recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Coolman´s bio. Nu sker der noget.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Coolman´s bio. Nu sker der noget.

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 20:47
Så starter mit bio projekt så småt op igen efter jeg er blevet færdig med at renovere selve huset.
Jeg skal have lavet alle mine Difusere og Basstraps færdige, før jeg begynder på selve rummet, da jeg ikke har et værksted og derfor bruger biorummet som værksted.
Mangler at lave 16 stk 3D difuser og 6 stk Basstraps.
Er igang med 3D Difiserne. Det tager 2 timer at lave en, målt fra jeg starter med at skære træ til den er limet færdig.
Laver 1 hver aften, så der er lige 2 uger endnu.



Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 22:31
Ser godt ud! Hvor dybt diffuserer de? Husk reglen ift. minimumsafstanden så du ikke ender med en masse artifacts.
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2020 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ser godt ud! Hvor dybt diffuserer de? Husk reglen ift. minimumsafstanden så du ikke ender med en masse artifacts.
Tak.
Info om dem er: 
Scatter 396Hz
Diffuse 793Hz
Cutoff 6880Hz

Minimums afstand er 1,3m
Men jeg montere dem forest og bagerst, bagved højtalere, så ingen problemer.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2020 kl. 13:13
Nogen af jer som ved, hvor meget (eller lidt ...) det betyder for effektiviteten, at kanterne er runde og ikke skarpe?

Lars, skal de ikke males??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2020 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Nogen af jer som ved, hvor meget (eller lidt ...) det betyder for effektiviteten, at kanterne er runde og ikke skarpe?

Lars, skal de ikke males??

Kan ikke forestille mig en de 'runde' hjørner der er på stolperne skulle have nogen målbar betydning.
Det er yderst lidt at de runder.

De skal alle monteres bagved Molton Deco stof, så har ikke tænkt mig at male dem.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2020 kl. 13:39
Da jeg for noget tid siden brugte lidt tid på at undersøge disse læste jeg et sted, at en-eller-anden, som skulle bygge en, havde fået at vide at det var MEGET vigtigt at kanterne var skarpe, men han gav ingen forklaring på hvorfor ...
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2020 kl. 21:03
Det går stille og roligt fremad.
Nu 8 stk og går igang med den 9 om lidt.


Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2020 kl. 22:28
Der var så træ til at lave 19stk 3D difusser ialt.
Så nu starter jeg på at bygge 6 stk Diafragmatic Bassabsorbers.

Her ses de 19 stk 3D disfusser sammen med mine 8 stk QRD-23 difusser og min subwoofer.

Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2020 kl. 23:11
Er godt igang med de Diafragmatic Bassabsorbers.
Har fået lavet 4 stk, så mangler 2. Dem for jeg lavet inden weekenden.






Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2020 kl. 22:20
Det går stille og roligt fremad.
Er færdig med de 6 stk basstraps og er nu gået videre med selve rummet.
Væggen bag ved lærred er blevet lavet færdig. Der er nu 50cm isolering.
Væggen kommer til at være 'åben' så man kan se dampspærren.

Så skal nu igang med rammen som skal være rundt om lærred og lave platform til højtalere og 3D diffusere.



Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 359
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 23:00
Så er rammen og højtaler standerne lavet.
Så skal jeg have fundet noget træ til at lave lærred rammen med. Tænker det skal være noget lidt stærkere træ end det som bruges i lægter.

Jeg skal også have fundet placeringen af stereo højtalerne. Nogle på nettet har talt om at de skal placeres ca 20% inde i rummet. De er nu ca 17%. Centrum af højtalerne er 60cm fra væggen.
Hvad siger i?

Alle basstraps og diffuser er fjernet fra rummet, så der kan testes uden.


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2020 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af ldplusse ldplusse skrev:

Jeg skal også have fundet placeringen af stereo højtalerne. Nogle på nettet har talt om at de skal placeres ca 20% inde i rummet. De er nu ca 17%. Centrum af højtalerne er 60cm fra væggen.
Hvad siger i?

Det går stærkt nu!

Giver ikke helt mening at placere stereohøjttalere ud fra en procentdel af rummet - det afhænger jo meget af hvor langt fra du sidder.

Du bør placere dine højre/venstre højttalere så de danner 45-60 grader ift. lyttepositionen. THX anbefaler 45 grader, Dolby 45-60 grader og ITU-standarden (musik) er 60 grader. 60 grader er ofte svært at opfylde hvis du vil have højttalerne indenfor lærredet.


Redigeret af Jonas_h - 21-Juni-2020 kl. 23:21
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu