recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Computer i garage
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketComputer i garage

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Emne: Computer i garage
    Sendt: 09-April-2007 kl. 16:40

Hejsa.

Jeg har en træls garage som er uisoleret. Det er en muret garage.

Pga. snarlig fraflytning (inden for de næste par år) orker jeg ikke, at isolere den. Den er også i forvejen så lille.

Jeg har tidligere haft en computer derude som gik til, formentlig pga. fugt/kulde/varme.

Hvis jeg nu bygger en kasse i træ, og forrer den med 100mm isolering samt bygger et par blæserer i som laver "gennemtræk" burde en normal computer så ikke overleve fint deri?

PS: Det er en computer som skal bruges, altså ikke som opbevaring.

Redigeret af MartinJohansen - 09-April-2007 kl. 16:40
Til top
caveguard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-Marts-2007
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hejsa.

Jeg har en træls garage som er uisoleret. Det er en muret garage.

[snip]

Hvis jeg nu bygger en kasse i træ, og forrer den med 100mm isolering samt bygger et par blæserer i som laver "gennemtræk" burde en normal computer så ikke overleve fint deri?

PS: Det er en computer som skal bruges, altså ikke som opbevaring.

tjo det burde ikke være noget problem, det eneste jeg ville være bekymret om er hvis der opstår frost i garagen, og om der så evt. ville opstå kondens.

Hvis du orker det kan du via snmp og mrtg lave en graf der viser varmen i kabinettet/cpu, så vil du let kunne følge om den evt bliver for varm om sommeren. Du kan dog også bare logge på "console" og se efter.

Jeg har selv min en server på loftet (isoleret men uden varme), og der har den nu stået i et par år uden problemer.

Regards,
Ben

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 12:15

Så vidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager fejl) så er et rum isoleret med min. 100mm det man kalder frostsikret.. Vil det stadig være et problem med computeren så, hvis jeg bruger 100mm isolering hele vejen rundt?

Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2005
Point: 797
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 14:58
Computere har det så vidt jeg ved bedst mellem +0 og 50C(?), så hvis det kan blive bagende varmt eller iskoldt i din garage så fremmer det nok ikke maskinens levetid. Isoleringen kan måske holde temperaturen stabil nogle timer, men hvis du ikke bruger maskinen en uge hvor du er på skiferie så...

Fugt er et andet problem; der er fyldt med kredsløb i en computer og de har alt andet end godt af for høj fugtighedsgrad.
Kort sagt så vil jeg anbefale dig at hive maskinen indendørs hvis det på nogen måde er muligt.

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 22:17

Det er desværre ikke lige umiddelbart muligt, at hive den indendørs - den skal fungere som arbejdscomputer i mit, lettere beskidte, værksted/garage.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2007 kl. 08:41

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Så vidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager fejl) så er et rum isoleret med min. 100mm det man kalder frostsikret.. Vil det stadig være et problem med computeren så, hvis jeg bruger 100mm isolering hele vejen rundt?

Isoleringen garanterer ikke at det er frostfrit, men at varmetabet mindskes og forlænger tiden inden det fryser indendøre. Så ved lang tids hård frost med lidt sol vil det stadigvæk kunne blive under nul grader.
Der skal være en varmetilførsel til at kompensere for varmetabet. I en uopvarmet garage vil det være i form af solenergi oplagret i beton/mursten og varme fra jordbund.

Så du kan evt. tilføje et varmelegeme/ovn med termostat i kassen til at holde temperatur over f.eks 10 grader. Og det vil også reducere fugtproblemet.

Mvh  JørgenT

PS: Varmelegeme/ovn behøver ikke være så stor, en 60W pære kan sikkert klare det hvis kassen er godt isoleret..

Redigeret af JørgenT - 11-April-2007 kl. 08:46
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2007 kl. 23:02

Det lyder som lidt af et projekt jeg har i støbekassen.. hehe.

Takker for alle jeres input.!

Til top
Roughneck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-April-2006
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 09:57
isoler garagen istedet for, det andet lyder som et meget stort projekt for en lille computer. og desuden så giver det dig også bedre forhold for mange andre ting såsom værktøj, reservedele og andet du opbevarer derinde i din garage. ;)
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 13:54

Det gider jeg slet ikke bøvle med... flytter alligevel om et par år og indtil videre har mit værktøj overlevet da jeg er god til ikke, at rengøre det dvs. det er smurt ind i olie hele tiden

Skulle jeg bo her i flere år så var den isoleret og sat istand.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu