recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Crossover frequence!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCrossover frequence!?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Status: Offline
Point: 34
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Christian H Christian H skrev:

[QUOTE=Heschen]

Hvis jeg sætter front speakers til LARGE og sub til LFE så spiller BÅDE sub og front den lave bas??
Nej. Så vil subben kun spille når der er et desideret LFE-spor, altså som på film. Her vil dine fronter skulle tage sig af bassen hvis der spilles musik. Dette er oftest også at foretrække hvis altså fronterne er store nok, og kan gå dybt nok. Det tror jeg godt dine kan.

Sættes sub til LFE+ L/R så spiller sub ALT bas, også den som store gulvhøjtalere burde spille???
Her må jeg melde pas, da jeg ikke kender din recievers opbygning, men jeg kunne forestille mig at du har ret i din formodning.

Ved at sætte front speakers til 80Hz så spiller sub ALT bas under 80hz??Kan nemlig ikke indstille min bas når dette vælges ved front speakers.
Ja det skulle jeg mene

CONCEPT 6 SPECIFICATIONS (mine front speakers)

Frequency range+/- 3dB [Hz]:

41,0 - 25.000,0

Betyder det at mine front speakers kan spille bas helt ned til 40Hz og derfor burde sætte crossover til 40Hz, eller er det stadig bedst at lade bassen klare de HELT lave bas områder... skal jo siges at denne gulvhøjtalere ikke er verdens største :-)
Ja det betyder faktisk at de kan gå ned til 41,0Hz, men jeg tror jeg vil anbefale dig at sætte Crossover til 80Hz ved filmbrug, og så slet ikke bruge subben ved musik, da dine fronter gerne skulle kunne trække det nødvendige bas selv.
Har du mulighed for at stille crossover ved hhv. CD, DVD osv.? Eller kan du kun gøre det en gang for alle inputs?

Jeg har en Harmon Kardon AVR 355 og i manualen siger den:

LFE + L/R = Frontspeakers + sub spiller bas under sterio og Dolby Prologic II

LFE = Front speakers spiller bas. sub spiller kun ved digital signal med signal til sub

Det sjove er at jeg kun kan indstille SUB til de to ovennævnte indstillinger hvis jeg vælger LARGE på front....... vælges fra 40Hz til200Hz så indstiller forstærker sub til SUB og jeg kan ikke indstille den ydeligere.

Så ved at indstille mine front speakers til 80Hz så vil min sub ALTID spille, også ved musik i sterio.......

Syntes ikke jeg kan sætte det op så den bruger LARGE indstillinger på front og slukker subben når jeg sætter det til sterio og så 80Hz på front og sub aktiv når jeg høre digital film lyd.....

Syntes den bruger samme indstilling ved begge

Lige et spørgsmål mere...... på min sub er der en knap der hedder Phase 0-180... hvad dælan gør den?

Redigeret af Heschen - 11-Januar-2009 kl. 15:23
Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 17:24
Den ændrer fasen i mellem 0 og 180 grader. Ideen er at det skal få subben til at spille i fase med dine højtalere, specielt om du kører LFE+Main da både sub og højtalere da opererer i samme område. Nu er en 0/180 grader ikke nøjaktig nok til at den helt riktig kan bruges til så meget, andet end om fasen et eller andet sted i dit setup er koblet fejl.

Fasejustering bør være trindløs, så du kan heller benytte afstandsjusteringen for subkanalen i din receiver til at gøre lidt af det samme som en trindsløs fasejustering gør

Du finder guider for setup af subs

her og her
Til top
k andersen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 18:37

hej.

ja det er sgu ikke nemt det her .jeg har selv haft lidt bøvl med det.

men på avs forum er de enige om subben skal stå på 120 hz og ikke andet. hvis skiven har et seperat lydspor til denne.

nu har jeg ikke det sorte bælte i teknisk engelsk, men prøv at søge lidt frem og tilbage på den side jeg linker til. du forstår det måske bedere end mig  hilsen.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1026622& page=148

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2006
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 19:58

Hold op det er en jungle...

Nogle mener man skal sætte crossoveren i recieveren til den laveste faktor dvs. i mit tilfælde baghøjtalerne (opgivet low freq. 80Hz) og så mindst 10Hz over:  altså 90Hz.

Og alle højtalerne på "small" (hvis man ikke har giga gulvhøjtalere der kan gå ned til stort set 20Hz)

Sub´en til LFE og på 60-80Hz i recieveren. Bag på sub´en skal den sættes lige over, altså fx 90-100Hz.

Er det bare nogenlunde korrekt???

Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:03
Nu har jeg for mange tømmermænd for at bedrive den helt store søgingen , men 120hz er den øvre grænse for LFE sporet. Crossover som du setter i receiveren, er punktet hvor at basinformation fra højtalerene skal sendes til subwooferen, og alt efter om du setter højtalerene til small eller ikke, fjærnes fra højtalerene.

Forstået således, at informationen fra 0.1 sporet i sin helhed sendes til subwooferen, uanset delefrekvens.

Det der da er viktigt er at subwooferens interne delefilter enten er slået fra, eller om det ikke er muligt, skruet op så højt som muligt.

Det er i det mindste hvad jeg tror her hvor jeg sidder og holder mig til hovedet
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:09

Jeg er med et langt stykke af vejen...

Altså, hvis fx alle er sat til "small" og fx 80Hz i recieveren, sendes alt under 80Hz til sub´en.

alt det her med 0.1 sporet, interne delefilter og delefrekvens er jeg lost

Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:11

Okay denne tråd har VIRKELIG hjulpet mig meget med forståelse af setup af mit udstyr..... og til Boogie.. sorry fordi jeg også har blandet mig lidt i denne tråd (men mange af mine spørgsmål var næsten magen til dine) :-)

Vil lige høre jeres mening omkring det setup jeg har lavet nu.

Mit system

Front:   Dali Concept 6 -   41Hz

Center: Dali Concept CT - 72Hz

Bag:      Dali Concept 1 -   62Hz

Sub:      Dali Concept sub -29Hz-170Hz

Herunder viser jeg både auto setup med mic og mit manuelle setup

Auto >----------------------------> Manual

Front:    80Hz >-----------------------60Hz

Center: Large >-----------------------80Hz

Bag:      Large >----------------------80Hz

Sub: Sub (kan ikke indstille denne når der vælges crossover på front)

Køre med et enkelt kabel fra min forstærker til LFE indgang i sub.... og ved brug af denne indgang kan jeg ikke indstille på min crossover bagpå min sub. Regner ikke med at jeg skal bruge de to L/R indgange bagpå sub til noget???

Ville dette være en korrekt indstilling i forhold til de højttallere jeg har???

Kan nemlig ikke få mit auto setup til at hænge sammen med at den sætter en 72Hz Center speaker til at være Large!!

Udover det så sætter auto setup også min venstre front til db+3 og højre til db-5..... skal lige siges at min venstre står delvist skjult bag ved en sofa ende....så måske derfor den skal være 8db højere end den højre...

Eneste problem er bare at når jeg høre sterio (kun venstre og højre der spiller) så kan jeg nemt høre at venstre spiller meget højere end højre, så igen har jeg ikke 100% tiltro til autosetup.

1000 tak på forhånd :-)

Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:14

Heschen:

Du blander dig bare, jeg lærer noget hele tiden

Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Jeg er med et langt stykke af vejen...

Altså, hvis fx alle er sat til "small" og fx 80Hz i recieveren, sendes alt under 80Hz til sub´en.

alt det her med 0.1 sporet, interne delefilter og delefrekvens er jeg lost

Delefrekvens er feks 80hz, i din receiver hedder det nok cross over.

Med alle højtalere sat til small, vil al bas under den valgte delefrekvensen sendes til subwooferen.

På din sub har du nok en bryder der er mærket med crossover, vri den så langt mod højre som muligt.

Det er alt hvad du behøver at vide

For mere dybtgående information vil jeg anbefale de artiklerne som jeg linkede til. De forklarer det nok LANGT bedre end hvad jeg med tømmermænd kan
Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:31
Heschen

Først, så plejer det niveauet som autopsetup kommer frem til at være rimelig nøjagtigt +/- 1db. At der er forskel pga placering hender, men 8db er meget. Dvs at din venstre højtaler skal flytte 2.5x så meget luft, og bruge 6x så mange watt for at kunne gengive det samme lydtrykket som din højre.

Forsøg at bytte om på højtalerene, og koble den venste til højre udgang og modsat, for at se om det er placeringen, receiveren eller højtaleren der er synderen. og forsåvidt, spiller bægge højtalere i dine ører ved samme niveau?

At autosetup bestemmer sig for at små højtalere er store er meget normalt, men som du selv er inde på, så kan man heldigvis selv endre på det.
Til top
Heschen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:36

Oprindeligt skrevet af Manic Miner Manic Miner skrev:

Heschen

Først, så plejer det niveauet som autopsetup kommer frem til at være rimelig nøjagtigt +/- 1db. At der er forskel pga placering hender, men 8db er meget. Dvs at din venstre højtaler skal flytte 2.5x så meget luft, og bruge 6x så mange watt for at kunne gengive det samme lydtrykket som din højre.

Forsøg at bytte om på højtalerene, og koble den venste til højre udgang og modsat, for at se om det er placeringen, receiveren eller højtaleren der er synderen. og forsåvidt, spiller bægge højtalere i dine ører ved samme niveau?

At autosetup bestemmer sig for at små højtalere er store er meget normalt, men som du selv er inde på, så kan man heldigvis selv endre på det.

Så du vil sige at mit manuelle setup lyder mere fornuftig end mit automatiske??

Ja det automatiske skulle jo kunne tage forbehold for at min venstre er lidt skjult bag ved en sofa ende.. men at den indstiller den så meget højere end den højre at jeg nemt kan høre det, når jeg lytter sterio, er vel ikke optimalt sat op?

Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 23:25
Dine egne valg er bedre end receiverens hvad størrelse angår, helt klart.

Generelt så vil du bruge de samme indstillingerne til surround og stereo, måske med undtag af at du vrider nogle db op for subben når du ser film.

Har du mikrofonen præcis der hvor du har dine ører når at du kører autosetup, og hvad står mikrofonen på?
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu