recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali IKON 6 mk2 vs Fazon F5
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali IKON 6 mk2 vs Fazon F5

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Juni-2013
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dali IKON 6 mk2 vs Fazon F5
    Sendt: 28-Juni-2013 kl. 17:52
Håber i kan hjælpe mig.

Jeg havde næsten besluttet mig for Ikon 6 mk2, da jeg fik øje på den noget så fede Fazon F5. 
Nogle der kan hjælpe mig med kvalitet forskellen på de to?

Det skal siges at der kommer en sub samt baghøjttaler uanset hvilke model jeg vælger til front.
Det bliver dog 4 stk. Ikon 6 mod 2 x Fazon F5 samt 2 x Fazon LCR baghøjttalere.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 20:33
Jeg ved faktisk ikke helt, hvilke der er bedst. Fazon er noget dyrere, men du betaler sikkert også en del for design. Jeg har hørt begge to, men aldrig side om side. Men hvis det var mig, havde jeg nok taget Fazon alligevel, fordi de netop er så flotte.
At du køber Ikon som bsghøjttalere er fint nok. Jeg ville nok vælge Ikon On Wall sammen med Fazon, da jeg synes det vil se pænest ud sammen. Centeret ville jeg derimod nok også tage i Fazon, så lyden bliver ens over hele fronten. 
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 21:28
Nagash: Det ingen mening at bruge Ikon Onwall som rear til en Fazon front. Lyder noget anderledes i karakteren. F5 skal flankeres af 3 stk Fazon LCR og en god sub.

Lyden i F5 er mere i retning af Mentor, hvis du absolut skal lave en sammenligning. Bestykningen er den samme som Mentor 5, dog minus båndet.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2013 kl. 23:50
Jamen, jeg er skam til dels enig med dig, Tweaky. Min kommentar skal forståes sådan, at udseenemæssigt, så passer Ikon On Wall bedre med Fazon, end fx Ikon 2 gør. Jeg mener dog bare, at det er mere vigtigt, at front og center er fra samme serie, end at front og rear er. Men vi er enig i, at det mest optimale er, at alle er fra samme serie. 
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 07:37
Rude:   Har du prøvet at lytte til de forslåede højttalere ?
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 08:33
Hansie: Jeg har desværre kun lyttet til Ikon 6, dem var jeg helt vilde med. Skal naturligvis lytte til F5 også, men kunne godt bruge nogle input fra kloge hifi folk :)
Til top
festaben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juni-2010
Sted: Aalborg
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér festaben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 12:09
Jeg har 2x fazon f5 + 3x LCR pg jeg er helt ud tilfreds med mit valg, kan kun anbefales herfra
Til top
Rude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Jeg har 2x fazon f5 + 3x LCR pg jeg er helt ud tilfreds med mit valg, kan kun anbefales herfra

Hvilken receiver bruger du til dit setup?
Har du en ide om hvordan de spiller i forhold til Ikon 6 mk2?

Til top
festaben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juni-2010
Sted: Aalborg
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér festaben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 13:17
Jeg har brug en harman kardon avr 4000 ferm til i går aftes. Det har spillet ganske fint. Satte igår en yamaha Rx 1020 til. Så en film på det igår og det var perfekt, men ud over det har jeg ikke rigtigt prøvet den nye reviever af (eneste grund til at den gamle blev skiftet var at jeg gerne vil have airplay, HDMI mm. i recieveren, hvis ikke det var for det havde den anden klaret sig fint).

Har ikke hør de andre højttalere. Valgte i første omgang højttalere ud fra design (havde bl.a også kig på MA silver rx serien). Efter at have lyttet til dem (og et par andre mærker) valgte jeg dem hvor jeg syntes der var bedst lyd.

Redigeret af festaben - 29-Juni-2013 kl. 13:20
Til top
skyeagle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Marts-2010
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyeagle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 16:43
Rude jeg har hele ikon 6 mk2 serien med on Wall , 2 subs i et 7.2 system, og jeg har aldrig fortrudt mit køb, de spiller så godt, selvfølgelig findes der meget bedre ,og kan jeg også godt hører ,men så koster det også meget mere, men ikon mk2 serien har jo vundet flere priser i div. Test , hvordan de fazon er ved jeg ikke, så kan være de er bedre,men ville bare lige fortælle mit syn med.

Jeg bruger Denon 4311 reciever til det hele, og efter vi er flyttet i hus, får højtalerne virkelig noget at leve af som man aldrig hørte i lejligheden.

Mvh Kim
Med Venlig Hilsen Kim
Til top
Mr. Anderson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Anderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 17:56
Design koster, forstået på den måde at Ikon 6 MK2 spiller bedre og kraftigere end Fazon 5. Har hørt dem begge mange gange.

Fazon har en dejlig blød og rolig lyd med god bund (af en Dali højttaler). Dog har Ikon 6 MK2 det sammen og mere, men lyder mere åben og lys pga. bånddiskanten.

Det er en sags sag hvad man er til men når producenterne laver design højttaler til 3-4 tusin mere er det nødvendigvis ikke en bedre højttaler. Design koster når det skal laves og udvikles højttaler enheder til.

Redigeret af Mr. Anderson - 29-Juni-2013 kl. 17:58
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2013 kl. 23:07
Mr.A: jeg er ganske uenig i at en Ikon spiller bedre end F5'eren gør det. Bevares, der er båndet på Ikon6 der lufter gevaldigt godt i toppen, men spillestilen på de enheder der i F5 (samme som Mentor5) er bare så meget mere nuancerede. Det hurtige indtryk er klart mere imponerende på Ikon6. det er en større fysisk højttaler, så du kan ikke bare drage en direkte parrallel. Hvis du skal sammenligne med Ikon direkte og uden sub, så bør det faktisk være en Ikon5.

Men den slags er naturligvis meget subjektivt. Så jeg mener naturligvis at trådstarter skal lytte intens på en ordentlig opsat receiver, med en fornuftig kalibreret subwoofer, inden valget tages og gerne mere end enkelt gang.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu