recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk moms på Netflix og andet streaming.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dansk moms på Netflix og andet streaming.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Status: Offline
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 23:26
Reslfj, gider du linke til hvor der står sort på hvidt at det er en lovovtrædelse fx at melde sig til amerikansk netflix?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 23:35
Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Reslfj, gider du linke til hvor der står sort på hvidt at det er en lovovtrædelse fx at melde sig til amerikansk netflix?
Det kan han ikke, for det er noget crap. 
Jeg vælger også at tro på en jurist, der på public service (So Ein Ding) siger, at det må man godt.
Før der er kørt en principiel sag på det, så må vi antage, at det må vi godt.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 00:16
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Det kan han ikke, for det er noget crap. 
Jeg vælger også at tro på en jurist, der på public service (So Ein Ding) siger, at det må man godt.
Før der er kørt en principiel sag på det, så må vi antage, at det må vi godt.

Hvis vi i Europa enes om, at opkræve en afgift, told eller skat, så er det en lovovertrædelse at sælge  en vare eller  ydelse uden at opkræve afgiften.
Jeg mener ikke det pt. er ulovligt - set fra et skattesynspunkt - at importere streaming fra andre lande i Europa  eller fra lande udenfor Europa.

Men importere man en vare fra fx USA, skal  man betale moms (og endnu i visse tilfælde told).  Vedtager man, at net-services skal momses i modtagerlandet, vil dette naturligvis også gælde fra import fra lande udenfor Europa.  
Om man så kan eller vil opkræve moms fra en streaming server i 'langbortistan' er en anden sag.

Et firma som Netflix, der opererer i Europa, kan imidlertid ikke undgå at blive afkrævet moms, heller ikke hvis du betaler via  firmaets USA adresse. I USA skal et firma også opkræve skat ved salg til borgere i andre stater indenfor USA. Det gælder dog kun, hvis firmaet operere fysisk i staten (delvist forfatnings-styret). 
I Europa har vi jo heldigvis ikke sådanne begrænsende regler indskrevet hverken i vore grundlove, i EU traktaterne eller i EØS aftalerne. Her kan vi heldigvis lave kloge aftaler landene imellem - i praksis via EU, som EØS-landene derefter ikke har meget andet valg end af følge.

Men reglerne er i Europa  fornuftigvis sådan, at et firma kan sælge på tværs af grænserne uden fx moms, hvis det samlet set har en ganske ringe omsætning med et bestemt andet land.

Det gælder jo bestemt ikke, at Netflix kun har en mindre omsætning i Danmark.

Nu er Netflix teknologi jo også baseret på placering af streaming-servere rund i nettet og ofte direkte ude hos de lokale ISP'er, så der har landene og skattevæsnet allerede godt fat i 'firmaets ædlere dele'.

Næste år vil vi også have en lov, der siger, at der skal betale moms her hos os.   Clap

Lars   Smile

Redigeret af reslfj - 04-April-2014 kl. 00:22
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 00:27
Men vi har en bagatelgrænse på 80kr for import i Danmark. Ogeftersomm Netflix koster ca 42kr/md, så er den jo langt under.

Redigeret af Nagash - 04-April-2014 kl. 00:27
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 00:39

Men vi har en bagatelgrænse på 80kr for import i Danmark. Ogeftersomm Netflix koster ca 42kr/md, så er den jo langt under.

Tro mig, reglerne bliver skrevet, så det bliver det samlede net-service (streaming) fra et firma.

Skattevæsnet er ´jo  ikke født i går.

Lars Smile

PS! Og skattevæsnet har de absolut mindste bøder og andre helt ubetydelig straffe.  Wink

Redigeret af reslfj - 04-April-2014 kl. 00:40
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 00:52
Nej, mem så er det firmaet, der begår forbrydelsen. Det kan du som forbruger være ligeglad med. Du holder dig under bagatelgrænsen, så du gør ikke noget mod reglerne. Det skal dog siges, at et firma kun er forpligtet til at betale dansk moms efter et vist beløb. Kan dog ikke huske hvor meget. Det er derfor firmaer som Amazon skal, mens en lille forhandler er fritaget. Om Netflix sælger nok til, at de skal, skal de selv føre regnskab med. Det er ikke noget du som forbruger, hverken kan eller skal holde øje med.

Du har som privat også lov til, at importere film på DVD og blu-ray over EU's grænser, så hvorfor skulle det være anderledes med Netflix eller film i iTunes for den sags skyld? 
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 04:39

Kan kun anbefale at opsige jeres abonnement, og så købe adgang til Unblock US for derefter at oprette et amerikansk abonnement. Det koster tilsammen mindre end den danske Netflix, og I får adgang til ALLE "regioner" af Netflix, plus udlandske tjenester som fx BBC iPlayer.

enig lag os alle gøre det og så skal netflix nok blive ved med af give være i danmark og hvor er det da dumt vi skal betale moms det går jo kun til vi kan komme på sygehuset hvores børns skole og andre dumme ting
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 06:18
Når jeg nu betaler til den amerikanske Netflix, så betaler jeg jo faktisk til de rigtige rettighedshavere. Men den diskussion har vi haft før, Tobias. Gør du nu bare det, du mener er rigtig, så gør jeg det jeg mener er rigtigt. Og nu er jeg meget liberal, så jeg er naturligt af den overbevisning, at 25% moms og ca 40% skat er alt for højt. Jeg ved nemlig, at vi kan betale sygehuse og skoler for langt mindre. Men skal vi snakke mere om det, så opret end tråd til det. 
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 06:47
Nu vil jeg da mene det er rimeligt at der skal betales moms af det.
At så momsen er høj og skatten er høj, er jo en anden sag.
SVP03
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobiasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 07:46

Når jeg nu betaler til den amerikanske Netflix, så betaler jeg jo faktisk til de rigtige rettighedshavere. Men den diskussion har vi haft før, Tobias. Gør du nu bare det, du mener er rigtig, så gør jeg det jeg mener er rigtigt. Og nu er jeg meget liberal, så jeg er naturligt af den overbevisning, at 25% moms og ca 40% skat er alt for højt. Jeg ved nemlig, at vi kan betale sygehuse og skoler for langt mindre. Men skal vi snakke mere om det, så opret end tråd til det. 

du blåner tingne sammen ved udmærket du er lige glad med den danske netflex og mener det er lige meget men fakta er jo bare vis alle gjorde det have vi ingen. Og jeg er nu også liberal dog tænker jeg på andre ind mig selv og de 40% holler vis ikk men er jo lige som når man høre tv avisen interwee et eldre ægte par der er i tyskland og købe dåse øl fordi de vil spare lidt så ugen efter høre man dem brokke sig over der skæres ned på de gamle alt hænger sammen jeg betaler gerne det små penge for vi lang om længe har streming i DK også gerne moms

Redigeret af tobiasl - 04-April-2014 kl. 07:48
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8681
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Så vidt jeg husker så var filmleje i iTunes fra Holte i starten. Det blev ikke billigere, da opkrævningerne begyndte at komme fra Luxembourg. Dvs. at Apple har taget de 22% point som er forskellen i moms. Så hvis Apple hæver prisen når der skal betales dansk moms, så er det en kraftig prisstigning.

Den europæiske iTunes Store har hele tiden ligget i Luxembourg.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 07:59
Holder de 40% ikke. De kommuner jeg har kendskab til, ligger og svinger omkring de 40 +/- et par stykker. Tjek evt. din næste lønseddel, eller bare tjek dit skattekort på borger.dk.
Og ølene kunne også blive lige så billige i Danmark uden det ville røre velfæren. Det handler bare om administrationen. Og jeg tænker skam på andre end mig selv, tak. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu