|
|
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||||
justme, ![]() -- ![]() Oprettet: 06-December-2007 Status: Offline Point: 256 |
![]() |
|||
Det lyder godt. Jeg syntes bare stadig ikke jeg helt har forstået hvordan det hænger sammen. 1. Når jeg har sat højtalerne på Full band så betyder det vel at de spiller alle frekvensområder, som de kan, også under de 80 hz? 2. At jeg har sat LFE på 80, betyder at subben spiller alt under 80 hz? 3. Men derfor kan mine andre højtalere vel godt hjælpe til, under de 80 hz, eller er det KUN subben der spiller der? Fronter, center og bag højtalere spiller vel "flydende" over i de samme frekvensområder som subben også spiller i. 4. LFE berører kun subben ikke? Og skal LFE altid være på 80 hz eller kommer der an på ens højtalere? Redigeret af justme, - 07-December-2007 kl. 23:48 |
||||
sss
|
||||
![]() |
||||
vipmlo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 830 |
![]() |
|||
Ja det har du ret i, men ! med crossover-freq sat til 80Hz på din receiver sendes der ikke frekvenser under 80 Hz igennem. Det er altså et filter der kun lader frekvenser over 80 Hz komme igennem. Og recieveren er bedre til at styre det end et analogt filter på højttaleren.
Ja
Nej. Hvis de spiller samtidigt får du på visse frekvenser et for højt samlet lydniveau. Det bliver ikke lineært. F.eks. hvis du tager frekvenser fra 30Hz til 20Khz, så skal det ideelt give en lydstyrke på "1" ved alle frekvenser. Hvis du ikke sætter crossover-freq og frekvensen er 70 Hz, så spiller subben med lydstyrke "1" og de andre højttalere med lydstyrke "1". Så er den samlede lydstyrke "2", men den burde være "1".
Det simple svar: ja, 80Hz. Hvis du har mod på den korrekte forklaring så læs her |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Tak igen! Men så er der firkantet set, ingen grund til at sætte ens højtalere til full band. De kunne i realiteten bare sættes til 80 hz? Det er jo stadig forstærkeren der styrer frekvensområdet. Læser lige dit link igennem - Begynder at have fattet det nu. |
||||
sss
|
||||
![]() |
||||
vipmlo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 830 |
![]() |
|||
I teorien har du ret, men "slope" på filteret i dine højttalere kan være af en karakter der gør at det alligevel påvirker lydbilledet. Så i praksis skal man slå højttalerens indbyggede filter fra og lade receiveren styre det fuldt ud. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Okay - klasse
![]() |
||||
sss
|
||||
![]() |
||||
Andershj ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 05-November-2006 Status: Offline Point: 13 |
![]() |
|||
Hej Har lige købt ny reciver en denon 4308 hvor der er den målemicrofon med og har kørt den test hvor den måler ud for hver plads kan bare ikke forstå at den sætter center til stor og frekvensen til 40hz men der er en instilling i menuen hvor jeg kan stille hver højtaler efter frekvens der har jeg sat front dali 5005 til 40hz center c1000 til 80hz baghøjtaler r1000 til 80hz og aw8 til 80hz er det helt forkert eller skal jeg også sætte front til 80 hz eller hvordan skal det stå Anders |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
5005 kan jf. spec. spille fra 41 Hz og c1000 fra 63 Hz. Jeg ville derfor sætte dem alle til 80 Hz. Også for at få et jævnt lydbillede. |
||||
![]() |
||||
Andershj ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 05-November-2006 Status: Offline Point: 13 |
![]() |
|||
Har nu sat det hele på reciveren til 80hz og subben er bare skruet helt op på hz 150 og volunen på halv syntes godt nok der er kommet bas på men skal nok bare vænne mig til det det vil sige at alt over 80hz bliver spillet af front og alt under er til sub eller hvad? anders |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
JA
![]() |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |