recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Coax samleled
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCoax samleled

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
oldboy67 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Emne: Coax samleled
    Sendt: 30-Marts-2009 kl. 13:14
Er ved at trække kabel til flere fjernsyn i huset og har i den forbindelse brug for en samling til den ledning som leverer signalet ind i huset (YouSee).

Har derfor kigget på nedenstående :
  1.  http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=791
  2.  http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=169
Er der nogen (teknisk) fordel ved den ene fremfor den anden ?
(Jeg er godt klar over at det ene er til F-stik)

Samlingen vil ske indendørs på et isoleret loft.

Har desuden lidt problemer med spænding i stikkene - vil denne galvaniske adskiller ikke også kunne bruges som 'samleled' ?

Redigeret af oldboy67 - 30-Marts-2009 kl. 13:16
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 18:15

Man samler ikke kabler på den måde, man trækker et nyt i stedet for, det giver den bedste kvalitet og mindsker tabet i kablet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Man samler ikke kabler på den måde, man trækker et nyt i stedet for, det giver den bedste kvalitet og mindsker tabet i kablet.

Det ved jeg ... men det er desværre eneste mulighed.

Kablet som skal forlænges er (hoved)kablet, som er gravet ned ude fra Yousee's fordelerboks og ind på matriklen - det er kun ført ca. 1½ m ind på loftet. (og dér gider familien ikke sidde og se fjernsyn)

Redigeret af oldboy67 - 30-Marts-2009 kl. 18:35
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 18:46

Hvem har ført kablet ind.? Er det udbyderen.? Installationen skal færdiggøres det er et monopol kabel, og det må du ikke selv røre ved, det skal afsluttes med en monopoldåse eller et fordeleranlæg hvorfra du så selv kan viderføre kabler. Det er ganske som en telefon installation, som skal afsluttes med et stik som opsættes af teleselskabet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2006
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 19:12
Oprindeligt skrevet af oldboy67 oldboy67 skrev:

Er ved at tr�kke kabel til flere fjernsyn i huset og har i den forbindelse brug for en samling til den ledning som leverer signalet ind i huset (YouSee).

Har derfor kigget p� nedenst�ende :
  1.  http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=791
  2.  http://keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=169
Er der nogen (teknisk) fordel ved den ene fremfor den anden ?
(Jeg er godt klar over at det ene er til F-stik)

Samlingen vil ske indend�rs p� et isoleret loft.

Har desuden lidt problemer med sp�nding i stikkene - vil denne galvaniske adskiller ikke ogs� kunne bruges som 'samleled' ?

Ja den kan også bruges, og er da en meget god måde at gøre det på...

Endelig ikke brug den plastik samler.... Er ikke HFtæt og noget diller daller noget....

Det kræver selvfølgelig med f-connecter at det samlet professonionelt og IKKE med TWIst in connectere som også er noget lort.... Men hvis man ikke lige er i nærheden af en crimptang så kan det selvfølgelig gå an.
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 22:26

Hvem har ført kablet ind.? Er det udbyderen.? Installationen skal færdiggøres det er et monopol kabel, og det må du ikke selv røre ved, det skal afsluttes med en monopoldåse eller et fordeleranlæg hvorfra du så selv kan viderføre kabler. Det er ganske som en telefon installation, som skal afsluttes med et stik som opsættes af teleselskabet.

Hovedkablet ført ind fra fordelerboksen med et sort udendørs antennekabel. 1½ m inde på loftet er det afsluttet med (crimp)F-stik og forbundet med et normalt hvidt kabel via et f-konnektor samleled som er ført over loftet til stuen hvor en stikdåse er monteret.

Jeg går stærkt ud fra at det er udført af 'Monopolet'. Installationen var udført da jeg flyttede ind (i 1995). Må indrømme at jeg aldrig har spekuleret over om det var lavet korrekt ... men bare at det var lidt trælst udført, da det var besværligt at udvide.

Men siger du at jeg ikke selv må installere en fordeler direkte fra hovedkablet ?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 22:36

Der er noget der ikke er lavet helt rigtigt, når der føres et kabel ind i en ejendom, så vil det altid af udbydren blive trukket ind og blive tilsluttet et vægudtag, det er jo ikke TV alene der er i kablet, der er også Radio og Data, så de signaler skal adskilles, dette sker i den dåse (slutdåse) der monteres i enden af kablet som regel i stuen. Derfra kan man så selv føre kabler videre til andre TVer/Radioer, et yderliger filter tisluttes så til det udtag hvis man får Bredbånd/telefon via kablet. Det bliver ikke bare trukket ind og termineret i et stik.

Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 22:42

Der er noget der ikke er lavet helt rigtigt, n�r der f�res et kabel ind i en ejendom, s� vil det altid af udbydren blive trukket ind og blive tilsluttet et v�gudtag

Der tager du lidt fejl... Faktiskt i mange huse er det netop gjort på denne måde med et jordkabel ind og afsluttet med f-connectere... Eller i nye huse ført til teknikskab hvor der fx sidder en 5fordeler hvor hovedkablet så er tilsuttet dertil... Det er netop monopolpunktet.. Da det er husejeren der selv ejer de kabler ud til stikkene.. Hvis en anden udbuder så kommer ind, er det ultranemt at skifte rundt.
Det er også set i lejligheder hvor der fx 1meter inden for hoveddøren er monteret en vægmonteret F-samleled.
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Ja den kan også bruges, og er da en meget god måde at gøre det på...

Endelig ikke brug den plastik samler.... Er ikke HFtæt og noget diller daller noget....

Okay ... det er noteret

Citér
Det kræver selvfølgelig med f-connecter at det samlet professonionelt og IKKE med TWIst in connectere som også er noget lort.... Men hvis man ikke lige er i nærheden af en crimptang så kan det selvfølgelig gå an.

Hmmm... havde egentlig forestillet mig at bruge twist-in, da jeg har brugt dem før og ved hvordan de monteres. Men hvis crimp giver et bedre resultat, så må jeg overveje at mer-investere i en tang.

Er det nødvendigt at købe en til kr. 500++ eller kan en til kr. 200 bruges til de 6-8 stik som er planlagt ?

EDIT >> Erfaringsmæssigt hvordan er kvaliteten så af færdigsamlede kabler ? Har fundet dette ...

Redigeret af oldboy67 - 31-Marts-2009 kl. 11:13
Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af oldboy67 oldboy67 skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Ja den kan ogs� bruges, og er da en meget god m�de at g�re det p�...

Endelig ikke brug den plastik samler.... Er ikke HFt�t og noget diller daller noget....

Okay ... det er noteret

Citér
Det kr�ver selvf�lgelig med f-connecter at det samlet professonionelt og IKKE med TWIst in connectere som ogs� er noget lort.... Men hvis man ikke lige er i n�rheden af en crimptang s� kan det selvf�lgelig g� an.

Hmmm... havde egentlig forestillet mig at bruge twist-in, da jeg har brugt dem f�r og ved hvordan de monteres. Men hvis crimp giver et bedre resultat, s� m� jeg overveje at mer-investere i en tang.

Er det n�dvendigt at k�be en til kr. 500++ eller kan en til kr. 200 bruges til de 6-8 stik som er planlagt ?

EDIT >> Erfaringsm�ssigt hvordan er kvaliteten s� af f�rdigsamlede kabler ? Har fundet dette ...

Så det nok bedre at bruge twist-on f connectere på fx et Sat2 kabel.. For det er helt sikkert et blødt kabel det færdigmonteret som højere dæmpning end nødvendigt....

Det er mere med installationer man piller ved hvor twist on holder rigtigt dårligt..
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu