recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CIH Projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCIH Projektor?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anastacio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: CIH Projektor?
    Sendt: 15-Januar-2009 kl. 16:51
Lad mig endelig med det samme gøre det klart, at jeg er en fisk i ukendt farvand når det kommer til projektorer. Jeg har altid gerne ville købe en, men har aldrig ejet det.

Tilgengæld gik det op for mig så sent som i går, at der var noget der hed Cinemascope (CIH) da Phillips annoncerede deres nye TV. Fedt tænkte jeg, men hvis kunne få det, som projektor og oven i købet som "buet" format, så ville det være skønt.

Men da jeg som sagt er et stort spørgsmålstegn har jeg intet at gå ud fra og intet konkret at kigge efter, eller priser at sammenligne. Eneste jeg ved er, at jeg gerne vil have sådan en projektor der kan vise CIH på et buet hvidt lager.

Spørgsmålet (som nogen måske vil finde utroligt dumt) er så, hvad jeg skal kigge efter, hvis budgettet er omkring de 15.000,- til sådan noget?
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 18:02

Hej Anastacio

CIH Constant Image Height er da fedt, har set det hos AV Precision og mine egne sorte bjælker generer da lidt.

Egentligt kunne et lærred der afmaskede variabelt både lodret og vandret være et fint alternativ; MEN det koster bare kassen, 15000 er så vidt jeg ved ikke i nærheden af bare lærredet

Har det (desværre) ikke selv (endnu  ), hverken variabel afmaskning eller CIH.

Det er relativt dyrt at lege med, da du skal have et eksternt objektiv ekstra til at strække billedet vandret. Skaler til den lodrette skalering er på nogle projektorer indbygget på andre kræver det en ekstern. I et CIH set-up vil de fleste nok vælge en ekstern.

Et fastramme lærred er nogenlunde fornuftigt prissat og går ikke helt galt selvom formatet bliver 1:2,35. Hvis du vil have det buet bliver konstruktionen af ophæng dyrere og så begynder der at køre opad.

Her et link til Prismasonic, der producerer begge dele:

http://www.prismasonic.com/english/index.shtml

Her et link til Davision, der producerer lærreder:

http://www.davision-screens.com/index.php

Ovennævnte links er IKKE tænkt som en anbefaling, da jeg ikke kender produkterne (har set dem på Otto´s hjemmeside, hvor de ikke er længere, hvorfor ved jeg ikke).

Indenfor et budget på 15000 kr er jeg meget sikker på at det ikke kan lade sig gøre, så skal der ihvertfald skæres kraftigt på alt andet. Måske kunne (en måske brugt) 720p og verdens billigste eksterne objektiv, klare det. Ellers kan man undgå objektivet og zoome i stedet; men det kræver (så vidt jeg kan se) at placeringen af projektoren er centreret, både vandret og lodret ifht. lærredet.

Men kunne en god start med udvidelses muligheder ikke være ligeså interessant?

Hvis du vil projektor-vejen, så er Otto fra AV Precision den rigtige at kontakte.

God fornøjelse - FNørd

Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
Til top
Anastacio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 18:25
Tak for responsen. =)
Så siger vi der intet maksimum budget er, da jeg lige nu alligevel spare op til dette 2:35 format i buet format. Hvad skal man så kigge efter?
For når jeg endelig skal investere i det skal det også være noget godt. =)


Redigeret af Anastacio - 15-Januar-2009 kl. 18:25
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 712
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 18:33

Hurra  finanskrisen er overstået *GGG*

Så bliver der mange muligheder og mit overblik rækker ikke her. Hvor meget plads har du til rådighed, hvormange mennesker skal kunne se og sådan noget, kan oversættes til: "Hvor stort skal lærredet være?". Der kan let blive nogle begrænsninger i placering af projektor, så det er et større projekt.

Til alm. hjemmebehov mener jeg BenQ W5000 er et sted at starte; men det skal tænkes igennem for ikke at havne i en blindgyde med forkerte investeringer

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2009 kl. 22:05

Hej Anastacio.

Et lærrede i 2:35 format på omkring 105" i buet udgave koster ca. 30K kr. i "weltklasse"- enden.
Og skal du op og have en matchende projektor kan du smide 35K mere efter den. + en anamorphisk linse til 10 - 15K kr. = Ca. 75.000 kr.

Hvis du kan nøjes med et ikke-buet, knap-så-weltklasse-lærrede på 105" kan det gøres for ca. 10K.
Dertil en BenQ W5000 projektor til 14K og en anamorphisk linse til 10 K.
= ca. 34.000 kr.

Begge er 1080P billede løsninger. Jeg ville ikke kaste mig ud i en 720P løsning, da kun ville være på projektoren du ville spare penge. Og så kan man vel lige så godt fremtidssikre sig selv, når man alligevel er oppe i de her beløb.

Til disse priser kommer så alt tilbehøret i form af kabler mm. Måske et lydsetup osv.

Så kan man spørge sig selv, om man vil savne den helt dyre løsning...? Det kommer jo an på hvem man er, hvor nørdet man er , hvilke præferencer man har, hvor mange penge man har osv. osv.

Er det et seperat rum du vil lave bio i?



Redigeret af betho - 15-Januar-2009 kl. 22:09
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu