|
DAB eller netradio til DR P2 |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | |
B-CLG
Guld medlem Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
Emne: DAB eller netradio til DR P2 Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 20:42 |
Hej
Nu lukker DR P2 på FM. P2 har efter min opfattelse sendt klassisk og jazz gennem årene i en meget fin kvalitet over FM. Blandt andet med flotte optagelser fra koncerter fra eksempelvis egen koncertsal m.m. Kvaliteten har naturligvis været afhængig af en ordentlig antenne og et ordentligt anlæg. Det er således hverken køkken- eller bilradioer jeg taler om, og ej heller noget larm der kommer ud af en mobilApp. Når så FM signalet for P2 forsvinder, er der i praksis DAB og netradio tilbage. DAB i sin nuværende form er forlængst forældet og isoleret til lande som Danmark der er styret af teknologi-analfabeter. Kvaliteten, eller mangel på samme afsløres i øvrigt, når lyden formidles gennem udstyr som er beregnet til at bevare den god lyd. Netradio er stadig komprimeret lyd, men er måske lettere at opgradere komprimeringsmetoder og båndbredde. Så hvad giver mening at satse på. Jeg hælder mest til netradio, men input er velkommen. Jeg taler i øvrigt kun om P2 i hjemmet. Jeg agter ikke at bruge penge på udstyr til bilen, selvom P2 er perfekt til kø-kørsel på Ring 3. /B PS! For at være på forkant, så bør dette ikke blive en diskussion om hvorvidt DAB modtager bedre på en køkkenradio eller ej. Det drejer sig om udstyr som er afslørende i forhold til fejl og mangler i hhv DAB og Netradio. Redigeret af B-CLG - 28-Oktober-2011 kl. 20:44 |
|
Der Alte
Super bruger Oprettet: 15-Januar-2011 Status: Offline Point: 367 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 21:25 |
Jeg er også ked af, at P2 lukker på FM-båndet.
For mig er der ingen tvivl om, at netradio er fremtiden. Nye komprimeringsmetoder og øget båndbredde på vore bredbåndsforbindelser vil givetvis betyde, at lydkvaliteten på netradio fremadrettet vil stige til noget brugbart. Ligesom du tror jeg også, at DAB-radio er en død sild. |
|
urup
Guld medlem Oprettet: 12-December-2009 Sted: Odense, Danmark Status: Offline Point: 670 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 21:36 |
Jeg har et dab-modtager til mit anlæg i stuen, men bruger det næsten aldrig. Har en lille minibærbar med linux som jeg streamer alle mine ikke FM kanaler med. Det er således både P7 Mix og P8 Jazz, men også udenlandske fransk, engelsk og tyske kanaler, som jeg hører. Jeg bruger dog med gælde min gode FM radio, hvor jeg har en gammel stueantenne tilsluttet. På en god dag kan jeg fange Sjællandsk radio i Langskov på Østfyn Uden en lang diskussion, mener jeg også at DAB har nogle svagheder når det drejer sig om modtagelse under kørsel
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 28-Oktober-2011 kl. 21:49 |
DR's netradio tilbyder allerede nu bedre lyd end DAB (om det så kvalificerer som "brugbart", vil jeg lade være op til den enkelte...)
|
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 00:02 |
Otto har du mere nøjagtige oplysninger om P2 lydkvalitetn på nettet ?
Hvordan er lydkodningen i youSee's boks efter 1 november ? og hvordan er signalvejen for P2 over youSee FM? .
En DVB-C boks skulle måske overvejes for dem, der allerede har youSee (Stofa kender jeg ikke).
Jeg vil gøre opmærksom på, at P2 ikke lukkes om nattet, men fortsætter på FM fra kl 18-06. Det vil vel dække en meget stor del af hjemmelytningen.
FM versionen har jo hidtil haft klart den bedste kvalitet - med et godt signal/antenne.
Hjemme ville jeg anvende den hidtidige FM receiver om natten og se efter en internet løsning til dagtimerne.
Køerene på ring 3 bliver jo heldigvis kortere og kortere. Måske kunne en optagelse af hele P2 programforløb fx om natten og så en senere afspilning i bilen - være en løsning?
DAB er der ingen fremtid i og slet ikke til kvalitetslyd. DAB+ har jo mulighed for OK lyd, men det afhænger jo meget af hvordan DAB+ anvendes og med hvilke bitrater.
Transmissionen i både DAB og DAB+ er imidlertid dårlig og giver dårlig dækning. Det kan man nok være ligeglad med, hvis man anvender en god fast antenne og bor nogenlunde i forhold til DAB senderen. Det er mere problematisk i fx bilen visse steder i landet.
Lars
|
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
B-CLG
Guld medlem Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 14:02 |
Mange tak for de kvalificerede tilbagemeldinger.
Jeg nu testet lidt, og kan fange P2 med 196 mbit/s. Måske ikke imponerende til klassisk, når det er mp3, men sikkert bedre end DAB, og en absolut mulighed uden for "P2 FM Spærretid". Om rettighedshavere eller båndbredde er bestemmende for hvad bitrate der sendes med ved jeg ikke. Eller måske er man bare bange for at give DAB baghjul allerede nu.... /B PS! Selvom bilradio ikke primært var det der optog mig, testede jeg via mobil.dr.dk/radio, og det går an. Så længe jeg har nok dl hastighed til mobiltelefonen, kan jeg sende signalet videre gennem telefonens lille FM sender til bilradioen. Om jeg får det gjort i praksis i hverdagen ved jeg ikke. |
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Sendt: 29-Oktober-2011 kl. 17:55 |
Ja, DR P2 Klassisk forsvinder 1. nov. (P2-frekvensen overtages af den nye Radio24syv - også kaldet Radio Møller). Jeg hører selv til dem der nødig vil undvære P2 Morgenmusik og meget andet. Jeg vil derfor gøre opmærksom på at YouSee vil sende DR's P2-program hele døgnet som FM og givetvis også som DVB-C. Ja, YouSee vil sende alle DR's radiokanaler som FM - i øvrigt også Radio24syv m.fl. (Jeg ved godt, at det ikke lige hjælper B-CLG og andre, der modtager via egen antenne). Tilføjelse: YouSee gennemfører ændringerne vedr. radio-kanalerne i uge 47, 21.-23. nov. 2011. Redigeret af Vilhelm - 29-Oktober-2011 kl. 18:00 |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
Vilhelm
Guld medlem Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: København Ø Status: Offline Point: 1508 |
Sendt: 01-November-2011 kl. 10:51 |
Tilføjelse til ovenstående.
Det er blevet 1. nov.: YouSee sender P2 Klassisk som hidtil. Den nye Radio 24Syv sendes hvor den udgåede DR Klassisk har ligget. YouSee sender også P2 og 24syv som DVB-C. DR2 sender P2-programfladen fra kl. 8.00 og frem til ca. kl. 13-14. Det synes at være planen hver dag. Redigeret af Vilhelm - 01-November-2011 kl. 12:25 |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 01-November-2011 kl. 11:09 |
Det sendes i forskellige kvaliteter, i både WMA, MP3 og AAC. Bedste kvalitet er 192 kbit MP3 og AAC (ved ikke lige hvad der er bedst af de to, det har jeg ikke prøvet). P2 på DAB er 192 kbit MP2. Jeg tvivler på at de får lov til at beholde 192 kbit på DAB, når der skiftes til DAB+, argumentet for at skifte er flere kanaler, ikke højere kvalitet. Efter min bedste overbevisning var allerede 128 kbit WMA som DR har kørt som max indtil for nyligt, mindst på niveau med 192 kbit MP2 på DAB. Den nuværende netradio-kvalitet med 192 kbit MP3 er klart overlegent.
|
|
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 01-November-2011 kl. 15:19 |
Tak Otto.
Hvorfra har du info om et skift til DAB+ ?
Når nu antennenettets MUX1 skifter til MPEG-4 den 10 januar 2012, så kunne man jo forestille sig at DR sendte P1 og P2 ud over MUX1 eller MUX2. Der er 20 Mbit/sek til rådighed i hver af DR's muxer.
P1 med 64kbit/sek (HE-aac) og P2 med fx 192 kbit/sek (AAC) ville samlet set kun være omkring 1% af mux-kapacitet og 1/2% af DR's samlede kapacitet over antennenettet.
Da DTT signalerne udsendes alligevel, og radiokanalerne skal blot medtages i muxen - er det næsten gratis i investering og helt gratis i løbende omkostninger.
DR kunne faktisk også sende P4 via MUX1, da TV2 regionerne og P4 er opdelt nogenlunde ens. Det ville måske kræve, at 2 eller 3 versioner af P4 udsendes fra visse sendere, men det er alligevel en beskeden bitrate, der går fra fjernsynet.
Det løser ikke alle problemer - fx i biler - med adgang til P2 om dagen eller P1 om natten - men det vil give en meget billig adgang til radio for alle med antennefjernsyn. De eksisterende MPEG-4 FTA bokse - også dem der ikke kan HD (fx Strong 8010) - vil dermed fortsat kunne bruges som en god radio modtager.
Lars
|
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
Vilhelm
Sendt: 01-November-2011 kl. 18:52 |
Politikens leder i dag vil afskaffe FM til fordel for DAB:
"Politikerne kunne skabe plads til mange flere nye danske radiokanaler, hvis blot de turde sætte gang i digitaliseringen", hedder det.Hvad skal vi mene om det? |
|
Venlig hilsen, Vilhelm
|
|
dreamz
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
Sendt: 01-November-2011 kl. 19:06 |
En forvrøvlet leder, som kun har øjne (ører) for antallet af kanaler uden at skænke lydkvaliteten en tanke.
|
|
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |