recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Custom firmware til YouSee bokse.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Custom firmware til YouSee bokse.

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2018 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Dejligt med noget initiativ. Bare gi' den gas og lyt ikke til nej-sigerne Thumbs Up

Initiativ er godt.. Hybris (eller hovmod) er kke den rette vej til at starte en karriere i IT.
På mange planer.

Sig det til Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs, m.fl... Wink

Mystikken breder sig....... Hvordan vil du sige noget til Steve Jobs?LOL


Har du aldrig set frekvency ?


Smile
Nej - desværre. Men endnu mere:LOLLOLLOL Mon ikke, jeg bør stoppe nu, for ikke at køre den HELT af sporet?Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2018 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Dejligt med noget initiativ. Bare gi' den gas og lyt ikke til nej-sigerne Thumbs Up

Initiativ er godt.. Hybris (eller hovmod) er kke den rette vej til at starte en karriere i IT.
På mange planer.

Sig det til Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs, m.fl... Wink

Startede Mark Zuckerberg sin programmeringskarriere på hovmod?

Sådan forstår jeg absolut ikke denne tekst!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 15:41
Kan igen sige der ikke ligger penge til at købe hardware for. 

Hele projektet bunder ud i at hardwaren ligger her. 
Dermed falder hele ideen til jorden vis jeg skal købe nyt udstyr. . 

Du køber heller ikke en ny bil vis planen var at resterer den gamle i garagen. 


Det er meget muligt at det ikke er brugbart men mindes også at sige den del var underordnet. 


For lige at slå projektet helt på plads er det her en sammen fatning af mit projekt. 
Jeg har 3 tv bokse fra TDC/YouSee liggende som ikke er i brug og som TDC group har afskrevet som forældet. Kort sagt... De vil ikke have dem igen. 
Jeg har taget en IT uddannelse men kan ikke læse videre da flere virksomheder har udtalt de ikke vil have en som har været i gang og blevet dannet. Jeg kan heller ikke finde arbejde da jeg ikke har en fuld IT supporter uddannelse men elementer fra denne uddannelse indgik i min uddannelse som digital serviceassitent. 

Jeg sidder så og tænker at der måske stadig er anvendelsesmuligheder for disse enheder. 

Ja jeg ved godt det ikke bare er at gå ind på nettet og hente noget og smide på den. 

Dog har jeg en tanke om at alt hardware som der har en software der kan opdateres kan blive pillet ved. Det bare et spørgsmål om metode. Meb for at finde ud af disse ting skal man se på kilde koderne. 
Dem er jeg ved at anskaffe igen da jeg ikke kan finde dem jeg har hentet og siden hvor de lå er taget ned. 

Min holdning er at hardware er ingen ting uden software og software er med til at afgøre den samlede funktion. 

Bare se på en server. 
Gå ned i elgiganten og køb en gamer PC og smid noget linux eller windows server på den. 
bevars.. Der er nok mangel på error correction funktioner. 
Men ud over det. Er maskinen så ikke en server? 
Eller vis man nu smider ekstra netværks kort i og installere fx opnsense er det så en router, en gamer pc eller en server? 

Jeg er også selv ret sikker på de er låst til den software de levere. 
Men så igen. Har man ikke set før at nogle har til tvunget sig adgang til at skifte softwaren på hardwaren?? 

Vis man ikke prøver sker der intet. 
Prøver man efter man har lavet et nyt system som i teorien ville virke med  hardwaren men fejler i at kunne få det på boksen så har man jo stadig lært at lave et system. 
Lykkes det måske at få det på har man så opnået noget lidt bedre end den før nævnte mulighed. 

Igen kan jeg bare bringe det tilbage til at det er noget udstyr jeg har i overskud som at der bare ligger og samler støv. 

Projektet ligger kun til grunde for at lege lidt og prøve noget. 


Redigeret af JJakaJonas - 12-Juli-2018 kl. 15:42
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 15:57
jeg har et gammelt sort hvis tv du kan prøve at bygge om til HDTV i farver 


Spøg til side  prøv det   Det koster kun din egen tid.

Kan du selv bruge er det ok    Men tror ikke at andre er interesseret i forældet hardware Wink


Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af st1 st1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Dejligt med noget initiativ. Bare gi' den gas og lyt ikke til nej-sigerne Thumbs Up

Initiativ er godt.. Hybris (eller hovmod) er kke den rette vej til at starte en karriere i IT.
På mange planer.

Sig det til Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs, m.fl... Wink

Startede Mark Zuckerberg sin programmeringskarriere på hovmod?

Sådan forstår jeg absolut ikke denne tekst!


Klaus

Siden du er glad for at Google, så prøv at Google 'Ironi', 'læse indenad' og 'overført betydning'... 

Jeg er ret sikker på du forstod hvad jeg mente, men åbenbart har et behov for at korrekse Wink
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

jeg har et gammelt sort hvis tv du kan prøve at bygge om til HDTV i farver 


Spøg til side  prøv det   Det koster kun din egen tid.

Kan du selv bruge er det ok    Men tror ikke at andre er interesseret i forældet hardware Wink


Grunden til jeg gik ind på lige det her forum var fordi jeg lavede en google søgning på Samsung SMT-3126 firmware (den ene af mine bokse) hvor der i mellem resultaterne var en tråd på den her forum side fra den gang YouSee brugte boxen hvor det faktisk var muligt for nogle at hive kode bidder ud fra boksen og implementeret dem i andet system samt tilføje funktioner til menuen. 

Så det jeg lidt håbede på via denne tråd var mere nogles erfaringer da jeg ikke ser nogen grund til at opfinde hjulet og den dybe tallerken på ny vis andre havde haft lidt fingre i den her ide før. Så kunne jeg måske bruge det som et start punkt. 
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 18:26
Igen vil jeg bare lige understrege det ikke er til produktion eller deling på nettet. For jeg tvivler på det er det værd. Det er udelukkende for den programmele del at jeg gør det. 

Jeg har en raspberry pi B liggende (uden tilbehør) den arbejder jeg på at lave som en failover mobil bredbånds forbindelse (har en håndfuld USB modems og arbejder på selv at lave et for sjov), jeg har en gammel stationær som er lavet om til router, jeg har en gammel D-link router som kun køre som AP og 5 ports switch, der er 4 computere som køre server opsætning (2 i AD, en linux og en hjemme server), jeg har 2 tablets hvor den ene sidder til mit TV, en chromecast som jeg bruger til streaming og så der det løse. 

Så mine TV boks projekter er ikke en nødvendighed nogle jeg finder interessante fordi jeg har enhederne og har mulighed for at sætte et test system op som jeg kan arbejde i. 

Altsammen uden at bruge noget ud over min tid og strøm til det udstyr der skal bruges. 
Om det lykkes mig at få et funktionelt produkt eller ej er ikke motiveringen for mig i det her da produktet jeg eventuelt kan ende op med ikke er noget der er behov eller brug for da jeg har "alt" hvad den ene boks blev brugt til i sin tid (jeg har nemlig også 2 dvb tuner bokse). 

Man kan godt sige det er et formålsløst projekt vis man ser bort fra udviklings processen. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Siden du er glad for at Google, så prøv at Google 'Ironi'

Nåååååååh, så forstår jeg bedre ;-)

My bad.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2018 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af JJakaJonas JJakaJonas skrev:

Jeg har taget en IT uddannelse men kan ikke læse videre da flere virksomheder har udtalt de ikke vil have en som har været i gang og blevet dannet. Jeg kan heller ikke finde arbejde da jeg ikke har en fuld IT supporter uddannelse men elementer fra denne uddannelse indgik i min uddannelse som digital serviceassitent. 

Jeg sidder så og tænker at der måske stadig er anvendelsesmuligheder for disse enheder. 

Ikke for noget, men mon ikke de var bedre atnbruge sin tid på at finde er arbejde, eller få taget de sidste kurser, så du kan komme videre med din uddannelse?

Ud fra dette indlæg
så vil jeg mene at du nok skal få tiden til at gå med et eller andet - som ikke kommer til at lykkedes.


Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 01:12
Der må jeg så henvise til et tidligere opslag fra mig her i tråden hvor jeg fortæller om at ingen  virksomhed (har søgt alt hvad der var mig muligt. Både på opslag og uopfordret) 

Men lige på det punkt har jeg som tidligere nævnt næsten en IT supporter uddannelse via den uddannelse jeg har fuldført. Problemet er jeg havde 3 måneders praktik og 10 ugers skole forløb fra at kunne smide en IT supporter oven i min uddannelse. Der var bare ingen virksomheder der ville have mig i så kort tid og mange mente jeg ikke kunne bruges da jeg allerede havde lært en masse rutiner. 

Så jeg jeg valgte at søge fast arbejde i stedet for som supporter, system udvikler, og... Ja. ALT hvad jeg kunne komme i nærheden af, af muligheder. 
Jeg blev bare altid valgt fra da der var andre kandidater som havde flere fag på deres CV end jeg havde da jeg ikke har en fuld IT supporter (eller fag teknikker som var det oprindelige ønske) og nu er der gået så lang tid med søgningen at min uddannelse er "udløbet" og jeg derfor skal starte for ny med at studere. 

Og der skal jeg så i noget skole til august.. 

Men hey... Vi enlige forældre som har titlen samværs forældre og som er under 30 og på kontant hjælp vi har jo masser af penge og kan jo selvfølgelig købe en masse udstyr til når vi får en sjov ide ned noget vi gerne vil prøve.. 

Jeg kan godt se hvor snot dumt det her projekt er... Og ved godt det nok aldrig vil lykkedes mig at få lavet noget til de her bokse.. I KNOW! 
Men jeg vil bare gerne lære noget om hvordan man udvikler på et system og ja... Bare prøve at bygge noget op som ville kunne et eller andet... 

Jeg har ingen penge men jeg har de her bokse liggende... 
Er det så ikke lige til at lege lidt med dem i stedet for ikke at prøve da jeg ikke har de økonomiske midler til at købe en raspberry pi 3 eller et adrino SOC board?? 

Som jeg vist nok har skrevet flere gange i den her tråd så er det ikke planen at der skal komme noget ud af det... 
Det ENESTE jeg ønsker at opnå er det at prøve at programmere på noget selv og lære lidt om det 1. hand.. 

Det var sådan jeg lærte server setup i sin tid (og stadig gør den dag i dag), det sådan jeg lige nu sidder og lære at lave AIO Windows install medier for tiden.. .
Meget kan læres ved at læse, endnu mere kan læres ved at gøre tingene. 

Man skal jo starte et sted og at købe tidssvarende udstyr ind vil koste mere  end mit rådighedsbeløb jeg har på en måned... 
Mine bokse koster gratis... 
Hvad tror i selv vejer højst her? Mad på bordet og brug af udstyr der bare ligger eller ingen mad i et stykke tid til min datter og jeg så jeg kan sidde og lære mig selv at lave et eller andet til en eller anden dims? ?

Alt koster... Og ved det valg jeg tager her koster det kvaliteten af mit udstyr og dermed mine muligheder... Men min datter får mad på bordet.... 

Så grin i bare af mit projekt. 
I det mindste har jeg en ide jeg vil gå efter.. 
Og med open source koder er projektet jo heller ikke bundet til de bokse jeg har.. softwaren kan evt skrives lidt om og så kan det bruges til andet udstyr.. 
Nogle af de koder der er brugt i de her bokse findes også i routers, mobiler og meget andet. 
De her open source filer er jo baseret på linux. 
Den udgave der så er på boksen her er så en embedded udgave.. 
Android er også baseret på linux og i de kilde koder i den retning er der så android TV .. 
Et sæt filer, uanede muligheder. 

Man skal bare starte et sted. Mit udstyr her er min start til det programelle.e
Skulle jeg en dag få lavet et funktionelt system regner jeg ikke med det vil være noget jeg køre på de her bokse men på noget helt andet..  
Jeg starter bare et sted hvor jeg har færre udgifter... 
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 01:59
Tråd her på forummet som er kilden til jeg lavede min tråd på dette forum... 


Meget svært og dybte gående arbejde.. .
Men den er ikke urørlig! 
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 02:18
tror du er bedre tjent med at veksle alle de timer du kommer til at bruge på at programmere på at samle flasker istedet. Du kan snildt samle for 500,- om dagen. På den måde har du hurtigt tjent penge til tidssvarende hardware hvor du ikke behøver programmere selv
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu