recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Custom firmware til YouSee bokse.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Custom firmware til YouSee bokse.

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2018 kl. 20:16
du kan nå at få et job før Yousee udleverer koder til dig 😉
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 01:30
Fuck Janteloven JJakaJonas, gi den gas. Jeg krydser mine fingre for dig.
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 04:01
Well... 
Lad os se hvad der sker..... 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 09:27
hvis du venter på Yousee sker der intet. Tongue
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 10:32
Det er nu ikke dem jeg venter på. 
Mindes at have fortalt hvad planen er nu. 

Og som en anden tidlige spurgte om,
Hvor meget mere skal den her tråd trækkes i ring?? 
Der 50% chance for dette er muligt luge ledes umuligt. 
YouSee lever ikke op til visse licens krav og vil ikke samarbejde. 
Hardwaren er gammel, men virker dog endnu. 
Har intet at arbejde ud fra. 
Og jeg ville være bedre tjent med et nyt board som fx en raspberry pi. 
At jeg vælger alligevel at bruge tid på den er jo mit problem.. 
Ikke mange lader til at have samme interesse som jeg dog vil de ytre sig om hvor umulig en ide det er og bruge det meste af tråden på at fortælle en masse som jeg allerede selv har anerkendt samt ting ingen faktisk ved med sikkerhed. 

Jeg må ærligt indrømme at jeg er lidt ærgerlig over hvordan det her forum fungere. 
Jeg havde en helt anden fornemmelse af hvad i stod for her inde. 
Ja der har været nogle stykker som har støtte op om det. 

Men største delen af tråden er negativ om hvor hvidt det her er muligt uden at det lader til folk har læst eller fulgt tråden eller har sat sig ind i hvad jeg har planer om at lave. 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 10:50
Dette forum er nok mest interesseret i nutiden og ikke gammel hardware.
Men der er plads til alle.

Syntes du har fået meget god feedback som du kan bruge. 

Og kommer du med resultater skal der nok komme stor interesse. Det er jeg helt sikker på.

Lige nu er det jo kun skriverier.

Vi er helt sikkert mange der ser frem til de første resultater fra dig.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 10:54
50% er nok lidt højt sat, men fint at have selvtilliden i orden.
Hvorfor skulle yousee give kildekoden væk ?

De er da på ingen måde interesseret i at andre kan finde sikkerheds huller i koden, som andre kan udnytte.

Men er sikker på at interessen vil stige når du har noget konkret at vise frem. Har du overhovedet fået forbindelse til boksen ?






Redigeret af lahan - 16-Juli-2018 kl. 10:56
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 11:41
Se endnu engang skal der gentages... 
GPL og LGPL vis det siger folk noget? 

Kort sagt er det en licens aftale fra dem som har lavet fx das boot og fx den linux kernel der er brugt. 
Sagen med open source er at ALLE skal have adgang til kilde koden. 
Til dels for at sikres sig der ikke er noget ondsindet kode i filerne og også for at selv at kunne udvikle på koderne. Bruger man det i nogle produkter som fx her i en STB har man som virksomhed pligt til at udlevere open source koderne. Dog er de ikke forpligtet til at udlevere de lukkede koder som de selv står bag...  

En detalje jeg nu forklare for 3. gang i tråden. 
Jeg har endda leveret et link til en retssag der kørte i sin tid hvor lige denne boks og YouSee står nævnt som ikke at opfylde kravet men retssagen mod Viasat satte meget fokus på området og fik YouSee til at frigive dem. Samsung har bare fjernet dem siden. 

Vis i vil vide mere om de licenser der er nævnt her i tråden så er google et godt sted at starte... 
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2018 kl. 17:52
Lidt off topic men stadig Kinda on topic. 

Jeg tog for sjov lige harddisken fra min Cisco ISB2231 over i min work-pc som køre en Windows 7 (STB enheden køre Windows embedded 5.0 core)

Sikkerheden er så meget i top på denne enhed at jeg nu har en kopi af hele dens firmware på min server, inklusiv dens boot filer så vidt jeg kan se på de her filer. 

Nu skal jeg så bare se om det er muligt at lave lidt mods på dens system filer. 
Og med den alder som CE 5.0 har burde et simpelt hack være muligt. Man kunne trods alt lave større system hacks i windows XP SP3 i sin tid uden problemer 😊

Bare lige som et lille indspark omkring den tidligere omtalte sikkerhed på enhederne 😉
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2018 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af JJakaJonas JJakaJonas skrev:

Se endnu engang skal der gentages... 
GPL og LGPL vis det siger folk noget? 

Kort sagt er det en licens aftale fra dem som har lavet fx das boot og fx den linux kernel der er brugt. 
Sagen med open source er at ALLE skal have adgang til kilde koden. 
Til dels for at sikres sig der ikke er noget ondsindet kode i filerne og også for at selv at kunne udvikle på koderne. Bruger man det i nogle produkter som fx her i en STB har man som virksomhed pligt til at udlevere open source koderne. Dog er de ikke forpligtet til at udlevere de lukkede koder som de selv står bag...  

En detalje jeg nu forklare for 3. gang i tråden. 
Jeg har endda leveret et link til en retssag der kørte i sin tid hvor lige denne boks og YouSee står nævnt som ikke at opfylde kravet men retssagen mod Viasat satte meget fokus på området og fik YouSee til at frigive dem. Samsung har bare fjernet dem siden. 

Vis i vil vide mere om de licenser der er nævnt her i tråden så er google et godt sted at starte... 
Jonas...

For at du ikke skal spilde din tid på ørkenvandringer og "wild-goose-chases", så er det vigtigt at du tager imod den rådgivning, som du kan få på dette forum.

Vi prøver ikke at tale dig ned. Vi prøver bare at vise at det er ekstremt meget op-ad-bakke i forhold til dine andre projekter med routere og den slags.

Og vi forstår faktisk godt konceptet bag GPL og LGPL.
Det er rigtigt at dele af programmellet på Samsung boksene er baseret på både GPL'et pg LGPL'et software. Du kan sandsynligvis godt få (efter meget besvær - det er jo forældede bokse) adgang til den berørte source-code.
Men du får ikke udleveret source-code til ST's drivere til chip-settet (SoC'en), og uden dem er det uden betydning hvor mange linux-kerner du kan oversætte derhjemme. Så "GPL/LGPL" hjæpler dig ikke videre.

Men det mest betydningsfulde er, at du ikke kan opdatere boksen uden at have evnen (eller retten) til at "signere" et nyt software-image, så den første boot-loader (før Das U-Boot) vil læse dit nye image. Du kan bygge alle de images du vil, men boksen vil ikke starte.

...men som de andre siger - nu er tiden kommet til at vise resultater, snarere end at snakke.
Over to you.


Redigeret af st1 - 17-Juli-2018 kl. 23:08
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 16:01
Jeg har skam også taget tingene til mig på en konstruktiv måde og har for nu lagt min samsung boks lidt på hylden for nu. 

Dog har jeg nu kastet mig over min anden boks. 
Sagen er vel i sin helhed det samme i denne sag. 
Men da alt dataen ligger på harddisken (inklusiv firmware) tænker jeg der er mindre tweeks man kan lave i det. 

Det er dog ikke noget jeg er så langt i. 
Dog har jeg nu lavet mig lidt kopier af dens firmware til at arbejde med og teste lidt med.. 
Til top
JJakaJonas Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2018
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JJakaJonas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2018 kl. 15:46
Kald i skoven og du skal få svar. 

Jeg ved godt der er gået noget tid siden sidst da jeg er i gang med noget skole... 

MEN!!!! 
Til overraskelse for mange har min dialog med YouSee givet pote. 
De har hen over sommeren været i dialog med samsung som nu har fundet de efterspurgte kilde koder til en Samsung SMT-3126 og langt dem online igen. 

Jeg har ikke lige fået kigget på filen på den linkede side endnu da YouSee ringede om det for knap en halv time siden nu og jeg selv er på vej hjem fra skole. 
Men jeg har kigget på siden. Og ganske rigtigt står maskinen på. 
Så krydser fingre og reporter tilbage når jeg har kigget på filen og vis det stemmer overens med det der burde være smider jeg linket op til dem der skulle være interesseret i det. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu