recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - De gode spørgsmål til en ny bærbar
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDe gode spørgsmål til en ny bærbar

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Emne: De gode spørgsmål til en ny bærbar
    Sendt: 17-Januar-2011 kl. 08:22

Jeg er ved at se på ny bærbar, og det rejser nogle essentielle spørgsmål jeg godt vil vende med jer.

Jeg vil købe en bærbar "i den gode ende" dog men gerne finde pris-stedet der giver mest bang-for-the-buck.

Seneste teknologi:
Hvad er der af ting man bør få med, når man køber ny bærbar i dag?
Jeg ved jeg vil have USB 3.0 og eSata.

Men hvad skal man have omkring f.eks.
- Bluetooth - hvilken version skal man mindst have. Skal man have 3.0?
- Hvad med Wifi?
- Hvad med bundkort
- andre ting?

The Sweet Spot:
CPU:
Køber man en separat CPU til en stationær er det nemt at se hvor man før mest bang-for-the-buck. Typisk stiger priserne markant ved en given processer, som er "af de seneste" som intel/amd tjener pengene på i øjeblikket.

- Men hvad er processer sweet-spottet for processorer til bærbare?

- Hvad er forskellen på Intel I3, I5 og I7. Ikke kun i teknologi (antal kerner osv) men også i performancestigninger. Er I5 så meget bedre end I3 og ditto I7.

Og hvor står AMD i dag på bærbarmarkedet? Min tanke er slet ikke at se på AMD.

Grafikkort:
Og ditto med grafikkort. Hvor er the sweet spot?
Er der nogen man skal undgå og nogle man mindst skal have.
Jeg tænker dels på performance - the sweet spot
Men jeg er heller ikke opdateret på hvor lang f.eks. DirectX er, og om der i denne henseende er noget man bare skal have i dag, og omvendt skal undgå i dag

Medfølgende windows:
Er der nogle mærker der vitterligt leverer en geninstallations-DVD fysisk med, nu om dage. Mange har jo i stedet en funktion til at man selv kan brænde en sådan uden den er med, men den bærbare har måske endda ikke engang DVD-brænder indbygget :-)

Og er det en fuld udgave af Windows 7 der er med. Jeg har tidligere med en XP oplevet, at jeg ikke kunne geninstallere med en Microsoft Windows XP CD og serienummeret fra den bærbare (en HP). Jeg kontaktede Microsoft og fik at vide, at det skulle være med geninstallations-CD'en man installerede. Til disse OEM-versioner var der separater serienumre. Og disse geninstallations-cd'ere installerer ofte en masse "crap" jeg gerne vil være foruden og i stedet have en "ren installation".

- Er der nogen mærker der giver en fuld ægte Win-7 version med?
Jeg vil gerne kunne lave en "ren installation".

Jeg vil gerne have Full HD opløsning, eller minimum 1600x900. Det kan jeg dog selv "rode med" at finde en der matcher sammen med ovenstående som I giver input til. Men er der nogen der har nogle kommentarer her, modtages de da gerne.

Og kommentarer og gode fifs i øvrigt modtages selvfølgelig også gerne.

Thanx
Jens

Til top
Hulobe Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-December-2010
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2011 kl. 18:00
Jeg kan desværre ikke svare på ret mange af dine spørgsmål.

Men vil godt lige komme med en kommentar.
Hvad din PC skal kunne afhænger jo først og fremmest af hvad du skal bruge den til.
Ikke mindst grafikkortet afhænger helt af om du vil bruge din PC til at spille på, se HD video etc.

Tilsvarende med f.eks. Bluetooth. Jeg har det på den ene af mine computere, men har aldrig brugt det.
Jeg er overbevist om at der er andre som mener det er meget vigtigt. Men det er sikkert fordi de har mere at bruge det til.
Det er i øvrigt ikke helt rigtigt at sige jeg slet ikke har brugt det. Jeg har brugt det med bluetooth headset. Og med nogen fornøjelse. Men jeg bruger det ikke mere.

Ang. I3, I5 og I7 er jeg med på en lytter!
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2011 kl. 18:27
hvis du skal have usb3 - esata og sata 6g - så er du nødt til at vente en lille måned - sandy bridge modellerne er på vej med hastige skridt men der er de ting standard på modellerne!
hvad angår de andre spm - så stiller du så mange spm at det er umuligt at besvare uden at skrive en større artikel - google er som regel din ven der!

hvad angår Windows dog - der er den god nok - du kan ikke få det man kalder en "retail" licens altså en fuld licens der kan flyttes på andre maskiner - du kan kun købe en oem og i dag skal man selv lave den recoveryDisc når man starter maskinen første gang (såfremt det ikke er en mac!) Det hele ligger på en skjult partition på HDD! du kan altid finde et alm oem medie og låne som installation, licensnøglen virker også der, men så skal du selv hente drivere og det hele for at få en "blank" installation uden alt det crap der bliver installeret ellers.

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2011 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hvis du skal have usb3 - esata og sata 6g - så er du nødt til at vente en lille måned - sandy bridge modellerne er på vej med hastige skridt men der er de ting standard på modellerne!
hvad angår de andre spm - så stiller du så mange spm at det er umuligt at besvare uden at skrive en større artikel - google er som regel din ven der!

hvad angår Windows dog - der er den god nok - du kan ikke få det man kalder en "retail" licens altså en fuld licens der kan flyttes på andre maskiner - du kan kun købe en oem og i dag skal man selv lave den recoveryDisc når man starter maskinen første gang (såfremt det ikke er en mac!) Det hele ligger på en skjult partition på HDD! du kan altid finde et alm oem medie og låne som installation, licensnøglen virker også der, men så skal du selv hente drivere og det hele for at få en "blank" installation uden alt det crap der bliver installeret ellers.

Det var lige så noget som Sandy Bridge versionen på vej ud jeg gerne ville høre. Jeg var ikke opdateret på der var en ny på vej. Google lige lidt om det, og USB 3.0 er åbenbart ikke en del af chipsettet men optional for dem der laver den givne bærbar. Sata 6GB er dog.

Du skriver:  "altid finde et alm oem medie og låne som installation,"
er det et OEM installationsdisk der virker på tværs af mærker og således er en generel installationsdisk som disse oem-serienumre altid virker til.
Eller er der een pr. mærke? Og i så fald, er der så nogle mærker der er bedre til at stille OEM diskene til rådighed. F.eks. til download.

Jeg skal iøvrigt bruge den bærbare til: Mest almindelig brug. Noget spil, og så gerne de nyeste krævende spil, og til videoredigering (1080p50).
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu