recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali 104 defekt. Forslag til nye højtalere.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali 104 defekt. Forslag til nye højtalere.

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Maks højde er 1 meter.

Plus 8 centimeter..........

Sig det til hende, ellers bygger du dig et sæt kleinhorns!
http://www.moppe.dk/klhorn.html

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Point: 2074
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 00:12
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 02:29

Har læst mig lidt frem til at disse skulle være gode.
Men kan min reciever trække dem?

http://tapeconnection.dk/product/monitor-audio-bronze-bx5-4260/

Jeg har lyttet rigtig meget til BX5. Det er en rigtig velspillende højttaler, som kan følge væsentlig dyrere højttalere.

Din Yamaha kan sagtens drive dem, da de er letdrevne.

M.v.h.

P.S.: I øvrigt en total underlig udmelding af din kone! Man kan sgu ikke sætte en centimeterbegrænsning på en højttaler! Hvad nu hvis verdens bedste højttaler i en prisklasse, var 103 eller 107 centimeter høj? En lidt latterlig umelding i mine øjne!
Og hvorfor et det i øvrigt konen, som bestemmer højden? Hvorfor er det ikke dig? Hun har med garanti bestemt 37 andre ting i hjemmet, ang. farver, indretning o.s.v.

Redigeret af Henrik B. - 25-Januar-2015 kl. 02:31
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Point: 474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 09:00
Hvad må de koste ? Der er en del Dali Evidence 470'ere til salg på dba. Den er ret velspillende.
Jeg fandt selv et par Dali Suite 2.8 til 2400 kr. Den kan efter min mening lidt det hele. God bas, god (men dog en smule diskret) diskant.
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 09:44
Nu får jeg nok på puklen når jeg fortæller hvordan de er fortrådet.

Mine højttalere er forbundet med lampeledning 2x075. Ledningerne er trukket ind i væggen og under gulvet og igen en fodliste for at ende lige bag højttalerne. Disse ledninger kan jo ikke sådan lige udskiftes. Men får jeg stadig en god lyd ud af disse højttalere jeg har linket til, eller kan jeg lige så godt købe nogen til 1000 kr, da de er forbundet sådan.

Konen bestemmer ikke mere herhjemme end mig, men vil tildels give hende ret i at en høj højttaler ødelægger lidt af stuen hos os :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 09:47
Uanset kablingen, vil en god højttalere altid være bedre end en mindre god højttaler.

Klaus
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 09:49
Super.

Smile
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Jonas Baadsgaard Jonas Baadsgaard skrev:

Hvad må de koste ? Der er en del Dali Evidence 470'ere til salg på dba. Den er ret velspillende.
Jeg fandt selv et par Dali Suite 2.8 til 2400 kr. Den kan efter min mening lidt det hele. God bas, god (men dog en smule diskret) diskant.

Brugte må koste max 3000 kr.

Nye helst omkring de 4000 kr, dog maks 5000 kr.

Min reciever skal jo heller ikke komme til "kort" overfor de nye højttalere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 10:13
Her, de er ikke så store som R66, men til gengæld mere velspillende (ud over den dybeste bas)
http://www.dba.dk/hoejttaler-dls-r55-mk2/id-1007696159/

For 2000 kroner (det kan du presse dem ned i) får du vitterligt et par mesterlige højttalere rent lydmæssigt.

Klaus
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Her, de er ikke så store som R66, men til gengæld mere velspillende (ud over den dybeste bas)
http://www.dba.dk/hoejttaler-dls-r55-mk2/id-1007696159/

For 2000 kroner (det kan du presse dem ned i) får du vitterligt et par mesterlige højttalere rent lydmæssigt.

Klaus

Dem havde jeg godt set, men de skal være sorte.

Ellers havde jeg købt dem. Har læst en test af dem og de bliver rost meget.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 10:51
Så tar du en 10 cm fin malerulle og acrylmaling, efter en matslibning og aftørring med malerrens. Tar kun en søndag at skifte farve ;-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 11:32

Mine Dali 104 højtalere er defekt. Den ene spiller ikke nær så højt som den anden.
Så der er nok gået en enhed i den ene.
Hvis du kan lide lyden fra dine 104'ere, hvorfor så ikke undersøge hvad der er galt og måske få det fikset i stedet for at kaste dig ud i alle mulige højttalere du kun har læst om og som måske ikke matcher den lyd du kan lide?

Start med at bytte om på dine højttalere så du finder ud af om problemet følger højttaleren eller om det er din forstærker der synes den ene side skal have mindre at leve af end den anden.

Hvis problemet følger højttaleren er det tid til at finde ud af om det er en enhed eller delefilteret den er gal med. 

Såvidt jeg kan se har sådan en 104'er 3 enheder, er det alle tre enheder der spiller lavere eller er det kun en af dem der mangler lyd? På med noget musik, øret tæt hen foran enhederne en ad gangen, så hitter du hurtigt ud af om der er en enhed der ikke kommer lyd ud af. 

Hvis du finder ud af at det kun er en enhed der ikke spiller, så skruer du enheden ud og checker at det ikke bare er en ledning på indersiden der er hoppet af. Hvis ledningerne sidder som de skal, skruer du tilsvarende enhed ud af den anden højttalere og bytter om på de to. 

Hvis problemet følger enheden så er enheden død og du læser modelnummeret bagpå enheden og checker på google/ebay/hifiklubben hvad en frisk enhed koster. 

Hvis nu det ikke løser problemet at bytte om på de to enheder kan noget tyde på at delefilteret har det skidt. Delefilteret er et print med en håndfuld simple komponenter der typisk sidder inde på bagvæggen i din højttaler. Hvis du skruer en af basenhederne ud er jeg sikker på du får øje på det. Sådan et sidder typisk med et par skruer, er lige til at pille ud og sende til en elektronikkyndig hvis ikke google/ebay/hifiklubben har en frisk på lager.

En stjerneskruetrækker og lidt omhyggelighed er alt der skal til, Dali har været så venlige at sætte skruerne til montering af enhederne frit fremme på fronten af højttaleren, så du skal være absolut skruetrækkermongol for at fucke det op. Enhederne kan være klistret en smule fast fordi lakken på højttaleren ikke var 100% tør da enhederne blev skruet i på fabrikken, men det er ikke raketvidenskab at få dem ud. Så længe du ikke prikker fingeren eller skruetrækkeren igennem membranen når enheden pludselig giver slip går det - og hvis det kikser er det en i forvejen defekt højttaler du har ødelagt..

Hvis du hellere vil have nye højttalere så er vejen frem at tage ud og lytte til højttalere indtil du finder et sæt du bare MÅ eje. Du kan læse reviews og anbefalinger til du er blå i hovedet, men de højttalere jeg synes er fantastiske kan sagtens være nogle der keder dig, så afsted og brug dine egne ører. Når du har fundet et par du kan lide må du have dem hjem på prøve i din stue for at finde ud af om de også lyder godt der - hvis ikke butikken synes du skal låne dem, så køber du dem på butikkens hjemmeside i stedet og nyder godt af de 14 dages fortrydelsesret ved nethandel.

Redigeret af strandvasker - 25-Januar-2015 kl. 11:34
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu