recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 10:07
Ja, det med en pension sætter jo en vis begrænsning. 
PLII er jo en noget nyere, og langt bedre udgave af PL. 
Fuld frekvensområde i de fem højttalere, og stereo i baghøjttalerne. Den fungerer langt bedre end sit rygte.
Diskret 5.1, som i dit tilfælde DD5.1, er ikke bedre end udgangspunktet.
Er udgangspunktet et upmix af center til dine fronthøjttalere, som f.eks TV2 og andre ofte gør, så er PLII tit at foretrække.
I PLII bevares det oprindelige lydspor nemlig, med større kanalseparation i fronten til følge, hvis ovenstående tricks benyttes.
Men lyt selv, og døm hvad der fungerer bedst.
Nå, undskyld til trådstarter, det handler jo om manglende diskret 5.1 lyd.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
nuri58 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Februar-2010
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nuri58 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 13:59
Ja, det er nu også PLII jeg bruger, og jeg er helt enig i din forklaring. Det er vel helt OK, at diskutere PLII siden det er det eneste reelle alternativ til manglende DD5.1.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Når nu du er færdig med at rase ud, og kalde folk for idioter, så kan du passende bruge tiden på at indstille din surround receiver til ProLogicII.
Hermed vender 5.1 lyden tilbage i din stue, og du er fri for at nøjes med stereo.
Skriv eventuelt hvilken receiver du har, så er der garanteret nogen der vil hjælpe dig.

Tror ikke lige du har forstand på det her. Min Reciever skifter selvfølgelig til det bedst opnåenlige format. Dolby Pro Logic er et analogt format som Dolby har udviklet så de kan opskalere stereo til 4 kanaler (i gamle dage kaldet Quadrofoni). Dolby Prologic II er en udvidelse, så man kan udvide Matrix Stereo til 5 kanaler + sub. Men det har intet med det der hedder Dolby Digital/DTS osv. at gøre. I et Dolby Digital/DTS osv. er det instruktøren/klipperen der bestemmer hvad der skal kom ud af de 6 kanaler. I en film kunne det f.eks. være en helikopter der komme fra venstre bag din nakke, over mod højre foran dit ansigt. Det vil aldrig fungere med Pro Logic. Det vil aldrig blive præcist, men udflydende, og ikke retningsbestemt. Se f.eks. Avatar i Prologic og i Dolby Digital, så vil du forstå forskellen. Jeg er for øvrigt ikke enig i at TV2 sender dårlig Dolby Digital. Jeg tror det har noget med din udbyder at gøre. Jeg har selv Canal Digital Premium via Sat. Fantastisk kvalitet
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 22:41
Du er vist en ilter lille dreng. Nu var det dig selv der skrev at du skulle se serier i stereo. Jeg gjorde dig bare opmærksom på at der er PLII til rådighed. Hvis du vidste det i forvejen, forstår jeg ikke hvorfor du er tvunget til at se/høre tingene i stereo. Jeg kender udmærket forskel på Prologic/PrologicII. Endda så meget at jeg ved at højttalerplaceringen er forskellig fra quadrofoni, hvor højttalerne står i de fire hjørner. I Prologic har man en center, og to surroundhøjttalere i mono. Så lærte du også lidt der. PLII er i dag fuldt ud digitalt, og placeringen af lyd er som i DD helt op til lydmanden som mixede. Jeg får min TV2-lyd direkte fra TV2 via Boxer som sender den i HE-AAC. Enten som (tvivlsom) diskret 5.1 eller i stereo med PLII, hvis materialet indholder det. Du får din i en DD udgave som CD leverer. Ellers noget du vide ?
/Hancock
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2014 kl. 23:46
Ja ilter er vist nok første gang jeg har fået hæftet på mig, men okay
Ja jeg er utilfreds med at man sender f.eks, 1864 i stereo.
Men fatter du ikke at Prologic II ikke er som lydmanden ønskede det. Det er et upmix af et stereo signal, ikke de 6 kanaler som instruktøren ønskede. Læs nu mit indlæg! Kanon fra venstre baghjørne til højre forhjørne er IKKE muligt med Dolby Prologic II. Det bliver et mix!!
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 06:51
Så mangler du at kende forskel på almindelig stereo, og ProLogicII encodet stereo.
Du modtager IKKE almindeligt stereo, som ikke kan foldes ud til surround.
Du modtager et stereokompatibelt PLII stereo, som kan foldes ud til surround, præcis som dit diskrete 5.1 ville lyde. Dog med de begrænsninger der er PLII i forhold til diskret 5.1. Læs om dette i en tilsvarende tråd. Jeg magter ikke at forklare det forfra en gang til.
/Hancock
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 07:38
Et DPL II kodet signal er nemlig ret begrænset i forhold til det tilsvarende diskrete 5.1 signal og jeg synes der er meget stor forskel - i hvert fald på et velvoksen surround anlæg. Det er især kanalseparationen der er halvdårlig i forhold til det diskrete signal og så mangler der ofte noget dybbas som er i LFE sporet.

Prøv at forstille et eksempel hvor der afspilles 5 forskellige musiknumre i fuld frekvensområde (20 - 20KHz) i hver af de fem højttalere og en dyb sinustone i LFE kanalen - hvordan tror du det lyder i DPL II ?

Jeg modtager også TV2 fra Boxer og de siger de blot videresender den lyd de får leveret. Men jeg har aldrig oplevet noget der minder om surround på TV2 HD - så lidt af Avatar forleden og der var ingen diskrete effekter i surroundhøjtalerne som der høres masser af på Bluray udgaven. Selve stereo billedet er også elendigt på TV2 hvilket f.eks kan konstateres i programmer med musik.
Selvom DR nu kun sender i stereo (DPL II) er lyden stadig væsentlig bedre på DR end på TV2 HD med diskret 5.1 !

Redigeret af filmfreak - 16-November-2014 kl. 08:04
Til top
nuri58 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nuri58 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 10:05
Jeg får TV2 fra Canal Digital og der er signalet DD5.1 med tilhørende diskrete lydeffekter. DR1 via Canal Digital var ligeledes DD5.1 mens DVB-T kørte og stadig kører med PLII. Det var først da jeg så en film for nyligt, at det undrede mig, hvorfor lyden ikke var som den burde på DR1 (og forklaringen kom i denne tråd).

Dolby Pro Logic II er ganske rigtigt surround sound med 5 separate full-range kanaler. Indholdet af den ekstra kanal dannes ved hjælp af forskellen mellem det rumlige lydindhold af to stereokanaler i stereo sporet (med det kræver, at det er et dolby PLII encoded stereo signal). Med denne standard kan også man styre PL II dimensionen samt bredden af centerhøjtalerlyden, osv. Men den korte version er der er forskel i lydkvaliteten på de to standarder. Hvor stor den er for den enkelte (og hvor meget man vil/har ofre(t) på sagen) er helt individuelt og en anden historie.

Nu skriver filmfreak der ikke var Sourround på Avetar. Den så jeg ikke (har den på både DVD og BD), men normalt er der masser af souround på film fra TV2 (Canal Digital i al fald), men det er ikke helt så godt som på BD der har HD lyd og det giver et ekstra pift til selve lydkvaliteten (ikke til det diskrete).

Lige en ting om kvadrofoni. Det er ikke det samme som Dolby. Indspilningen i sin tid byggede på fire diskrete kanaler (og det var dengang ikke tekisk så let) så derfor kom en matrixstandard til som fungere på samme måde som Dolby 4.0. Derfor kan noget sikkert afspilles med Dolby med et relativet godt resultat til følge.

Redigeret af nuri58 - 16-November-2014 kl. 10:28
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af nuri58 nuri58 skrev:

Jeg får TV2 fra Canal Digital og der er signalet DD5.1 med tilhørende diskrete lydeffekter.

===

Nu skriver filmfreak der ikke var Sourround på Avetar. Den så jeg ikke (har den på både DVD og BD), men normalt er der masser af souround på film fra TV2 (Canal Digital i al fald), men det er ikke helt så godt som på BD der har HD lyd og det giver et ekstra pift til selve lydkvaliteten (ikke til det diskrete).

Det lader til at 5.1 lyden fra TV2 HD måske er bedre på Canal Digital end 5.1 lyden fra BoxerTv ?

Jeg har i hvert fald aldrig set en film eller andet på TV2 HD som kunne ligne noget ægte surround selvom om selve signalet bliver leveret som diskret 5.1 lyd.
Men en måde at teste det på er at checke om dialogen fra centerhøjttaleren også bliver gengivet med næsten samme styrke i begge fronthøjttalere, som det jo ikke skal - sådan er det i hvert fald ikke hvis man lytter på DVD udgaven af samme film - her er dialogen kun i center !
Til top
nuri58 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nuri58 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 13:44
Jeg har generelt udelukkende dialogen i center ht. intet i fronterne på TV2, men igen har jeg ikke optaget de film jeg har på DVD/BD (det vil jeg da prøve og så høre om der er en forskel).

Canal Digital udmærker sig ved at bruge højre bitrates på filmsiden end de fleste andre (der er noget mere båndbrede til rådighed på DVB-S2 end DVB-T2 og specielt DVB-T). Det er også derfor DRs kanaler over DVB-T ikke ægte HD da de sender med en for lav bitrate omend stadig 720 - lyden på DR HD var i sin tid af samme grund ikke DD5.1 men PL. Canal Digital udmærker sig ved at anvende høje bitrater på billedesiden og mon ikke også på lydsiden (lyden på DR HD var i al fald DD5.1 og det var den til for nyligt også på DR1, med ganske stor forskel når jeg slog over på DVB-T)?
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Tror ikke lige du har forstand på det her. Min Reciever skifter selvfølgelig til det bedst opnåenlige format. Dolby Pro Logic er et analogt format som Dolby har udviklet så de kan opskalere stereo til 4 kanaler (i gamle dage kaldet Quadrofoni). Dolby Prologic II er en udvidelse, så man kan udvide Matrix Stereo til 5 kanaler + sub. Men det har intet med det der hedder Dolby Digital/DTS osv. at gøre. I et Dolby Digital/DTS osv. er det instruktøren/klipperen der bestemmer hvad der skal kom ud af de 6 kanaler. I en film kunne det f.eks. være en helikopter der komme fra venstre bag din nakke, over mod højre foran dit ansigt. Det vil aldrig fungere med Pro Logic. Det vil aldrig blive præcist, men udflydende, og ikke retningsbestemt. Se f.eks. Avatar i Prologic og i Dolby Digital, så vil du forstå forskellen. Jeg er for øvrigt ikke enig i at TV2 sender dårlig Dolby Digital. Jeg tror det har noget med din udbyder at gøre. Jeg har selv Canal Digital Premium via Sat. Fantastisk kvalitet

Det er altså ikke korrekt, da vi ikke længere taler om Prologic men derimod Prologic II.

Dolby Prologic II kan sagtens gengive en helikopter scene, hvor lyden fra helikopteren starter i fronthøjttalerne og derefter flyver henover hovedet på én med mest lyd fra højre baghøjttaler, hvorefter helikopter lyden fader ud i venstre højttaler.

Det virker i hvert fald perfekt i 2Fast og 2Fursious encodet med DLII, som jeg så i eftermiddags.

Men det er da korrekt, at lyden er langt mere detaljeret og dynamisk i Dolby Digital eller DTS, men selve surroundeffekterne i PLII er langt bedre end i Prologic, som de fleste folk af en eller anden grund altid sammenligner med. Det er måske det er fordi PLII ikke nåede at blive særlig udbredt før Dolby Digital tog over, at denne misforståelse er opstået.

Effekterne virker langt kraftigere i Dolby Digital eller DTS - ingen tvivl om det - men selve surround-effekten med helikoptere, flyvende kugler/jagerfly om ørerne eller hvinende bremser i biljagten kan sagtens gengives ganske præcist med Prologic II.

Jeg vil anbefale dig, at prøve en test, hvis du ikke tror på det. Hent handbrake, udvælg scenen du vil teste med og encod en fil med Prologic II og en med det originale lydspor. Ja, det originale lydspor er sikkert det bedste, men Prologic II lydsporet vil ganske præcist gengive surroundeffekterne i baghøjttalerne - også de effekter, som bevæger sig rund om hovedet på en.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Ja ilter er vist nok første gang jeg har fået hæftet på mig, men okay
Ja jeg er utilfreds med at man sender f.eks, 1864 i stereo.
Men fatter du ikke at Prologic II ikke er som lydmanden ønskede det. Det er et upmix af et stereo signal, ikke de 6 kanaler som instruktøren ønskede. Læs nu mit indlæg! Kanon fra venstre baghjørne til højre forhjørne er IKKE muligt med Dolby Prologic II. Det bliver et mix!!

Nej, det er forkert. Det virker fint - prøv selv dette klip på dit TV/surroundanlæg: http://www.youtube.com/watch?v=cj90JDVG4tc
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu