recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CRT vs. Nutidens standarder. JVC X7 vs. Vidikron 1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

CRT vs. Nutidens standarder. JVC X7 vs. Vidikron 1

 Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 15:43
Så kom der nyt lærred i hytten i Fredags.
 
Det blev et ADEO Plano 110" reference White med plys på kanterne, i den farve plys nu engang ser bedst ud med.
 
Både JVC og CRT er kalibreret nogenlunde til det nye lærred, og begge med ca 11fl.
 
Stadig løber CRT med den bedste sort, og sort detaljer.
 
Der er egentlig ikke så meget at stille op mod en gl. CRT.  **Jo større billed jo tydeligere er det at se hvor ringe digital projektoere performer.
 
Kan kun sige at hvis man ikke tror på det, så se det..
 
Hvem har en digital projektor der kan tåle at blive set film på under 1x breden.?Geek
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 17:12
Nu kan jeg se at du har nogle af de bedste scalere har du forsøgt ikke at bruge dem og så teste dem op i mod eller har man brug for scalereren for at CRT'en viser sine bedste sider?
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2012 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Nu kan jeg se at du har nogle af de bedste scalere har du forsøgt ikke at bruge dem og så teste dem op i mod eller har man brug for scalereren for at CRT'en viser sine bedste sider?
 
Har ikke prøvet at køre uden scaler, men som jeg ser det skulle det kunne lade sig gøre med en CRT med HDMI indgang.
 
Det er dog god brug for gamma justering samt porch settings, som jeg igrunden ikke ved hvad heder på dansk, men groft er det så man kan justere scan breden, ud over billedbreden, for at fjerne ringninger i billedet.
 
Det er lykkedes mig at lave en ret ok kalibrering uden brug af andet en en smule gamma korrigering i en DVDO scaler.
 
Den største udfordring er båndbreden ved 1080P 72hz,  som generelt er over den båndbrede scalere har.
DVDO VP50 har en båndbrede max. På 165Mhz og lumagen XS+ på ca 185Mhz.
 
Jeg syntes selv at billedet på begge mine projektore er ret ok, men CRT er mere realistisk at se på.. Sammenlignet med et kig ud af vinduet.
Min CRT forventer jeg at komme til at lave den mest perfekte farvegengivelse i forhold til Rec.709.
Mangler at montere et rødt filter, så skulle den gerne være der.
 
JVC har en afvigelse på grøn som det ikke lader til jeg kan korrigere ligemeget hvad jeg gør.
 
Det kunne være spændene om der var nogle prof kalibratoere der ville poste nogle kalibrerings rapporter at sammenligne med..Wink
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 00:51
Interessant læsning. Det overrasker mig at du oplever så meget drift på din JVC-projektor. Jeg har ikke målt det, men det er mit indtryk at min gamle BenQ DLP maskine var klar næsten instantant og kørte stabilt. Min nye Panasonic LCD skal have lidt tid før den når niveauet, men det er minutter og ikke timer. Måske er jeg bare ikke så følsom overfor problemet som dig.

Kan godt være at billedet er bedre på CRT-projektoren, men driver blæserstøjen dig ikke vanvittig? Der er ikke noget værre til at ødelægge stille scener i film end blæserstøj. En af hovedgrundene til at jeg skifte min DLP'er ud.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Interessant læsning. Det overrasker mig at du oplever så meget drift på din JVC-projektor. Jeg har ikke målt det, men det er mit indtryk at min gamle BenQ DLP maskine var klar næsten instantant og kørte stabilt. Min nye Panasonic LCD skal have lidt tid før den når niveauet, men det er minutter og ikke timer. Måske er jeg bare ikke så følsom overfor problemet som dig.

Kan godt være at billedet er bedre på CRT-projektoren, men driver blæserstøjen dig ikke vanvittig? Der er ikke noget værre til at ødelægge stille scener i film end blæserstøj. En af hovedgrundene til at jeg skifte min DLP'er ud.
Jeg er nok med tiden blevet mere følsom, og da jeg for alvor gik igang med at kalibrere iriterede det mig voldsomt at jeg ikke kunne justere og regne med det var sådan det var. Jeg kan ikke være bekendt at sige at min JVc performer dårligt.. Men der er visse ting jeg havde håbet på var lavet bedre.
Min gl. BENQ DLP er stabil fra kold til varm.. Ingen slinger der.
 
Blæsestøj og CRT er noget der skal arbejdes med.. Det er ikke ok.. Den skal i en hush box når den kommer op i loftet, og sikkert moddes med bedre/ mere støjsvage blæsere.
 
Min JVC er top nice når den er spot on, men det kræver en ikke helt ubetydelig indsats for at holde den på toppen. Jeg vil æde min hat på at alle JVC maskiner selv den nyeste du kan købe idag opføre sig ligedan.. Er der nogle der mener andet vil jeg hellere end gerne kigge forbi for at se og måle på den.
Som jeg forstår når man følger lidt med JVC udviklingen er der få forskelle feks e shift, convergens justering, som så er en scalering der nu gør de trælse ting en scalering gør, og et umidelbart ikke så vellykket forsøg på at få bedre 3D performance.
 
Så min mening er at teknikken slet ikke er færdigudviklet endnu, og derfor gør at der er masive tab forbundet med køb af en Digital maskine.. Den er simpelthen forældet næste uge, og  de står heller ikke på spring for at løse evt HDMI handshake problemer og lignende bugs på modellen fra igår.
 
Så når man lige bladre 2 sider tilbage i markedsførings siderne, så kan man ofte undre sig over hvordan verdens 7 vidunder kan blive bedre så tit..
 
Electrohome 9500LC som min CRT er er lavet fra først i 90erne og frem til 2006, og er stortset ikke ændret. Den kan vise og opløse 1080P 60-72hz uden større problemer hvis man anvender det rette udstyr.. Det er da fantastisk at det er muligt at få fuld udnytte af seneste filmformat at en fremviser der er 20-25 år gammel.
 
Hvis man vil lave et større billede, og have rigeligt med lys, så stacker man bare 2.. eller laver en blend hvor man har 2 maskiner side om side og viser hver deres halvdel af et 2.40:1 billede, så er et 5m bredt billede ikke noget problem..
 
Det er dog kun for yber nørder med penge nok.. Da Blend udstyret koster en pæn formue.
 
Jeg overvejer en Stack hvor 2 maskiner laver samme billede oven på hinanden, Det er der en del der gør med Sony G90 og skulle efter sigende kunne lave 3d der trækker bukserne af det meste.
 
Jeg kan klare at lave 10-12 fl på et 110" lærred med gain 1,0 samme mængde lys som jeg foretrækker med min JVC
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 12:54
Har du en tråd med dit surround også? Lidt synd at det skal gå ud over Jacobs tråd, men jeg er meget nysgerrig efter hvad du har prøvet af forskellige ting, siden du endnu ikke har hørt tilfredsstillende biolyd. Hvad er det helt præcist du mener der ikke kan fungere? Når du siger "timing" hvad mener du så helt præcist?`

Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du en tråd med dit surround også? Lidt synd at det skal gå ud over Jacobs tråd, men jeg er meget nysgerrig efter hvad du har prøvet af forskellige ting, siden du endnu ikke har hørt tilfredsstillende biolyd. Hvad er det helt præcist du mener der ikke kan fungere? Når du siger "timing" hvad mener du så helt præcist?`

Det er nok lidt svært at forklare når jeg ikke samtidigt kan demonstrere det. Men jeg prøver, Timing/ fase er kritisk, og jeg er klar over efekten med surround, men jeg savner simpelthend alle de egenskaber et godt stereo setup har med hensyn til timing og transient villighed.
 
Forestil dig du skal gengive den samme lyd fra 5 forskellige højtalere, og de skal sumere der hvor du sidder..  -alene på grund af blandet bestykning og udformning af højtaleren er det ikke muligt, dertil kommer akustikken osv. Lad os sige den skal lave et pistol bang.. det er et ordentligt knald.. ikke særlig lavfrekvent.. Og kræver extrem meget power at få til at virke realistisk.. en smule, ca mindre end ingen udfasning vil udtvære transienten, og man får lov til at sove videre.  Jeg har leget meget med min Dali AS2 sub, og for at den nu skal komme lidt fut i murmeldyret har jeg brugt en 1000w B&W amp unit til den. Så det bliver 2x12" 1000w kontra 8x6,5" 100w kla. Og der er ingen tvivl om hvad der flytter mest på sofaen..
 
Men igen det er svært at forklare.. Derfor er jeg også glad når jeg får lov at besøge andre, og det kan til tider få en klokke til at ringe, eller bekræfte at man har fat i den lange ende.. Hifi skal man ikke rode med alene, det er for mig altafgørende med meninger og indtryk fra andre..
 
 
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du en tråd med dit surround også? Lidt synd at det skal gå ud over Jacobs tråd, men jeg er meget nysgerrig efter hvad du har prøvet af forskellige ting, siden du endnu ikke har hørt tilfredsstillende biolyd. Hvad er det helt præcist du mener der ikke kan fungere? Når du siger "timing" hvad mener du så helt præcist?`

Det er nok lidt svært at forklare når jeg ikke samtidigt kan demonstrere det. Men jeg prøver, Timing/ fase er kritisk, og jeg er klar over efekten med surround, men jeg savner simpelthend alle de egenskaber et godt stereo setup har med hensyn til timing og transient villighed.
 
Forestil dig du skal gengive den samme lyd fra 5 forskellige højtalere, og de skal sumere der hvor du sidder..  -alene på grund af blandet bestykning og udformning af højtaleren er det ikke muligt, dertil kommer akustikken osv. Lad os sige den skal lave et pistol bang.. det er et ordentligt knald.. ikke særlig lavfrekvent.. Og kræver extrem meget power at få til at virke realistisk.. en smule, ca mindre end ingen udfasning vil udtvære transienten, og man får lov til at sove videre.  Jeg har leget meget med min Dali AS2 sub, og for at den nu skal komme lidt fut i murmeldyret har jeg brugt en 1000w B&W amp unit til den. Så det bliver 2x12" 1000w kontra 8x6,5" 100w kla. Og der er ingen tvivl om hvad der flytter mest på sofaen..
 
Men igen det er svært at forklare.. Derfor er jeg også glad når jeg får lov at besøge andre, og det kan til tider få en klokke til at ringe, eller bekræfte at man har fat i den lange ende.. Hifi skal man ikke rode med alene, det er for mig altafgørende med meninger og indtryk fra andre..
 
 
Ja, det er helt klart svært at få 5 højttalere til at summere korrekt i 4-5 forskellige siddepladser (noget nær umuligt at få optimalt i alle pladser). Men det virker som om, du fokuserer for meget på et teoretisk issue. Hvor ofte i filmen blive ret pistolskud gengivet i alle 5 højttalere på én gang?

Efter min mening er hjertet til perfekt bio-lyd en DSP og evnerne/udstyret til at bruge den. Jeg er helt enig i, at EQ ikke kan redde et dårligt rum, men har man et rum hvor man har styr på efterklang og på alle tidligere high gain reflektioner, så er DSP'en netop det værktøj der skal til for at få det hele til at spille optimalt sammen (og her mener jeg ikke Audyssey). Her kan du netop komme udenom det issue at højttalere ikke er identiske ved at timbre matche alle højttalere. Den forskel i klang der er på en baghøjttaler og en front er forsvindende lille i forhold til måden øret opfatter lyde som kommer forfra og bagfra/oppe. Også derfor det i mit hoved ikke giver mening at begynde at snakke om, at 5cm forskel i kabellængde på baghøjttalere og fronter får tingene til at falde sammen. Derudover er der i mixing rooms/screening rooms ikke identiske højttalere hele vejen rundt. Så dit tiltænkte scenarie med lige lange kabler, identiske højttalere osv osv, finder ikke engang sted når filmen laves og godkendes.

Hvis du boede tættere på ville jeg med glæde demonstrere mit setup (som dog pt. er pakket sammen og rummet er ved at blive lavet). Hvis du ser setuppet i mit link, vil du også se, hvor vigtigt jeg mener power er i biosammenhæng :)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du en tråd med dit surround også? Lidt synd at det skal gå ud over Jacobs tråd, men jeg er meget nysgerrig efter hvad du har prøvet af forskellige ting, siden du endnu ikke har hørt tilfredsstillende biolyd. Hvad er det helt præcist du mener der ikke kan fungere? Når du siger "timing" hvad mener du så helt præcist?`

Det er nok lidt svært at forklare når jeg ikke samtidigt kan demonstrere det. Men jeg prøver, Timing/ fase er kritisk, og jeg er klar over efekten med surround, men jeg savner simpelthend alle de egenskaber et godt stereo setup har med hensyn til timing og transient villighed.
 
Forestil dig du skal gengive den samme lyd fra 5 forskellige højtalere, og de skal sumere der hvor du sidder..  -alene på grund af blandet bestykning og udformning af højtaleren er det ikke muligt, dertil kommer akustikken osv. Lad os sige den skal lave et pistol bang.. det er et ordentligt knald.. ikke særlig lavfrekvent.. Og kræver extrem meget power at få til at virke realistisk.. en smule, ca mindre end ingen udfasning vil udtvære transienten, og man får lov til at sove videre.  Jeg har leget meget med min Dali AS2 sub, og for at den nu skal komme lidt fut i murmeldyret har jeg brugt en 1000w B&W amp unit til den. Så det bliver 2x12" 1000w kontra 8x6,5" 100w kla. Og der er ingen tvivl om hvad der flytter mest på sofaen..
 
Men igen det er svært at forklare.. Derfor er jeg også glad når jeg får lov at besøge andre, og det kan til tider få en klokke til at ringe, eller bekræfte at man har fat i den lange ende.. Hifi skal man ikke rode med alene, det er for mig altafgørende med meninger og indtryk fra andre..
 
 
Ja, det er helt klart svært at få 5 højttalere til at summere korrekt i 4-5 forskellige siddepladser (noget nær umuligt at få optimalt i alle pladser). Men det virker som om, du fokuserer for meget på et teoretisk issue. Hvor ofte i filmen blive ret pistolskud gengivet i alle 5 højttalere på én gang?

Efter min mening er hjertet til perfekt bio-lyd en DSP og evnerne/udstyret til at bruge den. Jeg er helt enig i, at EQ ikke kan redde et dårligt rum, men har man et rum hvor man har styr på efterklang og på alle tidligere high gain reflektioner, så er DSP'en netop det værktøj der skal til for at få det hele til at spille optimalt sammen (og her mener jeg ikke Audyssey). Her kan du netop komme udenom det issue at højttalere ikke er identiske ved at timbre matche alle højttalere. Den forskel i klang der er på en baghøjttaler og en front er forsvindende lille i forhold til måden øret opfatter lyde som kommer forfra og bagfra/oppe. Også derfor det i mit hoved ikke giver mening at begynde at snakke om, at 5cm forskel i kabellængde på baghøjttalere og fronter får tingene til at falde sammen. Derudover er der i mixing rooms/screening rooms ikke identiske højttalere hele vejen rundt. Så dit tiltænkte scenarie med lige lange kabler, identiske højttalere osv osv, finder ikke engang sted når filmen laves og godkendes.

Hvis du boede tættere på ville jeg med glæde demonstrere mit setup (som dog pt. er pakket sammen og rummet er ved at blive lavet). Hvis du ser setuppet i mit link, vil du også se, hvor vigtigt jeg mener power er i biosammenhæng :)
 
Som vi er enige om skal det demonstreres, oftest giver det ikke rigtig nogen mening på skrift.
Der er også en anden faktor på et forum, ingen kender hinandens referencer, og alene det punkt kan udvaske al fornuft i en debat. Jeg er ikke 1 sek i tvivl om at du har fuldstændig ret i dine oplevelser i forhold til dine oplevelser.. Derfor er det for mig så vigtigt at opleve dit setup hvis jeg skal forstå hvad dine referencer er.. Og igen er der så en smagssag hvad man ønsker, men oftest vælger vi det samme hvis vi lytter samme sted..
Jeg er jo også ham der mener at det meste Blu Ray lyd er mastret og komprimeret til døde.. Så at bruge det som reference gør også en væsentlig forskel i vores opfattelse af lyd.
Jeg er helt oppe og ringe når jeg har været en tur ude i indkørslen for at se hvem det nar der kom, selvom det var noget der foregik i baggrunden i filmen. Så er det realistisk nok for mig..
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Har du en tråd med dit surround også? Lidt synd at det skal gå ud over Jacobs tråd, men jeg er meget nysgerrig efter hvad du har prøvet af forskellige ting, siden du endnu ikke har hørt tilfredsstillende biolyd. Hvad er det helt præcist du mener der ikke kan fungere? Når du siger "timing" hvad mener du så helt præcist?`



Det er nok lidt svært at forklare når jeg ikke samtidigt kan demonstrere det. Men jeg prøver, Timing/ fase er kritisk, og jeg er klar over efekten med surround, men jeg savner simpelthend alle de egenskaber et godt stereo setup har med hensyn til timing og transient villighed.
 

Forestil dig du skal gengive den samme lyd fra 5 forskellige højtalere, og de skal sumere der hvor du sidder..  -alene på grund af blandet bestykning og udformning af højtaleren er det ikke muligt, dertil kommer akustikken osv. Lad os sige den skal lave et pistol bang.. det er et ordentligt knald.. ikke særlig lavfrekvent.. Og kræver extrem meget power at få til at virke realistisk.. en smule, ca mindre end ingen udfasning vil udtvære transienten, og man får lov til at sove videre.  Jeg har leget meget med min Dali AS2 sub, og for at den nu skal komme lidt fut i murmeldyret har jeg brugt en 1000w B&W amp unit til den. Så det bliver 2x12" 1000w kontra 8x6,5" 100w kla. Og der er ingen tvivl om hvad der flytter mest på sofaen..

 

Men igen det er svært at forklare.. Derfor er jeg også glad når jeg får lov at besøge andre, og det kan til tider få en klokke til at ringe, eller bekræfte at man har fat i den lange ende.. Hifi skal man ikke rode med alene, det er for mig altafgørende med meninger og indtryk fra andre..

 

 

Ja, det er helt klart svært at få 5 højttalere til at summere korrekt i 4-5 forskellige siddepladser (noget nær umuligt at få optimalt i alle pladser). Men det virker som om, du fokuserer for meget på et teoretisk issue. Hvor ofte i filmen blive ret pistolskud gengivet i alle 5 højttalere på én gang?



Efter min mening er hjertet til perfekt bio-lyd en DSP og evnerne/udstyret til at bruge den. Jeg er helt enig i, at EQ ikke kan redde et dårligt rum, men har man et rum hvor man har styr på efterklang og på alle tidligere high gain reflektioner, så er DSP'en netop det værktøj der skal til for at få det hele til at spille optimalt sammen (og her mener jeg ikke Audyssey). Her kan du netop komme udenom det issue at højttalere ikke er identiske ved at timbre matche alle højttalere. Den forskel i klang der er på en baghøjttaler og en front er forsvindende lille i forhold til måden øret opfatter lyde som kommer forfra og bagfra/oppe. Også derfor det i mit hoved ikke giver mening at begynde at snakke om, at 5cm forskel i kabellængde på baghøjttalere og fronter får tingene til at falde sammen. Derudover er der i mixing rooms/screening rooms ikke identiske højttalere hele vejen rundt. Så dit tiltænkte scenarie med lige lange kabler, identiske højttalere osv osv, finder ikke engang sted når filmen laves og godkendes.



Hvis du boede tættere på ville jeg med glæde demonstrere mit setup (som dog pt. er pakket sammen og rummet er ved at blive lavet). Hvis du ser setuppet i mit link, vil du også se, hvor vigtigt jeg mener power er i biosammenhæng :)


 

Som vi er enige om skal det demonstreres, oftest giver det ikke rigtig nogen mening på skrift.

Der er også en anden faktor på et forum, ingen kender hinandens referencer, og alene det punkt kan udvaske al fornuft i en debat. Jeg er ikke 1 sek i tvivl om at du har fuldstændig ret i dine oplevelser i forhold til dine oplevelser.. Derfor er det for mig så vigtigt at opleve dit setup hvis jeg skal forstå hvad dine referencer er.. Og igen er der så en smagssag hvad man ønsker, men oftest vælger vi det samme hvis vi lytter samme sted..


Jeg er jo også ham der mener at det meste Blu Ray lyd er mastret og komprimeret til døde.. Så at bruge det som reference gør også en væsentlig forskel i vores opfattelse af lyd.


Jeg er helt oppe og ringe når jeg har været en tur ude i indkørslen for at se hvem det nar der kom, selvom det var noget der foregik i baggrunden i filmen. Så er det realistisk nok for mig..


en ting vi langt hen af vejen er enige om - komprimeret film. RIGTIG mange film ER komprimeret. jeg oplever tit at eks pistolskud og dialog ikke ligger langt fra hinanden.....pisse træls. De er også mastered ALT for højt...ikke alle , men mange.

film som jeg syntes er gode på de punkter er : Open range - Knowing - Hurt Locker - Borne Legacy - the dark knight - Drive - etc
det er lige hvad jeg kan komme på....det er selvfølgelig flere.
men sjovt nok er der rigtig mange der brokker sig over at man konstant skal skrue op og ned for lyden , da det variere så meget....men det er det som hedder dynamik. Så måske er det forbrugeren der i den sidste ende , er skyld i de komprimerede film
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 14:36
Dynamik er i hvert fald et stort problem for dem som propper centerhøjttaleren ind i deres flotte tv-møbel og har meget refleksiv akustik. De er nødt til at skrue op for at høre hvad der foregår og når der så sker noget action, er de nødt til at skrue ned fordi det er så højt. Det er ærgeligt hvis selve kilden komprimeres pga dette i stedet for at de folk kunne have lært lidt omkring funktionerne i deres receiver.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Dynamik er i hvert fald et stort problem for dem som propper centerhøjttaleren ind i deres flotte tv-møbel og har meget refleksiv akustik. De er nødt til at skrue op for at høre hvad der foregår og når der så sker noget action, er de nødt til at skrue ned fordi det er så højt. Det er ærgeligt hvis selve kilden komprimeres pga dette i stedet for at de folk kunne have lært lidt omkring funktionerne i deres receiver.


enig - men jeg er stor tilhænger at at have en behageligt og rolig dialog , også pludselig - BANG!

men det er netop det som rigtig mange har et problem med
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu