recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Mentor 6 vs. B&W CM 9 til surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali Mentor 6 vs. B&W CM 9 til surround

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2013 kl. 10:50
Hvis du søger den slam effekt (som jeg selv ikke kan leve uden til film) så ville jeg se efter nogle JBL højttalere. Sorry jeg blander andre højttalere end b&w og dali ind i diskussionen, men efter min mening har de bare ikke rigtigt noget 'slam'.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2013 kl. 11:02
Wouw.... Jeg har ingen slam effect, det er sgu noget af en påstand!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2013 kl. 11:11
Det er ikke en påstand men en subjektiv mening.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2013 kl. 11:21
Det lyder som en "Lars Løkke", forskellen på holdninger og standpunkter, ha ha ha...

Redigeret af Kampus - 24-August-2013 kl. 11:23
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2013 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af tnthemsen tnthemsen skrev:

så kan jeg ikke forlig mig med, at B&W's højttalere til surround ikke har samme størrelse enheder. Uanset hvor godt man synes det lyder, så har lyden en anden klang, når eksempelvis et pistolskud passerer bagfra og fortil (pga. både størrelsen, men også materialet højttaleren er bygget af på hhv. CM9 og CM5, når vi taler mellemtone).

Dali'erne har dette og har da også en meget bedre homogenitet, når det kommer til bevægelsen af lyd mellem højttalerne. Omvendt, synes jeg, mangler de så lidt på mellemtonen. Jeg kan godt lide af et højttalersæt til surround, at der er noget "slam" i mellemtonen, og her står Mentor'ne af kontra B&W'erne. Problematikken er naturligvis, at hvis man gerne vil have "slam"-effekt samt en perfekt homogenitet mellem lydgengivelsen på hver af højttalerne, betyder dette, at enhederne på højttalerne er nødsaget til at være 1) lavet af det samme materiale, 2) et materiale, der kan leverer den slam-effekt, og 3) have samme størrelse. 

Hvis det skal være enten B&W eller Dali, så er du ude i en prioriteringssag. Med disse højttalere får du sjældent samme klang mellem alle højttalerne uanset hvad du gør. De vil simpelthen altid være forskellige enten i enheder, kabinetstørrelse m.v. Det er jo vigtigt hvad du selv lægger mærke til og hvis homogeniteten i B&W setuppet generer dig allerede nu, så er det nok ikke det rigtige og hvis Dali'erne ikke kan levere på mellemtonesiden, så er de nok heller ikke de rigtige.

Den store forskel mellem CM9 og CM5 er ikke så meget størrelsen på enheden og materialet er iøvrigt det samme, men på CM9'eren er enheden "kantløs". CM9'eren er en 3-vejs højttaler og det giver nogle fordele lydmæssigt. De fordele gør så helt naturligt, at den lyder anderledes end en CM5, ellers kunne det hele jo være lige meget, medmindre det kun var det potentielle lydniveau vi bekymrede os om.

Hvad med, at gå op i en Dali Mentor 8 som fronthøjttaler? Så får du en 3 vejs højttaler som giver en en bedre performance på mellemtonesiden, men så har du samme problem som med B&W'erne. Godt nok bruger Dali centerhøjttaleren og baghøjttalerne den samme størrelse bass/mellemtone enheder som Mentor 8'eren bruger som mellemtone, men her spiller den ikke "ren" mellemtone, og Mentor 8'eren har samtidigt 2 * 8" bassenheder.

Edit: Centerhøjttaleren til B&W systemet bruger heller ikke nøjagtigt samme enheder som CM9'eren og kabinetmæssigt er den også helt anderledes. Derudover vil du sikkert heller ikke kunne placere den i samme højde som dine fronthøjttalere.

Redigeret af Iron Man - 24-August-2013 kl. 18:30
Til top
tnthemsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-August-2013
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tnthemsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2013 kl. 21:45
Med hensyn til vinkling, så skal Mentor 6'erne som udgangspunkt ikke vinkles (medmindre du har en spøjs indretning af dit rum). En anden ting er dog, at hvis du har vinklet dem, så burde de altså stadigvæk ikke give en "skærende" lyd i de høje frekvenser (igen dog afhængigt af rumindretning). Hvis de "skærer", så skyldes det højst sandsynligt en ikke helt perfekt kalibring (equalizer) eller mere problematisk et helt forkert forstærkermatch (eller delefrekvensering)

Redigeret af tnthemsen - 25-August-2013 kl. 21:55
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tnthemsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2013 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

så kan jeg ikke forlig mig med, at B&W's højttalere til surround ikke har samme størrelse enheder. Uanset hvor godt man synes det lyder, så har lyden en anden klang, når eksempelvis et pistolskud passerer bagfra og fortil (pga. både størrelsen, men også materialet højttaleren er bygget af på hhv. CM9 og CM5, når vi taler mellemtone).

Dali'erne har dette og har da også en meget bedre homogenitet, når det kommer til bevægelsen af lyd mellem højttalerne. Omvendt, synes jeg, mangler de så lidt på mellemtonen. Jeg kan godt lide af et højttalersæt til surround, at der er noget "slam" i mellemtonen, og her står Mentor'ne af kontra B&W'erne. Problematikken er naturligvis, at hvis man gerne vil have "slam"-effekt samt en perfekt homogenitet mellem lydgengivelsen på hver af højttalerne, betyder dette, at enhederne på højttalerne er nødsaget til at være 1) lavet af det samme materiale, 2) et materiale, der kan leverer den slam-effekt, og 3) have samme størrelse. 

Hvis det skal være enten B&W eller Dali, så er du ude i en prioriteringssag. Med disse højttalere får du sjældent samme klang mellem alle højttalerne uanset hvad du gør. De vil simpelthen altid være forskellige enten i enheder, kabinetstørrelse m.v. Det er jo vigtigt hvad du selv lægger mærke til og hvis homogeniteten i B&W setuppet generer dig allerede nu, så er det nok ikke det rigtige og hvis Dali'erne ikke kan levere på mellemtonesiden, så er de nok heller ikke de rigtige.

Den store forskel mellem CM9 og CM5 er ikke så meget størrelsen på enheden og materialet er iøvrigt det samme, men på CM9'eren er enheden "kantløs". CM9'eren er en 3-vejs højttaler og det giver nogle fordele lydmæssigt. De fordele gør så helt naturligt, at den lyder anderledes end en CM5, ellers kunne det hele jo være lige meget, medmindre det kun var det potentielle lydniveau vi bekymrede os om.

Hvad med, at gå op i en Dali Mentor 8 som fronthøjttaler? Så får du en 3 vejs højttaler som giver en en bedre performance på mellemtonesiden, men så har du samme problem som med B&W'erne. Godt nok bruger Dali centerhøjttaleren og baghøjttalerne den samme størrelse bass/mellemtone enheder som Mentor 8'eren bruger som mellemtone, men her spiller den ikke "ren" mellemtone, og Mentor 8'eren har samtidigt 2 * 8" bassenheder.

Edit: Centerhøjttaleren til B&W systemet bruger heller ikke nøjagtigt samme enheder som CM9'eren og kabinetmæssigt er den også helt anderledes. Derudover vil du sikkert heller ikke kunne placere den i samme højde som dine fronthøjttalere.

Tak for den udførlige kommentar. Jeg er kommet frem til samme konklusion, altså at uanset hvordan jeg gør, men hensyn til hhv. B&W'erne og Dali'erne, så kan de ikke dække mine behov. Hvad ville du dog vælge alternativt? Og mere generelt, kan man få en højttaler til prisklassen omkring 10k per stk. der både har Dali'ernes hurtighed og detaljeringsgrad, men samtidig med B&W'ernes noget mere kraftfulde mellemtone / højere grad af "slam"-effekt, eller "spark"?

Jeg er dog ikke enig med dig i, at Dali'erne ikke har samme klang. Selvfølgelig, alt med måde, for vi kan da godt blive enige om, at hvis man vil have den præcist samme klang, så bør man starte med at købe 5 (eller 7) ens højttalere, og så der kan der så alligevel være fabrikationsfejl, og så dertil kommer også, at ens rum skal være fuldstændigt symmetrisk indrettet for at man kan være sikkert på samme klang. Hvis man dog i samme indrettede rum putter CM-sættet overfor Mentor-sættet, så lyder det stort set ens med Mentor'ne, og langt langt fra ens med CM'erne, blandt andet på grund af alt det, du skriver. Men det er da rigtigt at en Mentor 6 ikke vil lyde som en Mentor 2 helt præcist pga. konstruktionen af højttalerne. Jeg mener bare, at hvis man allerede vælger højttalere, hvor enhederne er lavet af forskelligt materiale (eller med forskelligt ophæng) og ikke har samme størrelse, så kan man i hvert fald være sikkert på, at man har fået en dårlig start (hvis man leder efter den klang jeg gør, for igen igen, er det jo et smagsspørgsmål).

Men igen, hvad har vi af alternativer derude til den prisklasse. Er der noget med samme lækre detaljeringsgrad/præcision (kald det hvad I vil) som i Dali'erne, og samme pondus, "slam"-effekt, "spark" osv. som i mellemtonen, som B&W'erne her nævnt?

Redigeret af tnthemsen - 25-August-2013 kl. 22:04
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2013 kl. 22:30
Hmm, jeg kan egentlig godt følge dig, det også tit det jeg er støt på ved mange højttalermærker, at de prioriterer stereo over surround.

Har du overvejet mærker der laver dedikeret surround produkter? Her tænker jeg Jamo, M&K, Procella osv? De burde jo om nogen kunne levere et pistol skud med rette slam...

Uanset hvad, så endte jeg selv med Mi3 serien, netop fordi centeren er stor og matcher fronterne ganske fornuftigt, der er rigtig meget slam i, generelt noget jeg synes audiovectorne er gode til (altså mi3 serien!)... Til gengæld tror jeg ikke du vil bryde dig om, at de går højt i tonerne, hvis du mere kan lide den lidt, skal vi kalde den "klemte" lyd, i B&Werne, så er Dynaudio måske noget? De er lidt mere dæmpet i diskanten, men med god fyldig bas og præcis mellemtone? (altså kun de "mindre" modeller jeg har lyttet på)...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tnthemsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2013 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Hmm, jeg kan egentlig godt følge dig, det også tit det jeg er støt på ved mange højttalermærker, at de prioriterer stereo over surround.

Har du overvejet mærker der laver dedikeret surround produkter? Her tænker jeg Jamo, M&K, Procella osv? De burde jo om nogen kunne levere et pistol skud med rette slam...

Uanset hvad, så endte jeg selv med Mi3 serien, netop fordi centeren er stor og matcher fronterne ganske fornuftigt, der er rigtig meget slam i, generelt noget jeg synes audiovectorne er gode til (altså mi3 serien!)... Til gengæld tror jeg ikke du vil bryde dig om, at de går højt i tonerne, hvis du mere kan lide den lidt, skal vi kalde den "klemte" lyd, i B&Werne, så er Dynaudio måske noget? De er lidt mere dæmpet i diskanten, men med god fyldig bas og præcis mellemtone? (altså kun de "mindre" modeller jeg har lyttet på)...
Jamen det kunne være en ide. Jeg skal i hvert fald have lyttet til andre 5.1-setups med forskellige andre mærker. Jeg er egentlig ikke til den lidt "klemte" lyd som B&W ofte kan have, men som jeg egentlig mener man til dels kan undgå ved rigtig kalibrering samt forstærkermatch (men selvfølgelig stadigvæk et andet lydbillede end en Dali for eksempel).
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2013 kl. 12:38

Tak for den udførlige kommentar. Jeg er kommet frem til samme konklusion, altså at uanset hvordan jeg gør, men hensyn til hhv. B&W'erne og Dali'erne, så kan de ikke dække mine behov. Hvad ville du dog vælge alternativt?

Hvis det skal være ren hjemmebiograf, så kunne løsningen måske være det som Rasmus8D skriver nemlig "dedikerede hjemmebiohøjttalere". p.las her fra siden bruger Procella 5 ens højttalere hele vejen rundt.

Og mere generelt, kan man få en højttaler til prisklassen omkring 10k per stk. der både har Dali'ernes hurtighed og detaljeringsgrad, men samtidig med B&W'ernes noget mere kraftfulde mellemtone / højere grad af "slam"-effekt, eller "spark"?

Focal måske?

Jeg er dog ikke enig med dig i, at Dali'erne ikke har samme klang.

Sålænge du holder dig til Mentor 6 som front, så bør du ikke have problemer. Jeg tænkte mest i forhold til Mentor 8. Hvorfor ikke prøve, at lytte om den giver det du mangler på mellemtonen og samtidigt har et tilstrækkeligt klangmatch?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tnthemsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2013 kl. 13:06
Iron Man: En interessant pointe med Mentor 8'erne. Jeg har hørt dem til stereo, hvor jeg ikke var imponeret (desuden er det jo for det meste Vokal'en, der leverer "slam"-effekten på mellemtonen, da den slags lyde typisk kommer midt fra), men jeg har ikke hørt dem i et 5.1-setup.

Dedikerede hjemmebiografhøjttalere har jeg tænkt over. Kan du anbefale nogle udover Procella 5?

Focal skal jeg have lyttet på.
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Point: 1333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bravo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2013 kl. 13:47

Iron Man: En interessant pointe med Mentor 8'erne. Jeg har hørt dem til stereo, hvor jeg ikke var imponeret (desuden er det jo for det meste Vokal'en, der leverer "slam"-effekten på mellemtonen, da den slags lyde typisk kommer midt fra), men jeg har ikke hørt dem i et 5.1-setup.

Dedikerede hjemmebiografhøjttalere har jeg tænkt over. Kan du anbefale nogle udover Procella 5?

Focal skal jeg have lyttet på.
Der er vel altid MKsound Smile
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu