recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - D-40x, 60 eller 80
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketD-40x, 60 eller 80

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:26

Det er nu også mest konen der bruger det som et P&S camera.

Men fordelen frem for det gamle Somy W40.. er.

billedet blivet taget når man trykker på udløseren.

Meget bedre blitz

bedre lysfølsomhed

Indbygget rødøjne reduktion.

Synes nu det tager ganske gode billeder på automatik og væsentlig bedre end det "gamle" sony..

og netop D40 modellen bliver solgt som et P&S camera..

Redigeret af niepe - 24-Marts-2008 kl. 21:27
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:35

Rødøje burde forbydes..

Men ja enig.. bedre blitz (eller rettere kraftigere, da den stadig er elendig pga. det hårde lys) og lysfølsomhed.

D40 bliver ikke solgt som P&S.. det bliver solgt som begynder DSLR. At de så i reklamerne påstår det bare er, at vælge Auto og skyde siger lidt om marketingafdelingen..

Alene farverne i Auto er til at grine af.. vildt overstyrede.. men det imponerer da vennerne som render rundt med deres Medion cam. Der er man bedre tjent med at bruge P og så indstille den lidt mere konservativt i dens efterbehandling af billederne.

"Problemet" med DSLR på Auto er, at du ikke kan styre dybdeskarpheden hvis du fx. ønsker alt skal være skarpt. Det kommer helt automatisk på P&S hvor f5,6 fx. svarer til (mener jeg) f16 eller f22.. dvs når P&S'en på Auto skyder med f5,f så får du alt i fokus hvor du med DSLR på f5,6 kun får fokuspunktet i fokus...

Det er bare lidt af forskellene som gør, at DSLR ikke egner sig til P&S hvis man ønsker skarpe billeder.

Jeg tager bedre billeder med mit D40X når jeg tænker mig om.. men hvis jeg bare tager billeder som med mit "gamle" Pana FZ5 så er det lige så tårene triller så dårligt det bliver. Men mine forventninger er nok også helt i vejret da jeg er totalt bidt af det med fotografering.

Skal det være helt godt skal det skydes i RAW - så bestemmer man helt selv i sidste ende hvordan det skal se ud. Til efterbehandling er der intet andet der dur IMHO.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:35

Jeg vil nu også give niepe ret i, at et DSLR altid er at foretrække, uanset om man benytter det til point and shut eller til mere advanceret brug. Det forudsætter selvfølgelig at kameraet har et automatisk program, men det har mange af de billigere kameraer.

Men vil derimod give MartinJohansen ret i, at det ikke give mening at købe et DSLR, hvis man kun skal benytte det til point and shut, da det almindeligvis koster en del mere end de kompakte kameraer.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:41

Nu er du vist en lidt større nørd end mig på dette punkt  men cameraet tager nu bedre billeder på aut end det gamle W40.. + men en Nikon 18-200 med VRII er zoomen også i forbedret mange gange.. (er dog ikke købt endnu)

Men hvorfor bruger du et 40x som er begynder modellem men kun 3 punkts autofokus? Ville mene du var bedre tjent med en D80/ D200.

/Per

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Men vil derimod give MartinJohansen ret i, at det ikke give mening at købe et DSLR, hvis man kun skal benytte det til point and shut, da det almindeligvis koster en del mere end de kompakte kameraer.

Helt enig men derfor kan konen godt bruge det som et P&S og jeg kan prøve mig lidt frem . Dog er autofocus også væsentlig hurtigere på et DSLR ligesom at det kan tage 3 fps..

Til top
Barracuda Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Februar-2008
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:50

Jeg tror du vil blive glad for en D80'er. Jeg brugte før et F801 (amerikansk udgave) størrelses mæssigt er det vist det samme som D80. så hvis du senere sætter tele-objektiver på eller objektiver med lidt bedre glas i, så vil du få stadigvæk få en fin balance med det kamera. 

Husk faktor x1.5 når du skal købe optikker, Det er der ihvertfald i mit D2H.

Hej

Pioneer Lx508d+S60, Pioneer Dv-600, Onkyo Tx-Nr905, Thomson Dth7000, Samsung Smt-h3106, Eizo HD2441W(Kanon PC skærm full HD), Sonology 207+, Harmony One + HT 7.1(5.1)
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af Barracuda Barracuda skrev:

Husk faktor x1.5 når du skal købe optikker, det er der ihvertfald i mit D2H.

Det er vidst hovedreglen ved digital SLR, og det er også tilfældet med D80.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Barracuda Barracuda skrev:

Husk faktor x1.5 når du skal købe optikker, det er der ihvertfald i mit D2H.

Det er vidst hovedreglen ved digital SLR, og det er også tilfældet med D80.

Profferne har ingen crop factor og typisk har canon en crop f. på 1,6. Olympus har vist nok en på 2.... (lidt noget skod) + deres billede censor er ikke 2:3 (virkelig noget skod..)

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:40

Niepe det er fordi jeg ikke troede jeg ville blive bidt så meget ... hehe. Det var lidt et impulskøb pga. et godt tilbud.

Mit næste DSLR bliver også lidt større, men jeg vil dog hellere bruge penge på glas end på hus.

Jeg mener mit D40X har en cropfaktor på 1,6.. men har ikke lige tjekket op på det.

Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Niepe det er fordi jeg ikke troede jeg ville blive bidt så meget ... hehe. Det var lidt et impulskøb pga. et godt tilbud.

Mit næste DSLR bliver også lidt større, men jeg vil dog hellere bruge penge på glas end på hus.

Jeg mener mit D40X har en cropfaktor på 1,6.. men har ikke lige tjekket op på det.

Så er vi i samme båd  Håber på en kunne score en D300 i USA til sommer... 

+ her er en Crop factor tabel.

1.3x - Canon EOS 1D/1D MkIIN
1.5x - Nikon D40/D50/D70/D70s/D80/D200/D2XD2Hs Minolta 7D/Fuji S3 Pro Pentax *istDS/K100D/K110D/K10D
1.6x - Canon EOS 300D/400D/20D/30D
2.0x - Olympus E-400/E-500/E-300/E-1

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:47

Sørme jo.. havde lige fundet manualen i mellemtiden. 1,5 siger den også.

2,0 på Oly.. damn det er meget.. knap så fedt

Til top
Barracuda Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-Februar-2008
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:49

Det skulle vist være sådan her på nikon modellerne.

D40,D50,D60,D80,D100,D200,D300 = x1.5

D2H = x1.5

D2X = x1.5 og x2.0

D3 = x1.0 

Pioneer Lx508d+S60, Pioneer Dv-600, Onkyo Tx-Nr905, Thomson Dth7000, Samsung Smt-h3106, Eizo HD2441W(Kanon PC skærm full HD), Sonology 207+, Harmony One + HT 7.1(5.1)
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu