recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DD 5.1 på harddisken hvordan ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDD 5.1 på harddisken hvordan ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Emne: DD 5.1 på harddisken hvordan ?
    Sendt: 30-December-2006 kl. 08:27
Hvordan lægges Dolby Digital 5.1 lydsporet på harddisken  ? 
______________________________________________________
 
Da mit TV hed BeoVision Avant 32" TV var der en Dolby ProLogic 5. analog surround  dekoder. Nu har mit TV Dolby Digital 5.1 surround dekoder, som via de 4 S/pdif coaxial indgangsdåserne kan behandle AC3 = Dolby Digital 5.1 lyd og DTS lyd, den lyd der er implementeret i home theater hardware, altså film og musik på DVD og AC3 lyd som sendes af blandt andet Canal Digital + TV kanalerne. Når mit TV's DD dekoder modtager signal, tænder de tilsluttede surround højttaler automatisk.
 
Modtager mit TV, PCM (MPEG) mono eller stereo eller Dolby ProLogic 5 surround  lyd, er det analog lyd, og behandles ikke i digital dekoderen, men afvikles som på Avanten 32" TV'et, hvor Dolby ProLogic 5 surround  lyd giver mono lyd på baghøjttalerne, og en subwoofer skal have liniesignalet fra en af fronthøjttaler stikdåserne. Denne lyd aktiveres med tryk på LIST speaker og taste 5 på Beo4 fjernbetjeningen.
 
På et link fandt jeg navne på Audio formater til 5.1 og 6.1 og extended surround, som ikke er ægte Dolby Digital 5.1, her eksempler på simuleret surround .
 
DTS-HD : Dolby Pro Logic IIx / DTS-ES Discrete : Dolby Virtual Speaker / DTS 96/24 : Dolby Headphone / DTS Neo:6 : MLP Lossless / DTS 5.1 : LPCM audio support / Dolby Digital Plus : MP3 / Dolby TrueHD (5.1) : WAV / Dolby Digital (5.1) : AAC decoding / Dolby Digital EX : DVD-Audio.
 
Der er sikkert mange flere simuleret surround formater som et PC lydkort's dekoder, vil kunne behandle, og som giver en mere eller mindre overbevisende analog / "digital" surround effekt.
 
Personlig vil jeg så forsøge at finde udad hvordan det kan lade sig gøre at rippe Dolby Digital 5.1 lyd og DTS lyd fra mine musik og film DVD'er til harddisken, eller brænde DVD'er kun med DTS lyd / Dolby Digital 5.1 = DD lyd. Når billede materialet ikke skal med, vil der være plads til rigtigt meget musik på en DVD.
 
Problemet med dette er en masse former for kopisikringer som går i aktivitet så snart det er digital musik vi vil prøve at kopier. Der er lavet en lov der gør det forbudt at kopier digital lyd, også selv om vi har købt og betalt for den.
 
På mit BeoVision 7-40 TV får man en rigtig god lyd oplevelse via de 4 S/pdif coaxial indgangsdåserne, og når DD dekoderen skal have home teater hardware signal, ja så må vi jo prøve på en eller anden måde at lave kopier der opfylder vores behov.
 
Hvad skal dette så bruges til.
 
Når materialet på en musik DVD er iorden, må jeg indrømme at jeg foretrækker at lytte til en surround DVD frem for en stereo CD. Som vi vist alle kender det, kan det blive lidt ensformigt at lytte/se den samme kunstner i op til et par timer, det er vel også derfor vi i fordoms tid, brugte mange timer ved spole / kassette båndoptageren.
 
At kunne blande musik numrene er hvad jeg vil bruge det til, så hvis nogen kan komme med et forslag til en måde at skære billede sporet væk, og gemme lydsporet på harddisken, vil det være rigtigt godt.
 
Kan du, eller kender du nogen der kan finde ud af det, vil jeg meget gerne høre hvordan det kan lade sig gøre.
 
    


Redigeret af Peter Pan - 30-December-2006 kl. 09:28
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

På et link fandt jeg navne på Audio formater til 5.1 og 6.1 og extended surround, som ikke er ægte Dolby Digital 5.1, her eksempler.
 
DTS-HD : Dolby Pro Logic IIx / DTS-ES Discrete : Dolby Virtual Speaker / DTS 96/24 : Dolby Headphone / DTS Neo:6 : MLP Lossless / DTS 5.1 : LPCM audio support / Dolby Digital Plus : MP3 / Dolby TrueHD (5.1) : WAV / Dolby Digital (5.1) : AAC decoding / Dolby Digital EX : DVD-Audio.
 
Der er sikkert mange flere uægte formater som et PC lydkort's dekoder, vil kunne behandle, og som giver en mere eller mindre overbevisende analog / "digital" surround effekt.
 
Hovedparten af ovennævnte formater er bestemt ikke uægte men derimod forbedringer af DTS og AC3 standarderne.
 
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Personlig vil jeg så forsøge at finde udad hvordan det kan lade sig gøre at rippe Dolby Digital 5.1 lyd og DTS lyd fra mine musik og film DVD'er til harddisken, eller brænde DVD'er kun med DTS lyd / Dolby Digital 5.1 = DD lyd. Når billede materialet ikke skal med, vil der være plads til rigtigt meget musik på en DVD.
 
Kan du også godt så længe du laver det som en DVD Video med mindre din afspiller understøtter DVD Audio
 
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Kan du, eller kender du nogen der kan finde ud af det, vil jeg meget gerne høre hvordan det kan lade sig gøre. .
 
DVD Decrypter kan benyttes til at overføre data fra DVD skiven til harddisken. Vælger du "stream processing" kan du selv vælge, hvilke kapitler du vil overføre, om du vil overføre video, audio og hvilke audioformater du vil overføre.
De data der overføres gemmes i vob format (MPEG 2). Du kan konvertere lyden til wav, AC3 og meget mere ved hjælp af et program kaldet "BeSweet".
 
Begge programmer kan findes på nettet via google.
 
 
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 09:51
Kimbo. Tak for hurtigt svar.
 
Vil dit forslag ikke medføre mere komprimering end der er i forvejen ?
Jeg er kun interesseret i lyden, hvis de egenskaber som DD 5.1 har oprindeligt bevares.
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-April-2005
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 10:07

Nej, DVD Decrypter ripper rå data, der sker ingen komprimering.

BeSweet kan godt komprimere, men det er en valgfri option.

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Kimbo. Tak for hurtigt svar.
 
Vil dit forslag ikke medføre mere komprimering end der er i forvejen ?
Jeg er kun interesseret i lyden, hvis de egenskaber som DD 5.1 har oprindeligt bevares.
 
Du kan ikke på nogen DVD-optager med harddisk lægge optagelser ind med DD 5.1 eller anden surround lyd, kun DD 2.0 altså 2-sporet lyd.
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Kimbo. Tak for hurtigt svar.
 
Vil dit forslag ikke medføre mere komprimering end der er i forvejen ?
Jeg er kun interesseret i lyden, hvis de egenskaber som DD 5.1 har oprindeligt bevares.
 

Du kan ikke på nogen DVD-optager med harddisk lægge optagelser ind med DD 5.1 eller anden surround lyd, kun DD 2.0 altså 2-sporet lyd.

Delvist korrekt for der findes da modeller som kan optage i 5.1 format.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 11:19

er det ikke Philips der har en   eller en på vej ?

 

Hans

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 11:33
Ja men jeg er helt med på at det ikke er lige til når jeg vil beholde AC3 / DD 5.0 og ikke konvertere frem og tilbage mellem andre formater. Så vejen frem er nok at finde en DVD Harddisk-Recorder med S/pdif coaxial  ind / out. Har læst et sted der skulle eksistere nogle få af dem, men hvor finder jeg dem til ?
 
 
 
 


Redigeret af Peter Pan - 30-December-2006 kl. 11:44
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

er det ikke Philips der har en   eller en på vej ?

 

Hans

Korrekt de har 2 stk på det danske marked.
Mon ikke de andre producenter også kommer med nogle i det nye år. 

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:30

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Korrekt de har 2 stk på det danske marked.
Mon ikke de andre producenter også kommer med nogle i det nye år. 

Ved du hvad NR. de har ?



Redigeret af Peter Pan - 30-December-2006 kl. 13:58
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Peter Pan Peter Pan skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Korrekt de har 2 stk på det danske marked.
Mon ikke de andre producenter også kommer med nogle i det nye år. 

Ved du hvad NR. de har ?

DVDR7250 og DVDR7260.
De er identiske bortset det fysiske design.

Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:58

Tak skal du ha' lahan

 

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu