recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

De der forsøger at sige det er det samme, de har, efter min mening, ikke forstået fordelene ved den diskrete lyd.
Oprindeligt skrevet af Hancock Hancock skrev:

Enig, håber da ikke at der er nogen der siger dette.

Det er der kun i Kandersens fantasi. Der er ingen, der har sagt, at det er det samme...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 18:01
Lavede for sjov lige en lille test med Star Wars I DVD'en som både indeholder DD 5.1 og DD 2.0 lydspor.

DD 2.0 sporet blev sat til blive afkodet i DPL II og det lød nogenlunde - der manglede lidt dybbas men det som gjorde den meget store forskel var lyden i surround-kanalerne som ikke var imponerende - der var ikke rigtig nogen stor forskel på venstre og højre surround som der tydeligvis var på DD5.1 - tror kun Star Wars er encodet i 'almindelig' DPL .

Tror desværre også at der kun er få film /Serier der er encodet i DPL II , men kun i DPL. Sikkert derfor at man for det meste oplever at det diskrete 5.1 spor lyder væsentlig bedre end stereo-sporet på en film.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Jeg ved faktisk ikke, hvorfor du mener, at desværre bare sjældent tilfældet, når det gælder film/serier på TV. Jeg har rippet de fleste af mine DVD'er, og på de fleste har jeg valgt at lave et PLII lydspor udfra Dolby Digital, for at gøre filerne så kompatible med så mange afspillere som muligt. PLII lydsporet er ganske fint på de film jeg selv encoder.

Jeg skal ikke kunne sige det, men gætter på at filmproducenten (lydmanden ?) tilsyneladende ikke laver et DPL II miks, som helt 'afspejler' det diskrete lydspor - der er sikkert en masse parametre (indstillinger) på en 'DPL II encoder', som man kan pille ved i konvertering og som gør at resultatet ikke altid bliver lige så godt som hvis du selv laver en konvertering ud fra en DVD ???

Hvis du har en DVD film, som både indeholder et DD5.1 spor og et stereo spor (det fandtes ihvertfald på mange af de første DVD udgivelser) kan du prøve at lave en sammenligning . Her vil du med stor sandsynlighed opleve en stor forskel i lyden.  Eksempelvis i dybbassen (eksplosioner) .

Lydmanden laver næsten med garanti ikke et lydmiks direkte i PLII. De laver etdiskret lydmiks i f.eks. 5.1 og så foretages der en automatisk miksning til PLII. Nogle gange kan det selvfølgelig godt være, at de laver nogle manuelle justeringer, men så er det fordi de laver et specielt "TV-miks".

Når jeg konverterer en DVD med 5.1 diskret surround til en H.264 fil med PLII (AAC eller HD-AAC), så foretages denne konvertering automatisk i Handbranke og resultatet er ganske fint.

Mht. dybbassen så er et diskret lydspor langt bedre end PLII, ligesom nogle af detaljerne går tabt i PLII. Man kan sige, at lyden bliver lidt fladere med PLII, men surroundeffekterne fungerer stadigvæk. Uanset hvad så er en diskret 5.1 lydspor bedre, men PLII er slet ikke så ringe, som folk gør det til.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:21

Lavede for sjov lige en lille test med Star Wars I DVD'en som både indeholder DD 5.1 og DD 2.0 lydspor.

DD 2.0 sporet blev sat til blive afkodet i DPL II og det lød nogenlunde - der manglede lidt dybbas men det som gjorde den meget store forskel var lyden i surround-kanalerne som ikke var imponerende - der var ikke rigtig nogen stor forskel på venstre og højre surround som der tydeligvis var på DD5.1 - tror kun Star Wars er encodet i 'almindelig' DPL .

Tror desværre også at der kun er få film /Serier der er encodet i DPL II , men kun i DPL. Sikkert derfor at man for det meste oplever at det diskrete 5.1 spor lyder væsentlig bedre end stereo-sporet på en film.

STOP - STANDS! Er du sikker på at DD 2.0 sporet indeholder Prologic II?

Hvis du skal lave den slags sammenligninger, så skal du være død og pine sikker på, at lydsporet indeholder Prologic II. På min kopi af f.eks. Starwars I er lyden i DD 2.0 sporet i Dolby Surround - og selvom om navnet minder om PLII, så er forskellen altså rimelig stor.

Redigeret af Branchekender - 17-November-2014 kl. 19:33
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:39

Vi er immervæk nogle, som HAR lyttet til det, kommet videre og er mere vant til diskret lyd.
Omend det måske ikke lige er i broadcast vi ser den største forskel, så i vores anlæg og dyrt betalte hjemmebio.

Så er det da utroligt at netop I ikke har klaget til DR over den diskrete 5.1 lyd før 7.okt.
I burde da om nogen have opdaget at der var noget galt, og klaget over fraværet af diskret 5.1 surround i 80-90% af tiden.
Eller er I bare ramt af placebo?
Altså lyttet med øjnene. Og på forhånd vedtaget at diskret altid er bedst.

Det du appellere til er, at vi skal "gå tilbage" og revurdere.

Nej det har jeg aldrig appelleret til, det er noget du opfinder.
Jeg appellerer til at man fremadrettet lytter med ørerne, frem for med øjne og fordomme.

Men nu synes jeg at du skal tage og lytte til næste afsnit af Dicte, og komme tilbage og bedøm den egenproducerede diskrete lyd.
Lad os aftale at du skal give den en karakter fra 0-10, 10 er bedst.
På søndag snupper du så et afsnit af 1864 i PLII, og bedømmer ud fra præcis de samme kriterier.
Fortæl mig så hvor du oplevede den største kanalseparation, som jo er hovedargumentet for altid at benytte diskret lyd.

Min påstand på forhånd er, at PLII i denne lille test vinder overlegent, da det er produktion/distribution som i sidste ende afgør slutoplevelsen.
Men jeg er sikker på at oplevelsen med 1864 ville have været endnu bedre i diskret 5.1, ingen tvivl om det.

Min pointe er, at bare fordi det er diskret, er det ikke nødvendigvis bedst alle steder i broadcastverden.
Og jeg føler at lyden generelt trænger til et markant løft, hele vejen rundt.

/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:41

STOP - STANDS! Er du sikker på at DD 2.0 sporet indeholder Prologic II?

Hvis du skal lave den slags sammenligninger, så skal du være død og pine sikker på, at lydsporet indeholder Prologic II. På min kopi af f.eks. Starwars I er lyden i DD 2.0 sporet i Dolby Surround - og selvom om navnet minder om PLII, så er forskellen altså rimelig stor.

Nej, jeg er bestemt ikke sikker - derfor skrev jeg også :"tror kun Star Wars DVD er encoded i 'almindelig' DPL ."

Checkede faktisk efterfølgende med min reciever i 'Auto' mode og der viste den faktisk at det kun var i almindelig dolby surround (viste kun én surroundhøjttaler symbol) men det lød trods alt bedre når jeg tvang recieveren over på DPL II.

Men det får mig til at tænke på hvor mange film, der egentlig udgives i DPL II - er bange for at langt de fleste kun er i DPL (udover 5.1 eller 7.1)
Til top
Hancock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Maj-2005
Sted: Valby
Point: 544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hancock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 19:45

Lydmanden laver næsten med garanti ikke et lydmiks direkte i PLII. De laver etdiskret lydmiks i f.eks. 5.1 og så foretages der en automatisk miksning til PLII.
Nogle gange kan det selvfølgelig godt være, at de laver nogle manuelle justeringer, men så er det fordi de laver et specielt "TV-miks".

Det  er en af de ting vi kunne få belyst, hvis vi tog imod Egelund1s invitation i den anden tråd om en diskussionsaften i DR Byen.
Men der synes desværre ikke at være den store interesse.
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 20:13

Nej, jeg er bestemt ikke sikker - derfor skrev jeg også :"tror kun Star Wars DVD er encoded i 'almindelig' DPL ."

Checkede faktisk efterfølgende med min reciever i 'Auto' mode og der viste den faktisk at det kun var i almindelig dolby surround (viste kun én surroundhøjttaler symbol) men det lød trods alt bedre når jeg tvang recieveren over på DPL II.

Men det får mig til at tænke på hvor mange film, der egentlig udgives i DPL II - er bange for at langt de fleste kun er i DPL (udover 5.1 eller 7.1)

Det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg har svært ved at forholde mig til spørgsmålet mht. DVD/bluray, da det ikke er nødvendigt at inkludere et lydsport med Prologic II, da alle i dag har Dolby Digital receivere.

Men broadcast er noget andet, så at sammenligne ens "consumer-DVD" med den broadcast version, som f.eks. DR modtager, det bør man nok lade være med.

Men som sagt, så encoder jeg selv mine filer til PLII, så jeg checker aldrig om der også findes en PLII lydspor i forvejen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

De der forsøger at sige det er det samme, de har, efter min mening, ikke forstået fordelene ved den diskrete lyd.

Enig, håber da ikke at der er nogen der siger dette.

Det er der kun i Kandersens fantasi. Der er ingen, der har sagt, at det er det samme...

Gør det Keld? Flere har sagt man ikke mister noget. der er sagt, at man ikke kan høre forskel og blablabla.. Hvordan disse ting præger dig, det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men normalvis har dette en effekt på almindelige mennesker, præcis som ankomst af MP3 musik. Faktisk er det mange af de samme argumenter der er blevet brugt. Det kan du da godt vælge at tolke, som min fantasi. Den er dog ualmindelig virkelig, synes jeg.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 12:01
At man ikke kan høre forskel er ikke at sige, at det er det samme.

At man ikke mister noget kan nogle måske godt opfatte som, at det er det samme (jeg gør ikke).

Begge disse ting er subjektive vurderinger, og subjektive vurderinger er jeg smart nok til at forstå som værende dette, og dermed ikke valide baggrunde for "det samme".

Find én, der har sagt "det er det samme" - det tvivler jeg på, at du kan. Jeg har i hvert fald hele tiden pointeret, at der er forskel i kanalseperation og frekvensområde - men ligesom med diskussionen med MP3, så kan man (med nogen sindsro) godt sige, at der ikke er nogen praktisk forskel - det afhænger helt og holdent af kvaliteten på afspilningsenheden, og dine egne ører...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 12:14

Vi er immervæk nogle, som HAR lyttet til det, kommet videre og er mere vant til diskret lyd.
Omend det måske ikke lige er i broadcast vi ser den største forskel, så i vores anlæg og dyrt betalte hjemmebio.

Så er det da utroligt at netop I ikke har klaget til DR over den diskrete 5.1 lyd før 7.okt.
I burde da om nogen have opdaget at der var noget galt, og klaget over fraværet af diskret 5.1 surround i 80-90% af tiden.
Eller er I bare ramt af placebo?
Altså lyttet med øjnene. Og på forhånd vedtaget at diskret altid er bedst.

"På forhånd vedtage"... Det behøver jeg netop ikke.
Uanset hvordan du vender og drejer PLII, så kan det altså ikke blive bedre end kildematerialet, som oftest er i diskret. Og da PLII bliver produceret EFTER det diskrete, så KAN det ikke blive bedre.
Et eller andet sted, så er det her altså så skrigende hysterisk logisk, så jeg forstår ikke hvor du vil hen med det du skriver. Men måske er det bare mig.

Hvis det lytte-mæssig lyder forkert, så kan det skyldes flere ting, der slet ikke behøver at have relationer til hverken det diskret signal eller PLII.

På et middelmådigt anlæg (eller værre), der vil man sandsynligvis ikke høre en nævneværdig forskel. Deri er jeg enig, og har hele tiden været det.
På en middelmådig distribution (eller være), der vil man sandsynligvis ikke høre en nævneværdig forskel. Heller ikke det er jeg uenig i.

Men under bedre og optimale forhold, så er der ikke tvivl. Diskret er/burde være lytte-mæssig langt bedre end DPLII, i samme produktion. 

At jeg ikke klager over det middelmådige opmix DR lavede før d. 7 oktober, det skyldes nok primært mine forventninger til DR og TV i det hele taget. Kald mig bare super realist, men jeg forventer ikke 7.2 diskret HD master lyd via broadcast, fordi der ganske enkelt ikke er plads til det..
Men når man nu engang HAR diskret mulighed, og man ydermere selv producere, samt markedsføre en dyr egen produktion i en sådan grad som fx med 1864, og man SÅ vælger at droppe den diskrete lyd, på baggrund af ting, som efter min mening er fuldstændig irrelevant. Ja, så reagere jeg. 

Det er ikke fordi DR vælger, at ikke sende diskret. Det er årsager til det. 

Det du appellere til er, at vi skal "gå tilbage" og revurdere.

Nej det har jeg aldrig appelleret til, det er noget du opfinder.

Nej, jeg opfinder ikke. Jeg tolker (eller forsøger at tolke) det du skriver.

Jeg appellerer til at man fremadrettet lytter med ørerne, frem for med øjne og fordomme.

Jeg lytter altid med ørene. Men jeg forstår IGEN ikke, hvad det har med sagen at gøre. 
En 320kbit MP3 fil lyder også ekstremt dårligere end dens original 24bit 44khz, på et rimeligt anlæg. Men jeg kan godt nævne anlæg/afspillere, hvor du/man ikke vil kunne HØRE forskellen.
Betyder det så, at MP3 filen er lige så god som originalen (eller næsten lige så god)? 

Husk nu skovlen og spaden, og den blinde mand. Disse ting har det altså med at ændre en hel verdens befolknings holdning til tingene! Musikken i dag er et skrigende eksempel på, hvor galt det kan og vil gå, hvis ikke man holder ved faktorene, uanset om man kan høre/se dem eller ej.

Fortæl mig så hvor du oplevede den største kanalseparation, som jo er hovedargumentet for altid at benytte diskret lyd.

Uanset hvordan Dicte eller 1864 lyder, så ændre det da ikke ved min mening. 
Jeg har set og hørt begge dele. Og jeg er ikke imponeret over nogen af dem. Ja, TV2 har lidt store problemer, enig. Men det er ikke den diskret lyds skyld. Jeg begrunder det mest af alt med et ekstremt dårligt mix.
Men lad os nu antage, at TV2 (eller producenten bag Dicte) istedet valgte at lave det diskrete lydbillede om til PLII. Mener du så det ville blive en bedre oplevelse for folk med diskret surround anlæg?
Det bliver muligvis bedre for folk med stereo anlæg, og dem der kun har TV. 

Skal du sammenligne diskret og PLII, så skal du først høre det diskret, og bagefter en produkton, der er PLII kodet, (eller omvendt) for SAMME produktion/Udsendelse/kildemateriale/whatever.

Min påstand på forhånd er, at PLII i denne lille test vinder overlegent, da det er produktion/distribution som i sidste ende afgør slutoplevelsen.

Præcis! Og derfor nytter det ikke noget du sammenligner to forskellige produktioner.
Distributionen er også en faktor, og i det pågældende tilfælde er det blot en flaske hals. Men det ændre jo ikke på selve produktionen.

Men jeg er sikker på at oplevelsen med 1864 ville have været endnu bedre i diskret 5.1, ingen tvivl om det.

Det var min forventning, ikke mindst pga den massive medie omtale 1864 havde fået inden. DR valgte desværre at blokere for, at vi kom til at opleve det!
Jeg forventer heller ikke vi kommer til at opleve det, førend vi vælger at smide nogle penge efter den på en skive/fysisk medie, hvor det så burde være en endnu større oplevelse (lydmæssigt), hvis altså produktion lever op til forventningerne, (mine forventninger).

Min pointe er, at bare fordi det er diskret, er det ikke nødvendigvis bedst alle steder i broadcastverden.
Og jeg føler at lyden generelt trænger til et markant løft, hele vejen rundt.

Jeg er bestemt ikke uenig. Men det er næppe på den måde DR operere på, at der kommer skred i tingene. Næste skridt er tilbage til analog lyd. Og så kan man lige så godt fuldende galskaben og tage monolyd.
Jeg VED GODT det er hårdt sagt og skrevet, og delvist også overdrevet. Men det er altså på tide vi får rykket os fremad, i stedet for et skridt frem og to tilbage altid, når det kommer til lyd. 
Hele holdningen om lyd fra TV/Broadcast burde i den grad løftes. Desværre har indtoget af fladskærme gjort alting meget værre, for nu lever alt for mange med den ekstremt elendige lyd, som en fladskærm producere.
Selvfølgelig skal der være plads til dem, som bare lige skal se noget nyheder/andet stereo produceret materiale. Det erkender jeg, at det KAN et TV bruges til. Men disse skal ikke/må ikke blive toneangivende for fremtiden, for så går det galt. Lige så galt som det er gået med musikken, der efterhånden kun høres og streames på middelmådige apparater!

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 12:25

At man ikke kan høre forskel er ikke at sige, at det er det samme.

Nej, det var så et af mine argumenter.. Husk spaden og skovlen, og den blinde mand!

At man ikke mister noget kan nogle måske godt opfatte som, at det er det samme (jeg gør ikke).

At man ikke mister noget, er lig med, at så er det ikke betydningsfuldt nok til, at ændre på det.
Problemet er, at det kan være man mister noget, som man bare ikke lige kunne se/høre, i det pågældende tilfælde. 

Begge disse ting er subjektive vurderinger, og subjektive vurderinger er jeg smart nok til at forstå som værende dette, og dermed ikke valide baggrunde for "det samme".

Det er jo så DIN subjektive vurdering.

Find én, der har sagt "det er det samme" - det tvivler jeg på, at du kan. Jeg har i hvert fald hele tiden pointeret, at der er forskel i kanalseperation og frekvensområde - men ligesom med diskussionen med MP3, så kan man (med nogen sindsro) godt sige, at der ikke er nogen praktisk forskel - det afhænger helt og holdent af kvaliteten på afspilningsenheden, og dine egne ører...

Du kan downmixe 100% af DR´s kildemateriale til monolyd, og der vil være ekstremt mange mennesker, der ikke kan høre forskel, pga. deres udstyr. Skal DR overgå til monolyd, på baggrund af at det ingen praktisk betydning har?
Confused

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu