recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cpu til mce. 5050e eller E7200
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketcpu til mce. 5050e eller E7200

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
binne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Vallensbæk, KBH
Status: Offline
Point: 435
Direkte link til dette indlæg Emne: cpu til mce. 5050e eller E7200
    Sendt: 15-April-2009 kl. 20:54

Jeg er i tvivl om hvilken platform jeg skal vælge og vil lige høre om nogen har erfaring med disse.

Jeg troede AMD ville være det oplagte valg med et gigabyte kort, men ud fra denne test http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-64-power,2259.htm l ligner det at intel er lige så støjsvag og udleder lige så lidt watt, men er til gengæld meget hurtigere. Hvis man så vælger en E5300 så må den jo bruge endnu mindre end en 5050e. Nogen der har erfaringer med dette?

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2009 kl. 21:34
Hvad får dig til at tro at en E5300 bruger mindre strøm end en 5050e? (ps. der er INGEN sammenhæng i nomenklaturen/navngivningen af cpu'erne og slet ikke på tværs af producenterne. tjek Intel's specs på processorfinder.intel.com) Selve Intels E5300 er har en TDP på 65w. hvilket er en del højere end AMD's Men for at få et rigtigt strømsparende setup, så er du nødt til at tage bundkort med i betragtningen. se fx på intels atom chip. den skulle kun bruge 4w selve cpu'en, men bundkortet sluger lige en små 30w selv fordi det er et gammelt chipsæt som overhovedet ikke er optimeret, men billigt at lave. (og 330'erens nordbro bliver MEGET varm ved videoafspilning!) JEg kan ikke rigtigt se hvorfor du skulle vælge den ene frem for den anden med mindre du har en specifik funktion eller type af chipsæt du bare VIL bruge. (eg. nvidia 9xxx chipsæt = intel's vej. og amd/ati 3300, så er det selvfølgelig AMD's vej.) Der er rigtigt mange der kører AMD vejen, og det fungerer vist mindst ligeså godt som Intel's. Spørgsmålet er blot om du vil give det mere for den ekstra performance, og ikke mindst hvad du så vil bruge den performance til i et MC-setup.

Til top
zubzer0 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Juni-2007
Point: 176
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2009 kl. 10:59

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Hvad får dig til at tro at en E5300 bruger mindre strøm end en 5050e? (ps. der er INGEN sammenhæng i nomenklaturen/navngivningen af cpu'erne og slet ikke på tværs af producenterne. tjek Intel's specs på processorfinder.intel.com) Selve Intels E5300 er har en TDP på 65w. hvilket er en del højere end AMD's Men for at få et rigtigt strømsparende setup, så er du nødt til at tage bundkort med i betragtningen. se fx på intels atom chip. den skulle kun bruge 4w selve cpu'en, men bundkortet sluger lige en små 30w selv fordi det er et gammelt chipsæt som overhovedet ikke er optimeret, men billigt at lave. (og 330'erens nordbro bliver MEGET varm ved videoafspilning!) Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor du skulle vælge den ene frem for den anden med mindre du har en specifik funktion eller type af chipsæt du bare VIL bruge. (eg. nvidia 9xxx chipsæt = intel's vej. og amd/ati 3300, så er det selvfølgelig AMD's vej.) Der er rigtigt mange der kører AMD vejen, og det fungerer vist mindst ligeså godt som Intel's. Spørgsmålet er blot om du vil give det mere for den ekstra performance, og ikke mindst hvad du så vil bruge den performance til i et MC-setup.

Ifølge testen som OP linker til så bruger en E7200 (2.53ghz) MINDRE strøm i idle og load end en e5050 så derfor vil en E5300 (2.6ghz) sansynligvis også bruge mindre strøm. De kører næsten samme hastighed men E5300 har mindre cache. Jeg har en E5200 (som jeg hellere vil anbefale) og den kostede 450.- og en 5050e koster pt. 429.- så der er ikke ret stor forskel der. Nvidia-baserede 9xxx Bundkort derimod lidt dyrere end 780g men også nyere og mere strømbesparende.

Desuden er der et minus for 780g som HTPC da det ikke supporterer surround LPCM over HDMI.

Se evt. en god omfattende sammenligning af IGP platformene her: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=3432

Redigeret af zubzer0 - 17-April-2009 kl. 11:00
Sharp LC46XD1E
Denon AVR1801
Sagem 81 HD (pubad bras)
DALI 808|SC-7|R1000
HTPC: E6600|2GB RAM|1.1TB HD|X800XT
BioBaren
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 09:15
@zubzer0

tjek venligst processorfinder.intel.com
E5xxx serien er baseret på pentium dualcore teknologi som unægtelig er en rigtig gammel teknologi og derfor ikke synderligt optimeret på sit forbrug af strøm. Ikke at den nødvendigvis bruger særligt meget, eller at den er dårligere, men du kan bare ikke sige noget som helst ud fra nummeret uden at vide hvad E7xxx serien er baseret på. For den er nemlig baseret på en helt anden teknologi. Nemlig core 2 duo, og når man blot slynger en "nok mindre strøm" ud uden at vide det. Så er det rent faktisk forkert. Faktisk brugte pentium dualcore cpu'erne tidligere langt mere strøm end stort set alle andre. Det var i den næste generation at man begyndte at kigge meget alvorligt på strømforbruget. De har så fået det ned ved at gå over til en anden produktionsproces. (den er skrumpet til 45nm! :-) ) Men det ændrer ikke på det faktum at E5xxx serien er en gammel teknologi og ikke optimeret voldsomt.
At jeg så også umiddelbart ville anbefale den og gerne sammen med et geforce 9400 chipsæt er så en helt anden sag. Det er både et særdeles potent system hvad angår performance, men i høj grad også hvad angår prisen. (jeg har ikke tjekket om chipsættet kan kapere E5xxx serien, men e7xxx serien er i hvert fald ikke noget problem.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2009 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@zubzer0

tjek venligst processorfinder.intel.com
E5xxx serien er baseret på pentium dualcore teknologi som unægtelig er en rigtig gammel teknologi og derfor ikke synderligt optimeret på sit forbrug af strøm. Ikke at den nødvendigvis bruger særligt meget, eller at den er dårligere, men du kan bare ikke sige noget som helst ud fra nummeret uden at vide hvad E7xxx serien er baseret på. For den er nemlig baseret på en helt anden teknologi. Nemlig core 2 duo, og når man blot slynger en "nok mindre strøm" ud uden at vide det. Så er det rent faktisk forkert. Faktisk brugte pentium dualcore cpu'erne tidligere langt mere strøm end stort set alle andre. Det var i den næste generation at man begyndte at kigge meget alvorligt på strømforbruget. De har så fået det ned ved at gå over til en anden produktionsproces. (den er skrumpet til 45nm! :-) ) Men det ændrer ikke på det faktum at E5xxx serien er en gammel teknologi og ikke optimeret voldsomt.
At jeg så også umiddelbart ville anbefale den og gerne sammen med et geforce 9400 chipsæt er så en helt anden sag. Det er både et særdeles potent system hvad angår performance, men i høj grad også hvad angår prisen. (jeg har ikke tjekket om chipsættet kan kapere E5xxx serien, men e7xxx serien er i hvert fald ikke noget problem.

Jeg tror at du forveksler Pentium-Dual med de gamle Pentium D CPU'er som rigtigt nok brugte rigtigt meget strøm.

Pentium Dual-Core CPU'erne har ikke mere til fælles med de gamle Pentium CPU'er end en Core2Duo CPU som E7200 har. Pentium Dual-Core CPU'erne bygger på Core2Duo Allendale kernen, som blot er en lidt billigere udgave af Core2Duo med mindre cache.

Angående strømforbrug, så er E5200 og E7200 sammenlignet her:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e7300- pdc-e5200_12.html#sect0
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu