recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dansk politik forhindrer Dansk FTV & FTA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDansk politik forhindrer Dansk FTV & FTA

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2008 kl. 22:11
Og grådigheden kunne klart ændres, hvis kunden vil gøre brug af flere rabater, som hvis kunden senere hen ønsker yderligere samme fordelagtig tilbud på HD dekoder med gentegning af kanalpakke, selvom kunden har en i forvejen.
- Og her tænker jeg ikke på den nye HD dekoder med harddisk.

Og hvad skal antenneforeningen til for,
når YouSee bliver ved med at argumentere med de høje omkostninger, de har med dekoderkort?
- Sig mig så en gang, hvad er det lige den lokale antenneforening så laver?
Mig bekendt sender de både det analoge signal og digitale spejl videre ud til mig - så det høje omkostningsargument fra YouSee drukner vist så i det lokale arbejde.

Redigeret af T-teknik - 04-September-2008 kl. 22:13
Til top
renenielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Er jeg den eneste der kan se en fordel for udbyderne i at tilbyde FTV og særligt hvis Boxer kommer i den form som de antyder?

Jeg tror ikke på konceptet, i et land som DK, markedet er ikke stor nok til at kunne bære en masse kanaler, som sendes ukodet (ja, ved godt, at FTV er kodet, men konceptet er, at det ikke koster det store at modtage kanalerne (£20 i UK)

Hvis man kigger i den hjemlige andedam, kan man konstatere at selv TV2 har svært ved at give de store overskud til ejeren. (Ja, nu kører de med kæmpeunderskud, men før de gik i gang med de store investeringer, var det ikke prangende med overskud)

Grunden til at TV2 i sin tid startede med at oprette ekstra kanaler (Zulu,Charlie o.s.v.) var at man ville være mindre afhængig af de reklamemæssige konj. - hvilket for mig, igen taler for, at man ikke ønsker at kunne udnytte en evt. FTV strategi.

Kigger du videre ud i de nordiske markeder, så kan man se at i Sverige er der 2 kommercielle kanaler i DTT nettet (TV4 og TV6), og derudover ligger de andre i betalingssegmentet. jeg vil påstå at dette igen taler for, at der ikke er et ønske om en FTV vej.

I Norge er der reelt kun NRK, som er FTA, for at kunne se TV2 N, skal man have et kort til sin boks, og dette er gjort, fordi at TV2 N har fået lovning på, at man vil kunne overgå til Betalingskanal fra 2010, hvilket gør FTV tanken død her også..

Jeg tror på at når BoxerTV starter næste år, vil der være 2 kommercielle kanaler i DTT nettet, som vil være FTA, og det vil være TV2, og så højst sandsynlig SBS net (evt. i en anden afskygning, andet navn) - og jeg kunne forestille mig, at TV2 DK på et tidspunkt overgår til Betaling, simpelthen fordi det danske marked ikke kan bære rene kommercielle FTA kanaler, dertil er landet for lille.
LG 55LA860W (DIGI-TV)
Sony BDP-S580
Sony STR-DH520
Humax iCord Mini (HD+/Fransat)
Apple TV3 (Rental)
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:50
Jeg håber på, at Boxer kan presse YouSee og få dem til at ændre prispolitik og blive mere kundevenlig.
- Der er ingen tvivl om at YouSee (tidligere TDC) har erfaring på tv - men det bør ikke fiksere dem så meget, at de ikke kan levere økonomiske løsninger til de enkelte kunder.

Næ lad os få brudt digitalmuren hurtig til fordel for danskerne
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 09:55
@T-Teknik

Vi er enige, YouSee er en pengemaskine og jeg syntes faktisk de vrider kunderne for den sidste dråbe blod. Se bare den nye Samsung, hvor mange gange kan de blive ved med at sende produkter ud som ikke virker og stadig beholde kunderne.
Jeg er helt uforstående overfor det, men det eksisterer fordi konkurrencen er sat ud af kraft, kunderne er bundne i deres antenneforeninger og alle skal have en bid af kagen og det er efterhånden en ret stor kage.
Så det vi skal hen til er, at de får noget konkurrence og det får de nok fra Boxer til næste år.

Det er også derfor jeg er hamrende enig med Niels i, at kortet skal kun lejes hvis der ønskes ekstra kanaler eller pakker, det kort skal ikke bruges til en samlet pakke, for når folk har meldt sig til eksempelvis YouSee, så er det YouSee's signal der kommer ind i boligen og dermed vil det være nytteløst at købe en Zaptor boks, den vil alligevel ikke virke på nettet, så hvorfor skal der kort til alle kanaler?

Det er en digital verden og hvis de ikke kan lave FTV, så kunne de lave en digital grundpakke hvor betaling eksisterer som tilslutning til nettet, som det er hvis man kun ønsker analogt tv idag og så er ekstrapakker/tilbud noget der kræver et kort og så kan man betale derfra.

Jeg tror den første der åbner for en markedsmodel hvor det enten er delvist FTV eller en (billig) grundpakke uden kortadministration, vil få så mange tv kunder at deres hoved vil spinne og når kunderne er inde i folden, så vil de opdage ekstrakanaler og andre tilbud og tage nogle til sig, fordi de har fået mere valgfrihed.
Derefter gælder det om for kanalerne at gøre produktet mere attraktivt = mere indhold og lur mig om i sidste ende så bruger kunderne enten det samme eller måske endda mere på tv, fordi de føler de får værdi for pengene.

Som det ser ud nu, så tror jeg bare kunderne vil flygte så snart de får muligheden og så handler det om ikke at give dem muligheden.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:07
Min antenneforening synes faktisk, YouSee er meget kundevenlige - de kan bare ikke forklare de minimale løsninger, vi kan få i mit område, som andre af mine tråde viser. - Ej heller deres prispolitik.
- Et klap på skulderen - vi kan jo godt lide hinanden
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Vi er enige, YouSee er en pengemaskine og jeg syntes faktisk de vrider kunderne for den sidste dråbe blod. Se bare den nye Samsung, hvor mange gange kan de blive ved med at sende produkter ud som ikke virker og stadig beholde kunderne.


Jeg kan nu ikke se at der har været store problemer med HDD boksen. Der har været brok over nogle funktioner som flere af os gerne så at den havde, men det er ikke fejl.

Boksen virker og det gør den uden HDD også.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Så det vi skal hen til er, at de får noget konkurrence og det får de nok fra Boxer til næste år.


Ja, de får konkurrence fra Boxer, ganske som de har konkurrence i dag, men lad os nu lige se hvad Boxer kommer til at udbyde inden vi udnævner dem som frelser.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Det er også derfor jeg er hamrende enig med Niels i, at kortet skal kun lejes hvis der ønskes ekstra kanaler eller pakker, det kort skal ikke bruges til en samlet pakke, for når folk har meldt sig til eksempelvis YouSee, så er det YouSee's signal der kommer ind i boligen og dermed vil det være nytteløst at
købe en Zaptor boks, den vil alligevel ikke virke på nettet, så hvorfor skal der kort til alle kanaler?


Det kræver jo at der er én pakke som alle skal have uanset hvad, for den vil jo være ukodet for alle. Men du ønsker vel også frit valg?

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Jeg tror den første der åbner for en markedsmodel hvor det enten er delvist FTV eller en (billig) grundpakke uden kortadministration...


Hvis udbyderne ikke kan tjene penge på kortafgift, ryger beløbet bare på pakkeprisen. De skal nok få pengene ind på den ene eller anden måde. Det er naivt at tro andet.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:17
@René

Jeg er faktisk enig med dig, men TV2 er en FTA kanal og ikke en FTV, som du også selv skriver. Hvis den var FTV, så ville kunderne indledningsvis være tvunget til at købe en boks fra en udbyder for at kunne få TV2 og dermed får kunden adgang til udbyderens tilbud, herunder bl.a. TV2 kanalerne.
FTV fungerer for at få kunderne lokket til, pay tv fungerer for at få det til at løbe rundt og uden indhold på pay tv, så synker skuden.

Det vil rette op på den ulighed vi har i øjeblikket, hvor mange kunder tvinges til at betale for noget de aldrig ser og ikke bare det, men der skal også betales afgifter af noget de aldrig ser.
Digitalt kan man komme udenom solidariske afgifter ved, at man helt nøjagtigt kan sige hvor mange der aftager en konkret kanal og dermed bliver prisfastlæggelsen også mere nøjagtig.

Det vil givetvis fjerne nogle meget små nichekanaler fra det danske marked, for det er lille og der er grænser for hvad det kan bære og hvor få kunder der vil få en kanal til at løbe rundt.
Men er det skidt?

Andre markeder konkurrerer på kapitalistiske markedsvilkår, som er stik mod det vi oplever på tv markedet, hvis du vil sælge en subwoofer, så skal prisen være rigtig, på tv markedet skal du bare tvinge kunderne. kan du ikke tvinge kunderne, så kan du få hjælp fra nogle der mener at paraboler er grimme.

Igen ved jeg godt at England er en anelse større end Danmark, men de har et DTT selskab der direkte hedder Freeview, så stærkt er FTV i konkurrencen.

Men jeg tror også at TV2 på et tidspunkt overgår til at være en betalingskanal, men jeg tror ikke det giver dem flere kunder eller flere penge for den sags skyld.

Grunden til at jeg går så stærkt ind for FTV er for at kanaliseret reklamerne (indtægterne) over til de kanaler, som TV2, der er afhængige af dem og så lade kunderne betale for det pay tv de ønsker.
Det vil give os bedre FTV og bedre pay tv.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Igen ved jeg godt at England er en anelse større end Danmark, men de har et DTT selskab der direkte hedder Freeview, så stærkt er FTV i konkurrencen.


Ja, godt 10 gange - det giver trods alt nogle fordele, da en kanal med få procent betalende seere har meget nemmere ved at dække udgifterne end en tilsvarende kanal herhjemme.

Flere reklamefinansierede kanaler herhjemme (går ud fra at FTV er reklamefinansieret) giver jo heller ikke flere reklamekroner - de bliver bare spredt ud til flere kanaler.

UK er stort nok til at kunne bære det, men det går ikke i lille DK, hvor ikke engang én kanal kan leve af reklameindtægter.

Redigeret af lunddal - 05-September-2008 kl. 10:28
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Jeg kan nu ikke se at der har været store problemer med HDD boksen. Der har været brok over nogle funktioner som flere af os gerne så at den havde, men det er ikke fejl.

Boksen virker og det gør den uden HDD også.

Ja, de får konkurrence fra Boxer, ganske som de har konkurrence i dag, men lad os nu lige se hvad Boxer kommer til at udbyde inden vi udnævner dem som frelser.

Det kræver jo at der er én pakke som alle skal have uanset hvad, for den vil jo være ukodet for alle. Men du ønsker vel også frit valg?

Hvis udbyderne ikke kan tjene penge på kortafgift, ryger beløbet bare på pakkeprisen. De skal nok få pengene ind på den ene eller anden måde. Det er naivt at tro andet.


Ikke fordi det skal handle for meget om YouSee, men er eksempelvis pixeleringerne på Kanal5 HD væk? og baggrunden for min kritik af den nye boks er bare lidt læsning i gruppen nedenunder og knap 20 w i stand by f.eks. kan da ikke rigtigt være med vilje.

Jeg er enig, før vi har set hvad Boxer kan levere, så skal vi heller ikke udnævne dem til frelser af det danske tv marked, men det vil unægteligt skabe en konkurrencesituation som er uvant for markedet, da støtten fra boligselskaber der hader paraboler ikke længere ligger eksklusivt hos kabeludbyderne.

Den grundpakke som givetvis er nødvendig og som sagtens kan være en FTV pakke, kan styres af boksen, det er ikke nødvendigt med et kort.
Udbyderne må gerne tjene penge på kortafgift, men kun på kort der er nødvendige at have for at kunne tilbyde ekstra, mere målrettede kanaler til kunderne.
Det er absolut ikke nødvendigt at alle skal have et kort.

Men ja, jeg ønsker mere frit valg, jeg ønsker at vi alle kan få og betale for det der tiltaler os og jeg ved, at det firma der gør mig glad, bliver jeg også mere loyal overfor og deres produkter bliver også mere tiltalende for mig.
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Min antenneforening synes faktisk, YouSee er meget kundevenlige - de kan bare ikke forklare de minimale løsninger, vi kan få i mit område, som andre af mine tråde viser. - Ej heller deres prispolitik.
- Et klap på skulderen - vi kan jo godt lide hinanden




Jeg tror også at YouSee fedter for dem på en anden måde end de gør overfor kunderne
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Ja, godt 10 gange - det giver trods alt nogle fordele, da en kanal med få procent betalende seere har meget nemmere ved at dække udgifterne end en tilsvarende kanal herhjemme.

Flere reklamefinansierede kanaler herhjemme (går ud fra at FTV er reklamefinansieret) giver jo heller ikke flere reklamekroner - de bliver bare spredt ud til flere kanaler.

UK er stort nok til at kunne bære det, men det går ikke i lille DK, hvor ikke engang én kanal kan leve af reklameindtægter.


Så er vi pludseligt ovre i en helt anden debat, for hvis kanalerne ikke kan bære på reklamer, hvordan kan så mange nye reklamefinansierede kanaler så dukke op?

Så må det vel være fordi vi har for mange kanaler i Danmark? Og ja, FTV er reklamefinansieret, men eftersom jeg ikke kan se Engelsk pay tv, så ved jeg desværre ikke om det er absolut reklamefrit, men det tror jeg umiddelbart ikke at det er.

Men det er faktisk også en af hovedproblemerne jeg har med dansk tv, jeg syntes der er for mange der bare skal have fyldt en sendeflade og så kommer indholdet til at virke lidt trist og ligegyldigt.
Det er så nok kvantitet vs. kvalitetsdebatten vi kom over i.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Ikke fordi det skal handle for meget om YouSee, men er eksempelvis pixeleringerne på Kanal5 HD væk?


Det er et Kanal5 problem.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

og baggrunden for min kritik af den nye boks er bare lidt læsning i gruppen nedenunder


Som handler om ønsker til funktionerne i den.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Den grundpakke som givetvis er nødvendig og som sagtens kan være en FTV pakke, kan styres af boksen, det er ikke nødvendigt med et kort.


Nej, men det giver stadigvæk en grundpakke, som du er tvunget til at betale til uanset om du ser den eller ej.

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Udbyderne må gerne tjene penge på kortafgift, men kun på kort der er nødvendige at have for at kunne tilbyde ekstra, mere målrettede kanaler til kunderne.


En udbyder ender året med et resultat på bundlinjen. Det resultat skal gerne blive bedre og bedre, så hvis du "forbyder" dem at tjene penge på kortafgift, må de finde en anden måde at få de samme penge ind.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu