Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ladiesman217
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
|
Sendt: 08-April-2011 kl. 22:42 |
Der findes også en Time Capsule 1TB til 2k.. den overvejede jeg at spare sammen til.. Rimelig fedt den er trådløs, så den bare kan stå tændt der 24/7 og backup'e en gang i mellem
|
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9441
|
Sendt: 08-April-2011 kl. 23:24 |
Ingen grund til at købe en dyr time captule. Benytter selv en nas. Hvis din maskine går i smadder, så er det bare at installere fra dvden, og henvise til din tm backup. Så skulle du gerne få en identisk kopi.
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 09-April-2011 kl. 12:27 |
Okay fedt.. Den NAS du snakker om, er den trådløs eller med USB stik? En du kan smide et link til? 
|
|
 |
Brixen
Guld medlem
Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
|
Sendt: 09-April-2011 kl. 13:16 |
En NAS sidder jo på ens netværk, og kan tilgås via netværket. Som regel ikke med USB, men med trådløst net eller med net-kabel. Jeg har selv en QNAP. Men en QNAP Nas er dyrere end en Time Capsule.
Redigeret af Brixen - 09-April-2011 kl. 13:18
|
Venlig hilsen KB
|
 |
Brixen
Guld medlem
|
Sendt: 09-April-2011 kl. 13:17 |
.
Redigeret af Brixen - 09-April-2011 kl. 13:18
|
Venlig hilsen KB
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 12-April-2011 kl. 23:26 |
Okay, så er jeg med... Dvs. at en TimeMachine backup af ens MacBook ikke nødvendigvis skal være en TimeCapsule for at virke trådløst, men alle andre former for NAS kan bruges. Det er jo egentlig logisk nok!
Men det lader til at jeg skal over de 2k for at få en trådløs backup (NAS), om det så er en TimeCapsule eller en Synology jeg har kigget på, er så ligemeget. Begge virker vel på samme måde.
Så jeg tror den midlertidige løsning er en USB harddisk fra Bilka til 600 kr. for 2TB (Western Digital), det burde da virke OK?
Noget andet... Kan man smække en 2TB disk i en Popcorn Hour A200, sætten Popcorn Hour på det trådløst netværk og anvende den som NAS og TimeMachine backup?
|
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 08:55 |
ladiesman217 skrev:
Okay, så er jeg med... Dvs. at en TimeMachine backup af ens MacBook ikke nødvendigvis skal være en TimeCapsule for at virke trådløst, men alle andre former for NAS kan bruges. Det er jo egentlig logisk nok!
Men det lader til at jeg skal over de 2k for at få en trådløs backup (NAS), om det så er en TimeCapsule eller en Synology jeg har kigget på, er så ligemeget. Begge virker vel på samme måde.
Så jeg tror den midlertidige løsning er en USB harddisk fra Bilka til 600 kr. for 2TB (Western Digital), det burde da virke OK?
Noget andet... Kan man smække en 2TB disk i en Popcorn Hour A200, sætten Popcorn Hour på det trådløst netværk og anvende den som NAS og TimeMachine backup? |
Helt korrekt en NAS kan også være trådløs og virke med TimeMachine. Jeg har dog lidt svært ved at se fordelen ved TimeCapsule i forhold til en NAS. Ved en NAS får du mange ekstra funktioner + en del mere disk plads end ved TimeCapsul. En USB HDD er også en god løsning, den benyttede jeg selv inden jeg købte en NAS. Husk at tage højde for ulemperne ved en USB disk inden du vælger den løsning. Backup kun på en disk, ingen raid Problemer med tyveri / vand skade. Kender desværre flere som brugte denne løsning, for så havde de da sikret deres billeder og video. Desværre snuppede indbruds tyven også deres USB disk.
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 10:11 |
Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok det kan stjæles, men det kan en NAS vel også? Eller den er måske så tung de ikke gider rende med den? :D
Nu hvor du skriver en "ulempe" med USB HDD er at "Backup på en disk, så ingen raid" det er vel udelukkende hastigheden du tænker på her eller er der også noget med sikkerhed at gøre? Men hvis man kun har én disk i en NAS, så kan man vel heller ikke køre raid? Og backup/load hastighed på en NAS kommer vel også an på ens netværk?
|
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 11:00 |
En NAS/TimeCap plejer man at sætte et centralt sted, ingen grund til at sætte den ved siden af pc'en. Gem den i et kosteskab, på loftet eller .....
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 11:20 |
Ja det var det jeg tænkte du mente
Men ang. mit andet spørgsmål, hvad siger du til det?
|
|
 |
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 11:28 |
ladiesman217 skrev:
Ja det var det jeg tænkte du mente
Men ang. mit andet spørgsmål, hvad siger du til det? |
ja NAS/timeCap er selvfølgeligt afhængig af hastigheden på dit netværk.
|
 |
Brixen
Guld medlem
|
Sendt: 13-April-2011 kl. 12:19 |
Første gang man laver backup til NAS eller TimeMachine, kan man sætte Mac'en til med netværkskabel, så går det meget hurtigere. De efterfølgende automatiske sikkerdskopieringer er ikke nær så store.
|
Venlig hilsen KB
|
 |