recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Computer vil ikke starte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketComputer vil ikke starte

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 120
Direkte link til dette indlæg Emne: Computer vil ikke starte
    Sendt: 28-Juli-2009 kl. 13:54

Hej med jer.

For et års tid siden købte jeg ny PC (eller jeg købte en fra et firma i kbh., der havde nogle til overs. Købt som beset, så ingen garanti).

Den kom aldrig rigtig til at virke. Problemt er, at den kun meget sjældent vil starte, når jeg trykker på start knappen. Den starter alle blæsere og så vidt jeg kan høre også harddisk og DVD drev op, men skærmen er helt sort. Der kommer ikke nogen former for fejlmeddelse. I starten kunne det løses ved at lade den køre lidt, tage strømmen mens den kørte og så starte den igen. Det er blevet værre og værre med tiden og nu skal jeg ofte prøve den procedure mellem ti og tyve gange før den starter. Den har derfor ofte bare fået lov at stå og køre. De sidste seks måneder har den stået pakket ned. Nu vil jeg meget gerne have den til at virke ordtenligt.

Jeg købte følgende:

Intel Core Duo 6750 CPU
Asus P5K motherboard with passive cooler
Asus EAH3850 PCI-E 512 MB DDR3 graphicscard
2 GB (2 x 1GB) HyperX Gaming DDR 2 CL 4 PC6400 memory
500 GB Seagate Barracuda SATA ES.2 Harddrive
Artic cooling Silentium T2 chassis/housing
Arctic Cooling Silent Fusion 550(F) Silentium Edition, AX-550F, 550 Watt PSU
1 x 120 mm Artic Silent cooler
2 x 80 mm Artic Silent cooler

Til det har jeg sat et standard DVD brænder (SATA) og en SATA harddisk fra en tidligere computer med Vista (der var en opgraderingsversion fra XP = der ligger XP gemt et eller andet hemligt sted på den harddisk.)

Jeg har forsøgt at lave en ren installation af vista, men det gav intet resultat. Jeg har forsøgt at nulstille BIOS, men det gav heller ikke noget resultat. Jeg har også byttet om på ram og sat blokkene i en ad gangen, stadig uden resultat.

Efter jeg har tumlet en del rundt på nettet for at finde gode råd, har jeg et par spørgsmål:

Hvordan opgraderer jeg BIOS? Jeg har jo ikke noget diskettedrev?

Kan man et eller andet sted købe en BIOS højtaler? Der er plads til en fire pins højtaler på bundkortet, men jeg kan ikke lige finde noget kabel at sætte til. I bundkort manualen er der beskrevet nogle fejlkoder computeren kan komme med, så det bliver nemmere at identificere fejlen.

Til top
jugglerq Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-September-2005
Sted: Herlev
Point: 696
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 14:11

du må igang slavisk, spørgesmål

Rensede du rammen da du havde dem ude?

har du haft grafikkortet ude og renset det?

har du tjekket om cpu køler sidder rigtigt, du skriver at det er passiv køling er den sat til det i bios?

har du disconnected hardisk cd/dvd drev og prøvet at starte op?

lån andet grafikkort & ram hvis ovenstående ikke hjælper?

håber at det kan hjælpe dig lidt.

Redigeret af jugglerq - 28-Juli-2009 kl. 14:11
Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af jugglerq jugglerq skrev:

du må igang slavisk, spørgesmål

Rensede du rammen da du havde dem ude?

har du haft grafikkortet ude og renset det?

har du tjekket om cpu køler sidder rigtigt, du skriver at det er passiv køling er den sat til det i bios?

har du disconnected hardisk cd/dvd drev og prøvet at starte op?

lån andet grafikkort & ram hvis ovenstående ikke hjælper?

håber at det kan hjælpe dig lidt.

Hej og tak for dit svar.

Min CPU bliver kølet af en blæser, det er vidst bundkortet de mener, der er passivt kølet. Jeg har renset alle de blæsere jeg kunne komme til for støv. Jeg ved ikke om der er andre måder at rense på?

Jeg har netop forsøgt at frakoble harddiske og DVD drev uden held. Jeg har ikke lige noget grafikkort eller ram til at ligge, men jeg vil prøve at låne mig frem.

Jeg er desuden i tvivl om det kan være et problem, at jeg bruger en gammeldags analog skærm. Jeg har et stik der laver det gamle blå stik om til et nyt stik?

Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 22:56
HEJ

Har du ikke de 2 cd
:"Two CDs are included as well; a driver CD contains all the drivers for Windows XP and Vista, both 64 and 32-bit"?

ELLER prøv at install linux på HD og så geninstall MS igen (hjemmestrikket løsning) Ok hæng mig ;-)

MVH JAN
Til top
juan08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-August-2008
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2009 kl. 23:02
Hej igen

Har du kikket i bios efter :
" Under the Advanced Tab you get your overclocking options under the Jumperfree menu"

Kan den være overkill prøv evt at få den normal igen.

MVH JAN
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 10:02
PC'ens opførsel minder meget om en PC, jeg har haft. Bundkortet havde defekte kondensatorer. Kik nøje efter, om dit bundkort eller grafikkort har kondensatorer, som buler ud i toppen eller har lækket i toppen eller bunden. Toppene skal være helt plane. Finder du ikke ngoet galt på bundkortet eller grafikkortet, så kik også i strømforsyningen.
Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 17:23

Hej med jer. Tak for jeres indlæg.

Jeg har ganske rigtigt to DVDer, som jeg fik, da jeg skulle opdatere windows. Den ene er med drivere, men på den står der, at den kun må bruges med acer pc'er. Jeg gik ud fra at driverne på den ikke passede til min nye pc. (Forklaring: Jeg havde en Acer pc med XP, købt kort tid inden Vista blev lanceret, så jeg fik en gratis opgradering til Vista med. Den pc brændte desværre sammen da jeg i en brandert hældte øl ud over.)

Jeg har nulstillet bios og de fleste instillinger er på auto. Jeg har forsøgt at få den til at starte op på CD'en med drivere, men det ser ikke ud til at virke. Er problemet måske, at jeg prøver at bruge et styresystem, der er "født" på en anden computer på en ny computer?

Jeg vil prøve at installere linux men jeg har ingen erfaringer med det styresystem, så det kommer nok til at tage lidt tid.

Der er i øvrigt ikke nogen kondensatorer eller andre dele i computeren der ser ud til at have taget fysisk skade.

Jeg er stadig interesseret i at købe en BIOS højtaler, hvis I ved hvor man kan købe sådan en?

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 18:07
Ved tænding/reset skal BIOS vise noget på skærmen. Hvis det ikke sker, går der noget galt før operativsystemet forsøges indlæst.
Til top
daddyd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 18:35

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Ved tænding/reset skal BIOS vise noget på skærmen. Hvis det ikke sker, går der noget galt før operativsystemet forsøges indlæst.

Ok. Hvad kunne det evt. være og hvordan finder jeg ud af hvad det er?

Kan det ikke være en fejl i BIOS?

Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2009 kl. 19:18
Da du har været i stand til at komme i BIOS, går jeg ud fra, at der ikke er noget galt med skærmen og kablet dertil. Du har også byttet rundt på RAM og prøvet dem enkeltvis, så de er nok også i orden. Det kan måske være for lav spænding på batteriet på bundkortet. Du kan prøve at måle på det eller skifte det. Jeg har mest mistanke til defekte kondensatorer. De kan være defekte, uden at det kan ses. Så kan du skifte nogle af delene for at se, om det hjælper. Gør det i følgende rækkefølge, for at undgå at en defekt del ødelægger mere: Først strømforsyningen, dernæst bundkortet og til sidst grafikkortet.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu