recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB eller netradio til DR P2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDAB eller netradio til DR P2

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 19:58
Nu er jeg ikke i stand til at tage stilling til om det der står i lederen er rigtigt eller forkert. Jeg synes måske at der nok er en pointe i noget af det der står omkring det med at blive ved med både at sende analogt og digitalt uden i øvrigt at have vedtaget hvad der skal ske i fremtiden. Helt konkret er der vel ikke nogen der forestiller sig at der skal sendes analogt FM i al fremtid? Om løsningen så skal være DAB+ eller noget andet skal jeg ikke gåre mig klog på. DAB (mpeg2) (EDIT: MP2) skal de dog helt sikkert ikke være. Måske det ville have været en ide i at tage fat i den måde dvb-t2 sendes på frem for at tvinge forbrugerne over på DAB+, der alligevel ikke kan modtages på en DABmodtager og som allerede er forældet. Det er desværre nok ønsketænkning.
Jeg er sådan set enig i at der i lederen lægges vægt på antallet af kanaler. En så enøjet fokusering synes jeg er forkert. Det må være rimeligt at der både er plads til HIFI musikradio og LOW-FI "talkradio" alt efter hvor behovet for god lydkvalitet ligger. Jeg er dog ikke ening i at der er en naturlig modsætning mellem digital radio og HIFI lydkvalitet. Jeg vil gerne vedgå mig at jeg ikke har meget forstand på digitalradio da jeg simpelthen ikke bruger det, men det blev nævnt et sted at der sendes op til 192 kb på DAB som det er i dag. Med den rette komprimering vil det formodentlig muliggøre en lydkvalitet der er mindst lige så god som den langt de fleste har mulighed for i dag med deres mere elle mindre discountede FM modtaere, der sidder i dagens recivere. - Jeg mener der kræver rent faktisk en ret god (dyr) FM tuner hvis man vil realisere FMs fulde potentiale og min pointe er egentlig at en fuld digitalisering sandsynligvis vil give mulighed for både flere kanaler og mulighed for en ordentlig lydkvalitet der samtidig vil være lettere tilgængelig for de fleste forbrugere.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 01-November-2011 kl. 21:50
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Politikens leder i dag vil afskaffe FM til fordel for DAB:

Skab reel mangfoldighed: Gør radiomediet digitalt

"Politikerne kunne skabe plads til mange flere nye danske radiokanaler, hvis blot de turde sætte gang i digitaliseringen", hedder det.
Hvad skal vi mene om det?

Hvis vi skal tage kommentarene til lederen i Politiken som guide,  så er  'ikke  ret meget godt'.

Det er en uhyre ukvalificeret leder.   Uvidene og ikke gennemtænkt - nej det er ikke godt.

Det erkendes overalt, at der ikke er penge til ret mange flere kanaler - R24syv koster staten 800 millioner - 100 millioner om året i 8 år.  Den slag penge er der ikke mange af.
De kommercielle vil gerne sende mere, men kun i de tæt befolkede områder.  Men så er det endnu mere 'ud over kanten Danmark' i udkantsdanmark.  

Og så er der naturligvis hele spørgsmålet om DAB/DAB+ og  moderne økonomiske kvalitetsstandarder til  broadcast.

Lars   Smile

PS! Hvem var det lige der gik fra DR til Politiken ?   Goodbye Grarup - og tak for lort - kunne det ligne en tanke?

Redigeret af reslfj - 01-November-2011 kl. 20:43
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
fredtoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2008
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu er jeg ikke i stand til at tage stilling til om det der står i lederen er rigtigt eller forkert. Jeg synes måske at der nok er en pointe i noget af det der står omkring det med at blive ved med både at sende analogt og digitalt uden i øvrigt at have vedtaget hvad der skal ske i fremtiden. Helt konkret er der vel ikke nogen der forestiller sig at der skal sendes analogt FM i al fremtid? Om løsningen så skal være DAB+ eller noget andet skal jeg ikke gåre mig klog på. DAB (mpeg2) skal de dog helt sikkert ikke være.

Blot et lille pip for en god ordens skyld.

MP2, som benyttes ved DAB udsendelse i DK står ikke for MPEG-2, men for MPEG-1, Audio Layer II, som minder meget om MP3 (MPEG-1, Audio Layer III), men er en smule mindre effektivt.

DAB+ vil benytte MPEG-4 i form af AAC.

Branchemedlem - THX og ISF certificeret kalibrering
AV Blog - strøtanker om kildetro gengivelse af lyd og billede
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af fredtoft fredtoft skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu er jeg ikke i stand til at tage stilling til om det der står i lederen er rigtigt eller forkert. Jeg synes måske at der nok er en pointe i noget af det der står omkring det med at blive ved med både at sende analogt og digitalt uden i øvrigt at have vedtaget hvad der skal ske i fremtiden. Helt konkret er der vel ikke nogen der forestiller sig at der skal sendes analogt FM i al fremtid? Om løsningen så skal være DAB+ eller noget andet skal jeg ikke gåre mig klog på. DAB (mpeg2) skal de dog helt sikkert ikke være.

Blot et lille pip for en god ordens skyld.

MP2, som benyttes ved DAB udsendelse i DK står ikke for MPEG-2, men for MPEG-1, Audio Layer II, som minder meget om MP3 (MPEG-1, Audio Layer III), men er en smule mindre effektivt.

DAB+ vil benytte MPEG-4 i form af AAC.

Nåh ja. Det har du vist ret i. Takker :-)

MVH

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Politikens leder i dag vil afskaffe FM til fordel for DAB:

Skab reel mangfoldighed: Gør radiomediet digitalt

"Politikerne kunne skabe plads til mange flere nye danske radiokanaler, hvis blot de turde sætte gang i digitaliseringen", hedder det.
Hvad skal vi mene om det?

Hvis vi skal tage kommentarene til lederen i Politiken som guide,  så er  'ikke  ret meget godt'.

Det er en uhyre ukvalificeret leder.   Uvidene og ikke gennemtænkt - nej det er ikke godt.

Det erkendes overalt, at der ikke er penge til ret mange flere kanaler - R24syv koster staten 800 millioner - 100 millioner om året i 8 år.  Den slag penge er der ikke mange af.
De kommercielle vil gerne sende mere, men kun i de tæt befolkede områder.  Men så er det endnu mere 'ud over kanten Danmark' i udkantsdanmark.  

Og så er der naturligvis hele spørgsmålet om DAB/DAB+ og  moderne økonomiske kvalitetsstandarder til  broadcast.

Lars   Smile

PS! Hvem var det lige der gik fra DR til Politiken ?   Goodbye Grarup - og tak for lort - kunne det ligne en tanke?

Godt set, reslfj, at det er samme Lars Grarup, der har forfattet den pågældende leder og på den måde forsøger at spænde Politiken for den fejlsporede vogn, selvsamme Grarup sad i førersædet i, da han var mediedirektør i DR. Interessant er det også, at det indlæg, du linker til, er forfattet af Morten Bay, der jo kom godt og grundigt i vælten her på siden med sin kommentar om Steve Jobs' mindre gode sider. 

Men for at vende tilbage til emnet: Spørgsmålet er vel efterhånden, om tiden ikke er løbet fra radiomediet som hifi-kilde. Tilbage i 70'erne og 80'erne leverede DR nogle enestående direkte optagelser på FM-båndet i fornem kvalitet - især i forbindelse med Torsdagskoncerterne. Men det er efterhånden ved at være længe siden, der i æteren har været noget, der bare er i nærheden af high fidelity. Og når der nu er begrænset båndbredde, kan jeg sagtens forestille mig den utilfredshed, der vil brede sig, hvis det blev besluttet, at 6-8 kanalpladser skulle lægge beslag på to HD Audio kanaler med eksempelvis klassisk og jazz.

Lets face it: Radio, om det er DAB, plus, IP eller FM, er ikke længere et medie for god lydkvalitet. Radio er i dag enten taleprogrammer eller komprimeret popmusik. Vil man høre musik i høj (indspilnings)kvalitet, er det ikke radio, man skal smide sine penge efter.   
Til top
hherskind Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2011
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 17:14
Jeg skal ikke kloge mig på de tekniske aspekter, men en P2 radiovært oplyste i går, at man nu sender i en bedre lydkvalitet end tidligere på DAB-båndet. Og det er ganske vist! Hvor jeg tidligere modtog samme støjfyldte signal via YouSee FM og DAB, er støjen i dag fuldstændigt væk fra DAB-signalet!
Er forklaringen, at man nu har øget til 192 kb/sek.?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19514
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af hherskind hherskind skrev:

Hvor jeg tidligere modtog samme støjfyldte signal via YouSee FM og DAB, er støjen i dag fuldstændigt væk fra DAB-signalet!

Nej, det er nok nærmere at du tidligere havde en fejl et sted i dine distributionskanaler.

FM med nok signal er støjfrit.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2011 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hherskind hherskind skrev:

Hvor jeg tidligere modtog samme støjfyldte signal via YouSee FM og DAB, er støjen i dag fuldstændigt væk fra DAB-signalet!

Nej, det er nok nærmere at du tidligere havde en fejl et sted i dine distributionskanaler.

FM med nok signal er støjfrit.

Klaus

Det er  rigtigt at P2 har fået lidt højere bitrate (160 -> 192 kbit/sek) - men det er da ikke sket lige nu.
YouSee sender ikke DAB, men FM og digital kodet radio over DVB-C (og der har intet at gøre med DAB.

Selv med nye kodningsenheder og 192 kbit/sek  er DAB ikke så godt som FM med et godt signal. 
Og  vi kan modtage et sådant godt langt de fleste steder i Danmark.

Lars Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
hherskind Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-November-2011
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 02:18
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er  rigtigt at P2 har fået lidt højere bitrate (160 -> 192 kbit/sek) - men det er da ikke sket lige nu.
YouSee sender ikke DAB, men FM og digital kodet radio over DVB-C (og der har intet at gøre med DAB.

Selv med nye kodningsenheder og 192 kbit/sek  er DAB ikke så godt som FM med et godt signal. 
Og  vi kan modtage et sådant godt langt de fleste steder i Danmark.
Tak for svar!

Nej, YouSee sender selvfølgelig ikke DAB, og det er et godt stykke tid siden, jeg sidst checkede DAB-signalet, så kvalitetsforbedringen kan fint være sket tidligere.

Jeg forstår, at jeg via YouSee FM (og DVB-C) burde kunne modtage et både bedre og støjfrit signal (i København formentlig også). Mit radio COAX kabel er af ældre dato og vel 5 m langt. Skal jeg måske have fat i et dobbeltskærmet kabel i stil med http://www.av-cables.dk/billede_kabler/antennekabel/antennekabel/high_grade_guldbelagt_antennekabel_5_m_4711_da.html for at kunne drage fordel af den bedre kvalitet via YouSee FM frem for DAB?

/Henrik
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 08:25
YouSee's radiiosignal er ikke FM, men digitalt - akkurat som DAB. Jeg kender ikke bitraten, men kender jeg YouSee ret, er den ikke særlig høj. Et afskærmet antennekabel er altid en god ide; både når det gælder TV og radio.

Er der nogen, der kender bitraten for YouSee's radiosignaler?
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

YouSee's radiiosignal er ikke FM, men digitalt - akkurat som DAB.

YouSee sender 20 radiokanaler analogt på FM-frekvenser til modtagelse i en FM-radio tilsluttet radiostikket.
De samme kanaler sendes digitalt i tv-stikket til modtagelse via DVB-C tuner.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2011 kl. 10:08

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

YouSee's radiiosignal er ikke FM, men digitalt - akkurat som DAB.

YouSee sender 20 radiokanaler analogt på FM-frekvenser til modtagelse i en FM-radio tilsluttet radiostikket.
De samme kanaler sendes digitalt i tv-stikket til modtagelse via DVB-C tuner.

Ja, du har nok ret, jeg hører radio fra min digitale YouSee Samsung-boks, og tænkte ikke over, at man også kan få radiosignalet analogt ind i tunerens/receiverens antenneindgang. 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu