Hej alle,
Jeg har på nuværende tidspunkt et streaming setup, som jeg overvejer at samle i en mere central enhed. Det er stadig på planlægningsstadiet, så jeg vil gerne have jeres input, så løsningen bliver den rigtige - første gang.
Mit setup består pt. af:
Synology 1511, som primært fungerer som filserver
En PC med DVB viewer og recording service. Bliver kun brugt til optagelser, som lagres på NAS, dvs. ikke til live tv.
En Zaptor fra Stofa til live tv
En Dune HD Max og en Popcorn Hour A110, som bruges til streaming
En logitech harmony one remote
Jeg vil gerne samle funktionalitet fra zaptor, Dune HD Max og DVB viewer i samme enhed. NASen skal stadig være filserver, da jeg ikke rigtigt synes det giver mening at løse denne opgave i et mediecenter.
Jeg har allerede købt DVB viewer og synes egentlig live tv delen ser ud til at fungere rigtigt godt, så det kunne meget vel være et udgangspunkt.
Derudover har jeg kigget på XBMC, og jeg synes umiddelbart, at det virker en hel del mere fleksibelt end mit Zappiti til Dune.
Hvad siger mediecenterfolket om en løsning, hvor 2 forskellige stykker software bliver benyttet til live tv og til streaming (+ diverse plugins). Min største bekymring er hvordan man får skiftet imellem de 2 programmer via en fjernbetjening. Kan det lade sig gøre forholdsvis smertefrit?
Vi kan altid snakke hardware mere grundet senere senere, men jeg forstiller mig at live tv skal være baseret på minimum 2 pci dvb-c tunere som jeg også pt. benytter mig af, og jeg ville også gerne have et kabinet hvor IR modtager er indbygget i. Jeg har pt. et Cinergy PCI DVB-C kort. Er det stadig OK, eller skal man kigge efter noget andet (Stofa er tvudbyderen).
Har tidligere rodet med et microsoft mediecenter med tilhørende remote, og erfaringerne her var at IR delen ikke altid fungerede helt optimalt. Findes der produkter som er bedre end andre her, eller er man tvunget til at købe en microsoft remote med tilhørende USB modager?
Derudover har jeg kigget lidt på Zotac produkter, som jeg umiddelbart synes ser OK ud, og jeg kunne også sagtens finde på at vælge nogle af disse komponenter. Er der noget jeg skal være opmærksom på her?
Satser på at systemet skal køre via en mindre SSD disk for at sikre hurtig opstart og et lydløst system. Processor har jeg kig på enten en atom eller en i3. Jeg vil rigtigt gerne have det passivt kølet, men jeg kan acceptere et mindre støjniveau hvis det performancemæssigt bliver nødvendigt. Der skal på ingen måder være flaskehalse ved brug af systemet, visning af 1080p video osv.
Vigtigst af alt er at det bliver nemt at bruge, alle i huset skal kunne sætte sig hen foran fjernsynet og starte en film, se live tv og generelt benytte de mest almindelige tjenester uden at ting skal genstartes konstant eller der generelt er ventetid på at få startet diverse processer i systemet.
Er klar over, at jeg ikke er 100% konkret endnu, men det er som sagt kun på forberedelsesstadiet. Det kommer selvfølgelig til at tage tid i forhold til at få til at spille optimalt - det er jeg klar over.
Input modtages gerne omkring valg af software, funtionalitet osv.
på forhånd tak :)