recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB via FM Antenne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB via FM Antenne

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DAB via FM Antenne
    Sendt: 17-Marts-2014 kl. 07:33
Først skal jeg beklage hvis mit spørgsmål er under det forkerte emne.

Jeg har ikke et FM stik ved min antenne boks, så jeg er afhængig af en traditionel fm antenne, som løber fra receiver og så bare en lakrids ledning op og om bag mit tv. Det virker dog af l...

Jeg har aldrig rigtig brugt radioen via mit anlæg da jeg ellers har fundet radioen via mit tv.

Nu vil jeg så gerne til at benytte receiveren for enkelthedens skyld og må konstaterer jeg intet aner om radio delen.

Kan jeg købe noget DAB antenne? Altså der gør min radio til DAB?

Sådan at jeg bare vælger mit radio output på receiveren og så er den der, fremfor en eller anden input kanal?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 07:48

Den var svær at tyde. Du vil gerne høre DAB, men har ikke nogen.? Så må du købe en.. Drr er dog mere fremtid i Webradio, så overvej det i stedet for.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 07:52
Hehe ja det kan jeg godt forstå:)..

Prøver igen. Jeg har kun FM via et tyndt kabel direkte fra min receiver og hænger ledningen bare hvor der er bedst modtagelse.

Jeg tænker så på om man kan få en radio antenne ledning der kan fange FM signalet og konvertere til DAB.
Det er muligt jeg intet har fanget af DAB osv osv:)
I samme omgang er jeg ved at købe ny receiver og den har internet radio. 
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 07:58

Hvis du køber nyt med Webradio, så har du jo ikke behov for DAB.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Jeg har ikke et FM stik ved min antenne boks, så jeg er afhængig af en traditionel fm antenne, som løber fra receiver og så bare en lakrids ledning op og om bag mit tv. Det virker dog af l...
Jeg har aldrig rigtig brugt radioen via mit anlæg  da jeg ellers har fundet radioen via mit tv.

Hvordan modtager du tv - antenne eller kabel ?   (digitalt antenne og digitalt kabel er ikke det der ligner)

Når jeg spørger er det fordi der i Danmark ikke sendes radio via digitalt antennefjernsyn, men fx youSee sender et mindre antal radio kanaler som digitalt fjernsyn uden billede.

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Nu vil jeg så gerne til at benytte receiveren for enkelthedens skyld og må konstaterer jeg intet aner om radio delen.

Kan jeg købe noget DAB antenne? Altså der gør min radio til DAB?

Sådan at jeg bare vælger mit radio output på receiveren og så er den der, fremfor en eller anden input kanal?

?????  forstår ikke helt hvad og hvordan.

DAB kræver en DAB+ modtager/tuner, DAB snart erstattes af  DAB+ her pr 1 december. 
Der er pt. politiske forhandlinger, der måske betyder, at  P4 og andre kanaler starter med DAB+ til december, medens andre  kanaler måske fortsætter lidt længere på DAB.

DAB sendes i et helt andet frekvensbånd (omkring 220 MHz)  end FM der sender på 97.5 til 108 MHz. DAB/DAB+ sendes desuden kun med lodret polarisering.

Hvis du bor rimeligt tæt på en DAB/DAB+ sender kan en stueantenne måske virke OK, men det må du prøve.

Jeg ville nu - især til et fast anlæg - overveje, om det ikke er meget bedre med en internetradio.  
DAB  er lydmæssigt ringe og på vej ud. DAB+ er bedre, men ikke meget bedre. 
Har du en bare nogenlunde fast internetforbindelse, så er det en fin løsning.

Lars  Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 08:26
Hehe tak for jeres svar.

Det er tydeligt for mig at jeg har fattet NADA af Dab, FM osv:).

Jeg forholder mig til Internet Radio. Så forventer jeg at man kan indstille kanaler osv som man behager ( det er en Yamaha)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 09:47
DAB er en digital tuner som kun findes i få stationære recievere. Der kan tilkøbes en forsats med DAB. Men som de andre er inde på, er netradio fremtiden, de samme kanaler ligger nemlig der + 1000 vis af andre som ikke ligger i DAB.

Netradio er efterhånden indbygget i de fleste recievere, og skal bare ha en netledning fra din router. Preset stationer er også en mulighed, se manualen hvordan.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 13:50
Det lyder godt..

Det er diverse danske radio stationer der har interessen, kan man forvente de er at finde?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 13:56

Som skrevet er de på DAB, så er de også på netradio. Det store udlan er dog langt mere interesant.
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 14:23
Lige en ting om DAB, så ligger signalet ikke på FM-båndet men på VHF-båndet (TV-stikket) når man har luft antenne(terrestrisk).

Lynge Wink

Redigeret af Lytro - 17-Marts-2014 kl. 14:26
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 14:32

Ja, det er på en frekvens mellem K 11 og 12.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2014 kl. 18:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af Lytro Lytro skrev:

Lige en ting om DAB, så ligger signalet ikke på FM-båndet men på VHF-båndet (TV-stikket) når man har luft antenne(terrestrisk).

Lynge Wink

Ja, det er på en frekvens mellem K 11 og 12.

Som jeg skrev i mit første indlæg ovenfor:
"DAB sendes i et helt andet frekvensbånd (omkring 220 MHz)  end FM, der sender på 97.5 til 108 MHz. DAB/DAB+ sendes desuden kun med lodret polarisering."

Men der sendes faktisk også på kanal 8B i Syd- og Sønderjylland og 13B i Midt- og Nordjylland.

Hvis DAB mux3 nogensinde bliver til andet end politisk tågesnak eller københavnersnak, så skal der sendes nede på kanal 6D i Vestjylland.      

Hvis receiveren  ikke allerede har  DAB+ indbygget, så undersøg i stedet markedet for gode internetradioer/tunere , der har tilslutningsmulighederne til din receiver.  
DAB er sgu ikke noget at betale penge for, hvis man har andre muligheder.          

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu