recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CleanMyMac!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCleanMyMac!

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jamen så håber jeg at jeg ikke har rodet med noget jeg ikke skal. Men alt ser heldigvis ud til at fungere stadig :)

Pyhha..!

Jamen har godt nok overvejet at sparke liv i den Time Machine, men har endnu ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i det, og det kræver nok lidt tid da jeg er stadig er et rimeligt "grønt æble" og ikke rigtig ved hvordan det fungere.
Men jeg må jo bare punge ud til en ekstern harddisk. De penge er vel godt givet ud, hvis det en dag går galt :) man skal vel investere i en harddisk og ikke en usb pen?

Nogle der kan anbefales? Kapacitet og mærke?
Det er rimeligt simpelt at sætte time machine op, det tage ikke mange sekunder.

1. Indsæt USB disk
2. Åben time machine i kontrol panelet.
3. Vælg change disk, væld din usb disk
4. Aktiver time machine ved at sætte den on

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 18:38

Jamen har godt nok overvejet at sparke liv i den Time Machine, men har endnu ikke rigtig haft tid til at sætte mig ind i det, og det kræver nok lidt tid da jeg er stadig er et rimeligt "grønt æble" og ikke rigtig ved hvordan det fungere.
Men jeg må jo bare punge ud til en ekstern harddisk. De penge er vel godt givet ud, hvis det en dag går galt :) man skal vel investere i en harddisk og ikke en usb pen?

Nogle der kan anbefales? Kapacitet og mærke?

TimeMachine er simpelthen det letteste at komme i gang med. Første gang du sætter en ekstern harddisk til, bliver du ledt igennem. 

Jeg ved ikke om det ene mærke er bedre end det andet, men en tilfældig USB-harddisk, der er lidt større end harddisken i din Mac. Sæt den til, mens Mac'en er tændt, og det hele går automatisk.

Ellers kig på mit link fra før.

Noget, som bare virker ved TimeMachine, er at ikke bare data, som billeder, musik, dokumenter mm. kan restores på en ny Mac, men alle dine programmer kan også.

Og du kan bruge computeren, mens den kopierer, selv om det er programmer, den kopierer.

Redigeret af Brixen - 08-April-2011 kl. 18:42
Venlig hilsen
KB
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 19:46
Fedt fedt, dvs. sådan som min Mac ser ud i dag, sådan kan jeg få den til at se ud igen om et år, bare ved at restore fra TM? Når man så har oprettet en TM backup, og piller harddisken ud, laver den så en ny når man sætter den samme harddisk i computeren igen, eller kan man lave flere backups med dato på, og se hvad de forskellige backups indeholder, så hvis man kommer til at slette en mappe med film. F.eks. Så kan man gå ind og bare hente den ene mappe i time machine? Det skal jeg sgu til at lege med :) skal bare lige have penge til en harddisk, for det fylder jo nok en del?

- hvor meget plads skal der være på harddisken?
- skal man tjekke sin Mac før man laver en backup? Jeg mener det er jo ikke fedt at lave en backup med en masse korrupte ting og sager?
          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 20:01
Så længe den eksterne harddisk er sat til, bliver der taget backup hver time. Hvis du frakobler den eksterne, og sætter den til igen senere, så fortsættes backup'en - dvs ændringer siden sidst kopieres ud på backup'en.

Du kan gå tilbage til ethvert tidspunkt, fra du startede. Dine kopier fra iPad og iPhone kommer selvfølgelig også med på TimeMachine

Hvis du har penge nok, kan du købe en trådløs TimeMachine, ellers skal du bare have en usb-harddisk, der er større end din interne.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 20:42
Ahh okay, så det er bare sådan en lang backup kan man sige, det er sgu da smart... Kan man så selv vælge hvad den skal tage backup af, eller tager den bare af ALT, lige fra små noter/word dokumenter til film/billeder?

Så når den ligefrem kopierer iPad og iPhone fra iTunes, så blir iTunes nærmest overflødigt :P

Pengene er der ikke så fandens mange af pt. men har tænkt på at købe en 500GB harddisk, da jeg kun har 250GB på min Mac, så det er vel meget logisk at backup'en ikke kan fylde mere end det?

Trådløs TimeMachine er vel den der kaldes for Time Capsule? :D
          
Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-August-2005
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 20:44
ladiesman217, du kan fravælge diske/mapper den ikke skal tage backup af. Man kan desværre ikke fravælge bestemte filtyper. Backup'en vil over tid fylde mere end hvad du har liggende, da den jo tager backup løbende - så hvis du sletter noget, har den også en backup af det. Man kan så sætte den til at slette de ældste ting automatisk hvis den bliver fyldt op. Så synes lige så godt du kan købe mindst 500GB - 1TB koster jo ikke mere end omkring 400 kr i dag.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 21:05

Ahh okay, så det er bare sådan en lang backup kan man sige, det er sgu da smart... Kan man så selv vælge hvad den skal tage backup af, eller tager den bare af ALT, lige fra små noter/word dokumenter til film/billeder?

Så når den ligefrem kopierer iPad og iPhone fra iTunes, så blir iTunes nærmest overflødigt :P

Pengene er der ikke så fandens mange af pt. men har tænkt på at købe en 500GB harddisk, da jeg kun har 250GB på min Mac, så det er vel meget logisk at backup'en ikke kan fylde mere end det?

Trådløs TimeMachine er vel den der kaldes for Time Capsule? :D

Som standard tager den alt, men næste gang er det kun ændringerne, der kopieres, så det betyder ikke noget. Fordelen er at ALT er på backup'en, og at man kan gå tilbage til et hvilket som helst tidspunkt.

Fx kan du stå i mailprogrammet, og starte TimeMachine. Så kommer du tilbage i din indbakke ... Det er smart.
Første gang jeg startede TimeMachine for at gå tilbage, fik jeg et mindre chock skrivebordet ruller ned, og findervinduet fortaber sig i det fjerne (tilbage i tiden).
Det skal ses ...
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 21:42
Så hvis jeg har en TimeMachine slået til, og jeg smider en videofilm fra iPhone over på min computer, så tager den en backup af den fil, men lige umiddelbart efter så sletter jeg den igen fra min Mac, men så ligger den og fylder på min TimeMachine, da den jo har opdateret? Det er lidt upraktisk ikk? Men det er måske ikke sådan det fungerer?

Oprindeligt skrevet af brixen brixen skrev:

Fx kan du stå i mailprogrammet, og starte TimeMachine. Så kommer du tilbage i din indbakke ... Det er smart.
Første gang jeg startede TimeMachine for at gå tilbage, fik jeg et mindre chock skrivebordet ruller ned, og findervinduet fortaber sig i det fjerne (tilbage i tiden).
Det skal ses ...

Dvs. den tager backup lige præcis der hvor du er. Står jeg inde i Word på skærmen og er ved at skrive en rapport, og den tager backup mens jeg er inde i programmet, så næste gang jeg vil åbne min TimeMachine, så kommer jeg direkte der ind hvor min backup er taget fra, så Word er åbnet osv...? Ja ok, lidt indviklet at forklare, jeg må nok hellere bare kaste mig ud i det...

Skal man vælge en Time Capsule eller bare en hvilken som helst USB-harddisk? Hvad bruger I?
          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 21:57
Ja, kast dig ud i det. Hvis det så viser sig bagefter, at der er nogle mapper, du ikke vil have med i backup, så kan de slås fra senere.

Jeg ved så ike med Word. Men der bliver taget backup af alle filer, der er på Mac'en i det øjeblik, TimeMachine kører. Hvis Word laver autosave, kan der sagtens komme noget med på backup, men det ved jeg ikke.
Mailprogrammet ved jeg bliver kopieret, da hver mail ligger som en selvstændig fil.

Redigeret af Brixen - 08-April-2011 kl. 22:00
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 22:05
Og så vandt Caroline - det er meget man kan nå at læse og skrive i reklamepauserne.
IPad er en god sofacomputer, når man ser tv.
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 22:27
Hehe ja det er sgu en dejlig opfindelse Thumbs Up 

Skal bare lige have fundet en ekstern harddisk så, men vil du foreslå en trådløs som TimeCapsule eller en med USB stik?

Tak for de gode svar!
          
Til top
Sionic Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juni-2009
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 22:28

Skal man vælge en Time Capsule eller bare en hvilken som helst USB-harddisk? Hvad bruger I?

Jeg er rigtig glad for min 2 TB Time Capsule (Som selvfølgelig hedder Tardis. He he...) der har kørt flittigt siden 2009. De er pænt pepperede i pris og sikkert også overkill i forhold til størrelsen, da der stadig er 1.7 TB tilbage. Så jeg vil klart anbefale noget mindre...
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu