recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Cloud backup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Cloud backup

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
John G J Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John G J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Cloud backup
    Sendt: 01-April-2014 kl. 21:39
Hejsa

Jeg leder efter en god løsning til backup af filer ....Fotos osv, samt backup løsning af min mac.
Har ipad, macbook pro og iphone og selvfølgelig icloud tilsluttet...men med icloud kan jeg jo ikke selv lave en filmappe og uploade filer, billeder osv.
Har også apples time capsule, men tænker på mine fotos osv hvis "hytten" brænder...
Det nytter jo ikke noget jeg har backup af alle mine dataer, hvis backup befinder sig samme sted som min mac....og nej...gider ikke det med usb nøgler osv hos venner og familie....får det simpelhen ikke gjort..

Et krav er at jeg skal have adgang til mine dataer fra alle enheder når jeg er online...

Hvad er der på markedet..?
Hvad koster det ?
Og hvad har i erfaringer med ?

Håber nogle kan hjælpe
john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2014 kl. 22:11
Kig på Crashplan. Det bruger jeg, og det koster 300-400 kr. pr. år for unlimited backup.

De har en app så man kan se sine filer på Tlf. Og tablet.

Venlig hilsen
KB
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 12:51
Jeg vil også slå et slag for Crashplan, der er en bunke forskellige konfigurationsmuligheder.

Du har bl.a. mulighed for at købe plads på en af Crashplan's servere, det koster de der 3-400 Brixen snakker om.

En anden mulighed er, at udveksle backup med noget familie. Jeg har en nas kørende og hver nat kl. 3 sender den en krypteret backup til min kammerats NAS. Kl 4. om morgenen laver han en krypteret backup over på min nas. Han har sine mails, familiefotos og den slags liggende som krypteret backup hos mig, jeg har mine mails, fotos og tilsvarende liggende som krypteret backup hos ham. Hele molevitten kan klares med den gratis version af Crashplan, så det koster os kun lidt diskplads på vores nas og lidt internetbåndbredde i løbet af natten. 

Det fungerer helt forrygende, vi kan ikke rode i hinandens data pga. krypteringen og vi har begge en backup liggende nemt og bekvemt hos en vi stoler på.
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg vil også slå et slag for Crashplan, der er en bunke forskellige konfigurationsmuligheder.

Du har bl.a. mulighed for at købe plads på en af Crashplan's servere, det koster de der 3-400 Brixen snakker om.

En anden mulighed er, at udveksle backup med noget familie. Jeg har en nas kørende og hver nat kl. 3 sender den en krypteret backup til min kammerats NAS. Kl 4. om morgenen laver han en krypteret backup over på min nas. Han har sine mails, familiefotos og den slags liggende som krypteret backup hos mig, jeg har mine mails, fotos og tilsvarende liggende som krypteret backup hos ham. Hele molevitten kan klares med den gratis version af Crashplan, så det koster os kun lidt diskplads på vores nas og lidt internetbåndbredde i løbet af natten. 

Det fungerer helt forrygende, vi kan ikke rode i hinandens data pga. krypteringen og vi har begge en backup liggende nemt og bekvemt hos en vi stoler på.
Hvilken NAS har du Standvasker? Interessant setup i har.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 18:57
Min NAS er hjemmebygget, en atom D525 med ubuntu server. Min kammerats er en i3 med Windows Home Server. Crashplan bør dog, ifølge det jeg kan se på nettet også fungere på fx. en Synology NAS.

Ren praktisk er det sat op på følgende måde:

På min kammerats nas/server har vi bare hentet windows versionen af crashplan. Den består af en crashplan service del der kører automatisk og en crashplan desktop del der starter et program man kan bruge til at vælge hvad der skal backes up og hvor hen. Det er lige ud af landevejen. 

Hos mig er det en lille smule mere tricky, idet jeg ikke har skærm og tastatur på min nas/server. På min server har jeg installeret linuxversionen af crashplan, der også består af en service del og en desktop del. Servicedelen kører  automatisk, men desktopdelen kan jeg af gode grunde ikke køre da min server ikke har nogen skærm og taster eller grafisk interface for den sags skyld.
Jeg har derfor installeret windows versionen af crashplan på min bærbare, men lavet to genveje til crashplan desktop - en der styrer den crashplan service der nu ligger lokalt på min bærbare og en der styrer den crashplan service der kører på min server. Hvis du søger på "crashplan headless" er der masser af hjælp at hente til den opsætning, det er basalt set bare noget med at ændre et ipnummer i en konfig fil så desktop delen styrer den service der kører på det ipnummer serveren har i stedet for det ipnummer den bærbare har selv.

Jeg kunne selvfølgelig også bare have ladet crashplan på min bærbare tage direkte kontakt til crashplan på min vens server, men så æder den jo min internetbåndbredde på at lave backup mens jeg selv sidder ved maskinen. Nu skovler jeg i stedet det jeg vil have taget backup af over mit lokalnet til min server, det er lynhurtigt, og efterfølgende kan crashplan på min server så bruge nattens muld om mørke på at synkronisere med den backup der ligger på min vens server.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John G J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 19:05
Tak for de gode råd...
Jeg har købt en måneds abb på Crashplan og er nu i fuld gang med at uploade et komplet spejl af mine data.....vil lige se om det virker inden jeg binder mig til 1 år....
Hold da helt op hvor går det langsomt med upload....
Jeg ved godt det kun er 1. gang og opstartsfasen der tager lang tid....
Crachplan har nu været igang i 10 timer og har uploaded 16 GB ....nu kun 280 GB tilbage ...uha uha
hvad med jeres upload tider...er de lige så langsomme ??

john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 07:15
Det kommer da an på din internetforbindelse. Hvis du har en 50/50 forbindelse er det møglangsomt, men hvis du har en 10/1 forbindelse er det absurd hurtigt. 16 GB på 10 timer svarer til en effektiv uploadhastighed på ca. 3,6 Mbit/s, så jeg tillader mig at gætte på at du har en forbindelse med 5 Mbit/s upload, træk lidt fra til checksum, retransmissioner og generel travlhed på nettet, så passer det nok meget godt med de 3,6 Mbit/s du oplever.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 09:08

Det kommer da an på din internetforbindelse. Hvis du har en 50/50 forbindelse er det møglangsomt, men hvis du har en 10/1 forbindelse er det absurd hurtigt.
Mon ikke det udsagn skal inverteres? Wink  LOL 

Mvh. JørgenT
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 12:07
Jeg kan se at Crashplan uploader med knap 400 kB/s hos mig. Jeg har en 20/3 forbindelse.

Dvs. 42 min. for 1 GB.

Redigeret af Brixen - 03-April-2014 kl. 12:14
Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John G J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 12:25
den er på 44 GB nu ......har været i gang i lidt over et døgn ......
Kan godt se min forbindelse er helt normal ...
Troede bare det var langsomt ...men er da godt det kun er her den første gang ...
john

Pioneer PDP-435fde

Pioneer DVR-440H-K

Pioneer VSX LX51

PS-3

JAMO SW 303E

JAMO 8 Series

APPLE TV
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 12:45

Min NAS er hjemmebygget, en atom D525 med ubuntu server. Min kammerats er en i3 med Windows Home Server. Crashplan bør dog, ifølge det jeg kan se på nettet også fungere på fx. en Synology NAS.

Ren praktisk er det sat op på følgende måde:

På min kammerats nas/server har vi bare hentet windows versionen af crashplan. Den består af en crashplan service del der kører automatisk og en crashplan desktop del der starter et program man kan bruge til at vælge hvad der skal backes up og hvor hen. Det er lige ud af landevejen. 

Hos mig er det en lille smule mere tricky, idet jeg ikke har skærm og tastatur på min nas/server. På min server har jeg installeret linuxversionen af crashplan, der også består af en service del og en desktop del. Servicedelen kører  automatisk, men desktopdelen kan jeg af gode grunde ikke køre da min server ikke har nogen skærm og taster eller grafisk interface for den sags skyld.
Jeg har derfor installeret windows versionen af crashplan på min bærbare, men lavet to genveje til crashplan desktop - en der styrer den crashplan service der nu ligger lokalt på min bærbare og en der styrer den crashplan service der kører på min server. Hvis du søger på "crashplan headless" er der masser af hjælp at hente til den opsætning, det er basalt set bare noget med at ændre et ipnummer i en konfig fil så desktop delen styrer den service der kører på det ipnummer serveren har i stedet for det ipnummer den bærbare har selv.

Jeg kunne selvfølgelig også bare have ladet crashplan på min bærbare tage direkte kontakt til crashplan på min vens server, men så æder den jo min internetbåndbredde på at lave backup mens jeg selv sidder ved maskinen. Nu skovler jeg i stedet det jeg vil have taget backup af over mit lokalnet til min server, det er lynhurtigt, og efterfølgende kan crashplan på min server så bruge nattens muld om mørke på at synkronisere med den backup der ligger på min vens server.
Tak for info Smile . Har selv en Synology og brugt den indbyggede backup funktion til at tage backup hver nat over til en NAS som står hos de gamle, men har altid været "irriteret" over at data ikke lå krypteret på den. Så jeres løsning lyder interessant, specielt hvis man også gerne vil aftale noget med en ven omkring at lave backup til hinanden.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Det kommer da an på din internetforbindelse. Hvis du har en 50/50 forbindelse er det møglangsomt, men hvis du har en 10/1 forbindelse er det absurd hurtigt.
Mon ikke det udsagn skal inverteres? Wink  LOL 
Nope. Han spørger om crashplan uploaden er langsom. Hvis han har en 50/50 forbindelse, men på trods af den har brugt 10 timer på at uploade 16 gb, så er det alt for langsomt. Hvis han på den anden side har en 10/1 forbindelse, så er det voldsomt imponerende at have uploadet 16 gb på kun 10 timer. Referencen er, om det er hurtigt eller langsomt at have uploadet 16gb på 10 timer, see? Wink
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu