recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Codecs til MP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCodecs til MP

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
simonselmer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2008
Status: Offline
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Emne: Codecs til MP
    Sendt: 02-August-2011 kl. 15:21
Hej

Hvad er jeres anbefalinger at man skal installere på en ny maskine til at kunne afspille gængse formater i MediaPortal?
Desuden skal jeg om kort tid til at se om jeg kan afspille 3D film fra computeren.

Umiddelbart har jeg hørt nogen sige at ffdshow pakken og matroska split filter så er man godt kørende. Nogen kommentarer til dette?

Men skal der ikke yderligere til for at afspille 3D? Jeg så en opskrift på hvordan man gør, så den skal jeg i gang med. Men hvis nogen lige vidste hvad der ville være godt at installere for at imødekomme 3D afspilning, kunne jeg lige så godt gøre det med det samme.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 15:52
Har selv ingen erfaring med 3D, så der kan jeg ikke hjælpe.
Med hensyn til "almindelig" afspilning, så kommer det jo an på hvilke formater du skal kunne afspille. Med Windows 7 så er de indbyggede codecs faktisk ganske udemærkede, men det kræver som du selv skriver lige en splitter til .mkv filer - fx. matroska.
Jeg har selv igennem lang tid brugt SAF, som er en samling codecs samlet af en bruger inde på MP's forum. Det er ikke en decideret Codec-pack - som alle fornuftige mennesker hader som pesten - men derimod en skræddersyet pakke af få codecs som kan løse 99% af behovet på en HTPC
Grunden til at jeg har brugt SAF over de almindelige Windows 7 er at jeg synes jeg har oplevet væsentligt bedre deinterlacing af SD signaler med SAF (som vist også skulle bruge hardware-deinterlacing). Dette har især været tydeligt når jeg har set fodbold i SD.
Der findes pt. 3 version af SAF:
4.xx: Den gamle version. Uddateret.
5.xx: Den "nyere" version, hvor der benyttes ffdshow DXVA. Den stabile udgave.
6.xx: En helt ny, eksperimentel udgave. Stadig Beta.
Jeg vil anbefale version 5.
Hvis du vælger at bruge SAF, så husk at få den unlocked (vejledning inde på forum).

Redigeret af jonaskp - 02-August-2011 kl. 15:53
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 16:02
Super, den vil jeg overveje. 

Jeg har selv brugt FFDShow, og synes den har mange indstillingsmuligheder. Ved du hvorfor SAF skulle være "bedre" end FFDShow?

Inde i MP indstillinger vælger du jo hvilke codecs du vil benytte til at dekode de forskellige formater. 
Laver du også om på dem? Eller hvad sætter du dem til for at du synes det er optimalt?

En lidt træls for mig (fordi min hustru finder det irriterende) er eksempelvis den rulletekst der kører på DR Update. På min nye Samsung TV køre den fint og flydende og står skarpt gennem TVets tuner. Mens gennem MP, så hakker det. Kan man ikke fintune frekvensen eller andet der går at den slags flyderne bedre og ser skarpere ud?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 16:10
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af simonselmer simonselmer skrev:

Super, den vil jeg overveje. 

Jeg har selv brugt FFDShow, og synes den har mange indstillingsmuligheder. Ved du hvorfor SAF skulle være "bedre" end FFDShow?

Inde i MP indstillinger vælger du jo hvilke codecs du vil benytte til at dekode de forskellige formater. 
Laver du også om på dem? Eller hvad sætter du dem til for at du synes det er optimalt?

En lidt træls for mig (fordi min hustru finder det irriterende) er eksempelvis den rulletekst der kører på DR Update. På min nye Samsung TV køre den fint og flydende og står skarpt gennem TVets tuner. Mens gennem MP, så hakker det. Kan man ikke fintune frekvensen eller andet der går at den slags flyderne bedre og ser skarpere ud?

Kører du med 60hz eller 24hz refreshrate da?
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 18:12
Mener jeg satte opdateringsfrekvens til 60hz på både grafikkortet og TVet, samsung UE40D6505.

Det skal dog siges at jeg er lige på trapperne med en ny maskine som skal lege mediacenter med nyt hardware. Måske løser det problemet?!

Du mener ikke at sådan en horizontal rulletekst skal hakke via MP går jeg ud fra?
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af simonselmer simonselmer skrev:

Mener jeg satte opdateringsfrekvens til 60hz på både grafikkortet og TVet, samsung UE40D6505.

Det skal dog siges at jeg er lige på trapperne med en ny maskine som skal lege mediacenter med nyt hardware. Måske løser det problemet?!

Du mener ikke at sådan en horizontal rulletekst skal hakke via MP går jeg ud fra?

rulleteksten hakker fordi materialet er i 25 fps og din skærm opdaterer 60 gange i sekundet. Da 25 ikke går op i 60 begynder det at hakke.....

Prøv med 50hz
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Point: 1299
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 20:33
Som før omtalt er SAF unlocked rigtig fin og let at installere og sætte op.

Det kan godt være at SAF6 stadig er Beta men det er nu den jeg vil anbefale.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2011 kl. 22:24
skal jeg så bede om saf6 unlocked?

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg får ekstra, ved unlocked.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2011 kl. 00:22
Det er nogle Cyberlink codecs, bla. til SD som benytter Hardware acceleration til deinterlacing. Det har som nævnt gjort rigtigt meget for kvaliteten af SD, og især problemer med deinterlacing for mig.

Med hensyn til indstillinger, så skal det indstilles som det beskrives i den respektive SAF-tråd på mediaportals forum. Bare søg eftet SAF, så dukker de op.

Saf er ikke nødvendigvis bedre end FFdshow (hvis du benytter SAF5 er ffdshow en del af pakken), men er sådan set bare en custom-pakke med codecs. Det har for mig fungeret rigtigt godt indtil videre.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu