recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CRT vs. Nutidens standarder. JVC X7 vs. Vidikron 1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

CRT vs. Nutidens standarder. JVC X7 vs. Vidikron 1

 Besvar Besvar Side  123 11>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: CRT vs. Nutidens standarder. JVC X7 vs. Vidikron 1
    Sendt: 08-April-2012 kl. 23:39
Jeg har i nogen tid set mig omkring efter en CRT maskine der potientielt kunne afløse min JVC DLA X7.
 
Det blev i Onsdags til en Vidikron Vision One med 1500 drift timer.
 
Jeg er har på 4 daget fået den til at performe ret fantastisk.. Min JVC X7 har jeg nok kalibreret/ rodet med ny pære osv på i over 150 timer nu.
 
Forskellene er pt at jeg mangler lidt bedre focus på min CRT, som til dels nok er fordi at mine lenser ikke er optimale til mit 90" lærred. Og venter på et HDMI indput kort, så jeg forhåbentlig kan køre digitale formater via HDMI helt frem til projectoren. Og kan køre en framerate på 72hz og native opløsning ud af min BD afspiller, og frem til min scaler. Hvor jeg så kan laver min color space konvertering og 3 doble min framerate.
 
Jeg har allerede kalibreret den efter bedste evne, og målt drift på den kold vs. Varm, og er meget positiv overrasket..
Det er nærmest totalt ubetydelig, især når man har vænnet sig til at man skal have sin X7 tændt  1 time inden den er nogenlunde.
 
Min CRT er der ingen grund til at starte op før 5 min før der skal ses film.
 
CRT kold er genemsnits gamma 2.24 og varm  2.25  lys 10,4FL
 
JVC kold er gennemsnit gamma 2,79 og varm  2,24  lys 12FL
 
Det kunne være lidt hyggeligt om der var andre tosser i denne lille landsby vi lever i der går og roder med noget lignende, Eller er nysgerrige Wink
 
 
 
 


Redigeret af stridsvognen - 27-April-2012 kl. 08:18
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 13:46
Så er jeg ved at have styr på kalibreringen af min Vidikron CRT, Der er dog et dyk i den blå gamma som jeg ikke kan gøre noget ved, men tiden må vise om det er det samme med et Hdmi kort, og HD Furry3,
Ingen af delene er ankommet endnu.
Delta e på rød er 11 blå 4 grøn 3,4, og det er uden nogen form for CMS.
Håber at finde en  Lumagen Radiance scaler i europa, ellers må der en ny Radiance XS hjem fra USA.
 
Med en Lumagen scaler burde det også være muligt at få styr på min JVC X7 hvor man mildest talt må sige at den indbyggede CMS er noget makværk.
 
Jeg poster et par målinger snart..
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 13:09
Skulle der være nogen der har lyst til at følge mit CRT project så er det muligt  her.
 
 
Der er lidt billeder og HCFR kalibrerings filer.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aouer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 14:16
Har lige et ?
Hvad er der sket med din jvc x7
Mvh
Aouer
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Har lige et ?
Hvad er der sket med din jvc x7
Mvh
Aouer
 
Den står på hylden og hygger sig.. Kan ikke nå det hele.
 
Kan ikke lige beslutte mig for om jeg bare skal tænde min JVC, og se hvor længe den nye pære holder, imens der er garenti på skidtet, eller spare den til når jeg skal se BD film..
 
Confused
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aouer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 15:12
Hvad med at sælge den?
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2012 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Hvad med at sælge den?
 
Der er ikke nogen der vil betale nok for sådan noget skrammel, så hellere beholde den og få det bedste ud af den. regner med at købe en Lumagen radiance XS+ så får vi se om den kan hjælper noget.
 
I mit hoved er det bedre at beholde den 5 år og smide den ud, end at sælge den til under halv pris efter ½ år.
 
Men er der noget du gerne vil vide om X7 så lad os ta det i JVC tråden..Wink
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Og venter på et HDMI indput lort, så jeg forhåbentlig kan køre digitale formater via HDMI helt frem til projectoren.
 
Må jeg være så fræk at anbefale en tilpasning af teksten... Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 08:50
Det er godt nok et stort skrummel du har fået dig! :) Jeg har aldrig set en CRT projektor live, men har læst at de har et flot og meget naturligt billede. Kan du fortælle lidt om forskellen mellem X7 og CRT? Sortniveau, dybde? Har en CRT projektor blæserstøj?
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 09:31
Blæserstøj.. Jooo.. det er vel lidt lige som en F16 før takeoff på et hangarskib lol..
 
Først så er X7 nærmest plug and play, ( Bortset fra kalibrering.) Og selvfølgelig mega skarp billede.
Lys er der nok af i x7. ( mens pæren er ny )
 
Sort er fantastisk på begge maskiner, ingen tvivl om det, kontrasten på begge maskiner er over hvad jeg kan måle med HCFR.
 
Min CRT er ikke på plads endnu.. er ved at lære den at kende, men har da allerede et par fantastiske oplevelser med den, der er noget smooth og naturligt over billedet.
 
Crt kan ikke lave 1-1 pixel on off, men alligevel kan man på film stikke næsen helt op i lærredet og opleve uanede detaljer, selvfølgelig anderledes end fast pixel projektore.
Udfordringen i CRT er båndbreden, for optimalt vil være 72hz til bd, og det ser for mig mere smooth ud end 24hz på JVC. men billed lider af den store båndbrede det medføre.
Så det ender nok med at der kommer scaler på der kan skære de sorte bjælker væk og ikke behandle det område, så der er lidt headroom at rode med.
 
JVC er fantastisk når det køre optimalt, ingen tvivl om det.. Men vil ikke anbefale nogle at købe den, hellere en x3-x30 og så feks en Lumagen mini.. er overbevist om de har 100% mere styr på at lave Gamma og CMS korigering.
 
Så de 20k cms koster extra på de større JVC modeller ville jeg spare og købe en scaler med CMS.
Service fra JVC er total håbløs, en anden grund til at holde sig langt væk.. Kan læse mig til at SONY er helt anderledes oppe på tæernemed deres store modeller.
 
CRT er heller ikke at anbefale nogen, det er noget man gør fordi man keder sig, eller har lyst til at lære noget nyt, og forhåbentligt få en positiv oplevelse.
Det medføre en del mekanisk arbejde på maskinen, samt måske board modifikationer, og timevis på setup af div Geometri focus osv.
 
Den store fordel ved min CRT er at RGB og gamma forløb ikke ændre sig fra kold til varm. Og jeg er allergisk over for afvigelser, især fra 0-30 IR
 
JVC har megen drift, og kræver ca 1 times opvarmning, helst 3 hvis det skal være perfekt, og med den levetid der er på pære, samt det folk skal betale for at få udført en kalibrering, så er det vist mildest talt.. Fu.... up.
 
Det har heller ikke været muligt for mig at få nogle til at offentliggøre en prof kalibrerings rapport på en jvc, Eneste konkrete svar jeg har fået er fra ISF som anbefaler lampeskift ved ca 500 timer for optimal performance.
 
Det var da vist lige det der var på hjertet lige nu..Tongue
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2012 kl. 12:55
Må man spørge hvor meget du måtte slippe for sådan en CRT projektor?
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2012 kl. 14:54
Ahh.. er ikke meget for at offentligøre tossede investeringer LOL..
 
 Men lad os sige at for 3000-4000kr får man meget CRT idag.. måske enda en hel bunke..
 
Jeg har så valgt denne  fordi den ikke har været pillet i tidligere, og var fuld funktionsdygtig, og rørene var som nye.
 
Jeg tvivler på jeg vil kunne sælge den igen for 5000kr men det skal da nok koste 20K inden jeg er færdig med at instalere nye bælge, rød c element Hdmi kort nye blæsere osv.
 
CRT der skal have nye rør... Smid den ud.. eller sælg den for 500kr  som reservedels maskine, for selvom man bruger 50k på nye rør er maskinen stadig kun 5K værd når de er monteret.
 
Det er lige så meget at smide penge ud af vinduet som alle mulige andre projektoere.
 
Så et godt råd til alle projektor købere.. Brug ikke flere penge end du har råd til at miste.. det er en køb og smid ud ting. Ligemeget hvor stor fin og dyr den HAR været.  Der er en ny model imorgen, og man kan sjældent få det ½ for den dagen efter man har pakket den ud. 


Redigeret af stridsvognen - 28-April-2012 kl. 14:55
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu