|
Dali Mentor 6 vs. B&W CM 9 til surround |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hvis du søger den slam effekt (som jeg selv ikke kan leve uden til film) så ville jeg se efter nogle JBL højttalere. Sorry jeg blander andre højttalere end b&w og dali ind i diskussionen, men efter min mening har de bare ikke rigtigt noget 'slam'.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Wouw.... Jeg har ingen slam effect, det er sgu noget af en påstand!
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
||
Det er ikke en påstand men en subjektiv mening.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Det lyder som en "Lars Løkke", forskellen på holdninger og standpunkter, ha ha ha...
Redigeret af Kampus - 24-August-2013 kl. 11:23 |
|||
![]() |
|||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
||
Hvis det skal være enten B&W eller Dali, så er du ude i en prioriteringssag. Med disse højttalere får du sjældent samme klang mellem alle højttalerne uanset hvad du gør. De vil simpelthen altid være forskellige enten i enheder, kabinetstørrelse m.v. Det er jo vigtigt hvad du selv lægger mærke til og hvis homogeniteten i B&W setuppet generer dig allerede nu, så er det nok ikke det rigtige og hvis Dali'erne ikke kan levere på mellemtonesiden, så er de nok heller ikke de rigtige.
Den store forskel mellem CM9 og CM5 er ikke så meget størrelsen på enheden og materialet er iøvrigt det samme, men på CM9'eren er enheden "kantløs". CM9'eren er en 3-vejs højttaler og det giver nogle fordele lydmæssigt. De fordele gør så helt naturligt, at den lyder anderledes end en CM5, ellers kunne det hele jo være lige meget, medmindre det kun var det potentielle lydniveau vi bekymrede os om.
Hvad med, at gå op i en Dali Mentor 8 som fronthøjttaler? Så får du en 3 vejs højttaler som giver en en bedre performance på mellemtonesiden, men så har du samme problem som med B&W'erne. Godt nok bruger Dali centerhøjttaleren og baghøjttalerne den samme størrelse bass/mellemtone enheder som Mentor 8'eren bruger som mellemtone, men her spiller den ikke "ren" mellemtone, og Mentor 8'eren har samtidigt 2 * 8" bassenheder.
Edit: Centerhøjttaleren til B&W systemet bruger heller ikke nøjagtigt samme enheder som CM9'eren og kabinetmæssigt er den også helt anderledes. Derudover vil du sikkert heller ikke kunne placere den i samme højde som dine fronthøjttalere. Redigeret af Iron Man - 24-August-2013 kl. 18:30 |
|||
![]() |
|||
tnthemsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2013 Status: Offline Point: 8 |
||
Med hensyn til vinkling, så skal Mentor 6'erne som udgangspunkt ikke vinkles (medmindre du har en spøjs indretning af dit rum). En anden ting er dog, at hvis du har vinklet dem, så burde de altså stadigvæk ikke give en "skærende" lyd i de høje frekvenser (igen dog afhængigt af rumindretning). Hvis de "skærer", så skyldes det højst sandsynligt en ikke helt perfekt kalibring (equalizer) eller mere problematisk et helt forkert forstærkermatch (eller delefrekvensering)
Redigeret af tnthemsen - 25-August-2013 kl. 21:55 |
|||
![]() |
|||
tnthemsen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 22-August-2013 Status: Offline Point: 8 |
||
Tak for den udførlige kommentar. Jeg er kommet frem til samme konklusion, altså at uanset hvordan jeg gør, men hensyn til hhv. B&W'erne og Dali'erne, så kan de ikke dække mine behov. Hvad ville du dog vælge alternativt? Og mere generelt, kan man få en højttaler til prisklassen omkring 10k per stk. der både har Dali'ernes hurtighed og detaljeringsgrad, men samtidig med B&W'ernes noget mere kraftfulde mellemtone / højere grad af "slam"-effekt, eller "spark"? Jeg er dog ikke enig med dig i, at Dali'erne ikke har samme klang. Selvfølgelig, alt med måde, for vi kan da godt blive enige om, at hvis man vil have den præcist samme klang, så bør man starte med at købe 5 (eller 7) ens højttalere, og så der kan der så alligevel være fabrikationsfejl, og så dertil kommer også, at ens rum skal være fuldstændigt symmetrisk indrettet for at man kan være sikkert på samme klang. Hvis man dog i samme indrettede rum putter CM-sættet overfor Mentor-sættet, så lyder det stort set ens med Mentor'ne, og langt langt fra ens med CM'erne, blandt andet på grund af alt det, du skriver. Men det er da rigtigt at en Mentor 6 ikke vil lyde som en Mentor 2 helt præcist pga. konstruktionen af højttalerne. Jeg mener bare, at hvis man allerede vælger højttalere, hvor enhederne er lavet af forskelligt materiale (eller med forskelligt ophæng) og ikke har samme størrelse, så kan man i hvert fald være sikkert på, at man har fået en dårlig start (hvis man leder efter den klang jeg gør, for igen igen, er det jo et smagsspørgsmål). Men igen, hvad har vi af alternativer derude til den prisklasse. Er der noget med samme lækre detaljeringsgrad/præcision (kald det hvad I vil) som i Dali'erne, og samme pondus, "slam"-effekt, "spark" osv. som i mellemtonen, som B&W'erne her nævnt? Redigeret af tnthemsen - 25-August-2013 kl. 22:04 |
|||
![]() |
|||
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
||
Hmm, jeg kan egentlig godt følge dig, det også tit det jeg er støt på ved mange højttalermærker, at de prioriterer stereo over surround.
Har du overvejet mærker der laver dedikeret surround produkter? Her tænker jeg Jamo, M&K, Procella osv? De burde jo om nogen kunne levere et pistol skud med rette slam...
Uanset hvad, så endte jeg selv med Mi3 serien, netop fordi centeren er stor og matcher fronterne ganske fornuftigt, der er rigtig meget slam i, generelt noget jeg synes audiovectorne er gode til (altså mi3 serien!)... Til gengæld tror jeg ikke du vil bryde dig om, at de går højt i tonerne, hvis du mere kan lide den lidt, skal vi kalde den "klemte" lyd, i B&Werne, så er Dynaudio måske noget? De er lidt mere dæmpet i diskanten, men med god fyldig bas og præcis mellemtone? (altså kun de "mindre" modeller jeg har lyttet på)... |
|||
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|||
![]() |
|||
||
|
|||
![]() |
|||
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
||
Hvis det skal være ren hjemmebiograf, så kunne løsningen måske være det som Rasmus8D skriver nemlig "dedikerede hjemmebiohøjttalere". p.las her fra siden bruger Procella 5 ens højttalere hele vejen rundt.
Focal måske?
Sålænge du holder dig til Mentor 6 som front, så bør du ikke have problemer. Jeg tænkte mest i forhold til Mentor 8. Hvorfor ikke prøve, at lytte om den giver det du mangler på mellemtonen og samtidigt har et tilstrækkeligt klangmatch?
|
|||
![]() |
|||
||
Iron Man: En interessant pointe med Mentor 8'erne. Jeg har hørt dem til stereo, hvor jeg ikke var imponeret (desuden er det jo for det meste Vokal'en, der leverer "slam"-effekten på mellemtonen, da den slags lyde typisk kommer midt fra), men jeg har ikke hørt dem i et 5.1-setup.
Dedikerede hjemmebiografhøjttalere har jeg tænkt over. Kan du anbefale nogle udover Procella 5? Focal skal jeg have lyttet på. |
|||
![]() |
|||
Bravo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1333 |
||
Der er vel altid MKsound
![]() |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |