recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - custom aspect ratio på pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

custom aspect ratio på pc

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: custom aspect ratio på pc
    Sendt: 07-September-2015 kl. 07:10
Har tidligere haft ps4 i min Bio, men da jeg kører med 2.35:1 ( 21.9 ) opsætning har det krævet brug af scaler for at få billedet tilpasset.

Jeg går nu med tankerne om at købe en gamer pc, men vil først lige undersøge om der er mulighed for at lave custom aspect ratio direkte på pc'en så jeg kan skære scaleren ud af kæden..

Kan man på en eller anden måde få Windows til at lave et 2.35:1 billede med en opløsning på 1920x830 istedet for 1920x1080..?

Redigeret af strecker - 07-September-2015 kl. 07:10
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 10:18
Det må være et spørgsmål om grafikkortet (og driveren) understøtter den opløsning. Men der findes jo 21:9 pc monitors og det kører svjv problemfrit. Så jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes for dig. 

Nu nævner du gamer pc: Det er dog ikke sikkert, at spil lige understøtter den opløsning.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 10:27
Jeg skal bruge den i et projektor setup.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 10:49
Om det er monitor eller projektor du skal bruge, er underordnet for grafikkortet. Det er samme antal pixels det skal skubbe ud.

Du kan google dit valg af grafikkort + supported resolutions og se hvad det siger.

Men først kunne du teste på en allerede eksisterende PC, hvis du har sådan en. Husk nyeste drivers til grafikkortet.

Noget andet er, du nævner 1920x830. Det er på ingen måde nogen voldsom opløsning. Det er slet ikke nødvendigt med en dyr (og larmende) gamer PC til det formål. 

Men husk at hente de korrekte drivers. Windows egne er ikke altid tilstrækkelige, hvilket kan resultere i de forkerte opløsninger.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 11:08
Opløsning er det der svarer til en film i 2.35:1 i full HD, når man skærer de sorte bjælker fra.
Jeg kan lige så godt købe en maskine der kan levere fra starten af da der nok ikke går lang tid før der lander en 4K projektor.

Det jeg havde tænkt mig var at gå ind i settings i Windows og fortælle at min skærm er så bred og så høj, tilpas billedet tak.

Er det en mulighed eller er det mere besværligt end som så?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 11:17
Sådan en setting kender jeg ikke lige til, måske den findes i softwaren til driveren (fx Catalyst Control Center til AMD kort)..?

Normalt sker der det, at når dit udstyr tændes foregår der en handshake, hvor enhederne (maskine + skærm) snakker sammen, og siger "Hej, mit navn er X, og jeg understøtter disse opløsninger". Derfor vil Windows liste de korrekte opløsninger inde i settings.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 11:19
Jeg slipper desværre nok ikke for at have en scaler imellem for at lave en custom aspect ratio.
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:24
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:32
Tak for linket, det vil jeg kigge nærmere på
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:47
Er der ikke noget med at HDMI 2.0 understøtter 21:9

Så vil din HTPC selv skifte til den opløsning.

Jeg venter selv på dette til min 21:9 bio, men venter med at investere indtil 2016 måske 2017.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2015 kl. 16:51
NB. har også prøvet en custom aspect på min NUC ( HD6000 )

Det virker men er ikke godt
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu