recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Fazon Sat til surround - erfaringer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali Fazon Sat til surround - erfaringer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Fazon Sat til surround - erfaringer?
    Sendt: 13-Januar-2018 kl. 22:51
Halløj!
Jeg har skiftet min gamle Pioneer receiver ud med en Denon HEOS AVR - primært for multirum og integreret Spotify streaming. Men muligheden for at skifte mit 2.0 setup (KEF One Reference fra 1994) til noget 5.1 er fristende. Stuen bruges mest til film/serier på Netflix og HBO via ATV4 og "baggrundsmusik".
Jeg har kigget en del, og lyttet på Dalis Fazon Sat - depasser fint ifht. udseende og størrelse.
MEN spm. er om et setup af 3x Fazon Sat, en Dali E-9F og 2x HEOS 1 kan spille fornuftigt surround i min 20m^2 stue, hvor der er 2.5m åbning i den ene side til et 12m^2 spisekøkken.
(Denon HEOS AVR leverer 5x 65w at 6ohm output).

Er der noget der har erfaringer Fazon Sat som front/center i 5.1? Jeg var ret imponeret i Hi-fi-klubbens demorum - men jeg har ikke meget at sammenligne med...

På forhånd tak
De bedste hilsner tak

Morten
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 07:51
Nu ligger fazon sig også i et design segment, for du kan da sikker finde større lyd for pengene.
Med det sagt så syntes jeg dog stadig de her fazon levere overraskende meget lyd. De spiller ikke meget bas, men de har en herlig klang og spredning til min smag ihvertfald. Jeg opgraderede dog hurtigt mine sat til lcr, da jeg fandt et godt tilbud.

I dit tænkte setup tror jeg de vil gøre sig rigtig godt. Min eneste anke er den subwoofer:).
Jeg ved den er ret populær og der findes mange brugte, men en levere bare ikke ret meget lyd — eller svs eller xtc levere langt mere lyd for de samme penge. Dem burde du lige give et kig også.
Eks sb1000 (svs)
Til top
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 08:41
Tak:-) Præcis hvad jeg har brug for! Det lyder som om jeg ikke er helt på vildspor - faktisk har jeg også overvejet LCRne, men de koster jo dobbelt op (når man også skal have bordstandere - og det skal jeg da vægmontering ikke rigtig er muligt). Skiftede du alle 3 fronter til LCR eller kun L og R?
Jeg kigger på alternativer til subwoofer - hvad med den større Dali E-12F? (Jeg kommer nok til at købe nyt - min viden er for ringe til at skelne skidt fra kanel på brugtmarkedet...)

De bedste hilsner
Morten
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 13:32
Jeg har dem som de bagerste højtalere i et 5.1 system. 
Jeg har ikke noget at sætte på dem. Men der er jo også en lcr som center og F5ere som front til at trække op. 
jeg har en xtz 10.17 sub til at hjælpe ved film. tror også som Bromberg5, at hvis jeg var dig ville jeg kigge andet sted efter sub end dali. 


Til top
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Random_Hero Random_Hero skrev:

Men der er jo også en lcr som center og F5ere som front til at trække op. 
jeg har en xtz 10.17 sub til at hjælpe ved film. tror også som Bromberg5, at hvis jeg var dig ville jeg kigge andet sted efter sub end dali. 
 
WinkJa, det er jo et "lidt større setup". Men det lyder som, jeg skal kigge på anden sub. SVS SB-1000 ser fornuftig ud ifht. design og størrelse (og pris), så det kunne godt være et bud. AV-Connection har jo gratis retur...
 
Tak for input
 
De bedste hilsner
Morten
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af St1ckboy St1ckboy skrev:

Tak:-) Præcis hvad jeg har brug for! Det lyder som om jeg ikke er helt på vildspor - faktisk har jeg også overvejet LCRne, men de koster jo dobbelt op (når man også skal have bordstandere - og det skal jeg da vægmontering ikke rigtig er muligt). Skiftede du alle 3 fronter til LCR eller kun L og R?
Jeg kigger på alternativer til subwoofer - hvad med den større Dali E-12F? (Jeg kommer nok til at købe nyt - min viden er for ringe til at skelne skidt fra kanel på brugtmarkedet...)

De bedste hilsner
Morten


Jeg skiftede alle 5 ud med lcr.

Du får en langt bedre subwoofer med sb1000 end Dali e-12.
Er budgettet større så er sb2000 fantastisk syntes jeg. For dælen jeg var glad for den.
Til top
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Jeg skiftede alle 5 ud med lcr.


Interessant - var der noget specifikt du savnede ved Sat’erne? Et sæt LCR er jo 7000,- dyrere 8000,- hvis man som jeg ikke kan vægmontere R og L...
Jeg ønsker ikke noget der kan konkurrere med Palads, men der må jo godt være lidt drøn på X-wing’erne i Star Wars👀 Men jeg syntes umiddelbart Sat’erne spillede fint klart i HFK.

Cheers
Morten
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3777
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af St1ckboy St1ckboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:


Jeg skiftede alle 5 ud med lcr.


Interessant - var der noget specifikt du savnede ved Sat’erne? Et sæt LCR er jo 7000,- dyrere 8000,- hvis man som jeg ikke kan vægmontere R og L...
Jeg ønsker ikke noget der kan konkurrere med Palads, men der må jo godt være lidt drøn på X-wing’erne i Star Wars👀 Men jeg syntes umiddelbart Sat’erne spillede fint klart i HFK.

Cheers
Morten


Jamen de spiller også fint:). Jeg havde ikke et ønske om udskifte, muligheden bød sig bare.
Lcr laver et hørbart større lydbillede, bevares.
Men sat er altså ret fine også.
Du kan overveje en lcr til center.
Til top
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 20:16
Jeg var i HFK i dag og lytte. Jeg var sgu’ ret imponeret over hvad et par Fazon LCR (de havde ikke Sat stillet op) som fronter, en Zensor Vokal, Fazon Sat som baghøjtalere og Dali E-12F kunne gøre ved åbningsscenen af Guardians of the Galaxy 2. Dog drevet af en Denon AVR-X1400 og ikke min HEOS AVR. Det spillede fint til mit behov og passer perfekt ind i min stue.
Det kunne godt blive der jeg ender (dog med 4 Sat) - ja, jeg kan sikkert få mere smæk for pengene og det er helt forkert at blande serier, men mine ører og øjne var tilfreds.

Men behøver højtaler kabel koste knap 50,-/m eller er en 25m rulle 2x2.5mm OFC til 249,- fra AV-Cables fint for alm. dødelige?

Cheers og tak for indspark
Morten
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af St1ckboy St1ckboy skrev:

Men behøver højtaler kabel koste knap 50,-/m eller er en 25m rulle 2x2.5mm OFC til 249,- fra AV-Cables fint for alm. dødelige?


Hvis du ikke vil betale fragten og kablet må være "kobberfarvet", så har du sikkert en "Harald" i nærheden, hvor du kan købte dette:
https://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2-25m

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
St1ckboy Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Januar-2018
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér St1ckboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2018 kl. 10:30
Til alle der har givet input - TAK for det.

Jeg endte med en Zensor Vokal, 2 Fazon Sat og en E-12F. Det spiller (i mine ører) FANTASTISK og med rigelig bas (E-12F'eren står på 15-20% volumen).

Jeg skal helt klart har tilføjet et sæt Sat mere som surrounds! jeg skal bare lige have fundet ud af hvor de bør (og kan) placeres, da Dali og Dolby ikke er helt enige her...

De bedste hilsner
Morten
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu