recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - De egentlige LCD og plasma fabrikanter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDe egentlige LCD og plasma fabrikanter

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
eskimoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Emne: De egentlige LCD og plasma fabrikanter
    Sendt: 16-Februar-2005 kl. 09:10

Kære alle,

Ville det ikke være en super-god idé at lave et indlæg/artikel her på Recordere.dk der viser hvilke fabrikanter der egentlig har produceret skærmdelen i alle forskellige mærker.

Eks. læste jeg på et tidpunkt en artikel i Børsen, at Samsung faktisk leverer det LCD panel der sidder i de nye B&O LCD-skærme, hvilket umiddelbart er en skræmmende tanke (for en gammel hifi-nørd).

Lidt videre læsning af artiklen gav dog også det indtryk at Samsung er ikke hvad Samsung var for 5-10 år siden, nemlig et decideret skod-mærke med dårlig kvalitet af deres produkter. Nu har jeg ingen erfaring med LCD- og plasmaskærme, da jeg fortsat foretrækker et alm 50 Hz tv.

Men igen, hvad med en liste ala:

Mærke:              Leverandør

B&O LCD          Samsung

Og den omvendte liste:

Leverandør:     Mærke

Samsung         Samsung, B&O, osv

Nogen opbakning?

Jeg ved godt at B&O går ind og efterbehandler det rå billede fra LCD-panelet således det matcher deres kriterier, men alligevel kunne det være interessant hvad der egentlig sidder i hvilke mærker.

Mvh Ole

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2005 kl. 09:22

Lidt til din liste-

 

Mærke:              Leverandør

LG LCD              LG Philps
Philips LCD         LG Philips

 

Desværre kan du ikke umiddelbart lave denne liste, for den bliver for generel.
Et mærke kan sagtens bruge forskellige leverandøre til deres forskellige modeller.



Redigeret af lahan
Til top
Techfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2005 kl. 09:54
God ide
Ø

Lidt mere til din liste-

 

Mærke:              Leverandør

B&O plasma         Panasonic
mvh

Jørgen Giversen

Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2005 kl. 10:23

Hej Ole,

Oprindeligt skrevet af eskimoen eskimoen skrev:

Eks. læste jeg på et tidpunkt en artikel i Børsen, at Samsung faktisk leverer det LCD panel der sidder i de nye B&O LCD-skærme, hvilket umiddelbart er en skræmmende tanke (for en gammel hifi-nørd).

Læste en tilsvarende artikel i Politiken over samme emne hvor det var nævnt at Sony havde forhandlinger med Samsung om et samarbejde med LCD paneler (men vist endnu intet resultat af de forhandlinger).

Indtil videre bruger Sony mig bekendt LG Philips til LCD leverandør og Hitachi til Plasma leverandør.

Mærke:              Leverandør

Sony plasma      Hitachi

Sony LCD          LG Philips

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2005 kl. 11:23

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Desværre kan du ikke umiddelbart lave denne liste, for den bliver for generel.
Et mærke kan sagtens bruge forskellige leverandøre til deres forskellige modeller.

Ja, efter at have læst lidt på AVS Forum tror jeg det bliver et stort arbejde at vedligeholde en sådan liste. Udover at fabrikanten benytter forskellige under-leverandører til de forskellige modeller - er der vist også flere overtagelser/samarbejder/sammenlægninger på vej hos under-leverandørerne.

Eksempelvis har Fujitsu trukket sig lidt tilbage på plasma området i den fælles fabrik med Hitachi (FHP - Fujitsu Hitachi Plasma). Det lader nu til at Matsushita (Panasonic) indleder et tættere samarbejde med FHP efter Fujitsu's udmelding. Hvor mange selvstændige plasma fabrikanter / lejre er der herefter tilbage? (Pioneer tidl. NEC, Matsushita/Hitachi, LG, Samsung...)

Iøvrigt nævner selvsamme Forbes artikel at Sony har indgået samarbejde med Samsung om LCD paneler (så snart skal der stå Samsung ud for Sony LCD).

Se iøvrigt et par tråde om plasma fabrikanterne på AVS Forum her og her.

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
tus Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2005 kl. 18:28

B&O har iøvrigt skiftet plasmapanel leverandør (og ikke til det bedre, har jeg hørt), men jeg er ikke sikker på fabrikatet.

Selvom det er en god ide, tror jeg den liste er dødsdømt fra starten. Der findes utallige OEM varianter (fremstillet/tilpasset efter specifikationer fra slutmærke leverandøren).

TUS

Til top
eskimoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 05-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2005 kl. 13:24

Kære alle,

Ok, jeg kan se at det bliver næsten umuligt at vedligeholde sådan en liste. Og hvem vil gide dette.....læste BrianJVCs indslag, og blev derfor inspireret til forslaget.

B&O Forever!

Ole

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu