|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() Sendt: 01-Juli-2007 kl. 00:27 |
|
Uanset at jeg ind imellem har prikket lidt til enkelte faktuelle issues med tests på HDTVtest.co.uk, så er det ærgeligt at Colin Tang nu desværre har valgt at stoppe sine tests: http://www.hdtvtest.co.uk/news/2007/06/30/colin-quits-hdtvte st/ Jeg gætter på at det ret hurtigt betyder enden på dette site, og det er ærgeligt. Jeg er enig med folkene bag HDTVtest.co.uk, i at der findes for lidt objektive og ikke mindst kompetente og reelt brugbare anmeldelser, og selvom ingen anmelder er perfekt, lå HDTVtest's anmeldelser i den absolut gode ende. Desværre er dette den grimme side af internettets udbredelse: Vi vænner os til gratis anmeldelser og artikler, og det bliver således sværere og sværere at leve af at være anmelder, især hvis det samtidig skal foregå uden at være afhængig af producenternes velvilje, og mængden af kompetente anmeldere er derfor faldende. Jeg håber at vi ligger i et dødvande, mellem folks glæde over de gratis tilbud der kan findes på nettet, og accepten af at kvalitets-tilbud ikke er gratis. Selv et ganske beskedent bidrag til driften af den slags er ganske svært at opdrive. Det synes jeg som sagt er ærgeligt. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
Ja jeg beklager også Colin Tang,s exit og dermed måske HDTVtest endeligt. Jeg har været en flittig bruger af siden og også linket til den mange gange. Det var dejligt at læse de engagerede og uddybende tests med et glimt i øjet. Og så var hele opbygningen og formen utrolig tillidsskabende. Det er ærgerligt at entusiasme og engagement ikke er højere værdsat. Jeg regnede med at de var dækket godt ind af sponsorer. Men de har så desværre delt skæbne med en anden entusiastisk gruppe mennesker, nemlig musikere. Jeg ved af erfaring at det tror mange heller ikke de skal betale for |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Jeg synes at det er malplaceret at skyde skylden på internettet i det her tilfælde. Så vidt jeg kan se er det pågældende site 100% reklamefinansieret. Jeg kunne i hvert fald ikke finde en subscription eller PayPal donation side. Konceptet har altså fra starten været at anmeldelserne skulle distribueres til så mange som muligt, og ikke bare dem som havde lyst eller råd til at betale. Denne distributionsform er netop internettets styrke. Det er naturligvis trist at reklameindtægterne ikke har været store nok til at dække omkostningerne, men det er altså ikke internettets skyld. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1700 |
![]() |
|
Det jeg hæftede mig ved var, at de åbenbart selv købte de tv, som blev test, for derefter at sælge dem igen. Jeg kan på ingen måde forestille mig, at det kan løbe rundt. Man kan undre sig over, at de ikke har fået nye modeller til låns fra de forskellige producenter, når nu websitet er så anerkendt. Skyldes det måske, at man ville være *helt* uafhængig, idet man kunne forestille sig, at de ville få særligt udvalgte modeller tilsendt?
|
||
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Problemet er jo netop at det er vanskeligt at få folk til at betale abonnement for online-baseret materiale. Derfor har der reelt ikke været andet valg end at forsøge sig med at være reklamefinansieret, og hvis der skal være penge nok i dét til at man kan leve af det (det er svært nok bare at få det til at løbe rundt), så skal man være temmeligt stor. Prøv engang at spørge Lars, eller f.eks. folkene bag Hifi4all, hvor mange penge de har tjent på at drive disse sider. Du får sandsynligvis kun en overbærende latter som svar. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Netop. Hvis de låner udstyr hos importørerne, så er de netop ikke længere uafhængige, og så snart et firma får en dårlig anmeldelse, stopper leveringen af test-eksemplarer som regel. Derudover som du nævner, risikoen for specielt udvalgte eller præ-kalibrerede eksemplarer. Principielt har deres fremgangsmåde været den suverænt mest seriøse man kan tænke sig, bare ikke den mest gangbare i længden. Nu skal vi selvfølgelig lige passe på med at begrave dem før de har lagt sig ned, det er jo ikke til at sige hvad der sker i fremtiden. |
||
![]() |
||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
|
Den mest sansynlige er, at ved at købe har de selv haft styr på logistikken. Fabrikanterne afsætter nemlig ikke en stor portion modeller til anmeldelse, hvergang de sender en ny model på markedet. Så der vil altid være kø på at låne, og jo mere populær jo længere er køen. Og der er heller ikke nødvendigvis låne modeller til rådighed i samme øjeblik de første sendinger fra fabrikken leveres ud til kunderne. Der kan gå uger, ja måneder, inden den lokale fabrikant-afdeling selv får lagt hånden på en god portion til demo og udlån. Indtil da har de måske kun haft ét enkelt eksemplar, af en tidlig sample, til eget brug. Oveni er der en tildens til at de trykte magasiner er højere i hireakiet, uanset hjemmesidens popularitet. Men det behøver jo ikke have været tilfældet her. Men ved at købe selv, kunne de have en anmeldelse klar allerede inden modellerne var bredt ude i butikkerne. Det ville være umuligt hvis de skulle låne sig frem fra gang til gang. Vi køber også en del selv her. Det er simpelthen den nemmeste og hurtigste måde, at få fat i de helt nye produkter på. Ikke mindst hvis man henter dem fra udlandet (oftest Tyskland) så kan man være med helt i front på de nye produkter. /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
![]() |
||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
|
Det oplever jeg ikke - tværtimod faktisk. Hvis jeg skriver dårligt om et produkt fra en af de lidt større producenter, så oplever jeg, at de for det meste næsten bliver mere ivrige for at deres næste produkt kan stå distancen. Et praktisk eksempel er ViewSonic, hvor jeg ikke var tilfreds med standardindstillingerne på en af deres skærme - hvilket jeg sjældent er på monitors eller Tv. Efter testen tog man dette til sig og forsøgte at få budskabet igennem til ViewSonic koncernens hovedproduktion (vel og mærke uden at de prøvede at presse en ændring af anmeldelsen igennem). Og jeg har da lånt masser af deres apparater siden. Hvis dette på nogen måde skal gælde - for mine erfaringer - så skal det gælde for de mindre producenter, men det er dog langt fra alle af dem jeg har snakket med. Jeg oplever også generelt, at hvis du putter lidt mere sjæl og tid i en anmeldelse end 20-30 linjer som blade og aviser har, så kan producenterne sagtens se fornuftigt på en dårlig anmeldelse. Ingen gider at høre noget á la: "Tv'et er dårligt - basta". Hvis du kan begrunde dit syn, så får samme sætning pludselig lidt mere værdi. Redigeret af rasmuslarsen - 02-Juli-2007 kl. 11:21 |
||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Nu er størstedelen af dine anmeldelser trods alt PC-skærme. Jeg tror ikke det har så meget at gøre med stor vs. lille, som med PC vs. hifi brancherne. I PC-markedet er man lidt mere vant til at kritikken sker ud fra objektive kriterier, og når man taber en test så er der som regel en grund til det, og så må man forsøge at forbedre sig til næste gang. I hifi-branchen har anmeldelserne generelt været foretaget (og bliver det i mange sammenhænge stadig) på et meget mere subjektivt grundlag, og så er det lidt nemmere for producenterne at afskrive anmelderen som en uduelig klaphat...
Det tror jeg du har ret i. Der er stor forskel på om du kommer til en producent og siger "billedet er for grønt", og på at sige "TV'et bruger REC709 color decoding i stedet for REC601 på SD-inputs". Der er dog stadig en del "dinosaurer" i branchen, som er ganske svære at påvirke. Et eksempel fra det virkelige liv er Toshiba's HD-DVD afspillere. Første generation sendte PC-levels ud i stedet for video-levels, og det blev så påpeget. De retter det så i en firmware - og så laver de gudhjælpemig nøjagtigt den samme fejl på anden generation... |
||
![]() |
||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
|
Ah, det er vist ikke helt rigtigt, Otto. Jeg tror du sammenligner en anmeldelse af en skærm med anmeldelse af et grafikkort eller en processor. En af årsagerne til at vi i sin startede Flatpanels var at levere objektive anmeldelser af monitors (og så kom Tv til senere). Stort set alt hvad der hed anmeldelse af monitors var præget af subjektivitet og misforståelser. At vi så senere er blevet nærmest synonym med anmeldelse af PC monitors i Danmark, ændrer vist ikke på det generelle journalistisk om skærme, som ikke er meget anderledes end det var dengang. Men jeg er da ked af, at man tror, at dét at anmelde en PC monitor blot består i at gå ind og lave nogle tests på den, ligesom på PC udstyr. Størstedelen af vores anmeldelser har rigtig nok været monitors, men den seneste tid har vi bevæget os mere mod et 50/50 forhold og vi kommer nok til at hælde mere mod Tv i den kommende tid. Og selv om det er størstedelen, har vi jo eksempelvis anmeldt flere end pågældende internetside, så grundlaget for mine oplevelser er da ganske stabilt. |
||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er nu heller ikke helt så firkantet ment, dét jeg mener er at branchen som helhed er mere vant til kritik. Jeg oplever i hvert fald at PC-blade er mindre tilbageholdende med at nedsable et produkt man finder for ringe. Der er lidt større berøringsangst i hifi-branchen. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |