recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB lukkes i Irland - FM fortsætter.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB lukkes i Irland - FM fortsætter.

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 00:25
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 05:53
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvem bruger DAB og hvorfor?


P6 Beat...


Streames her.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 07:35
bruger DAB i bilen og virker helt fint.

Hjemme streames ( Sonos )

Troede FM var nedlagt for mange år siden 😂
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

bruger DAB i bilen og virker helt fint.

Hjemme streames ( Sonos )

Troede FM var nedlagt for mange år siden 😂

Nej. FM lever skam stadig, og virker bedre end DAB+, her i Aars, på en teleskopantenne. Men skal der en ekstern antenne på en Argon iNet3, så skal der vel gøres et eller andet indvendigt i radioen?

Som en lidt sjov ting: Da der en dag var så tåget, at alt dansk radio ikke kunne modtages ordentligt, så prøvede jeg lige, om der SKULLE være hul igennem til 99,40 mHz, Sveriges Radio P3. Det VAR der S' Gu'!! Den kørte fint igennem, i stereo og med fuld RDS på. Ud på aftenen blev den svagere og svagere - at dreje antennen til vandret, hjalp et stykke tid... Men den (SR P3) blev svagere og svagere, fortsat...

Drejede antennen lidt længere NEDAD. Det hjalp! Så drejede jeg den endnu længere nedad, og signalet blev stadig bedre. Drejede den så HELT ned, til lodret stilling - altså, pegende mod gulvet! Fuld skrald på igen, et godt stykke ud ad aftenen!!!LOL Besynderligt..... Vi får jo ellers at vide, at antenner helst skal højere end højt op...Confused


Redigeret af mnielsen - 07-Marts-2021 kl. 08:09
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Som en lidt sjov ting: Da der en dag var så tåget, at alt dansk radio ikke kunne modtages ordentligt, så prøvede jeg lige, om der SKULLE være hul igennem til 99,40 mHz, Sveriges Radio P3. Det VAR der S' Gu'!! Den kørte fint igennem, i stereo og med fuld RDS på. Ud på aftenen blev den svagere og svagere - at dreje antennen til vandret, hjalp et stykke tid... Men den (SR P3) blev svagere og svagere, fortsat...

Drejede antennen lidt længere NEDAD. Det hjalp! Så drejede jeg den endnu længere nedad, og signalet blev stadig bedre. Drejede den så HELT ned, til lodret stilling - altså, pegende mod gulvet! Fuld skrald på igen, et godt stykke ud ad aftenen!!!LOL Besynderligt..... Vi får jo ellers at vide, at antenner helst skal højere end højt op...Confused

Ikke så underligt. Normalt ryger FM-radiobølger "lige ud". D.v.s. at de ikke følger jordens krumning. Det er også grunden til, at samme FM-frekvens kan benyttes flere steder i landet, til forskellige stationer.
Men, når vejret spiller et puds, som tåge, kraftig regn o.s.v., så påvirker det radiobølgerne "ned mod jorden". Derfor kunne du fange svensk radio.
Jeg prøvede det for mange år siden, en meget regnfuld aften, hvor vi var nogle kammerater som var kørt til Esbjerg. Vi holdt parkeret nede på havnen, og ledte efter musik på radio. Pludselig fangede vi en lidt støjfyldt radio BBC, på FM. Smile
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 08:44
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Som en lidt sjov ting: Da der en dag var så tåget, at alt dansk radio ikke kunne modtages ordentligt, så prøvede jeg lige, om der SKULLE være hul igennem til 99,40 mHz, Sveriges Radio P3. Det VAR der S' Gu'!! Den kørte fint igennem, i stereo og med fuld RDS på. Ud på aftenen blev den svagere og svagere - at dreje antennen til vandret, hjalp et stykke tid... Men den (SR P3) blev svagere og svagere, fortsat...

Drejede antennen lidt længere NEDAD. Det hjalp! Så drejede jeg den endnu længere nedad, og signalet blev stadig bedre. Drejede den så HELT ned, til lodret stilling - altså, pegende mod gulvet! Fuld skrald på igen, et godt stykke ud ad aftenen!!!LOL Besynderligt..... Vi får jo ellers at vide, at antenner helst skal højere end højt op...Confused

Ikke så underligt. Normalt ryger FM-radiobølger "lige ud". D.v.s. at de ikke følger jordens krumning. Det er også grunden til, at samme FM-frekvens kan benyttes flere steder i landet, til forskellige stationer.
Men, når vejret spiller et puds, som tåge, kraftig regn o.s.v., så påvirker det radiobølgerne "ned mod jorden". Derfor kunne du fange svensk radio.
Jeg prøvede det for mange år siden, en meget regnfuld aften, hvor vi var nogle kammerater som var kørt til Esbjerg. Vi holdt parkeret nede på havnen, og ledte efter musik på radio. Pludselig fangede vi en lidt støjfyldt radio BBC, på FM. Smile

Kraftig regn, endda?!?! DÉT troede jeg så ellers ikke!LOL Det må jeg så lige prøve en dag, hvor det står ned i lårtykke stænger, om der så også er medvind på sendevejene...  Engelsk radio, har jeg da ogaå prøvet at tage - var det sidste år, hvor der var et par meget varme dage? Det var Classic FM, som gik ind. Den spiller altså ikke det samme som den DANSKE Classic FM. Den engelske spiller klassisk musik. Og det gjorde den i to - tre dage på anlægget i stuen.

Det var da, Radio ABC ikke gik ordentligt igennem, så ville jeg prøve at finde den på en anden frekvens - det lykkedes, men jeg kom forbi nogle engelsktalende reklamer, og studsede lidt - blev så hængende der, da de sprøde, klassiske toner efter reklamerne, tonede ud af højttalerne - i stereo og også m. fuld RDS på!LOL og stabilt signal på, i de to - tre dage.

TROR også, der var medvind på DAB+ dengang, fordi da kørte alle tre danske DAB+ MUX'er igennem på min bette iNet3..


Redigeret af mnielsen - 07-Marts-2021 kl. 08:48
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvem bruger DAB og hvorfor?


P6 Beat...


Streames her.

Ja, men der er bare nogle steder man kører, hvor DAB modtagelse er bedre end mobildata..
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hjemme har man internet of kan streame ALT. På farten har man sin telefon og kan streame lige så meget som hjemme og sørme om ikke mange telefoner også har FM. INGEN telefoner har DAB.

Hvem bruger DAB og hvorfor?

Jeg bruger DAB i privatbilen (det er det eneste sted jeg har det lige nu) og bruger det frem for FM fordi jeg kan se titel og kunstner på det der spilles. Hører stort set altid P3.

Jeg gider ikke at streame via telefonen, når jeg kører bil.
Havde jeg haft DAB i firmabilen, havde jeg nok også brugt DAB der.

Har tidligere haft en DAB (ikke +) stående ved min computer som radiomodtager. Grunden til at det blev DAB og ikke FM var at jeg har bedre dækning på DAB end FM. DAB radioen er nu bygget om til en netværksradio (mere om det her http://moppe.dk/piradio.html ).
“Du kunne da bare have streamet på din computer” - ja, det kunne jeg, men det gider jeg ikke, jeg vil have en separat modtager!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 11:40
Går primært efter P6 Beat nu om dage . Tidligere hørte jeg også meget P3, men synes efterhånden det musik de har i rotation er helt uudholdeligt . . Jeg magter faktisk ikke engang sportsudsendelserne,hvor de af en eller anden grund kører samme hiphop elendighed . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 12:49
Jeg hørte meget MTV Radio, men den er ikke i æteren længere.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvem bruger DAB og hvorfor?


P6 Beat...


Streames her.

Ja, men der er bare nogle steder man kører, hvor DAB modtagelse er bedre end mobildata..

Man skal vist have en kraftig lygte for at finde noget at bruge DAB til :-)

Men fair nok, selvfølgelig er der nogen der bruger det når nu det eksisterer. Kan bare ikke slippe tanken at man bare kunne slukke for det lade folk bruge FM eller streaming, - og spare pengene eller bruge dem på noget andet. F.eks at lade 24/7 genopstå...
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 18:30
Rigtig god ide
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu