stikket. For hvis der ikke er forskel, så kunne man da spare meget plads bag på av komponenterne.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 12:21
Her er Recorderes egen test. Der står at Cromecast audio har dårligere lydkvalitet når den interne DAC bruges.

Hvad skal man tro.

http://www.recordere.dk/2015/11/test-google-chromecast-audio/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kildemand Kildemand skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Og hvad har du selv afprøvet i praksis? Har du testet en 10-15.000,- dac mod en til 1000,-? Eller er din viden igen baseret ud fra det store internet?

Jeg står gerne ved at jeg aldrig nogensinde har spildt f.eks. 15.000kr på en DAC, og så længe ingen kan vise mig at der er nævneværdig forskel i det analoge elektriske output på dyre DACs og på en helt almindelig billig DAC, så ser jeg heller ingen grund til det.

Det er fordelen ved standardiserede tests. Jeg behøver ikke selv købe flere dyre DACs og løbe f.eks. en RMAA-test eller andre målinger igennem for at konstatere at de er elektrisk helt ens i outputtet, der er det mange andre der er villige til at gøre, så alle vi andre får glæde af det.

Og indtil nogen kan vise for mig at en DAC til 15.000kr giver et nævneværdigt mere præcist analogt output, så vil jeg stå fast på at den ikke lyder en døjt bedre end min lille DAC til 280kr, som allerede performer komfortabelt bedre end den menneskelige hørelse kan opfange.

(Her er selvfølgelig taget forbehold for NOS og filterløse DACs, som beviseligt giver et andet output end normale DACs. Men det er ikke til det bedre hvad angår troværdighed overfor det oprindelige signal.)

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Jeg tvivler fordi jeg gennem tiderne har lyttet til utallige opstillinger.

Jeg tvivler fordi du er den første jeg møder med den holdning.

Jeg tvivler fordi der bliver solgt en hel del DAC. Kan så mange mennesker tage fejl.

Jeg tvivler fordi udgangen på min computer lyder af H til og når jeg afspiller samme musik via AirPlay lyder det klart bedre.

Jeg tvivler fordi jeg selv mener at kunne høre forskel på diverse CD afspillere hvilket du mener at jeg ikke kan.

Jeg tvivler fordi jeg har læst utallige artikler der siger at jitter og analog signalbehandling har stor betydning.

Hvis jeg er den første du nogensinde møder som ønsker objektive vurderinger, målinger og beviser, så tror jeg du trænger til en møde nye mennesker :-)

Ja, der bliver solgt mange DACs. En del bliver solgt pga. features, hvis folk f.eks. skal have lyd ud af deres TV som kun har toslink eller hvis de har støj på onboard-lydkortet og har brug for en USB-DAC. De dyre DACs som ikke kan mere end de billige bliver solgt pga. hype og gode sælgere som har større profitmargen på dem, og fordi hifi-anmelderne savler over dem, uden reelt at ane hvad de snakker om.

Jeg betvivler ikke at onboard-lyden på din PC lyder af helvede til, det problem har jeg også på min PC. Der er processorstøj som skifter alt efter hvad jeg laver, om jeg scroller i et vindue eller har noget 3D-grafik i gang. Det er derfor jeg bruger en toslink-DAC, for at eliminere støj, da der var et helt tydeligt (og meget målbart!) problem.

Og det med at have læst mange artikler om at jitter er et problem, den slags trends løber i cyklusser i hifi-verdenen. Superkraftige forstærkere vs. små SET-forstærkere, dæmpningsfaktor, sølvkabler/kobberkabler, diverse tweaks og en masse andre ting.

Jitter er den største "bussemand" inden for digital lyd, da man har været nødt til at finde noget at promovere sig på efter digital lyd med ét hug fjernede næsten alle de skavanker og svagheder man kendte fra den analoge verden. Ingen kan blive helt enige om hvad det gør, hvor meget der må være før det gør en forskel og hvordan man bedst reducerer det, men jeg synes det er sigende at alle de dårligdomme folk mener at høre ved for høj jitter allesammen virker meget analoge, altså som hvis et gammeldags analogt signal ikke kom ordentligt igennem.

Jeg siger ikke at det er ren indbildning, for høj (meget høj) jitter kan godt give problemer med øget støjgulv og deciderede udfald. Men det kan på ingen måde give de vilde effekter som mange hævder, som f.eks. at forsangeren rykker alt for langt bagud i lydbilledet, eller der nærmest er et "slør" over hele musikken. Det er ganske enkelt helt umuligt.

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Jeg er lidt nysgerrig mht, hvor meget forskel der på forbindelsen ved mini jack og Rca inkl. selve stikket. For hvis der ikke er forskel, så kunne man da spare meget plads bag på av komponenterne.

Der vil nok være en lillebitte forskel i stereoadskillelsen, men det er sådan noget i stil med 90dB kontra 80dB. Ikke noget man hører. F.eks. har de bedste pickups til pladespillere en stereoadskillelse på kun omkring 30dB, og jeg har aldrig hørt eller læst om nogen brokke sig over dårlige stereobillede i anmeldelser af dem :-)

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Her er Recorderes egen test. Der står at Cromecast audio har dårligere lydkvalitet når den interne DAC bruges.

Hvad skal man tro.

http://www.recordere.dk/2015/11/test-google-chromecast-audio/

Det er desværre en rent subjektiv vurdering, uden noget til at bakke det op andet end en at vi 100% skal tage anmelderens ord for det. Personligt synes jeg den anmeldelse lugter lidt af "noget der er så billigt kan umuligt lyde godt", og at han så vurderer forudindtaget efter den holdning.

Redigeret af HenrikStevn - 31-Januar-2016 kl. 12:45
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu