”Centralisering er nøgleordet” siges der i artiklen om Windows Home Server, og jeg må sige at tanken er tiltalende. Jeg har gennem de sidste par år haft ønske om at samle alle min mediefiler i en og samme boks, som så skulle kunne tilgåes fra forskellige tynde klienter i soveværelset, i køkkenet, kontoret osv.
Kraftfulde servere er der masser af. Der er også rigeligt med software-løsningerne der er gearet til client-server-løsninger, men jeg synes altså det kniber alvorligt med klienterne, og så er det at korthuset, for mig, braser lidt sammen.
Jeg kan bruge en PS3, eller en Xbox360 fx, men jeg er ikke begejstret for ideen om at købe en hel spilkonsol blot for at kunne se lidt TV i soveværelset inde jeg falder i søvn. Det virker i mine øjne også som overkill, med mindre man selvfølgelig også vil bruge den til at spille på. Det har jeg bare ikke brug for.
Jeg kan slet ikke forstå at der ikke findes nogle små ”extendere” hvis primære opgaver er at:
1) Transmitere et video og lydsignal
2) Vidersende input fra klient til serveren. (Som hvis man skifter kanal via klienten eller skruer op eller ned)
Så har jeg set på en Linksys 2100 extender, til omkring 2000,- Det bliver hurtigt en 6-8k alt efter hvor mange man skal bruge. Prisen skyldes dog nok at den tynde klient slet ikke så tynd endda. Linksys skriver godt nok der streames fra serveren, men såvidt jeg kan se i specifikationerne afkodes en videostream i klienten. Hvorfor skulle der ellers være en liste med understøttede formater? Ideelt burde det hele jo afkodes af serveren, og så var codec-problemer en saga blot, så længe det kunne køre på serveren. Var det ikke centralitet der var nøgleordet? Klienten der laver alt det tunge arbejde med at afkode signalerne er jo reelt blot kompakte computere, og så er serveren jo pludselig degraderet til en ren filserver hvis eneste opgave er at opbevare alle filerne.
Findes der virkelig ikke et ”tyndt” alternativ? Jeg ville være helt fint tilfreds med at både lyd og video ankom analogt, hvis det var det der skulle til, men jeg har ikke set et sådant produkt, der spiller sammen med fx Media Portal, MCE eller lignende.
Redigeret af lpm76 - 11-Maj-2008 kl. 20:50