recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Chromecast Google TV valg af billedfrekvens
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Chromecast Google TV valg af billedfrekvens

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
jensoest Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-December-2009
Status: Offline
Point: 205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensoest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 14:43
Hvis TV'et har indbygget Android TV, bliver indhold fra installerede streamingtjenester så afviklet i rigtig frekvens?
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2021 kl. 18:59
Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål. Umiddelbart vil jeg sige ja, da konkurrerende tv smart tv platforme som Tizen og WebOS afvikler indhold fra streamingtjenester med den rigtige billedfrekvens.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 07:44
Er du sikker på det?

Jeg synes ellers at mange skriver at de apps afspiller alt i 60Hz.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 08:07
Hvem siger det?

Apps på mit LG tv med WebOS afspiller materiale med den rigtige opdateringsfrekvens fra de indbyggede apps. Jeg har svært ved at tro, at det er anderledes med Android tv.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 09:20
Generelt skifter indbyggede apps ikke billedfrekvens efter indholdet, men forskellige apps kan opstartes i forskellige Hz-tilstande - sikkert sat af udvikleren af app'en. Der kan godt skiftes for tuner-delen.

For Android TV så prøv eventuelt at se Daniel Bechters dybdegående undersøgelser her (rul ned til Motion): https://docs.google.com/document/d/1FrDtc_-i7-BXL-2TjqaOD_6O7MDTtEQQQO4_c6P7QFQ/pub
Daniel har vist også en gennemgang af en af de nyere MediaTek-platforme for Sony Android TV.

For Android TV er en af udfordringerne jo netop, at det som udgangspunkt låses, hvilket også påvirker Chromecast-delen.

Jeg har tidligere tjekket webOS og her blev der ikke skiftet ift. indhold. Nu er jeg ikke på kontoret med mine måleværktøjer, men jeg tændte lige vores private LG TV. 24fps indhold sætter ikke skærmen i 24fps afvikling ved 24Hz eller nogen x-dobling. Rendering mv. afvikles med højere opdateringsfrekvens på skærmen. Det kan konstateres på brugerfladen, når overlay hives op ovenpå videoafspilning. For hvilke apps oplever du, at der skiftes, Anders?


Redigeret af Rasmus Larsen - 05-Februar-2021 kl. 09:23
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 09:52
Min oplevelse er, at WebOS selv tilpasser opdateringsfrekvensen til indholdet. Det gælder i alt fald følgende apps:

Netflix
Disney+
Amazon Prime
Viaplay
DR
TV2

Jeg har ikke udstyr til at måle, hvilke opdateringsfrekvenser, der anvendes, men mit umiddelbare gæt vil være, at der skiftes mellem 100 og 120 Hz afhængigt af indholdet. 100 Hz for danske streamingtjenester og 120 Hz for udenlandske.

Mine øjne er meget følsomme overfor en hver form for hakken og ujævnheder, og jeg har som sagt aldrig oplevet ujævn eller hakkene afspilning på WebOS.

Hvis tv'et f.eks. afspillede indhold fra Viaplay i 60 Hz ville det resultere i en konstant hakken med få sekunders mellemrum.

Hvis tv'et anvendte interpolering 50->60 Hz ved at blænde billeder sammen, ville det resultere i et mere sløret billede end ved native 50 Hz.

Ingen af de to fænomener har jeg nogensinde oplevet, hvilket leder mig til at tro, at tv'et selv tilpasser opdaterings-frekvensen til indholdet.

Hvis det er anderledes på Android tv, er det selvfølgelig beklageligt, men det har jeg som sagt vanskeligt ved at tro. De indbyggede apps er jo ikke låst af at modtage lyd og billede fra en ekstern enhed via HDMI, og kan derfor tilpasse visningen af indholdet uafhængigt at brugerinput og brugerindstillinger på eksterne enheder.

Men som sagt, hvis du har målinger, der viser, at WebOS altid opdaterer med 60/120 Hz uanset indhold, er du mere end velkommen til at lægge denne information frem. Jeg er så bare ret nysgerrig efter, hvordan du vil forklare, at 50 Hz afspilning fra danske streamingtjenester fungerer uden konstant hakken. Den eneste forklaring vil være, at Viaplay, DRTV, TV2 m.v. har flere streams liggende, hvor den ene er 50 Hz og den anden er 60 Hz. Men det vil jo kræve, at de optager alt deres indhold i både 25 og 30 fps, hvilket er ret usandsynligt.


Redigeret af aalb1970 - 05-Februar-2021 kl. 10:54
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 10:08
Har testet Netflix i WebOS.

Punisher (serie, 23,976 Hz): Ingen hakken
The Irishman (film, 24 Hz): Ingen hakken
Dicte (serie, 25 Hz): Ingen hakken

Hvis ikke til tv'et selv skifter opdateringsfrekvens efter indholdet, ja så forstår jeg ikke, hvorfor Dicte ikke hakker helt vildt.


Redigeret af aalb1970 - 05-Februar-2021 kl. 10:08
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 10:45
TV'et (mit LG B7V) tilpasser også automatisk opdateringsfrekvensen til indholdet for afspilning via USB.


Redigeret af aalb1970 - 05-Februar-2021 kl. 10:46
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 11:00
Når jeg tænker tilbage har jeg oplevet problemer med en enkelt app, Google Play film. Her blev den film, jeg så afspillet i 60 Hz i stedet for 24 Hz, hvilket resulterede i tydelig telecine judder. Det kan enten skyldes, at appen ikke understøtter match af opdateringsfrekvens, eller at den pågældende film havde forkerte metadata.

Konklusion:
WebOS tilpasser automatisk opdateringsfrekvensen til indholdet, hvis den pågældende app understøtter dette, og det streamede indhold har de korrekte metadata.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 11:07
Netflix skifter så vidt jeg husker også på Android TV. De har manuelt implementeret de API'er, som har ligget der siden en af de første Android TV-versioner. Udfordringen med andre apps er, at de ikke har implementeret API'en (og det sker ikke automatisk på systemniveau).

DR, TV2, HBO Nordic, Filmstriben, Cmore, Viaplay, Boxer, YouSee og andre danske/nordiske tjenester konverterer deres indhold til 25/50fps, inklusiv film i 24fps. Det er med 4% speedup-metoden, så der ikke kommer hak. Og så sætter de vel bare deres apps til at loade i overordnet 50Hz tilstand.

Amazon og Disney+ har vel nok i overvejende grad amerikansk 24fps indhold, så de kan afvikle app i 60Hz og så kan TV'et detektere kadencen og lave omvendt 3:2 pulldown.

Det er et 2016 LG E6, jeg tjekker på her. TV'et har mistet næsten alle apps - eller ikke fået dem - men YouTube skifter ikke.
Til top
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 11:22
Enig.

DR, TV2, Viaplay m.fl. blot er sat til at køre i 50 Hz, da alt indhold ligger i 25/50 fps.

Netflix, Disney+ m.fl. laver reverse 3-2 pull-down og opdaterer med 120 Hz. Netflix er dog også i stand til at skifte mellem 50 og 60 Hz, da europæisk indhold i 25 fps afspilles uden hakken.

I forhold til native 24 fps afspilning og reverse 3-2 pulldown er sluresultatet det samme. Der er derfor intet vundet ved at afspille på et Apple TV med Match Framerate.


Redigeret af aalb1970 - 05-Februar-2021 kl. 11:25
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2021 kl. 15:16
Men Apple TV kan vel netop matche refresh rate uden pulldown på Netflix da den skifter automatisk som Shield kan med refresh rate appen?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu