recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Data er centraliseret, og hvad så?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketData er centraliseret, og hvad så?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lpm76 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Data er centraliseret, og hvad så?
    Sendt: 11-Maj-2008 kl. 20:47

”Centralisering er nøgleordet” siges der i artiklen om Windows Home Server, og jeg må sige at tanken er tiltalende. Jeg har gennem de sidste par år haft ønske om at samle alle min mediefiler i en og samme boks, som så skulle kunne tilgåes fra forskellige tynde klienter i soveværelset, i køkkenet, kontoret osv.

Kraftfulde servere er der masser af. Der er også rigeligt med software-løsningerne der er gearet til client-server-løsninger, men jeg synes altså det kniber alvorligt med klienterne, og så er det at korthuset, for mig, braser lidt sammen.

Jeg kan bruge en PS3, eller en Xbox360 fx, men jeg er ikke begejstret for ideen om at købe en hel spilkonsol blot for at kunne se lidt TV i soveværelset inde jeg falder i søvn. Det virker i mine øjne også som overkill, med mindre man selvfølgelig også vil bruge den til at spille på. Det har jeg bare ikke brug for.

Jeg kan slet ikke forstå at der ikke findes nogle små ”extendere” hvis primære opgaver er at:

1)      Transmitere et video og lydsignal

2)      Vidersende input fra klient til serveren. (Som hvis man skifter kanal via klienten eller skruer op eller ned)

Så har jeg set på en Linksys 2100 extender, til omkring 2000,- Det bliver hurtigt en 6-8k alt efter hvor mange man skal bruge. Prisen skyldes dog nok at den tynde klient slet ikke så tynd endda. Linksys skriver godt nok der streames fra serveren, men såvidt jeg kan se i specifikationerne afkodes en videostream i klienten. Hvorfor skulle der ellers være en liste med understøttede formater? Ideelt burde det hele jo afkodes af serveren, og så var codec-problemer en saga blot, så længe det kunne køre på serveren. Var det ikke centralitet der var nøgleordet? Klienten der laver alt det tunge arbejde med at afkode signalerne er jo reelt blot kompakte computere, og så er serveren jo pludselig degraderet til en ren filserver hvis eneste opgave er at opbevare alle filerne.

Findes der virkelig ikke et ”tyndt” alternativ? Jeg ville være helt fint tilfreds med at både lyd og video ankom analogt, hvis det var det der skulle til, men jeg har ikke set et sådant produkt, der spiller sammen med fx Media Portal, MCE eller lignende.

Redigeret af lpm76 - 11-Maj-2008 kl. 20:50
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 21:08

Der findes en billig "tynd klient", nemlig hauppauge MVP.
Umiddelbart kan den anvendes til at se "filer" med.

Progammer som SageTv, GbPvr  har support af denne hauppuge enhed...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
lpm76 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-Maj-2008
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 21:20

Arh der blev jeg ellers lige begejstret et øjeblik, men jeg kan ikke se hvordan den afviger fra fx Linksys'en. Også på Hauppaugen bliver filerne dekodet, og så er situationen jo den samme. Her er begrænsingen bare større end Linksys'en da den understøtter endnu færre formater.

Det optimale ville jo være hvis det var serveren, der afkodede formaterne.

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 21:29

Jeg forstår du vil snarere lave noget "terminal service"..

Har ikke regnet på det, men at sende ukomprimeret video, ville det ikke give problemer i netværket??

Er det ikke muligt at begrænse sig til få formater...
Det giver rod og problemer med at skulle supportere alle mulige formater...

Mener faktisk at "serverdelen" (=Pc-en)  til mvp-enhed kan konveretere nogle formater inden de sendes over nettet...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Jeg forstår du vil snarere lave noget "terminal service"..

Har ikke regnet på det, men at sende ukomprimeret video, ville det ikke give problemer i netværket??

Det er ikke ukomprimeret video han efterlyser. Datamæssigt bliver det det samme om den skal dekodes i serveren eller i extenderen.

Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Er det ikke muligt at begrænse sig til få formater...
Det giver rod og problemer med at skulle supportere alle mulige formater...

Mener faktisk at "serverdelen" (=Pc-en)  til mvp-enhed kan konveretere nogle formater inden de sendes over nettet...

Det er helt klart at foretrække, at man altid begrænser sig til få formater, og helt "kendte" formater. Ellers kan man være ret sikker på at rende ind i problemer, specielt når man er ude i 3. parts codec osv.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu