recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Codec til AAC lyd i 5.1 fra DR

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du kan downmixe 100% af DR´s kildemateriale til monolyd, og der vil være ekstremt mange mennesker, der ikke kan høre forskel, pga. deres udstyr. Skal DR overgå til monolyd, på baggrund af at det ingen praktisk betydning har?
Confused

Øh ja? Hvis DR begynder at forvrænge lyden på alle udsendelser med stereo, så må de gerne sende alle udsendelser i mono efter min mening.

Skåret ind til benet, så er det jo netop problematikken. DR forvrængede lyden før 7. oktober.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Du kan downmixe 100% af DR´s kildemateriale til monolyd, og der vil være ekstremt mange mennesker, der ikke kan høre forskel, pga. deres udstyr. Skal DR overgå til monolyd, på baggrund af at det ingen praktisk betydning har?
Confused

Øh ja? Hvis DR begynder at forvrænge lyden på alle udsendelser med stereo, så må de gerne sende alle udsendelser i mono efter min mening.

Du læser ikke mit spørgsmål.
Jeg spurgte om DR skulle ændre lyden, på baggrund af, at det ingen praktisk betydning har. I relations til Keld´s svar.

Jeg spurgte ikke, om DR skulle ændre det, hvis de forvrænger det. Så vil/bør/burde der jo netop være en praktisk betydning.

Skåret ind til benet, så er det jo netop problematikken. DR forvrængede lyden før 7. oktober.

Enten har jeg ikke fulgt med, eller så er der noget galt. Det er første gang jeg ser nogen sige, at DR forvrængede lyden før d. 7 oktober.

DR har nævnt, at over for surround seerne (dem med korrekt 5.1 anlæg) der upmixede de til middelmådigt diskret signal, gældende for godt 80% af alle udsendelser.
For dem med TV betød det, at når deres TV skal downmixe til stereo, så går det helt galt, fordi disse TV tager det diskrete signal og downmixer, fremfor at tage stereo signalet, som DR også sendte parallelt med det diskrete signal.

De resterende godt 20% kildemateriale, (det er de rene diskrete udsendelser), har jeg ikke opfattet som værende et problem, og slet ikke med forvrængning.

Det er mig bekendt hele humlen i dette. Men jeg kan tage fejl.

Redigeret af Kandersen - 18-November-2014 kl. 13:01
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 13:35
Jeg tror ikke der er diskret 5.1 der er problemet. Tror det er dialogen der er for lav. For selv med pl II, er dialogen lav meget lav. Som i kvinden i buret. Men ellers et godt pl II spor, kan være lige så godt som diskret, Men sjældent.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 14:02

[
Enten har jeg ikke fulgt med, eller så er der noget galt. Det er første gang jeg ser nogen sige, at DR forvrængede lyden før d. 7 oktober.

DR har nævnt, at over for surround seerne (dem med korrekt 5.1 anlæg) der upmixede de til middelmådigt diskret signal, gældende for godt 80% af alle udsendelser.
For dem med TV betød det, at når deres TV skal downmixe til stereo, så går det helt galt, fordi disse TV tager det diskrete signal og downmixer, fremfor at tage stereo signalet, som DR også sendte parallelt med det diskrete signal.

De resterende godt 20% kildemateriale, (det er de rene diskrete udsendelser), har jeg ikke opfattet som værende et problem, og slet ikke med forvrængning.

Det er mig bekendt hele humlen i dette. Men jeg kan tage fejl.

Det ser sgu utroligt, hvor mange gange du ikke har fulgt med ;-) Før 7. oktober lavede DR et miks ud fra et stereo lydspor og udsendte det i 5.1.

Dette miks var tilpasset (forvrænget om man vil) til TV, og lyden var derfor ikke tilpasset surround anlæg. Lyden var altså forvrænget mellem 80-90% af DRs sendetid.

Om man så mener at lyden var forvrænget eller ej, det kommer an på en subjektiv vurdering. Nogle vil kalde det er miks optimeret til TV, andre vil kalde det at ødelægge lyden med vilje.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 14:41

Det ser sgu utroligt, hvor mange gange du ikke har fulgt med ;-) Før 7. oktober lavede DR et miks ud fra et stereo lydspor og udsendte det i 5.1.

Det er jeg klar over. Hvad skulle de ellers gør for det diskrete lydspor?

Dette miks var tilpasset (forvrænget om man vil) til TV, og lyden var derfor ikke tilpasset surround anlæg. Lyden var altså forvrænget mellem 80-90% af DRs sendetid.

Igen, hvad skulle de ellers gøre. De kan jo ikke opfinde det diskrete lydspor på andre måder, når det ikke (i følge dem selv) leveres med udsendelsen.

Så alt dette her har jeg hele tiden taget helt ganske givet. Det kunne ikke rigtig være anderledes.
Skulle det være anderledes, så skulle de kræve diskret lydspor for alle udsendelser. Men den tror jeg nok ikke lige de kommer langt med. Og det ville heller ikke løse surround problemet, med de udsendelser der kun eksistere i stereo.

Og jeg forstår også godt, at de (DR og andre) mener, at det på den måde er blevet bedre i de ca. 80% af udsendelserne nu. Det er slet ikke det jeg har anfægtet, på noget tidspunkt. Jeg har stillet tvivl ved, om det ER blevet bedre. 
Men det er slet ikke disse godt 80% jeg har interesseret mig synderligt for. De ER ikke interessante, i relation til fjernelse af den diskrete lyd. Det er ikke et argument i sig selv at sige, at nu har vi gjort 80% bedre, så er det i orden at fjernet diskret lyd. Det har ingen sammenhæng.
I fremtiden må man formode at langt flere udsendelser efterhånden bliver leveret med diskret lyd, (det kan jo ikke blive ved med oldnordiske genudsendelser), hvis det altså ikke lige var fordi, at nu begynder broadcasterne (TV stationerne) tilsyneladende at droppe diskret lyd, fordi noget udstyr ikke kan håndtere det hos seere der:
a - ikke går op i det. 
eller 
b - ikke kan høre det. 
eller
a og b (vælg selv)

At man ikke kan se idiotien i dette, og endnu værre en mulig konsekvens, der kan hæmme fremtiden, det er mig altså lidt af en gåde.

Om man så mener at lyden var forvrænget eller ej, det kommer an på en subjektiv vurdering. Nogle vil kalde det er miks optimeret til TV, andre vil kalde det at ødelægge lyden med vilje.

Det er helt klart en subjektiv opfattelse af ordet forvrængning. Det er bestemt ikke det jeg forstår ved det ord. Men okay, jeg opererer også i en anden verden, eller.. hmm nej samme verden, dog primært med 2 kanaler, og nok ikke den samme som din.
Men så længe vi er enige om, hvad der ligger til grund for ordet forvrængning, så kan jeg godt leve med, at du kalder det det. 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 17:01

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Nej, jeg er bestemt ikke sikker - derfor skrev jeg også :"tror kun Star Wars DVD er encoded i 'almindelig' DPL ."

Checkede faktisk efterfølgende med min reciever i 'Auto' mode og der viste den faktisk at det kun var i almindelig dolby surround (viste kun én surroundhøjttaler symbol) men det lød trods alt bedre når jeg tvang recieveren over på DPL II.

Men det får mig til at tænke på hvor mange film, der egentlig udgives i DPL II - er bange for at langt de fleste kun er i DPL (udover 5.1 eller 7.1)

Men som sagt, så encoder jeg selv mine filer til PLII, så jeg checker aldrig om der også findes en PLII lydspor i forvejen.

Har nu lavet en 'handbrake' version af Star Wars I med DPL II lyd (med udgangspunkt i DVD'ens 5.1 lydspor.

Efter en direkte sammenligning af alle 3 forskellige lydspor er jeg kommet til følgende konklusion / resultat:

1. Handbrake version i DPL II : OK surroundlyd, men stadig lidt diffus surround og mangler lidt kanalseparation / præsicering i lydbilledet. Men det værste var al dybbas var helt væk - sikkert fordi handbrake ignorerer LFE kanalen.

2. DVD'ens originale 2.0 dolby surround spor: Lyder bedre end 1) da der her er mere dybbas i mikset, men må her give afkald på distinkte
lydeffekter i surroundkanalerne. Men samlet set lød det bedre end 1)

3. DVD'ens 5.1 lyd.   Uden tvivl at foretrække. Endnu mere dybbas end i 2) og meget tydelig kanalseperation i alle højttalerne - giver et meget mere præcis og nuanceret lydbillede .

Der er ingen tvivl om at diskret 5.1 surround lyder en hel del bedre end DPL II - efter min mening. Det er muligt at Handbrake ikke er den bedste DPL encoder men det er det som har været udgangspunktet i min lille test.

Forskellen mellem 1) , 2) og 3) vokser nok i takt med hvor 'stor' ens surroundanlæg er - har man f.eks. små sattelithøjttalere tror jeg ikke man bemærker den store forskel ???

Redigeret af filmfreak - 18-November-2014 kl. 17:44
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 17:14

Forskellen mellem 1) , 2) og 3) vokser nok i takt med hvor 'stor' ens surroundanlæg er - har man f.eks. små sattelithøjttalere tror jeg ikke man bemærker den store forskel ???

Der er ingen tvivl om, at anlægget i sig selv er af en betydning af en eller anden art. Det er efter min mening kun den halve årsag, at lyden lyder forkert i TV, at det skulle skyldes en konstruktionsmæssig behandling af lyden. Hele konceptet med lyd fra et TV er i den grad udfordret, så det nærmest ikke er fysisk muligt at lave noget der virker på alle slags udsendelser. Til nyhederne/Tv avisen og den slags, så kan det fint fungere, men når der skal sendes tungere udsendelser rent lydmæssigt, så kommer det altså til kort, og producenterne må skulle igennem en del kompromisser i konstruktionen.
Det er vel heller ikke uden grund, at praktisk talt alle forhandlere af TV anbefaler, at man tilføjer noget andet til sit TV, som skal gengive lyden, hvis man går bare en smule op i det.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2014 kl. 20:28

1. Handbrake version i DPL II : OK surroundlyd, men stadig lidt diffus surround og mangler lidt kanalseparation / præsicering i lydbilledet. Men det værste var al dybbas var helt væk - sikkert fordi handbrake ignorerer LFE kanalen.

Ja, det er Handbrake, der ignorer LFE kanalen. Det er ikke Dolby Prologic II, der er problemet, men det er fordi der kan opstå uhensigtsmæssige forstyrrelser, hvis Handbrake automatisk forsøger at konvertere LFE kanalen til PLII. Derfor mikser Handbrake kun til 5 kanals PLII.
Hvis PLII er mikset af lydteknikerne selv, så har de styr på det, og der vil være mere dybbass.

Jeg lægger ikke så meget mærke til det, da min reveiver selv tildels kompensere for det.

Redigeret af Branchekender - 18-November-2014 kl. 20:29
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu