|
Dali Mentor 6 vs. B&W CM 9 til surround |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
tnthemsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2013 Status: Offline Point: 8 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-August-2013 kl. 10:54 |
|
Jeg har nu gennem længere tid luret på at købe enten Dali Mentor 6 med tilhørende Mentor 2 og Mentor Vokal eller B&W CM9, Center 2, CM5, men er ikke helt tilfreds med hverken det ene eller det andet. Jeg ville høre, hvad I har af anbefalinger. Jeg har ikke rigtigt kunne finde en debat om dette, når vi taler om surround/film og ikke stereo/musik, så jeg ville lige dele mine overvejelser.
For lige at sætte scenen. Højttalerne skal selvfølgelig bruges til surround, så lad os holde gengivelse af musik ude af perspektivet og koncentrere os om film. Hvis jeg så lige skal liste, hvad jeg synes er hhv. fordele og ulemper ved de to sæt, så kan jeg ikke forlig mig med, at B&W's højttalere til surround ikke har samme størrelse enheder. Uanset hvor godt man synes det lyder, så har lyden en anden klang, når eksempelvis et pistolskud passerer bagfra og fortil (pga. både størrelsen, men også materialet højttaleren er bygget af på hhv. CM9 og CM5, når vi taler mellemtone). Dali'erne har dette og har da også en meget bedre homogenitet, når det kommer til bevægelsen af lyd mellem højttalerne. Omvendt, synes jeg, mangler de så lidt på mellemtonen. Jeg kan godt lide af et højttalersæt til surround, at der er noget "slam" i mellemtonen, og her står Mentor'ne af kontra B&W'erne. Problematikken er naturligvis, at hvis man gerne vil have "slam"-effekt samt en perfekt homogenitet mellem lydgengivelsen på hver af højttalerne, betyder dette, at enhederne på højttalerne er nødsaget til at være 1) lavet af det samme materiale, 2) et materiale, der kan leverer den slam-effekt, og 3) have samme størrelse. Hvis I er uenige, må I meget gerne kommentere på dette. Jeg ville derfor også egentlig høre, om I har nogle anbefaler til alternative surroundsæt omkring samme prisleje. Eksempelvis har Monitor lavet gode surroundsæt. Jeg har dog endnu ikke haft fornøjelsen af at høre dem sat op i surround (kun musik). Så kommer der selvfølgelig overvejelser om ledninger, forstærkermatch, rumstørrelse osv., men hvis vi antager, at rummet er tilstrækkeligt stort, ledningerne kan frit sammensættes, og forstærkeren ligeså, hvad ville I så vælge? Jeg holder også her subwooferen udenfor, for jeg synes egentlig ikke det er svært at finde højttalere/subwoofere, der kan leverer god bas; det er straks værre med "slam" i mellemtonen, samt præcision i mellemtone/distant. Jeg synes eksempelvis her, at Dali'erne leverer et langt mere detaljeret lydbillede, men hvis det er på bekostning af "slam"-effekten synes jeg ikke det er det værd. Så for lige at opsummere: perfekt/ensartet lydtone over hver kanal, "slam" i mellemtone og detaljeret lydgengivelse over hele spektret... Hvordan rammer man lige det? ![]() Redigeret af tnthemsen - 22-August-2013 kl. 10:58 |
||
![]() |
||
Mr. Anderson ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Esbjerg,Denmark Status: Offline Point: 772 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med Dali sættet og en NAD forstærker som f.eks. T777 Eller endnu bedre en X3000/4000 med NAD effectblok som T977 for at få bedste af funktioner og indstillinger samt lyd og styrke/kontrol.
Jeg har selv B&W sættet som jeg er god tilfreds med og har lyttet til Mentor sættet over flere gange og en af grundene jeg ikke har ejet det sæt er fordi de er for lyse (er meget følsom i øvre frekvens område på mine øre), for lidt mellemtone, for blød og upræcis bas. Jeg har senere erfaret at ved surround kan Audyssey XT kalibreringen og evt. pro laver om på det med lidt god akustik i rummet. Begge rigtig gode sæt men med sådan som du forklar og ønsker samt jeg jeg ved idag så igen ville jeg sidde mine penge på Dali sættet fordi det er mere detaljeret og har samme klantone igennem alle højttaler.
|
||
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
|
||
![]() |
||
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
|
Ville det være fuldstændig no-go for dig at blande to DALI serier sammen? Jeg har selv Ikon 8 fronter sammen med Mentor VOKAL, som jeg er meget glad for. Center'en er netop købt i en Hifi-Klubben (Roskilde), hvor de i deres dedikeret biograf har Ikon 7 sammen med Mentor VOKAL.
Du skulle prøve at høre setup'et derude og sammenligne med hvad du ellers har hørt. |
||
![]() |
||
tnthemsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2013 Status: Offline Point: 8 |
|
Det ville det ikke, men det løser ikke problemet. Du får stadig ikke ordentlig "slam"-effekt med Dali's højttalere til Mentor-prisen eller derunder, hvis du spørger mig. Jeg har haft hørt både Mentor og Ikon sammen med deres respektive centerhøjttalere, og jeg er meget imponeret over klangen og samspillet mellem højttalerene, men ikke med "slam"-effekten. Jeg synes faktisk nogle gange, det kan lyde ligesom, hvis nogen har taget en forstærker og skruet "diskanten"-knappen helt op. Desuden sker det meste "slam" af centerhøjttalere, så det betyder egentlig ikke så meget om det er Mentor 6 eller Ikon 7, der står ved siden af. Når det så er sagt, så lyder det da godt, det er der ingen tvivl om, og detaljeringsgraden er fantastisk. Redigeret af tnthemsen - 23-August-2013 kl. 09:40 |
||
![]() |
||
|
Audyssey kan lave mirakler med hensyn til lyd til film, men det kan ikke desværre trylle mere "slam" frem. Men tak for din kommentar. Jeg er glad for at høre, at du er enig i, at klangtonen gennem alle højttalere er bedre i Dali-sættet. Jeg kan også selv kun komme til samme konklusion. Jeg synes dog ikke, de har en "blød og upræcis bas". Jeg synes tværtimod at den er skarp og præcis; den er bare ikke særligt, hvad skal vi sige, høj, eller tydelig; den er mere neutral kontra mellemtone og diskant, hvilket helt sikkert er meningen, men så er det bare om man er til det eller ej. Jeg er enig med for lidt mellemtone, og det er også det, jeg mener med, at der ikke er nok "slam". Når en dør sparkes ind, så skal det jo gerne lyde som om jorden ryster, og man skal helst kunne mærke lufttrykket fra selve højttalere i sofaen uden at man er nødsaget til at spille højt ![]() |
||
![]() |
||
|
Nogen der har prøvet at lytte til nogle af Monitors serier? Bronze, Silver, Gold, Plantinum? Og så sammenlignet med B&W's CM-serie eller Dali Mentor-serien?
|
||
![]() |
||
Chaospling ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 553 |
|
Ah ok, så misforstod jeg nok det, som du mente med "slam"-effekt. Og ja, der er desværre lidt for meget diskant i mine Ikon 8'ere; det kan jeg specielt høre, når Bob Dylans mundharmonika får lidt for meget skrue... Det skærer næsten i ørerne. Men gad sgu godt at forstå den "slam"-effekt som du taler om, for umiddelbart er det også det, som jeg vil have i min hjemmebio. |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19661 |
|
Har du dem vinklet indad mod lyttepositionen?
Klaus |
||
![]() |
||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2822 |
|
Det lyder da tværtimod som om, at de giver et realistisk og naturtro lydbillede
![]() |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
|
Hvis Dali højttalere bliver/er skarpe i diskanten, er det som regel tegn på fejlplacering. Som Klaus DM skriver, er de vinklet ind mod lyttepositionen?
|
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
|
I mit tilfælde? Ja det er de.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19661 |
|
Dali højttalere er bygget så de ikke skal vinkles indad. Vinkler du dem indad, så bliver diskanten for skarp/høj.
Så sent som forrige sommer fik jeg det bekræftet da vi var en flok recordere der var på besøg hos Dali (fed tur i øvrigt!) Klaus |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |