recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk Bredbånd TV - Kvalitet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDansk Bredbånd TV - Kvalitet ?

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 16:44

DB = Dansk Bredbånd

TDC eksperimenterer en del, men har indtil videre ikke kunne imponere det store. Men det er selvfølgelig i opbygningsfasen.

Der er dog lidt problemer med kapaciteten pt. på både ADSL2+ og CATV. De nyere standarder skal selvfølgelig nok kunne give den kapacitet der skal til. Men der går lige nogle år før den både er her, og er implementeret rundt omkring.

Jeg går selvfølgelig ud fra at man samtidig skal have en god internet forbindelse, og evt. 2 IPTV bokse i hjemmet (eller rettere muligheden for at se 2 kanaler samtidig).

 

Med venlig hilsen,

Kåre Tyroll

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

DB = Dansk Bredbånd

TDC eksperimenterer en del, men har indtil videre ikke kunne imponere det store. Men det er selvfølgelig i opbygningsfasen.

Har lige et par uddybende spørgsmål

1. Kan i levere IPTV nu ?

2. Hvornår starter HDTV hos jer (første kanal) ?

3. Og kræver det jeres internet-adgang ?  (både 1 & 2)

  /Lars



Redigeret af Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2006 kl. 23:19

Så har jeg da også et par svar.

1. Ja, vi leverer allerede nu IPTV, dog ikke landsdækkende. Vi leverer til udvalgte energiselskaber, men vores egne kunder får adgang inden for de nærmeste par måneder.

2. Vi har den første HDTV kanal (C-More). Den findes dog ikke pt. i nogen kanalpakke. Så vi skal lige have en aftale på plads før den bliver smidt ind i en af pakkerne. Boksene der kan vise HD (med komponent udgang) er kun netop begyndt at flyde fornuftigt fra fabrikken, så der går sikkert også et par måneder før vi kan begynde at levere dem. (alle IPTV bokse har elektrisk S/P-DIF udgang)

3. Ja, det kræver at man har Dansk Bredbånd for at få IPTV. De TV kanaler vi har nu fylder lidt over 400Mbit/s når de sendes på en gang. Så det er kun med multicast det kan betale sig at overføre den mængde data. Men det kan da være at vi en dag begynder at levere til nogle andre, men nok næppe noget streaming til uden for vores eget netværk.

Til top
sn1009 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Boksene der kan vise HD (med komponent udgang) er kun netop begyndt at flyde fornuftigt fra fabrikken, så der går sikkert også et par måneder før vi kan begynde at levere dem. (alle IPTV bokse har elektrisk S/P-DIF udgang)


Der er vel ikke noget magisk ved jeres bokse. Jeg går ikke udfra at jeres signal er krypteret, da IP-tv jo kun giver adgang til de kanaler man betaler for, hvorfor det heller ikke er nødvendigt med smart cards etc..

Så på den baggrund er det så ikke muligt at modtage IP-tv med en helt almindelig PC med 100Mbit netkort?

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

De TV kanaler vi har nu fylder lidt over 400Mbit/s når de sendes på en gang.

Hvor mange forskellige kanaler kan man så se på samme tid.. altså hvis man ønsker at se eet program i stuen og eet andet på værelset er det så muligt, og hvor mange kanaler kan man i så fald se samtidigt hvis vi indtil videre snakker SD kanaler.

Regner I med at være klar med HD til VM i bold her til sommer?

Nogle af spørgsmålene har jeg også oppe på hifi4all, men jeg kan se at du sidst har svaret i dette forum så det er helt fint hvis der bare falder et svar her




Redigeret af sn1009
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 20:35

Kanalerne er ganske rigtigt ikke krypteret. Principielt skulle der ikke være noget i vejen for at sætte en PC op til at modtage det (hvilket jo sådan set typisk er den måde vi teknikere tester det på). Det er dog ikke helt beslutet endnu hvordan vi vil behandle dette issue. Så om det bliver ved med at være muligt kan jeg ikke sige.

På den måde vi har sat policy-maps op nu, vil det typisk være muligt at se omkring 8 kanaler samtidig i husstanden. Det er trods alt for stadig at kunne skifte kanaler engang imellem (hvilket i nogle sekunder vil kræve 2 kanaler). Vi satser på at man indtil videre højest vil have 2 aktive HD kanaler igang. Vi forsøger jo så at holde IPTV strømmen hos den enkelte kunde på under 50-60 Mbit/s. Så kan vi sikre at de andre services stadig kan køre på 100mbit/s linien.

Vi arbejder hårdt på at finde ud af noget med VM. Vi er jo sådan set HD klar, vi kører trods alt allerede med det, og er igang med en række aftaler om HD kanaler. Så jeg håber da bestemt... og hvis jeg kender mine chefer ret vil næsten alt blive lagt ind på det. :)

Til top
sn1009 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Kanalerne er ganske rigtigt ikke krypteret. Principielt skulle der ikke være noget i vejen for at sætte en PC op til at modtage det

Det står jo virkeligt i høj kurs hos HTPC folket (heriblandt mig)

På denne måde slipper man for dual eller triple tuner men kan i stedet nøjes med et netkort. Det er jo herligt.

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Det er dog ikke helt beslutet endnu hvordan vi vil behandle dette issue. Så om det bliver ved med at være muligt kan jeg ikke sige.

Principielt kan det vel være et problem hvis folk misbruger deres aftale - fører et kabel over til naboen eller andet.. men samtidigt synes jeg da det vil være MEGET dumt at lukke for muligheden for at se IP-tv på PC'en.
Det er jo ingen hemmelighed at PC'en finder vej ind i flere og flere stuer.

Ved du om der er nogle frontends på markedet som understøtter IP-tv (MCE, Meedio, Mediaportal, BeyondTV etc..)?

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

På den måde vi har sat policy-maps op nu, vil det typisk være muligt at se omkring 8 kanaler samtidig i husstanden. Det er trods alt for stadig at kunne skifte kanaler engang imellem (hvilket i nogle sekunder vil kræve 2 kanaler). Vi satser på at man indtil videre højest vil have 2 aktive HD kanaler igang. Vi forsøger jo så at holde IPTV strømmen hos den enkelte kunde på under 50-60 Mbit/s. Så kan vi sikre at de andre services stadig kan køre på 100mbit/s linien.

Det lyder herligt. Mon ikke også 8 kanaler er nok til de fleste.
Man kunne jo tro at I havde "sprunget over hvor gærdet er lavest" ved kun at udbyde een kanal ad gangen for at spare båndbredde, men det er da lækkert at høre at I satser på tilfredse kunder

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Vi arbejder hårdt på at finde ud af noget med VM. Vi er jo sådan set HD klar, vi kører trods alt allerede med det, og er igang med en række aftaler om HD kanaler. Så jeg håber da bestemt... og hvis jeg kender mine chefer ret vil næsten alt blive lagt ind på det. :)

Mon ikke også det er noget der kan trække kunder til butikken... Hvis Canal Digital får deres aftale med DR og TV2 på plads mht. etableringen af en HD kanal til VM bold får antenne-manden nok også travlt med at sætte paraboler op.. godt man ikke er antenne-mand. Specielt om vinteren hvor man kan kravle rundt på isglatte tagrygge



Redigeret af sn1009
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 21:48

Den eneste årsag der ville blive til at nægte adgang for ikke-set-top-bokse skulle være pres fra leverandørerne. Når rettigheder etc. bliver blandet ind i snakken, og nogle nævner en PC går de stakkels rettighedsnerver fuldstændigt i rødt. Vi må se hvad der sker. Det har ikke rigtig været aktuelt endnu.

Vi har i firmaet fået fingre i et Media Center fra HP... og jeg er forelsket. Det sker ikke tit, men den kasse må jeg have fingre i. Som firmaets high-end mand er jeg selvfølgelig den der skal modificere den som vi vil have den... og jeg vil selvfølgelig gerne finde en måde at køre IPTV i selve media centeret. Jeg har ikke rigtig nået at kigge så meget omkring, men har indtil videre ikke fundet nogen fornuftig løsning. Men jeg skal med glæde dele hvis jeg finder noget til MCE. Normalt bruger jeg ellers MythTv og den slags, men har ikke fået kigget så meget på det heller. Det er lidt skidt, men jeg har ikke haft nok tid til noget andet end arbejde i snart lang tid.

Den første boks der kommer kan kun køre en kanal ad gangen. Så hvis man skal have flere TV, får man en boks per TV... eller Video etc. De skulle have nogle klar i Q3 der kan 2-3 samtidig - heribland en PVR udgave med harddisk, Microsoft Media Connect etc. Men vi satser selvfølgelig på tilfredse kunder. :)

Vi har allerede en IP aftale med Canal Digital, så vi er med hvis der sker noget. ViaSat IPTV aftalen er dog (endnu) ikke på plads. Så der er ingen TV3.

Vi håber selvfølgelig at det også vil give ekstra kunder i butikken. Vi skal jo snart forsvare vores massive investeringer. :)

Til top
sn1009 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Når rettigheder etc. bliver blandet ind i snakken, og nogle nævner en PC går de stakkels rettighedsnerver fuldstændigt i rødt.

Ja det er jo et kendt problem. 
Bl.a. har Canal Digital jo her fra nytår valgt kun at udlevere kort til Pairing satellitmodtagere hvilket umuliggører brugen af en HTPC som DVB-S modtager. Et skridt i den forkerte retning hvis du spørger mig.
Hvis man havde tegnede abonnoment inden nytår er smart cardet derimod ikke låst til et bestemt serie nummer og man kan derfor anvende det sammen med et DVB-S kort med CI.
Jeg har endnu ikke forstået hvorfor Canal Digital vælger at låse deres smart card.. om det bare er for at sikre at forbrugeren ikke oplever den luksus at kunne køre Canal Digital og Viasat på samme set-top boks??

De praktisk talt forærer jo deres set top bokse væk alligevel så man kan vel ikke forvente at det er fordi de regner med at tjene på set top boksen.

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Vi har i firmaet fået fingre i et Media Center fra HP... og jeg er forelsket. Det sker ikke tit, men den kasse må jeg have fingre i. Som firmaets high-end mand er jeg selvfølgelig den der skal modificere den som vi vil have den... og jeg vil selvfølgelig gerne finde en måde at køre IPTV i selve media centeret.

Har du set den her?:

http://www.microsoft.com/tv/IPTVEdition.mspx

Jeg ved egentligt ikke ret meget om grundteknologien bag IP-tv. Altså hvordan selve streamningen foregår. Har du evt. et link til en teknisk beskrivelse om skidtet?

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

De skulle have nogle klar i Q3 der kan 2-3 samtidig - heribland en PVR udgave med harddisk, Microsoft Media Connect etc.

Microsoft Media Connect.. denne?
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/devices/wmconn ect/default.aspx

Skal det forståes sådan at man kun behøver een set top boks pr. husstand og så kan man bruge Media Connect som en extender hvis man har flere tv i husstanden?

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Vi håber selvfølgelig at det også vil give ekstra kunder i butikken. Vi skal jo snart forsvare vores massive investeringer. :)

Jo det er klart.. Men der skal også skub på rendegraveren hvis det skal nåes at forsyne de interesserede forbrugere inden sommeren..

Har I bedre information om hvor I har kabler nede end denne side:
http://www.dbnet.dk/507.aspx
Jeg mener nemligt at der blevet gravet en del fibre ned tæt på hvor jeg bor for et halvt års tid siden men jeg kan ikke få det til at dukke op på nogle søgninger. Jeg kan oplyse at jeg snakker om Kilden -kvarteret nær 9900 Frederikshavn
Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2006 kl. 22:55

Det er svært at forklare teknologien... men der er principielt ikke meget bagved.

Selve billed og lydsignalet sendes i et eller andet komprimeret format. Her er det stadig typisk MPEG2 hvis det skal overføres i en fornuftig kvalitet. Hvis man begynder med H.264 og lignende begynder billedkvaliteten desværre at lide under det. Det sendes med en konstant bitrate for at holde en ensartet kvalitet og at det passer til forbindelsen der henter. Så man benytter ikke rigtig den store buffer, da den i praksis ikke har den store betydning (andet end normalt latency). Playeren skal selvfølgelig kunne dekomprimere dataene i en god kvalitet. Microsoft er jo vild med at bruge WMV - som bevares da har en ganske udemærket kvalitet - men der er jo ikke stor kompatibilitet i det. Men med MPEG2 bliver datastrømmen selvfølgelig også noget større.

Det er selvfølgelig muligt at skifte bitraten, og ved skift af programmer mm. kan man skifte bitrate og dermed kvalitet. Det sker jo så automatisk. men betyder at en SD kanal i princippet kan skifte mellem ca 5 Mibt/s og omkring 9 Mbit/s.

Meget af det dokumentation vi har er internt, og bundet af en NDA mellem os og leverandører etc. Men der findes nok noget rundt omkring på nettet. Men principielt hiver vi det bare ned fra satelit, og smider MPEG2 signalet afsted i netværket.

Microsofts Media Connect er den software der benyttes til at forbinde Media Centre med PCere og X-box360 etc. så ja, man kan faktisk have en central boks hvor man optager på, og derefter kan se det på de andre fjernsyn også. De andre fjernsyn skal selvfølgelig have deres egen boks til at se "live" TV med.

Der skal ualmindeligt godt gang i rendegraveren hvis vi skulle nå dem alle. Men det går stille og roligt. I dit område har vi ikke lige haft mod på at gå ind endnu. Men det er der vel et el-selskab der har? El-selskaberne har efterhånden svært ved at gå udenom os. :)

Til top
sn1009 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Men principielt hiver vi det bare ned fra satelit, og smider MPEG2 signalet afsted i netværket.

Ok.. Det lyder jo ikke så farligt.

Som det er nu med analogt tv er der vel heller ingen "handshake" mellem sender og modtager. I sender vel bare alle de analoge kanaler ud (som forbrugeren abonnerer på) og så kan forbrugeren vælge og vrage i den anden ende. Det må da også kræve en del båndbredde på trods af at det analoge tv vel er komprimeret kraftigt.

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

I dit område har vi ikke lige haft mod på at gå ind endnu. Men det er der vel et el-selskab der har? El-selskaberne har efterhånden svært ved at gå udenom os. :)

Jo. Det vil jeg da helt klart undersøge..

Til top
kgtyroll Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 29
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 00:14

De analoge er som klassisk analogt kabelTV. Hvis ikke man vidste at sælgeren havde sagt noget med optisk fiber, havde man nok ikke mærket forskel. :)

Det analoge signal er ikke komprimeret, bare lavet om til lys, og tilbage igen.

IPTV benytter sig af multicast som gør at enhederne (switche/routere etc) rundt omkring kan vælge hvor kanalerne skal smides hen. Som Set-Top-boks skal man så benytte IGMP protokollen og fortælle netværksudstyret at man vil have dén kanal tilsendt. Så meldes man ind i den gruppe der skal have det tilsendt, og så begynder udstyret at sende det ind. De 70 kanaler der sendes rundt bruger så lidt over 400Mbit/s hele tiden.

Giver det mening?

Til top
sn1009 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2006 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Det analoge signal er ikke komprimeret, bare lavet om til lys, og tilbage igen.

Nå. Så forstår jeg bare ikke hvordan I klemmer så mange kanaler ned på en 100Mbit/s forbindelse.
Såvidt jeg har forstået det fylder en ukomprimeret analog kanal 1 mux. Altså ca. 20Mbit/s. Hvordan finder I så plads til alle kanalerne?

Oprindeligt skrevet af kgtyroll kgtyroll skrev:

Giver det mening?

Ikke helt

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu